Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

  • Отговори 43
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

Както се казва, зависи какъв стил правиш, какво искаш да постигнеш, за какво се бориш. Ей вземи едно соло на Буги Барабата и едно на Джон Петручи (не намесвам тия болни мозъци като Стиви Вай, Сатриани, Бекър ... в добрия смисъл, просто са инструменталисти) и ще видиш разликата. Правят абсолютно различни неща. Петручито рядко ще го чуеш (не никога !) да прави разни блусарски пентатоники, а Буги барабата - да прави арпежи и дабълхендед. На Петручи не можеш да му намериш две сола еднакви или подобни, а на рокендролите можеш да слагаш, което си искаш соло, на която и да е песен. И това не е лошо - зависи какво искаш да правиш.

 

Все пак си оставам, че "колкото повече, толкова повече".

Редакция: Веднъж правехме с учителя ми някакво парче. Той държи ритъм, а аз солирам, почнах някаква пентатоника и той "Ееее, хвана мекото на баницата с тая пентатоника" ;)

Редактирано от NitroBGA
Отговорено
Той държи ритъм, а аз солирам, почнах някаква пентатоника и той "Ееее, хвана мекото на баницата с тая пентатоника"  ;)

Дааа, много и навсекъде важи.

Таа пентатоника за мързеливи копелтаци е шестак! ;)lazy_smoker.gif;)

  • 4 weeks later...
Отговорено

Напрежение - отпускане!

Добре е да се изработят малки фрази, които да се транспонират във всички тоналности и да влязат в употреба, когато и където е нужно.

Ако се интересуваш повече има една книга на български - казва се "Начини за импровизиране в съвременната музика". Автор - Ангел Везнев - Ачо.

 

Влад

Отговорено (Редактирано)

Ами мажорна пентатоника от ДО например е ДО, РЕ, МИ, СОЛ, ЛА а минорна - ДО, МИ БЕМОЛ, ФА, СОЛ, СИ БЕМОЛ.

 

Това е така да се каже китайската гама. В блуза тя се използва, като към нея се добавя и умалена пета степен(в случая ФА ДИЕЗ, или СОЛ БЕМОЛ(има разлика)), която се нарича "блуз нота" и е най-нестабилната от скалата.

 

Ако сериозно искаш да се занимаваш с музика прочети учебници по елементарна музикална теория и хармония, както и походи на солфеж. Така ще си спестиш години прекарани, в въобразяване, че правиш нещо.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Да се свирят блуз сола съвсем не е толкова просто, колкото пишете. Всъщност е доста по трудно от това да свириш спортистски арпежи, скали и дабъл - хендита. В блуса трябва да имаш отлична фраза.

 

Нека сега напишете как импровизирате вие, по какво се ориентирате в музиката, по кои ладове се движите в зависимост от музиката отдолу.

Аз съм още босичък в импровизациите и ми е много интересно да чуя мнения.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Мелодичен и хармоничен минор главно и естествено винаги включвам по някой преобразуван блус лик... Принципно, първо чувам барабаните, правя си ритъм китарки и започвам да импровизирам. Първите няколко часа винаги ми се струва че солото звучи прекрасно, но за съжаление това чувство често изчезва след 1-2 прослушвания на записания материал... Преди време обаче прочетох едно гениално писание на Стив Вай. От тогава се старая максимално да "изсвирвам" душевното си състояние и вервайте ми има голяма полза.

 

Едит /П.С./: Между другото, все повече и повече се убеждавам, че прекомерното шредване убива добрите идеи! Не прекалявайте!

Редактирано от Sieger
Отговорено

Ами като начало тябва да минат поне няколко завъртания на ритъма - за да се ориентирам върху какво ще импровизирам.

В зависимост от акордите се ориентирам дали да използвам пентатоника или лад :

Върху блусарски/рок енд ролл ритъм - пентатоника

Върху акордна прогресия - пентатоника + арпежи

 

Нещата с подчертано минорен/мажорен характер изискват употребата на точните тонове. Лирична хармония от пиано (арпежирана) изисква нещо повече от бендове по пентатониката.

Бавните неща (в моя стил) са предподставка за слайдове, бавни или бързи повдигания, вибрато и за всичко това може би повече ехо отколкото драйв.

Средните неща зависят от обстановката, но драйва може и да превъзхожда ехото/ривърба. Тук свободата е доста по-голяма, защото можеш и да забързаш и да забавиш.

Бързите неща вече са върха на сладоледа. Там дори и да не се разбира какво свириш пак има ефект - ето защо съм склонен да ги определя като най-лесни от импровизаторска (но не и от техническа) гледна точка. Много изкуствени флажолети, дабъл-хенд, дълги арпежирани мелодии, string skipping и т.н

 

Разбира се всички тези неща са относителни и се отнасят само до мен. Може да постнеш някакъв ритъм и няколко човека да ти изпратят свои импровизации върху него.

Голяма част от нещата зависят от хармонията - някои плачат за сола, а други нямат нужда от нищо.

Много, ама много са нещата и дълги и тежки са упражненията. Години практика дори не гарантират, че ще се развиеш кой знае колко. Просто трябва да свириш, а не да четеш съобщения като моето.

Успех и здраве на всички!

Отговорено

Аз си свиря това, което си мисля на момента- никога не съм се замислял, дали в следващия такт ще свиря пентатоники, скали, арпежи- пробвам различни неща, които ми харесват на репетиции и от тях "отсявам" това, което звучи най-добре. Обичам и да бягам от стандартното- разни "забранени"(от музикалната теория) тонове, всичко, което звучи интересно и нестандартно :)

  • 1 month later...
Отговорено

здравейте

да се изходя и аз по темата

за разлика от повечето колеги минорна пентатоника май не ползвам... аааа само при някои модални парчета и то за кратко - за майтапа. иначе отговарям на всеки акорд. това ми е най-лесно и най-свободно. използвам обичайните заподозрени : стари ладове, мелодичен минор и неговите ладове(супер локрийски, фригийска доминанта и т.н.), умалена, целотонна, умалена-целотонна, хроматична, четиризвучия (доста), блус скала... нищо ново под слънцето. но пък нали най-важното е да звучи добре. а щом звучи добре - другото е само за разчесване на злите езици на теоретиците :rolleyes:

 

в крайна сметка - иде пролет, разхождайте се повече сред природата, пийте бира с приятели, четете хубави книги и свиренето ви неизменно ще се подобри :rolleyes:

 

поздрави

Отговорено
Как си правите солата? По каква система се правят? :guitar:

здравеите и от мен :D

та да кажа по темата според мен изоб6то да си прави6 солата по някаква система е малко неправилно това оба4е си е мое ли4но мнение никои да не се засяга :D 6те ви кажа за6то така мисля зна4и за мен музиката е искуство а не състезание кои е наи бърз тва във F1 може да мине ;) оба4е не ме разбираите погре6но един китарист трябва да има добра техника това е много важно :exclaim: но не това е основното за6то казвам това за6тото много китаристи си казват еи сега 6те се нау4а да свира бързо и тва е ни6то друго не ми трябва :D и те да ре4ем се нау4ават да свирят бързо и от там ни6то запо4ват да си свирят едни и съ6ти не6та и вси4ко става механи4но бес никаква мисал просто вси4ко става кли6ирано смисал пи4а си казва еи сега тука върхо тоя акорд 6те изсвиря това и това и сега някои сигурно 6те ми каже ама 4акаи малко 4е тя музиката е измислена върху тоя акорд свири6 тоя лад и това е ами да естествено 4е е така само4е проблема идва от това 4е пове4ето хора ги води ръката им а не мисълта какво имам предвид когато импровизира6 не мята6 безразборно пръсти по грифа и не си казва6 след тази скала 6те изсвиря тази и после тази а идеята е да 4ува6 това което свири6 да няма слу4аини тонове това което излиза от ръката преди това да е минало през главта да има една цялост завър6еност а не просто нахвърляни тонове за мен това е наи важно един музикант да се нау4и да мисли докато свири за6тото ина4е се полу4ава едно безкраино повтаряне на едни и съ6ти не6та и няма индивидуалност ако искате собствен стил :exclaim:

това пак казвам си е ли4но мое мнение и неискам ники да засегна :D

П.С. това го пи6а спецялно за Evtim Djerekarov ;)

Отговорено

А как точно бе помогнало на някого, ако напиша как правя сола? Нещата са твърде комплексни, и не мисля, че могат да се опишат просто така. Освен това, извинявам се, но тук има хора, които боравят с понятия, които не познават особено. Добре би било все пак и да се свири, не само да се учи теория, нали?

Отговорено
... но не това е основното за6то казвам това за6тото много китаристи си казват еи сега 6те се нау4а да свира бързо и тва е ни6то друго не ми трябва :D и те да ре4ем се нау4ават да свирят бързо и от там ни6то запо4ват да си свирят едни и съ6ти не6та и вси4ко става механи4но бес никаква мисал...

според мен това което си написал(а) не е напълно вярно,смисъл важи само за отделни индивиди...аз си го мислех тва докато не доиде един момент в които реших че това е много еднообразно...правиш чудеса от храброст и кво нищо...хората които те гледат отстрани едва ли ще ги впечатли това,е може би някои прохождащ китарист или фенове ма Маунстин....При мен нещата с времето се промениха и сигурно ще продължават да се променят.Сега съм на вълна по бавни и мелодични сола....

 

По темата...ми нямам си определена схема за построяване на солата...по принцип импровизирам върху пентатониката,доминантната пентатоника, някои скали(с които съм наясно как са подредени(мажорни и минорни(който звучат по хубаво според мен))) и наи вече каквото ми е надушата или това което си мисля(стига да мога да го исвиря на момента :D )

 

 

ПП ако съм писал много глупости моля да ме извините :D:D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.