Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

За пръв път го чух в изпълнение на Стенли Кларк, а го видях на живо в стария офис на Фънкара на "5-те кюфтета". За тези, които не са чували, това е умален бас, с по-тънки струни, все едно, че е минал през сушилня на висока температура...

ето и 2 клипчета, които си заслужават вниманието -

и
.
Отговорено

Стенли Кларк дори е първият на когото му хрумва идеята за пиколо бас и първият такъв бас е изработен за него от Карл Томсън.

Отговорено (Редактирано)

Е, това е ценно инфо, което не знаех. Странно, на фона на огромните му ръце... ;)

Редактирано от johniebgood
Отговорено (Редактирано)

Не е задължително басът да е "умален" - може и да е нормален, просто да с по-тънки струни (каквито между другото търсих доста преди години, но не намерих) - т.е. сменяш комплекта и получавш пиколо бас.

 

Та, да използвам темата - някой да знае някъде да продават такива струни (за София говоря)?

Или поне за 8 струнен бас (с двойки струни - нормална и октава).

 

Та, знаемЕ го много добре тоя бас ;)

 

едит:

Стенли Кларк освен пиколо басът, ползва и тенор (не съм сигурн обаче дали той го въвежда, но за пиколото е така), който е с кварта разлика - от Ла.

Навремето бях пускал тема кой какво би предпочел - няколко 4-струнни баса, всеки от Ми, Си, Фа диез или пък от Ла, Ре (високо или направо Ми - пиколо) или един 8-струнен примерно :D

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Отговорено

^Ако не е "умален", няма да е пиколо, а това за което говориш ти, ми се струва, че съм виждал Джоуи де Майо да го ползва - нормален бас, с тънки струни.

Отговорено

^ Да де, ама ако е "умален", според мен, ще имаме просто китара с 4 струни?

 

Красотата в звука (за мен) идва именно от дългата мензура ;)

 

...а Джой Де Майо често ползва за случая именно китара, на която е махнал първите две струни.

Отговорено

Не е точно така.Мензурата е по-къса 30-32".При стандарта мензура 34-35" много тънките струни "увисват" и не е много комфорно за свирене а и тънката струна звучи по- добре в по-къса мензура.Аз го знам този бас за който говори Иван,и той е 30" .

Отговорено (Редактирано)

^ Когато се интересувах от тези неща, бях се разтърсил доста и не съм останал с впечатление, че късата мензура е задължителна - ще се разтърся пак и ще пиша какво съм открил (актуално), но в крайна сметка, ако вземем предвид 8-струнния бас (с двойките струни - нормална и октава отгоре), никъде не се споменава късата мензура като задължителна?

 

едит:

Ето, намерих струни:

Long Scale

Super Long Scale

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Отговорено

Те хората са си го измислили, никога не съм бил фен на самоделните иновации, иначе и многострунните басове вършат подобна работа.

Отговорено (Редактирано)
^ Когато се интересувах от тези неща, бях се разтърсил доста и не съм останал с впечатление, че късата мензура е задължителна - ще се разтърся пак и ще пиша какво съм открил (актуално), но в крайна сметка, ако вземем предвид 8-струнния бас (с двойките струни - нормална и октава отгоре), никъде не се споменава късата мензура като задължителна?

 

едит:

Ето, намерих струни:

Long Scale

Super Long Scale

Aз не твърдя ,че е задължителна но..:

Physical size - Clarke is a slim 6'3" and his Alembic basses tend to be short-scale (in this case, 30-3/4" versus a typical 34"), so in his hands, the Alembic seems almost like a toy. As a result, having large hands and powerful musculature in his arms and hands gives him extra command over the instrument in terms of power, range, and speed. Many of the figures that Clarke plays are very difficult for a smaller bassist to play on a larger bass

Instruments

Stanley Clarke is also the first influential bassist to use piccolo bass prominently. (A piccolo bass is a bass guitar, tuned one octave higher - Clarke's are usually short scale (30.75"), four string, Carl Thompson or Alembic.)

http://en.allexperts.com/e/s/st/stanley_clarke.htm

Редактирано от chobbi
Отговорено

да определено на второто клипче мензурата си е стандартна. Това колко е голяма мензурата влияе основно на теншъна на струните, и колкото по дълга е мензурата толкова по тънки струни ти се налага да ползваш и обратното.

Отговорено

^Това означава ли, че струните за пиколо са "верни" на по-къса мензура и изискват по-малко опън от "дебелите" за нормален бас?

Отговорено (Редактирано)

верни са просто никога няма да можеш да изкараш тон от тях тъй като няма да имат теншън и доста преди да стигнеш желания тон ще са виснали безжизнени на грифа :greenball:

 

Честно казано не съм проучвал как стоят нещата с размерите на струните при пиколо баса подробно, но принципа си е един и същ независимо от мензурата предполагам. При по дебелите струни за да качиш с една октава доста ще трябва да ги натегнеш следователно доста преди да стигнеш октавния тон ще си скъсал струна. Като сложиш тънки струни намалява "теншъна" и можеш да достигнеш желания тон без да скъсаш струна това е.

 

Късата мензура има същия ефект колкото ти е по къс грифа толкова по-малко теншън (толкова по дебели струни ще ти трябват за да компенсираш и струните да не се мятат като корабни въжета). Затова и повечето китаристи да кажем със седем струнни китари предпочитат 27-28 инчови мензури иначе седма струна няма достатъчно теншън и се налага ползването на рядко предлагани гейджове (59'', 60'') за да се компенсира малката мензура.

 

по принцип има едно калкулаторче за стринг теншън което предполагам се ползва в случая (аз съм го ползвал поради факта че свирим свалени с полутон и 5 струна малко се мята и трудно се контролира динамиката).

 

линк

 

 

с две думи това в какъв тон вибрира една струна при един и същ опън (теншън) се определя от

 

1.Дължина на струната (колкото е по-дълга толкова по-нисък е тона и обратното)

2.Дебелина на струната (колкото е по-дебела толкова по-нисък е тона и обратното)

Редактирано от Coprophagus
Отговорено (Редактирано)

^ бих добавил и

 

3.: Материалът на струната и начинът и на производство (дали е с цилиндрично жило или 6-ъгълно, намотката колко е дебела, дали е цилиндрична, полуцилиндрична, лентова...) - струни, с еднаква дебелина могат да имат съвсем различен опън.

 

@johniebgood:

Относно това какво са измислили хората и "самоделните иновации" - ми, дай да отречем всички басове, които не са 4-струнни или са с повече от 20 прагчета, един адаптер... :greenangel:

 

...и още нещо - контрабасът е бил измислен като три-струнен инструмент в началото и тъпите франзуци добавят Сол-струната, а отдавна има и 5-струнни контрабаси. Имам предвид, че изобщо, като цяло бас-китарата, измислена като "заместител" на контрабасът е измислена неправилно :greenangel:

Редактирано от ...taka li e? - a taka.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.