Parni_Valjak Отговорено Август 24, 2011 Автор Отговорено Август 24, 2011 Сега остава да кажеш, че хармониците имат по-голяма динамика от основните тонове.... Цитирай
blr Отговорено Август 24, 2011 Отговорено Август 24, 2011 Последното не го разбрах. Ставаше въпрос за: "Отговорът не е в инструмента, а в честотната му област". Според мен, това което наричаш честотна област, за един 5-струнен бас е между 31 Хц и 3-5 кХц. Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Август 24, 2011 Автор Отговорено Август 24, 2011 Май вече отидохме у лево... Който разбрал, разбрал... Цитирай
blr Отговорено Август 24, 2011 Отговорено Август 24, 2011 Май вече отидохме у лево... Който разбрал, разбрал... И аз така казвам. Винаги съм намирал споровете между аудио инженери и муиканти за изключително безмислени. Едните използвт измервателни инструменти, другите музиклни, Лека нощ. Цитирай
MaPuHcKu Отговорено Август 24, 2011 Отговорено Август 24, 2011 Аз бих искал да се включа пък, да се опитам да побутна на дясно, къмто центъра, току виж сме научили нещо. Относно хармониците - трябва да се вземе предвид какъв е хармоничния състав на един тон, изсвирен на бас и каква част от неговата енергия е концентрирана в основния тон. А за динамичния обхват и кривите - ако приемем, че ниската честота на баса е примерно 50 Hz от кривите за equal loudness получаваме динамичен диапазон от 114 - 41 = 73 dB. Кривите на Fletcher-Munson са дори по-неприятни: 100 - 51 = 49 dB. Ако имаме да кажем 5-струнен бас с 24 позиции най-високия основен тон ще е Сол - 783,99 Hz. Ако отчитаме от кривите за 800 Hz получаваме 100 - 4 = 96 dB. Тук кривите съвпадат. А сега - каква роля играят хармониците? 1 Цитирай
bgmttt Отговорено Август 25, 2011 Отговорено Август 25, 2011 Валяка иска да каже, че при свирене на свободна струна Ми (82 Hz) и Ми две октави нагоре (329 Hz) човешкото ухо отчита (субективно) около 30 dB разлика в силата на звука, което не е вярно. По-високите тонове ни се струват по-силни, защото конструкцията на човешкото ухо ги възприема по-добре. Затова да приемем, че когато басисти говорят за динамика всичко е относително. Това обаче пак е малко встрани от темата. Басистите, които използват компресори го правят, за да притъпят диманиката при свирене и бас линията да е равна. Този пич (Cameron/ Bassflute) не иска да му е равна линията, иска си пиковете и динамиката. Прехваленото TC Electronic RH 450 му мачка звука и на пича му е зле. Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Август 25, 2011 Автор Отговорено Август 25, 2011 (Редактирано) ...човешкото ухо отчита (субективно) около 30 dB разлика в силата на звука, което не е вярно. .... ... Басистите, които използват компресори го правят, за да притъпят диманиката при свирене и бас линията да е равна. Добре, сега кое е вярно? Че не е вярно , или е вярно и затова се ползва компресор, който да изравнява? Редактирано Август 25, 2011 от Parni_Valjak Цитирай
bgmttt Отговорено Август 25, 2011 Отговорено Август 25, 2011 (Редактирано) Объркал съм октавите, мамка му и прасе . Компресора не компенсира разликата във възприятието на различните честоти. Намалява динамиката при свирене на един и същи тон. Че баса няма да стане тромпет е ясно, пича според мен говори принципно - защо, аджеба, трябва звукът да е компресиран.... Редактирано Август 25, 2011 от bgmttt Цитирай
blr Отговорено Август 25, 2011 Отговорено Август 25, 2011 Mарински, тези криви не разказват цялата история за динамичния обхват на баскитарата (или, на който и да е друг инструмент). Първо, хармониците са важни. Музикалните инструменти не са тон-генератори. Вземи едно А например и го lowpass филтрирай над 55 Хц. Ще чуеш нещо много различно от това, което си свикнал да чуваш. Ако експериментите, които са генерирали тези криви се проведат с истински инструмент, биха изглеждали различно. Второ, последната крива е на 100 дБ@1кХц. Предполагам, това се смята за безопасно за тестовите екземпляри. На практика, вдигаме и доста повече джангър, т.е. спокойно можеш да си екстраполираш още една крива, да речем @ 110 phon. Трето, и много важно, не се отчита влиянието на продължителността на тона. Тоновете с малка продължителност се възприемат като доста по-силни. Представи си, че имаме нещо като вграден в главите си компресор, с време на атака от порядъка на 1 секунда, a доста често свирим по-къси ноти от половинки @ 120 bpm да речем. Дотук е само теория. На практика, звукоизвличането определящо за динамиката. Сега остава да кажеш, че хармониците имат по-голяма динамика от основните тонове.... Ето едно не бесзинтересно четиво относно хармонично съдържание, честота и динамика. Измерванията са проведени с пиано, но би трябвало да са приложими и за всякакви струнни инструменти. http://www.kettering.edu/physics/drussell/Piano/Dynamics.html Цитирай
MaPuHcKu Отговорено Август 28, 2011 Отговорено Август 28, 2011 Привет! blr, едва ли някой тук иска да отрече наличието или ролята на хармониците. На мен темата ми стана интересна и се опитвам да достигна до по-конкретен отговор. Аз също намерих сайта, който си постнал, ето страницата за трептенето на струна: Link. А ето симулиран спектър за китара: Link. Вижда се, че в рамките на първите 4 хармоника амплитудата на сигнала намалява с 20 dB - излиза, че амплитудата на основния сигнал е 10 пъти по-голяма, от амплитудата на 4 хармоник, например. Как можем да определим динамичния диапазон за някой определен тон? Например Ла - 440 Hz. Как да вземем предвид хармониците? А може ли да се твърди, че басистите използват компресори не за да намалят динамичния си диапазон, а да го изравнят за честотната област, която използват? 1 Цитирай
blr Отговорено Август 28, 2011 Отговорено Август 28, 2011 (Редактирано) Въпросът с хармониците е особено важен при електрическия бас и другите усилвани инструменти, които слизат под 80-100 Хц. Представи си 5-струнен бас в диапазона B1-E1 (31-41 Хц). Колко от кабинетите, които използваме слизат толкова ниско или по-точно колко roloff имат в този диапазон? Съвсем ориентировъчно си направих труда да измоделирам отворен (ported) 4х10" кабинет. Под около 60 Хц, имаме roloff от 12 дБ/октава. С други думи, ниското ти В е с 12 дБ под В2. На практика, си чуваш ниското В нали? Да не говорим, че много младежи се дропват до А, че и по-ниско, като при това не използват 18" woofer-и. Какво чуваш, отговорът е главно хармоници и добре, че е така, защото иначе щеше да ни се наложи да мъкнем огромни кабинети. Мърдайки по-високо по грифа, съотношението фундаментална/хармоници нараства, първо защото говорителите не ти отрязват фундаменталната и второ, защото при по-високите тонове, хармоничното съдържание е по-бедно. На практика, басистите използваме компресори по различни причини, често нямащи общо с истинското предназначение на тези уреди. Лоша техника на тоноизвличащата ръка и неправилен setup на височината на адаптерите са два често срещани случая, които компресорът лекува донякъде. При правилно set-нат инструмент и що-годе добра техника, компресирането на динамиката и добавянето на makeup gain в разумни граници, подобрява малко чуваемостта на бас линиите в по-наситени миксове. Редактирано Август 28, 2011 от blr 1 Цитирай
Лими Отговорено Август 28, 2011 Отговорено Август 28, 2011 (Редактирано) Че се отклонихте от ТЕМАТА - отклонихте се! Е, аз като бивш тон-инженер(при това маняк(вече не)) затова "изритах" всичкото си електрическо(електронно) оборудване и се "вманячих" само от акустични инструменти с минимум електричество, т.е. толкова, колкото да свиря пред по-голяма аудитория, ако се наложи! Т.е. искам да чувам естествен и неподправен звук, изсвирен от собствените ми пръсти, незамазан от никакви ефекти, и дори не се смущавам от ефтини и скапани микрофони и апаратури за да не се изкушавам от нищо, което да ме подпомага при "мързеливо" свирене! А, по ТЕМАТА - сега(2011г) наистина се "лъже и маже" много повече от преди 30г, когато се превръщах в музикален маняк - аудиофил. Един бивш приятел си купуваше(80-те) страхотно скъпи магнетофони и грамофони(тангенциални) и все не му оставаха пари за тон-колони или за крайно стъпало. Та тези скъпи джаджи все ги слушаше през "квото падне под ръка". Е, те тогава разбрах и усетих, че готината музика си е готина, независимо през каква техника я слушаш! ПС Заглавието на темата е взето от песен на Флитууд Мак, нали? Редактирано Август 28, 2011 от Лими 1 Цитирай
MaPuHcKu Отговорено Август 28, 2011 Отговорено Август 28, 2011 Ако трябва да се върнем на темата - това, което е потресаващо при RH 450 усилвателя е начина, по който са определели мощността му на 450 W. А именно - според производителите звучал толкова силно, колкото звучи, да го наречем конвенционален, 450 ватов усилвател. Начина, по който това е постингнато е чрез компресия, доколкото прочетох 18 ms след всяка атака. Забавното е, че потребителите са съгласни с твърдението, че RH450 звучи по-силно от останалите усилватели на пазара, които се дават като 450-500 W, но същевременно доста от тях са разочаровани от факта, че са хладнокръвно излъгани относно параметър, за който има ясна методика и критерии как се мери. И по-конкретно - това със сигурност е повлияло на ценообразуването - в началото бяха по 1000 долара тези глави. Кой би платил 1000 долара за 236 ватов клас D усилвател? А сега, когато това излезе наяве хората се чудят дали още по-скъпите глави RH 750, които се дават за 750 W, достигат поне 400 . По аналогия утре аз мога да сглобя нещо, да го кръстя усилвател и да кажа - "Ми, излгежда ми като 3 kW, продавам го като за 3 kW." 1 Цитирай
bgmttt Отговорено Август 28, 2011 Отговорено Август 28, 2011 Няма лъжа, няма измама: http://www.youtube.com/watch?v=Frm_sn3G0As Цитирай
L.K. Отговорено Август 29, 2011 Отговорено Август 29, 2011 Не съм сигурен, че тук дискутиращите сме на едно мнение какво е динамика. Динамиката е отношението (частното) на най-силния неизкривен сигнал към най-слабия, различим от шума. Ако говорим за динамиката, която можем да чуем, определим субективно - тя не може да бъде критерий, защото е зависима от множество променливи, вкл. във времето, фактори. Ще копирам мнението си от форума, където беше публикуван превода за първи път: "Ако ще търсим изход от ситуацията дай първо да анализираме причината. Според мен тя е в потребителите - искат да знаят повече данни за апаратурата си за да сравняват, а не са технически подготвени за това. Защо някой производител не вземе да "надуе" параметрите на някой транзистор, диод или ИС? Потребителите сами създават предпоставки да им пробутват пластмасови играчки с 300W Power, без значение какъв." "Всъщност фирмите са си вързали гащите. Повечето от спорните параметри се получават по методика, приета само от конкретния производител. Така резултатите са несъпоставими, което пък е сериозен шанс да се разпъват безкрайни локуми." Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.