Jump to content
Българският форум за музиканти

Саундчек на професионални фестивали


master_gamgee

Recommended Posts

Идеята за тази тема ми дойде защото преди няколко дни се върнахме с бандата ми (Лот Лориен) от Унгария, където участвахме на два фестивала и имахме някои спорове (не с организаторите, а с хора нямащи толкова пряко касателство към проблема) относно това за колко време трябва една група да си подреди нещата по сцената и да си направи мониторен и преден звук.

 

Ще ми е интересно какво мислят хората имащи опит с това нещо или участвали като музиканти/организатори/тонрежисьори/сценичен екип/и т.н.

 

Аз пък ще разкажа с какъв проблем се сблъсках на единия фестивал.

Уточнявам че това е професионален фестивал, на който се канят професионални и доказали се групи (а не примерно любители които се качват на сцена за пръв път).

Ние бяхме втори хедлайнър, a точно преди нас беше първия хедлайнър - унгарската група Fokatelep на небезизвестния български музикант Емил Билярски (много яка и интересна банда между другото). Та...след тях имахме на разположение 40 минути в които Fokatelep трябваше да си свалят цялото оборудване от сцената, наред с цял комплект барабани (те ползваха изцяло собствено оборудване, а след това трябваше да пътуват), после трябваше да наредим нашия комплект барабани, да се наредят микрофоните около тях, да се разположи и върже и останалото оборудване и инструменти (два баса, акустична китара с процесор, акордеон, вокален микрофон, DIbox-ове, клавир)...след което да се изгубят още няколко минути докато мониторния техник разбере защо аджеба на барабаниста не му работи мониторната систоема...след което бавно да се направи някакъв (не особено чуден) мониторен микс, тъй като мониторния инженер говори само унгарски и трябваше да му обяснявам с ръце и крака какво искам (хубаво че други хора от екипа помогнаха с превода, ама се загуби време) и така след всичко това аз имах на разположение около 2-3 минути да направя преден звук преди да започнем...което с оглед на споменатите по горе инструменти не е играчка, още повече че освен баса и клавира, другото са все акустични инструменти и общо взето се наложи да дооправям предния звук в рамките на първите 2-3 парчета (при положение че трябваше и да свиря клавири на части от тях...), а мониторния инженер най-вече люпеше семки, дори когато се опитваха да се появят микрофонии (слава богу, само 2-3 отчетливи)

 

та...при тези условия, ако разполагах с повече време щях сам да направя един приличен мониторен микс и да реша сам техническите проблеми, както и да направя по добър преден звук, но времето се оказа проблем (все пак да уточня че докато нашата сцена се подготвя за следващата банда, има една втора сцена, на която различни любителски фолклорни състави забавляват публиката)

 

p.s. има и едно друго интересно нещо - на повечето фестове на които съм бил, обикновено се прави основен чек на всички банди преди началото, а след това на бандите се дават само по 15 минути, в които едната се маха от сцената, другата се качва и се правят някакви донастройки на микрофоните и миксера (ако е цифров-лесна работа-викаш сценичната памет, но ако е аналогов се молиш никой да не ти е разбутал настройките или ги описваш набързо и се надяваш че ще ги възстановиш горе долу същите (което обикновено не става...) Варианта да правиш чек точно преди свиренето си иска време и е вариант само на фестивал с повече сцени, тоест публиката да се махне от твоята сцена и да иде да се забавлявава на друга, докато ти се приготвиш...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има ли изобщо някакво значение?! Такава е била организацията, регламента, толкова време сте имали, точка. Звук, еми къвто станал. То тука на такива известни имена какъв звук им спретват понякога... мани-бегай :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

всъщност това което има значение (и не само в конкретния случай) е че групата се е представила на добро ниво, организатора и публиката са я харесали и викали на бис и в края на краищата самите музиканти също са доволни от себе си и представянето си.

 

но темата я повдигам не да се намирам на приказка, а защото много пъти съм се сблъсквал с липсата на време за нормален чек/сетъп на сцената - не само като член на група по време на различни фестивали, а и като сценичен техник/мониторен инженер/FOH инженер по разни халтури които съм озвучавал и започвам да се чудя на какво се дължи проблема - аз ли бъркам нещо, бавно ли работя, организацията ли е зле...или всичко е в реда на нещата...

 

а за известните имена...факта че са известни им дава право да предявяват изисквания (за време на саундчека, за апаратура и т.н.), както и да си водят собствен екип запознат с тяхната музика и шоу, изисквания и т.н....но вече резултата зависи и от прекалено много и прекалено сериозни странични фактори...но това е предъвквано до безкрайност в други теми и няма смисъл пак...

Редактирано от master_gamgee
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точка Х от договора за участие.

.....На групата се полага време за саунд чек за предстоящия концерт от не по-малко от Х минути, или достатъчно че боса на групата е доволен.

 

Този саунд чек се прави в толкова часа на тази дата и презента се пази....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

то това е ясно...мойта идея обаче не беше да се оплаквам че са ми дали малко време или да се оправдавам, а просто запознатите да споделят колко според тях трябва да е нормалното време за чек...за колко време може групата да се подреди спокойно без нерви, без технически грешки и съответно да се направи детайлен мониторен и преден микс без някой да страда?

говоря за фестивал...иначе на самостоятелен концерт е ясно че разполагаш с повече време преди концерта да се подготвиш спокойно, без да гониш някакво време

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много субективно, защото зависи и от озвучаващия.

Зависи и колко е оборудвана групата. Едва ли има някакъв стандарт.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Между 2008 и 2010 съм свирил на значителен Опънеъри и фестивали с няколко различни групи. Обикновено времето за changeover варира между 20мин и половин час (поне по договор, понякога са се случвали малки закъснения) Но за да се получи така и групите и екипа обслужващ съответния опънеър, фестивал и тн. трябва да са подготвени по въпроса. Нормална практика е основния backline да се нарежда зад сцената на подвижни платформи на колела (включително с микрофоните по барабаните, амповете и тн) и след като са свирещата група свърши, следващата заема мястото и за буквално 5 минути. След това се закачат всички кабели, прави се бръз linecheck и може да се започва да се свири. Всички групи си вървят с основни собствени саунд инженери, а по заможните и със собствени мониторни такива и осветители, както и с помощен персонал. Но минималното изискване е собствен саунд инженер. Съответната озвучителна компания, осигуряваща съпорта на събитието трябва да осигури адекватно оборудване, помощник за саунд инженера (наясно техническите спецификации на апаратурата и наличните ресурси (микрофони, стойки, монитори и тн), както и логистически екип, за групите, които не идват с такъв. Визирам Германия, Австрия и Швейцария, не знам как е другаде. На скоро свирих на Spirit of Bourgas, но на джаз и блус сцената (малката), имаше саунд инженер , както и мониторен такъв и си свършиха работата добре, но си бяха от страна на фестивала, не съм гледал на основната сцена, но предполагам, че там е било нещо сходно с това, което описах.

 

П.П. Обикновено, когато има саунд чек, той се прави в предварителен по ранен час. В други случаи лайнчека е малко по дълъг и замества саундчека. Но при всяко положение, групите трябва да са наясно с оборудването си, защото наистина няма време за проби на сцената. Тоест един китарист например трябва да знае как ампът му звучи най добре и къде да му е микрофонът, същото се отнася до барабанисти и тн. А тежестта върху саунд инженера отпред е много голяма, защото от него се очаква за сериозно ограничено време да изкара максималното от наличното.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи и колко е оборудвана групата.
това е доста значим фактор, макар че има още няколко такива - започваш с оборудването и инструментите на групата, минаваш през микрофоните и правилния им избор и позициониране, стигаш до миксера и накрая до озвучителната система която трябва да е монтирана и настроена правилно според акустичните характеристики на озвучаваната зона...ако всички тези фактори са ок, звукът се прави много бързо и качествено, но както често става един или повече фактори не са ок и тогава започва едно безкрайно и безмислено ръчкане на копчета по пулта и периферията. Проблем е когато подреждането по сцената ти е изяло времето за звук...случвало ми се е да изразходвам и два часа, щото техниците по сцената се мотат, барабаните не са сглобени, липсват микрофони или други нужни компоненти и някой тепърва почва да рови по кашони и кутии да ги търси...и накрая сядам на пулта и правя звука за 5 минути!

 

Нормална практика е основния backline да се нарежда зад сцената на подвижни платформи на колела (включително с микрофоните по барабаните, амповете и тн) и след като са свирещата група свърши, следващата заема мястото и за буквално 5 минути....
идеално...но това се случва на по-големи фестивали или сцени - там където промоутъра има финансите да ангажира по-голям технически екип, оборудван с допълнително микрофони, стойки, платформи и всякаква друга сменяема периферия. Аз за съжаление в повечето случаи съм работил на фестивали при които това го няма - имаш някакъв не особено голям екип на сцената и всичко се подменя (освен барабани и в някои случаи китарни ампове, пиана и т.н.)

Естествено групите които могат да си го позволят идват със собствен саундинженер и технически екип, а и самите музиканти когато се налага (и имат желание) помагат с каквото могат (да си извадят и сглобят оборудването например)...но в крайна сметка нещата зависят и от местния екип - аз може да ида с 10 човека екип, ама пак ще се мотая докато получа нужната информация от местния екип (в кой кашон са микрофоните за барабани, къде са стойките, кои кабели да ползвам, кой компресор на кой инсърт е пуснат, кои канали на пулта са свободни, кои не работят...и т.н.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не мисля , че трябва да отнеме повече от 5-10 мин един чек.Не разбирам бандите, които излизат на фест с предварителен чек и започват хиляди пипания и настройки.Че чак излизат и отпред да чуят за какво става въпрос..Па дай ниски в китарата, пипни сега и баса . И става една безкрайно изнервяща обстановка.Всичкое въпрс на това, ти да знаеш къде ти звучи китарата, басиста да си знае регистъра.Клавири и барабани са ясни.Оттам насетне е въпрос на добър баланс отстрана на оператора.Не виждам и смисъл да се правят разточителни чекове, когато миксера е аналогов.Скоро свирихме на един фестивал.Саундчека беше смислен дотолкова доколкото да чуеш как звучи сцената.Също така и светoвна практика от години е , бандата да прави чек точно преди участието.И в крайна сметка, не е важно как ти искаш да ти звучи китарата или баса, а как звучи целия микс в монитори и FOH.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.