Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте :thumbs_up:

 

Реших да попитам за съвет относно релетата, които евентуално ще ползвам в ампа, който разработвам сега.

В съшност разработвам е малко силна дума, но съм си подготвил платки за Mesa Solo 50 и ми остана да уточня растера за релетата, тъй като има различни конфигурации на изводите.

Та първоначално идеята беше релета OMRON G6K, G6S или G5V. Те според мен са най-добрия вариант, но трябва да чакам за тях поне месец и половина докъто стане доставка чрез Contad ( освен ако нещо не са се позаързали нещата там ). Пък и цената им заедно с доставката е доста :greenball:

Втора идея - руски РЕС60, които са военно производство в много-малък метален корпус и с контакти от платино-иридиева сплав :)

Те са класи над останалите, но за съжаление ще ми трябва бройка, а в наличност съм намерил само 8бр.

Ако някой може да ми каже къде има такива ще съм му адски благодарен. Ето снимка:

828289352.JPG

Трета идея - Philips релета с позлатени контакти, но пък корпуса ми се струва по-кофти, защото е с прозрачна капачка а и имайки предвид че ще са в лампов амп и то доста близо до предусилвателните лампи ми се струва че ще ги изпържа без време :icon_shithappens:

Последен вариант- китайски релета на доста производители, на теория с добри параметри, но на практика ....

Тука вече идва време да поискам и съвет и мнение, ако някой е ползвал релета, които могат да се намерят на нашия пазар и са се доказали вече като надеждни.

Ще се радвам и на коментари относно моя избор :drummer:

и за последно да попитам, какво ви е мнението за това да се използват и двете превключващи секции на релето?

В случая със Solo 50 (което на практика е почти единтичко с Трипъл Ректифайър) ако ползвам и двете секции на релето имам притеснение, че ще си влиаят сигналите които минават през тях и ще стане :greenball:

 

Май доста се разписах.

Сега сте вие на ход :greenangel:

Отговорено

Щом ще ползваш релета за комутация на аудио сигнали, важно е те да са херметизирани, за да не хващат окис пъпките на релетата.

 

Всички тези релета дето си писал за тях са окей - особено руските, но аз бих те посъветвал китайски от комет модел TDS-1202 - на 12 волта - Тези релета работят идеално на изправено захтанване от отоплението. Факт е, че точно такива ползват focusrite за комутация в техните апаратури, и сигуно не само те.

 

Хубавото е, че са евтини и държат. Лошото е, че нямат метален корпус който да играе ролята на екранировка, но не смятам това за много важно.

 

Друго решение е с оптрони, но и те са пари.

Отговорено

Благодаря за бързите отговори :thumbs_up:

Сега за оптроните. Наистина като цена нямат конкуренция :hysterical: и надали бих си купил, даже и да имаше от къде.

Въпреки, че са в пъти по-добри от релетата за целта. Спор няма за това.

Overdrive ти правил ли си оптрони?

Ще трябва фоторезистори с подходящо съпротивление и свръхярки светодиоди, което значи доста време за експерименти и пак добрия резултат не е гарантиран ;)

 

Ники точно такова компромисно решение търся. Хем да не е много скъпо и все пак да е налично, хем да е изпитано. :greenball:

Сега ще се разтърся за по-подробна информация за тези релета.

 

Има вариант да ползвам няколко вида от руските. Те са все от този тип и в подобен корпус. Но тогава идва проблема, че ако все пак ампа е сполучлив

(поне такава е първоначалната идея :hysterical: ) той ще се ползва доста време. И ако някой слънчев ден изпуши някое от свръх релетата няма да има от къде да намеря ново за да го заменя. Или ще трябва да си отходя по битаците за да търся стари руски радиостанции :girl_cray2:

 

Всякъкви мнения са добре дошли, защото още не съм си казал тежката дума :greenball:

 

Поздрави,

Христо

Отговорено

Ето информация за релетата: http://www.sunhold.com/tds.html

 

Ей ти да не вземеш да комутираш високите напрежения!!!

 

При условие, че през релето текат само аудио сигнали не виждам от какво може да изпуши едно реле. Естествено трябва и захранващото да е в нормите.

Лично аз до сега не съм виждал отказало реле.

Отговорено
Ето информация за релетата: http://www.sunhold.com/tds.html

 

Ей ти да не вземеш да комутираш високите напрежения!!!

 

При условие, че през релето текат само аудио сигнали не виждам от какво може да изпуши едно реле. Естествено трябва и захранващото да е в нормите.

Лично аз до сега не съм виждал отказало реле.

Отговорено

Браво. Мерси много добра информация и аз се чудех какво да сложа вътре за моя бъдещ амп .

Купил съм си и 3 фоторезистора за да пробам идеята на колегата за направата на оптрони та ще видим . Все пак няма ли някакви подобни релита на 6 волта ?

Отговорено

Да си кажа и аз мнението :hysterical:

 

Аз си слагам гласа също за реленцата на Sun Hold. Пробвал съм ги на сцена с доста вибрации, въпреки че ти като ги сложиш в ламповата глава и плеснеш на кабинета вибрации си има и ще видиш как се държат. Аз до сега с тях проблеми не съм имал. Е, вярно е че руските реленца са много добри, но ... въпрос на преценка и дали ще намериш.

 

Иначе за ключове в сигнални вериги добра работа вършат аналоговите мултиплексори/демултиплексори CD4051 (52/53). НО! Първо при наличие на високи напрежения абсурд. Иначе се управляват много лесно и се държат добре. Обаче да речем, че ти си направил твоята лампова глава, решил си да сложиш кенотрон, ей така за гъзария (а и не само), купил си WIMA кондензатори, хубави жици, куплунзи Neutrik и казваш моя усилвател е изцяло лампов, ама в сигналната верига съм сложил тук там по едно оптронче да ми превклчва сигналите. Не че имам нещо против транзисторната техника, напротив, но като ще е лампа да е лампа - ей така за да ти е гот на теб. Аз лично не бих се замислил да инсталирам релета в ламповия си усилвател.

Отговорено (Редактирано)
...моя усилвател е изцяло лампов, ама в сигналната верига съм сложил тук там по едно оптронче да ми превклчва сигналите. Не че имам нещо против транзисторната техника, напротив, но като ще е лампа да е лампа...

Това нещо не го разбрах? От кога резисторните оптрони се водят полупроводникови?

Резисторните оптрони имат плюсове и минуси. Ясно е, че не са панацея. Много характерно за тях е удълженото време за превключване/установяване, което понякога е крайно неприятно, особено при смяна в бързи пасажи или при постоянен тон. От друга страна няма друг елемент с по-плавно превключване, или за плавно регулиране на параметър - например усилване.

Релетата (ако са качествени), особено херметическите или аргоновите (HERmetic CONtact(ГЕРКОН на руски) или така наречените REED (язичковие)) са професионално решение. Рязкото променяне на състоянието (влючено/изключено), обаче налага особено внимание към схемотехниката, за да се избегнат импулси в момента на превключване. Друг момент е борбата с електромагнитните смущения от индуктивния характер на намотката (известното L.(di/dt).

Все си мисля, че проблемът не е в елементите за превключване, а начина на употребата им. Тук само ще вметна, че и аналоговите ключове, споменати по-горе, могат да превключват и високи сигнали, но за това си има специфични схемотехнически решения. Усложняването обаче, не е характерно за китарджийската схемотехника и затова тези варианти не са придобили разпространение.

Накрая ще отбележа, че въпросът за прослушването между контактите на многоконтакни релета (поставен пак по-горе) е много сериозен. При ламповата техника импедансите са високи, управлението на лампите е електростатично и най-малките капацитети оказват силно влияние. Затова се предпочита "обемния" монтаж, иначе проектиране на топология на печатна платка за тези специфични условия е работа само на качествени специалисти. Още по-силно значение има това при "high gain" усилвателите...

 

 

ПП. bir4o: има reed релета на 5 волта...само трябва да ги специфираш при заявките.

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено
...моя усилвател е изцяло лампов, ама в сигналната верига съм сложил тук там по едно оптронче да ми превклчва сигналите. Не че имам нещо против транзисторната техника, напротив, но като ще е лампа да е лампа...

Това нещо не го разбрах? ...

Имах предвид точно за аналоговите ключове и написах оптрон вместо това - сори за объркването ;) . Иначе си напълно прав. Всичко си има + и -, въпрос на теническо решение, преценка и правилно използване, опроводяване и т.н.

Отговорено (Редактирано)
От кога резисторните оптрони се водят полупроводникови?

 

... в същност горе се говореше за оптрони и това ми се наби в главата. В поста ми наистина имах предвид аналогови ключове и се обърках с оптрон, но под резисторните оптрони какво имаш предвид - т.н. Light Dependent Resistor ? Защото "A photoresistor or Light Dependent Resistor is made of high resistance semiconductor. If light falling on the device is of high enough frequency, photons absorbed by the semiconductor give bound electrons enough energy to jump into the conduction band. The resulting free electron (and its hole partner) conduct electricity, thereby lowering resistance". Ако имаш предвид нещо друго кажи, за да не става объркване ;) Иначе тези фоторезистори, осветени и комплектовани в т.н. оптрон аз ги смятам за полупроводници.

Редактирано от fire_garden
Отговорено (Редактирано)

Здравейте. Радвам се че има интерес към темата, защото мисля че е доста интересна.

Благодаря за компетентните мнения ;)

 

Относно вибрациите на които издържат релетата. Това е важен параметър, като се има предвид условията при които ще се ползва усилвателя, особено ако е поставен върху кабинет.

Прегледах документацията на доста производители и параметрите, които са дадени, са доста близки (все пак говорим за стандартни елементи). Измерването на устойчивост на вибрации се прави при честоти от порядъка на 55 до 75Hz, но разликата идва от амплитудата на тези вибрации. Стандартните китайски релета издържат до 1.5мм амплитуда, докъто релетата на Omron (които държа да подчертая че също са произведени в Китай) издържат до амплитуда от 2.5мм, което е почти двойно.

 

Друг проблем е топлината, която отделят лампите.

Тъй наречения "обемен" монтаж е добро решение на проблема, но за нещастие вече е трудно да се прилага, като се има предвид изискванията на съвременните китаристи, които изискват по-голяма универсалност от своите усилватели, което налага и по-сложните схемни решения с комутация и т.н.

Все пак монтажът който е най-разпространен сега не е измислен вчера. Още през седемдесетте години усилватели като MV-3, Regent 60 и примерно Dynacord Eminent са с PCB монтаж, при който и цоклите на лампите са запоени директно за платката. Което води до по-голямо нагряване на останалите елементи върху платката.

Още не съм си правил експеримента да измеря температурата върху цоклите на лампите, но мисля довечера да я измеря. Производителите дават максимални температури на работа около 70 градуса по целзий, която мисля е близка до тази която ще бъде покрай ламите.

 

Но това което най-много ме притеснява е именно възможността за прослушване между контактите ако се ползват и двете превключващи секции на релето. Защото ще минават сигнали с високи нива и ще се събират сигнали от различни стъпала на едно място.

Хубаво е да се ползват и двете секции за да се намали броя на елементите, а също и цената

(не че ще го продавам, ама все пак...), както и да се улесни управлението на самите релета.

Но мисля за да избегна горния проблем да ползвам отделни релета за всяко едно превключване. Въпреки че мястото е ограничено.

 

Ако някой има опит с ползване и на двата контакта на едно реле за превключване може да сподели.

Горните две се избягват с качествени релета.

 

Поздрави,

Христо

Редактирано от HRS
Отговорено

Има единични релета- една ампула само с 3 изхода + 2 за бобината.

Другото нещо е да намериш начин да ползваш втората част така, че да не си пречат двете половини. Като пример давам, че втората част може да ползва не толкова за комутация, колкото за окъсяване на някой вход -например при ползването на 2 или повече канала.

Просто трябва добре да се помисли изглежда и най-вече да се експериментира :bravo:

Иначе кофти е с тия тъпи високоимпедансни вериги, ама кво да се прави :thumbs_up:

Отговорено (Редактирано)
Ако някой има опит с ползване и на двата контакта на едно реле за превключване може да сподели.

Горните две се избягват с качествени релета.

 

Поздрави,

Христо

 

Преди време използвах MP-12S на Sun Hold (S е символа за smd; ползвах такива, защото MP-12 ги нямаше в наличност) за да си направя една трюбайпас системка за превклчване на предалчетата и един преамп - ползвах тази система около две години - сега събира прах, а и я поразглобих :thumbs_up:. Там изпозлвах и двата контакта на релетата (две на брой) и едина проста логика ги командва. Никакви проблеми не съм имал с прослушването. Въпреки, че ти препоръчвам да купиш няколко релета (нзависимо на кои се спреш) и да пробваш. Това е най-доброто решиние. Иначе на теория и приказки може да си говорим всичко. Всеки, който се занимава с подобни неща знае, че проблемите дебнат навсякъде. На практика ще си покаже дали става. Ясно е, че искаш да поръчаш платката и да монтираш всичко, но не винаги става от първия път. Най-добре провай! Освен това в усилвателя се намесват и други фактори - трафове, жега, вибрации, както Nikifena спона тегаво е с високоомните вериги ...

 

Ето я въпросната байпас системка в (червено оградена).

SysteM_V.jpg

Редактирано от fire_garden

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.