Jump to content
Българският форум за музиканти

  • 0

Въпрос

1. Грижа за гласа
Не пейте поне 3(баритони и баси) до 5-6(тенори) часа след като се събудите. Това е особено важно за тенорите, защото те имат много по-крехки гласове. Винаги загрявайте преди пеене. Да започнете да пеете без загрявка е все едно футболист да отиде на мач направо от леглото. Пийте много вода. Гласните връзки не са жизненоважни, и са едно от последните неща, които организмът снабдява с вода, а при пеене е необходимо те да са добре водоснабдени за да са еластични и за да трептят бързо. Не пийте алкохолни напитки, избягвайте газирано преди пеене, НЕ ПУШЕТЕ, не пийте кафе. Някой от форума препоръчваше да се хапва незахаросан мед преди пеене. След пеене правете упражнения за смъкване на гласа и не говорете поне 30 минути след пеене. Не излизайте на студено след пеене.

2. Постановка
Всички тонове от диапазона ви трябва да излизат леко и без никакво напрежение(освен тона на прехода(моста) ви, при който е необходимо ЛЕКО стягане за да не прескочи гласа ви на фалцет). Гласните букви правят 99% от пеенето. С течение на времето всички гласни трябва да излизат по един и същи начин. Е и О са лесни гласни, А е по - трудна, а Ъ ,и И и У са най - трудни. Когато пеете гласна трябва да чувате леко, приятно жужене в областта около и зад носа ви. Когато пеете на високо трябва да отваряте повече устата и леко да заобляте гласните(особено И и У). Когато си наведете брадата надолу, се пее лесно, когато си вдигнете главата нагоре - трудно. Нормалното положение на тялото по време на пеене е спокойно изправено, единият крак е леко напред, главата е ЛЕКО приведена надолу, погледът е насочен напред. Дишането се извършва с диафрагмата, а ребрата са неподвижни, застанали в максимално ширико положение. Когато дишате се движи САМО коремът ви. Подаването на въздух е бавно и равнимерно. Може да се упражнявате като държите пламъка на свещ наклонон, или без прекъсване произнасяте буквата С. Хубаво е да стигнете до 70 - 80 секунди(на един дъх). Когато пеете от най - ниския до най- висолия си тон , в гърлото ви не нзкачат никакви жили, не правите гримаси, не чувствате никакво напрежение в лицевите си мускули, нито в тези които отварят челюстта. Не "зяете" прекалено широко.

3. Упржнения.
Започнете от най ниския си удобен тон (след загрявка)да пеете 5 тонни мажорни скали(напр. до - ре - ми - фа - сол - фа - ми - ре - до) и вдигайте с полутон цялата скала нагоре, докато не започнете да усещате напрежение и кресливост на горните и 1-2 тона. Това ще стане около МИ 1 за баритоните и ФА ДИЕЗ 1 за тенорите. Нагоре от тази точка наречена "мост" няма да можете да пеете на чист незакрит гръден глас. От тази точка нагоре можете или да закривате(стягате леко гърлото си и насо4вате гласа си в носните кухини) или да миксирате(смес между фалцет и главов регистър) или да пеете на фалцет, което не винаги е приемливо. Ако искате да имитирате крещене правете го, като добавяте леко задиране(като това, с което говорите сутрин, когато гласът ви още не се е събудил) към регистъра, на който пеете в момента. Ако прекалявате с тази практика е възможно да имате проблеми с изкарването на чисти тонове след това. Не атакувайте тоносете прекалено рязко, но не и прекалено бавно. Взимайте точния тон, а не го подкачайте отдолу. Когато напреднете с упражненияте, опитвайте се да пеете леки песни в областта около моста си. Много е трудно, но ако овладеете тази най- непослушна област от гласа си, то няма да имате особени проблеми с останалата част. Моята любима песен за целта е Heart of Steel na Manowar, на само началото и то от ЛА а не от СИ(аз съм баритон). Фразата "I ride a comet, My trail is long to stay" е много трудна и е точно на моста ми. Сега тя почти винаги излиза леко и без напрежение.

За загрявка започнете с пръхтене като кон да пеете гореописаната скала, след това я пейте на Р(все едно стреляте с автомат). Това трябва да продължи не повече от 5 минути. След мова я изпейте на М и Н няколко пъти(със затворена уста). Усещайте приятното жужене в областта зад носа.


4. Практика
Упражненията практикувайте през ден по около 40 минути. Ако усетите в даден момент че дълго време нямате напредък не пейте 1-2 седмици и продължете отново. Не пейте трудни песни. Само такива, на които не се напрягате. Иначе напредъкът ви се забавя в пъти. Имайте предвид какво точно правите когато пеете и го осъзнавайте. Желателно е да не пеете с група когато се учите. Имайте предвид, че дори когато се научите да пеете добре, едва ли ще можете да пеете песните, на които сега се мъчите, заради придобитата неправилна мускулна памет за тях. Всеки път, когато пеете, нещо, което сте пели неправилно, ще забелязвате колко негативно то влияе върху постановката ви. Напредвайте, бавно. Всеки нов висок тон се появява и звучи добре след като сте оправили предишния. След около година правилна практика, най - вероятно ще спечелите 4-6 тона отгоре, редом с добра постановка. Не имитирайте певци. Примирявайте се че някой песни не са за вас. Търсете си подходящи песни и пишете такива. Вашият глас - това сте вие,
а не някой друг.

[color="green"]едит от MDFk: темата занапред се развива под формата на дебат![/color] Редактирано от MDFk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Recommended Posts

  • 0
Няма да коментирам подробно написаното. Една част ми е известна и съм я проверил за себе си. Други неща не съм чувал и не бих пробвал на собствена отговорност. Не казвам, че са неверени, просто не са ми известни. Все пак, първо е съмнението, после е доверието. Евала на Евтим, че си е направил труда да го напише всичкото това. Моят съвет е: "Внимавайте какво правите. Ако усетите, че става нещо нередно, веднага спрете! Гласът е адски капризен инструмент, да не кажа най-капризния. И е строго индивидуален. Това което за един е добре, за друг може да не е. Не действайте на своя отговорност когато не сте сигурни в нещо и... ако сте решили, че искате да пеете, макар и като хоби, то консултирайте се задължително с вокален педагог! И то не някой случаен. Поразучете преди да поверите гласа си на някого. Все пак, ако трябва да ви оперират, няма да легнете под ножа на първия хирург, който ви се изпречи на пътя, нали?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
[quote name='Bassko' date='Jul 19 2005, 10:52 PM'][quote name='MAUGLY' date='Jul 19 2005, 10:32 PM'] [quote name='Bassko' date='Jul 19 2005, 09:01 PM'] Евала!
Това ми трябваше! :)  :)  :)  :)  :)  :D[/quote]
Ми със сигурност не ти тряба тва според мен ;) [/quote]
Що бе!?
Важно е да се знае как да се пее правилно! :green: [/quote]
Ми щот доста от нещата са неправилни

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Ами това съм го резюмирал от много сайтове и аудио - уроци. Не твърдя че всичко е 100% вярно, но със сигурност ще помогне на много хора, и не вярвам да навреди на някого. Аз съм бас-баритон и напоследък взимам с глас СОЛ1 , което не е изобщо зле за толкова нисък глас, като никога не ми се избутва гласа нагоре с повече от 1 тон. Ти какво конкретно смяташ че не е правилно. Напиши и ще го обсъдим. Редактирано от MDFk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Не съм съгласен с височината на прехода
Значи ли това че жуженето е зад носа ти се пее на нос
При дишането какво правят плаващите ребра?

Предполагам че жуженето за което говориш е така познатият "метал" който се получава от триенето на въздушната струя в твърдото небце.
Металът се постига чрез изваждане на глада поставянето му на позиция и игнорирането на каквото и да било участие на гърло
Всичко това е присъщо на белкантовия начин на пеене

Така че не може да гониш белкантова техника и де пееш на гърло.
Просто двете неща са несъвместими едновременно.

Готов съм да направем дискусия и да обсъдим постановки в литературата

Надявам се така всички да научим нови неща :cheers: Редактирано от MDFk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Под "жужене" разбирам естественото жужене, което зе усеща зад носа при пеене на гръден регистър, когато се пее леко и без напрежение, това жужене, когато се пресили, може да се усети дори като лек гъдел. За плаващите ребра наистина нищо не съм чел, но ще е добре ако ни просветиш по въпроса.
До скоро :-( .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Моята позиция се базира на няколко книги който съм прочел - Вокална фонология от Иван Максимов, Изкуството на пеенето от Назаренко, както и на работата ми с основно двама педагози. Редактирано от MDFk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Ако питате мен всеки да си пее както му е удобно, а ако си прецака гласа значи не става за вокал. :godbless:

А ако не, да дава акъл да други, които така или иначе постъпват по същия начин! :happy:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Не е така. Почти всеки, който много се цепи ще си прецака гласа. Има си безопасни начини за това.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
След всичко, което се е изговорило по въпроса за постановка, дишане, фалцети, гръдни и непрецакване на гласа, мога да добавя само едно.

Мили деца,
Има стилове, които, за да се пеят, няма начин да не си прецакате гласа. Не се заблуждавайте, че ТРЯБВА да го пазите. Това е необходимо само, ако прецените, че ви е необходимо. Не бъдете наивни и не мислете, че ако се дерете, можете да си опазите гласа. Няма начин (все пак гледайте да не си скъсате гласните струни)! Забравете за всякакви височини или ниски. Успех с дрането!

П.П.: Защо се пренебрегва "дрането" като вид техника за пеене? Не го подценявайте! Не мислете, че човек, който обича да се дере не е добър вокалист.
П.П.П.: Само да допълня. Оценки от рода на "Абе тоя не мое да пее, ама се дере супер яко." говорят за некомпетентност както в областта на дрането, така и в областта на "чистото" пеене.

П.П.П.П.: Много е яко да излезезеш на сцената, да хванеш микрофона, да изгледаш пупбликата с леко агресивна усмивка и след четвъртия фус (може и фуз да е, не знам) да направиш ето така:
:curse: ;) :curse: :curse: :-( ;) :D :curse: :curse: ;) :curse: ;) ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Зависи от стила музика. Това дето го прави Фреди Меркюри например не е особено вредно за гласа. Е, това дето го прави Чък Шулдинер от Дет си е доста вредно, де. И не е особено естетично. Всяко излишно напрежение в гласа не певеца се предава и на публиката. Ако пеете песни с непрекъснато дране, то ще държи непрекъснато публиката в напрежение, и рано или късно ще и доскучеете ужасно.Това дали сте мазохисти или не си е ваша работа.
Прекалено честото дране, дори когато го правите по безопасен начин, води до привикване с него, и после когато се опитате да пеете чисто се появява изненадващо тук-таме в най - неподходящите моменти. Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Дране...Може, ама гледайте да сте се позагряли и поразпяли малко преди това. Ако директно излезете и задерете...Не дай си боже сте скъсали нещо...
И все пак има хора които могат да пеят добре, но не могат да дерат. Но хора, които се дерат добре и не могат да пеят няма. Ако искаш да пееш с много ефекти(тип готин рок, метъл или друга подобна далаверка), първо трябва да се научиш да пееш по най-обикновения и скучен начин (тип соло вокал на бой група).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Е, аз не съм съгласен, че да можеш да се дереш добре е предпоставка да можеш и да пееш добре чисто. Да не говорим, че човек, които прекалено много е свикнал да се дере (без значение дали чрез vocal fry или по друг начин) след това трудно се учи да изкарва хубав чист и плътен тон.

[quote]Ако искаш да пееш с много ефекти(тип готин рок, метъл или друга подобна далаверка), първо трябва да се научиш да пееш по най-обикновения и скучен начин (тип соло вокал на бой група).[/quote]
Виж, тук си напълно прав ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
[quote]Да не говорим, че човек, които прекалено много е свикнал да се дере (без значение дали чрез vocal fry или по друг начин) след това трудно се учи да изкарва хубав чист и плътен тон.[/quote]
С това съм съгласен, Anger, но пък след като Евтим ми предложи да пробвам vocal fry пробвах и не само че не ми хареса как звучи при мен, но и ми прецака гласа и паднах много гадно :godbless:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
  • 0
Да, то наистина доста трудно се намира човешко звучене с Вокал Фрай.

[color="green"]А какво e Vocal Fry?[/color] Редактирано от MDFk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.