Jump to content
Българският форум за музиканти

Как да постигнем вибрато?


mariqnikolova

Recommended Posts

Здравейте,искам да ви попитам какво трябва да направи един начинаещ певец за да се сдобие гласът му с вибрато?И изобщо може ли някой да ми обясни малко повече за него,защото аз явно не сам достатъчно запозната с материала.. :greenangel::hysterical::slap:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето какво знам аз:

 

Принципно вибратото се придобива по два начина:

Единият е насилствен ( :greenangel: ) т.е. педагозите използват разнообразни упражнения, чрез които рано или късно певеца започва да изпълнява дългите тонове не толкова прави и скучни. Предполагам, че не е трудно! Не знам подробности и никога не съм се интересувал-как точно става това вибрато...

Но със сигурност, по този начин постигнатото вибрато не е по-приятно и красиво, както естественото!

 

Именно това е и вторият начин - естествения!

Най-красивото вибрато се получава от самосебе си...след многогодишни репетиции, пеене и опит! Почти неизбежно е! (Казвам почти, защото в изключително редки случаи-някои певци почти през целия си живот нямат естествено вибрато...поне не такова, което да е годно за художествени цели.)

Та мисълта ми е, че изобщо не трябва да се притесняваш за това, че все още нямаш вибрато! Не е нищо необичайно! Продължавай да пееш и някой ден...ИЗВЕДНЪЖ...ще осъзнаеш, че можеш да окрасяваш тоновете с вибрато, при това съвсем лесно! :greenangel: Ще разбереш, че го можеш и това е!

 

Лично аз се "сдобих" с такова едва преди 3 години...при положение, че пея от съвсем малък...от ученик.

 

Така, че...дерзай!

Успех!

-------------

Всичко което току що написах, е мое мнение, базирано единствено на моя личен опит, както и на разговори по темата с диригента, с когото работя и в момента, както и на изводи, извлечени на базата на разговори с мои колеги и преподаватели.

Не изключвам вариант, при който части от теорията по темата да са в противоречие с моите изводи, но...често(във всяка посока)теорията и практиката не се припокриват!?!

Потърси и други мнения! :surprise:

Редактирано от savov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Абе, не че нещо се заяждам, ама какво е туй "естествено" вибрато? В смисъл... Даже не мога да се сетя смисъл.

Може би имаш предвид, че в единия случай (неестествения) полагаш усилия, за да се научиш, а пък в другия - толкова много си пял, че вече сам успяваш да направиш, каквото си искаш с гласа си (разбирай - без чужди съвети). Ако е това - просто сам си се научил, което е точно толкова естествено, колкото и да не се научиш сам, а някой да ти помогне. А що се отнася до "красотата" на "естественото" вибрато спрямо тази на "изкуственото" - може би просто тези, които го правят "изкуствено", все още не са се научили много добре?

 

EDIT: Сега видях, че пееш в хор. Аз винаги съм се занимавал със соло-поп пеене. Забелязал съм, че хористите и солистите (поп) имат доста различна техника на пеене. В контекста на това, може от там да идват различията в мненията ни. Ако можеш да се сетиш за повече подробности, ще е интересно да пишеш. Сега ми хрумва, че даже може би няма да е лоша идея да направим една сравнителна тема за соло и хорово пеене.

Редактирано от Termy
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Mного отдавна чета темата ти и не знам как да ти отговоря, правя го това нещо, но никога не съм се замисляла как точно става, то се получава някак си спонтанно, мислих един ден и ми се струва че сякаш се променя количеството въздух, което изпускаш през гърлото си на малки порции, не зам дали е точно така, никога не съм ходила на учител и не съм професионалистка така че опитай и дано да се получи. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Абе, не че нещо се заяждам, ама какво е туй "естествено" вибрато? В смисъл... Даже не мога да се сетя смисъл.

 

Е кое точно не ти е ясно :yes:

Наясно ли си с определението вибрато ако не си поинтересувай се

В интернет е пълно с информация само трябва да я потърсиш` Брет Манинг го е обяснил доста добре ако наистина те интересува прочети

Най-простия начин е с пеенето на малка секунда в темпо с метроном като постепенно забързваш темпото - това на практика е изкуствено вибрато То може да бъде и долно в някои стилистики

В класическата музика примерно не е така ;) Там вибратото е естествен ппроцес в следствие на механичните процеси на звукоизвличане

================================================================================

====================

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето какво знам аз:

хаха сега наистина откривам нещо вярно в думите ти...аз имам вибрато,но както казваш ти е "насилсвтено"

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Caruso

Знам, що е туй вибрато и има ли то почва у нас. Това, което не ми е ясно е "изкуственото" и "естественото", а и сега съвсем се обърках. Как така става "естествено". И не е ли и "изкуственото" следствие на звукоизвличане. Ако е така, с какво е различно от "изкуственото".

В общи линии на мен ми се струва, че това, което имаш предвид, е "научено в конкретен момент и нарочно" и "несъзнателно усвоено в някъв момент, в следствие на дългогодишно пеене". Ако не съм прав, ми е интересно, точно, аджеба, какво е "изкуствено" и какво "естествено" в контекста на вибрато.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стана ми интересно в тази тема.

Не знам дали разсъжденията ми ще помогнат на авторката, но поне аз си мисля, че разбрах как да обясня разликата между "изкуственото" и "естественото" вибрато.

 

Ако се ръководим от метода, предложен от Caruso (който аз не съм използвала лично), то полученото вибрато се явява функция на височината на тона - в случая на упражнението височината варира в интервал от половин тон. Това ще да било път към "изкуственото" вибрато. Предполагам, че интервалът постепенно трябва да се намалява, защото половин тон си е много.

 

А "естественото" вибрато, тъй като се регулира чрез налягането на изпуснатия въздух, се явява функция на силата на звука. Пуснете си запис на каквото и да е вкъщи и си играйте с потенциометъра на усилвателя. Слухът възприема бързото намаляване и увеличаване на силата на звука като разлики във височината на тона. Обаче не са. Даже си гледах графики тия дни на тонове, изпяти с вибрато - честотата не мърда, а само децибелите оформят една "къдра" по синусоидата.

 

А на авторката, задала въпроса, искам и аз да кажа, че и моето вибрато ме споходи късно. И се получи абсолютно спонтанно - в момента, в който се научих да дишам с диафрагма. Без да знам как точно... Но вече мога да го използвам или да си го спестявам напълно съзнателно. :thumbs_up:

Успехи и скоро да чуем песни!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Терми, ако съм разбрала правилно ти мислиш "естественото" като нещо, което си го има в гласа по дифолт,

В такъв случай говорим примерно за вибратото на Шакира и Теди Кацарова, което си е/граничи с неконтрулируемо клатене на тона :hysterical:

тия хора хубав("скучен" :) ) прав тон много трудно могат да изпеят.

всичкото друго вибрато се учи

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз ще задам малко по - друг въпрос... Така като говорите по-горе, разбирам (може да не съм разбрала..), че насилственото вибрато (или това, което нарочно го правят хората) е по - лошо от естественото (което се получавало с времето).

 

Моят въпрос е : не е ли по - добре изпълнителят да прави (нарочно, демек "насилствено") вибрато там, където е нужно в песента/произведението, и да може да изпее прав и стабилен висок (примерно) тон, там където трябва?

 

Питам, защото аз пея в хор, заедно с възрастни жени с мнооого хоров опит (20-30-40 год... :thumbs_up: ) и някои от тях не могат, дори и да искат, да изпеят (в повечето случаи) висок тон, без той да излезе с мн отчетливо вибрато... А в много малко симфонично-ораториална музика се иска това... И диригента връща мн често, за да го изпеят стабилно и тн.

 

 

Надявам се да сте ме разбрали... Просто, не мисля, че това естествено вибрато е полезно и предпочитано.

 

Поздрави, Дискордия :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

DISCORDIA, щом пееш в хор, имай предвид, че по принцип диригентите не желаят хористи с изявено вибрато. В хоровото пеене принципно се търси "прав" тон. Силно изявените гласове, с добре проявено вибрато, не са предпочитани, освен ако не говорим за солови неща. Разбира се, ако вибратото е правилно развито, певецът може да го скрие в някаква степен, според нуждите на диригента. Но на повечето не им се удава.

 

Ако амбициите ти в пеенето се изчерпват с хоровото пеене, знай, че за да пееш в най-добрия хор на света, задължително условие е перфектният слух. Другото е чак после. Ако се опитваш самоцелно да развиеш вибрато, подходи много внимателно към въпроса. В противен случай може да се стигне до онова неприятно "козешко тремоло", характерно за много певци, неправилно опитвали се да пеят с вибрато. Или да "клатиш" тона ужасно, както лелките в читалищните хорове... а и в много други професионални хорове.

 

За пеенето в хор, "по-неизваденият" глас, както и умението да се държи "прав тон" често са предимства, така че не се опитвай да правиш самоцелно вибрато, за да "блеснеш" с него в хора. Помня как след един концерт в ранните ми певчески години, майката на една хористка я прегърна и й каза щастливо: "Много хубаво пя, успях да те чуя сред всички други". Хоровото пеене затова е хорово, за да няма избиващи гласове. Затова солистични гласове в хор трудно се скриват и често дори пречат. Добър хор е онзи, в който гласовете са силно балансирани. Вибратото на 20 човека по-трудно се балансира :). Малко са хората с наистина хубаво вибрато. В повечето случаи става въпрос за " клатене" или "козешко тремоло"...все неща, еднакво неприятни, с които не можеш свястно нито солист да си, нито в хор да пееш.

Колкото до вибратото, по-горе има чудесни коментари в тази насока. Както всяко хубаво нещо, така и вибратото иска много работа в правилната посока. Без добра подготовка, може да се окаже, че нито вибрато си постигнала, нито си запазила предишните достойнства на начина ти на пеене.

 

Поздрави на всички!

Редактирано от Nemorino
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз затова написах "надявам се да сте ме разбрали", защото ми беше ясно, че ще има хора, дето няма да ме разберат.

 

Идеята ми беше, че според мен такова нещо като естествено вибрато няма... Просто то си се получава в един момент след дългогодишно пеене (Да не обидя Ангелина, че не знам тя на колко години е, а беше написала, че се е развило). Дадох примера с моите колежки с дългия стаж точно заради това. Вибратото според мен си е едно и то се постига с определени техники. На мен не ми е трябвало, затова не ги знам.

Просто вие така се разписахте за това вибрато естественото, че реших да си задам въпроса.

 

@Неморино, нямам амбиции да пея в най - добрия хор на света ( този, в който съм сега, ме устройва).

 

А и още нещо, което ти засегна за солистите в хоровете. Не си прав. Един уважаващ себе си голям хор има солисти от всяка партия за произведения, които го изискват; с "по - извадени" гласове и с вибрато, които пеят без проблем в другите песни/произведения, в които няма солова част. Изработването на ансамбъл е задача на диригента, но то е и в съзнанието на всеки хорист (независимо дали той до сега е пял соло за бас примерно).

 

П.П Извинявам се, ако не съм ясна, хористка съм от малка и повечето неща, за които говоря, не ги мисля, просто идват от самосебе си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

DISCORDIA написа:

"А и още нещо, което ти засегна за солистите в хоровете. Не си прав. Един уважаващ себе си голям хор има солисти от всяка партия за произведения, които го изискват; с "по - извадени" гласове и с вибрато, които пеят без проблем в другите песни/произведения, в които няма солова част."

 

Къде видя противоречие? Написаното от мен беше:

"В хоровото пеене принципно се търси "прав" тон. Силно изявените гласове, с добре проявено вибрато, не са предпочитани, освен ако не говорим за солови неща. Разбира се, ако вибратото е правилно развито, певецът може да го скрие в някаква степен, според нуждите на диригента. Но на повечето не им се удава."

 

Написах това за най-добрия хор по принцип. А в какъв пееш ти - за мен е без значение. Просто допускам, че темата се чете от доста хора и пишейки, по принцип не се занимавам с нивото на музициране на някой конкретен човек. Не е моя работа обсъждането на това кой на какво ниво музицира.

 

Лека нощ :D

Редактирано от Nemorino
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.