Jump to content
Българският форум за музиканти

Здравейте на всички!


lookaway

Recommended Posts

От известно време се занимавам с пеене, но си имам един проблем голям.. - не мога да се науча да пея гласове или ако го оцеля то ще да е станало на късмет. Свиря на клавир отделно.

 

Ако някой може да ми даде идея, как да започна да се ориентирам и какво да пея, ще съм много благодарен :)

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От известно време се занимавам с пеене, но си имам един проблем голям.. - не мога да се науча да пея гласове или ако го оцеля то ще да е станало на късмет. Свиря на клавир отделно.

 

Ако някой може да ми даде идея, как да започна да се ориентирам и какво да пея, ще съм много благодарен :headbang:

 

Поздрави!

 

След като свириш на клавир не би трябвало да е проблем. Избираш си хармония напр. терца, квинта и т.н на определена нота, изсвирваш я и я научаваш. Оттам нататък е въпрос на упражнение. Със музикален инструмент се учат най-бързо и най-точно. Надявам се да съм разбрал правилно въпроса ти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Правилно е разбран въпроса, аз научавам тона, но когато почнем песента и те пеят още 2 гласа, не мога да се ориентирам и да си хвана моя.. отделно, че и моите хора само ме базикат за тея гласове :headbang: и вече е доста належащо... уча партията на гласа, който трябва да изпея и когато дойде моя ред, не мога да се ориентирам... или уцелвам само първия и втория тон и оттам нататък "фтиди коня у ряката".

 

Ако след тая тема и малко време упражнения се науча, не ще е супер ми не знам к'во ще е :offtopic-001:

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм... Какво по-точно се изисква да пееш? Да държиш един тон като част от вокална хармония или да пееш отделна вокална линия?

За пеенето на отделна вокална линия това дали свириш на инструмент е по-скоро объркващо в началото, особено ако не свириш само акорди.

Колкото и странно да звучи единственото, което трябва/можеш да направиш е да си научиш вокалната линия така, че тя за теб да стане основен вокал и да репетираш повече с другите. Ти сам казваш, че нямаш проблем с ученето на партията си-т.е. имаш контрол над гласа си. Значи проблемът не е в самото ти пеене (или на друг език не пееш "фалшиво"), а в способността да пееш нещо различно от основния глас. Объркването идва от това, че не си свикнал да пееш хармонии и е съвсем нормално. Научи си партиите свирейки акордите от песента-така че за теб твоята партия да Е основната мелодия. По възможност отделяйте време да репетирате вокалите само с метроном или не силни барабани докато всички моменти са ясни . Ще почнеш да усещаш какви акорди образуват тоновете от твоята линия с другите вокални линии и "водещия" вокал.

Друго нещо за пеенето на вокални линии е точното фразиране на всеки един от вас.

Разликата в интонацията, кога си поемате дъх, мястото на завършващата съгласна на думите, ползването на вибрато и украшения ...всичко това може да повлияе негативно и цялата вокална хармония да прозвучи кофти, дори тоновете да са тези, които трябва да са.

Не на последно място от значение е дали гласовете ви се смесват добре. Ако не сте певци и се налага да пеете вокални хармонии разпято, а не речетативни примерно може да срещнете трудност именно в това. Що не запишеш нещо на репетиция ако имаш възможност да чуем как става? Може да изскочат по-конкретни идеи и съвети.

 

Ако пееш само един тон, примерно на припева певеца ви пее основния вокал и от останалите се изисква блок хармония от типа "ааа" или "ооо" по продължение на фразата е малко по-различно. Тук вече това, че свириш на клавир може да ти помогне: понеже знаеш какъв е акорда, би трябвало да знаеш и кой е твоя тон в този акорд:

тоника, *терца, кварта, квинта, септима..

Не знам какъв стил свирите, но най-често срещаните вокални хармонии в поп музиката (т.е. не класическа, не джаз и не народна) взависимост от броя вокалисти са тези* плюс октава.

Също така, имайки предвид, че си клавиристът в бандата е хубаво да работиш по-задълбочено с основния вокалист когато правите гласовете, тъй като ти имаш най-нагледно (поради инструмента) представени обръщенията на акордите в песните ви, а и най-добре(според мен) можеш да провериш веднага дали конкретна хармония ще проработи.

 

За "ааа"/"ооо" вокали най-лесно ще е следното.

Нотна тетрадка.

Разписвате основния вокал, около който ще се строи хармонията. Добавяте текста на съответни срички.

Пишете над петолинието акордната прогресия как се сменя.

Ако сте трима примерно 1 основен и 2 бек виждате тонът, с който почва основния глас какъв се пада в първия акорд.

И почвате да строите акорд около този тон. Не е необходимо да е в 135 формат. В повечето случаи ако нямате разширения на акордите и според гласовете, с които разполагате ако основния тон е тоника примерно и имате един по-нисък и плътен бек и един по-високичък добре биха стояли маж/мин терца нагоре плюс кварта надолу

(примерно акордът е До мажор, тонът от осн.глас е до, бек вокалите пеят ми над въпросното до и сол от октавата под до), Други работещи комбинации са терца плюс октава, терца плюс септима.

Разбира се тук вече голямо значение има стиловата ориентировка. Има случаи, когато носител на "стила" е секундата, квартата, "блу" нотички, секста (ако сте соул/р'н'б банда като Destiny's child и наблягате на мелодичния минор примерно :cheers2: (Брус Дикинсън също е фен м/удругото).

И така ако фразата, върху която ще имате беквокали е примерно от 4 такта и във всеки такт имате смяна на акорд

най-често ще имате 4 нови атаки с ааа/ооо (нов тон от съответния акорд). Може всеки да "държи" един глас през цялото време(един терцата, друг квинтата примерно), може и да ги направите по-разнообразни, за да допринесете за динамиката на вокалите: примерно един терца/квинта(октава), а другия да има съответно възходяща/низходяща "ааа/ооо"линия.

 

Това е разбира се много повърхностен опит да те посъветвам за това как се строят работещи вокални хармонии.

Има теория, която е полезно да се знае за писането на партии според стила, която може да ви послужи, за да ви разясни връзките между отделните партии, вкл. и вокалните в една песен. Даже сещам се, че имаше линкове в теоретичния раздел тук. Но няма да сбъркате и да пробвате какво вас ви кефи, и много важно: слушайте бандите, чиито бек вокали ви харесват и се опитвайте да вадите, за да анализирате какви интервали са и като начало да можете да ги прилагате като модел във вашите песни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.