Jump to content
Българският форум за музиканти

Dynamic Midi Velocity


AXE

Recommended Posts

Пичове, как мога да нарисувам променливо ниво на силата на звука за определна миди нота? Примерно да започне със слаба атака, да се усили и после да затихне. Става дума за всяка нота да може да се наглася самостоятелно, а не за целия канал. Ръчках досега със Сонара и Рийпъра, ама не мога да се оправя. Айде, в Рийпъра може и да няма такава опция (поне досега с такова впечатление оставам). Ама в Сонара съм виждал как може да си рисуваш с едно моливче желаната крива. Къде е? :offtopic-001:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам, ама мога да ги редактирам една по една, а никак не е далавера да намествам по 10-15 нива на всяка нота на ръка. Искам да си ги 'нарисувам' с едно движение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За рийпър-ако искаш да "рисуваш",например касата-след отваряне на миди редактора-десен клик в/у нота от касата,и select all notes with same note value,после с курсора на мишока "чертаеш" във велосити таба.Нивата се променят,има и недостатъци-ще ги видиш-че е дълго за обяснение.Миди редактора на кюбейс е по-добър за мен.Друг вариант е external midi editor...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам, ама мога да ги редактирам една по една, а никак не е далавера да намествам по 10-15 нива на всяка нота на ръка. Искам да си ги 'нарисувам' с едно движение.

 

Сега го отворих и може би разбирам защо ти ги пуска една по една. В този режим: fcsgav.jpg

А можеш да рисуваш линии и криви в този: of0ua8.jpg

(Извинявам се за абсурдните цветове)

Другият може би по-груб вариант е директно при общите тракове > десен бутон > envelopes>show clip envelopes>velocity. после имаш в бутоните моливче, с което да "рисуваш" съответната крива.

 

PS: в piano roll не трябва да са ти селектирани отделни ноти, или трябва да са селектирани всичките.

Редактирано от Roevers
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси, точно за това питах!

Само не разбирам защо сега ми дава velocity-то като единични стълбчета за всяка нота!?

 

Благодаря и на всички останали!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбираш ли добре разликата между velocity и volume?

 

В началния си пост говориш за "ниво на силата на звука", което е почти точния превод на volume. Velocity не е същото :surprise:

 

Вярно е, че при някои инструменти, както и при старовремски и ниско-качествени сампли, промяната на скоростта се чува като промяна на силата, но по принцип това не е така. Има пиеси и пасажи (особено на перкусивни инструменти като пиано), където се свири 'пиано' и дори 'пианисимо' (тихо), но с голяма скорост (velocity). Този атрибут в MIDI стандарта отразява промените в характеристиката на звука при различна бързина на въздействие от музиканта върху инструмента. Не колко силно блъска клавишите (струните на китарата, или колко силно надува духовия инструмент), а колко бързо го прави.

 

Представи си лирично соло на китара в балада, където нивото не е много силно, напр. мецо-форте. (Това в хеви метъл е трудно да си го представиш, де
:greenangel:
). Представи си, че пред една дълга нота, за подсилване на емоцията, е предшествана с форшлаг от много къса триолка (3 ноти, изписани като 16-тини, де факто всяка е 1/24 от твоя бийт). Тези микро-нотички са дори с по-ниско ниво (пиано), но са изсвирени с много хъс, за да въведат в сърцераздирателната дълга нота. (Свириш ли го вече това в главата си? Нещо като "та-да-да - дааааааа") - е, при тях перото не удря струната много силно (не отклонява струната на голяма амплитуда), но го прави много бързо - това е
velocity
. Още по-изразително е, ако не го направиш П-V-П (с алтериращ пикинг), а в една и съща посока - все едно са стакати, разделени с паузи - тогава де-факто свириш 2 пъти по-кратки нотни стойности и скоростта на перото ти е още по-бърза. А силата си остава 'тиха'....

 

Не знам колко полезен беше такъв пример, но пак на въпроса: атрибутът 'velocity' променя едновременно няколко характеристики на звука: преходни процеси (атака и затихване), спектрална характеристика (с различно бързи удари се извличат тонове с различно подчертани честоти), и разбира се - динамика (но много по-малко влияние, отколкото параметъра volume).

 

При правилно създадени звуци за MIDI (правилно генерирани, ако са синтетични, или правилно семплирани - ако са от истински инструмент) тази информация е налична в самия звук (сампъл, фонт или тон от някаква wavetable). Добрите самплери и VSTi инструменти си разчитат тая информация и съответно чуваш различен по характер звук. Колкото по-примитивен е един звук (напр. стандартните General MIDI звуци вградени в Windows, особено по-старите - някой може да помни как звучеше MIDI от компютър преди 15-тина години, а за по-младите - как звучи MIDI от мобилен телефон) - толкова повече тази информация отсъства и разлика между различни бързини на въздействие върху инструмента не се чуват като разлика в звука. Различните плейъри и програми, като свирят MIDI и им попаднат звуци без нужната velocity информация (а в MIDI партията има такива указания), интерпретират командите по един от два начина:

 

- по-'тъпите' не правят нищо, т.е. каквато и скоростна промяна да е зададена, в звука нищо не се променя

- по-'хитрите' интерпретират velocity като volume (което не е много хитро, щото не е верно) - и оттам масовото неразбиране какво всъщност прави velocity.

 

Сега на редакторите: съвременните такива, самостоятелни или части от DAW, очакват да им се подават сампли с нужната информация. Тогава, като гледа една партитура, програмата допуска, че по време на пиесата (и дори на кратък пасаж от нея), музикантът може да свири с различна рязкост на удара (не сила!). Дори може всяка нота да е с различна velocity. Затова ги виждаш като дискретни стойности (стълбчета) за всяка нота.

 

Но НЕ МОЖЕ с параметъра velocity да правиш каквото и да е вътре в нотата. Можеш да рисуваш обвивка (envelope) на произволен по дължина пасаж, но промените стават от нота до нота, а не вътре в нотата. Velocity е характеристика на даден инструмент и променя каквото променя (атаки, спектър и пр) по еднакъв начин за всяка нота.

 

Понеже от първоначалния ти въпрос изглежда, че точно това искаш да правиш: да контролираш и променяш атаки, затихвания и други параметри вътре в нотата - има начини, но не в MIDI. Принципно начинът е един - аудио редактиране - но за практични нужди има два подхода.

 

- По-правилният (но и много по-бавен и труден) начин е с редактиране на самплите: трябва да отваряш всяка от тях в аудио-редактор и да правиш промени, които ще са сполучливи само ако много добре разбираш какво правиш. Това е част от дисциплината sound design и това са правили преди тебе хората, които са ти продали самплите или софтуерния инструмент за стотици долари (и през ум не ми минава, че може да си ги откраднал :cheers2: ). Като се направи това, де-факто създаваш нов набор сампли, различни от оригиналния - и всеки, който след тебе ги ползва вече ще звучи по новия начин. Не става да се обясни в една тема, а и не мисля че ти е цел в живота да овладяваш тая наука.

 

- По-практичният начин е да променяш само отделни, вече изсвирени и записани ноти според конкретните нужди в записа ти. За цела трябва да обърнеш MIDI трака в аудио (в някои DAW е командата 'Freeze', другаде е просто 'convert to audio' като селектираш MIDI трака и кликнеш с десния бутон). Ако не можеш да го намериш, просто създаваш нов празен аудио-трак и на него в реално време записваш МИДИ-то (всички други писти заглушени).

 

Вече в аудио режим, зуум-ваш си до избраната нота и си правиш нейната обвивка (envelope) с каквито средства ти дава програмата: някъде има едни малки карфици (handles), които се въртят или плъзгат за повдигане и сваляне на нивото; другаде е 'моливче' като описаното по-горе. И все пак, играта си струва само за няколко по-характерни ноти или кратък пасаж. Ако искаш да го правиш за всяка нота в 10-минутен шред, бая играчка ще падне...

- - - -

 

Не знам обясних ли нещо или само повече бъркотия вкарах в темата -

На слука!

:greenangel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бицев, :):D:godbless:

 

Благодаря ти много! Наистина не ми беше (не ми е било) ясно какво е velocity.

 

Наистина става дума за един кратък пасаж на цигулка и искам да регулирам началната атака и може би да направя затихване в края на всяка нота. Явно това ще трябва да го направя като редакция на аудио.

Объркването ми обаче дойде от факта, че миди-то, което начално импортирах беше с ефект fade-in на всяка нота. Което в Сонара изглежда така:

MIDI-fadein.png

и ми дава да редактирам всяко едно стълбче поотделно (но не заедно, което ми беше мъката). Мисля че така пак бих постигнал същия резултат.

 

 

 

П.П. В какви филми се вкарах.... Накрая ще си го запиша с китарата :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някои VST инструменти имат контролери за атака и т.н както и за volume. Погледни кое CC регулира атаката или volumeto. Наистина ако не филм, то поне презентация се получи. Със слайдове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

VST инструментите, които са по същество синтезатори (от всякакъв вид) имат много богат контрол над всички параметри. В някои от тях дори може да се 'проектира' конкретен звук (дори несъществуващ) - включително детайлно проектиране на произволна обвивка с всякаква форма. Ако си направиш "цигулка" от такъв синтезатор, можеш да и моделираш звука както си искаш.

 

Инструментите, почиващи на библиотеки от сампли, обаче - не дават такива възможности, защото при тях целта е най-вярно възпроизвеждане на записания истински инструмент. Тях вече можеш да дообработваш само след като си ги обърнал/записал в аудио.

 

Ако ти трябва по-бавна атака, отколкото цигулката реалистично има - или затихване като от китара - най-добре е наистина да си го изсвириш с китара. Ще ти трябва или eBow (много ценна джаджа, с нея свиря "челото" в познатия форумен джем The Great Gig In the Sky), или пък дигиталнен процесор с ефекта "slow attack" (това мисля че с него бях направил навремето - партии в средата и края). За мен лично eBow дава много по-реалистичен резултат и повече артистичен контрол (особено ако някога са те учили да свириш на инструмент с лък).

 

И после пусни да чуем как се е получило!

^_^

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

АХЕ, в Сонара има една много полезна фукцийка - scale се нарича - та посредством нея можеш много лесно да скалираш всичи еднотипни параметри на дадена нота, трак или обект. А по въпроса за бавната атака - почти всеки синтезатор (и семплер) си има ADSR част - от там става най-лесно и просто това, което искаш. А за да можеш динамично да променяш параметрите на дадена нота - не напразно ти препоръчах да потърсиш ограмотяване относно polyphonic aftertouch - това е единствения (за който се сещам на прима виста) начин след първоначалния "удар" върху нотата да промениш "в движение" някой или няколко параметри на звука.

То това вече направо си става упражнение по sound design :) щом работиш с МИДИ, е добре да го разбираш и познаваш добре. Тогава нещата ще ти се получават по-бързо и лесно. Но си иска четене... :)

Редактирано от presly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.