Jump to content
Българският форум за музиканти

Подложки за студио монитори


Recommended Posts

...Тогава приведената маса на системата става доста голяма и честотата на вибрациите приблизително обратно пропорционална на корена от приведената маса става доста ниска и излиза от чуваемия обхват.

 

Значи в моя случай работят, защото масата на колоните е сравнително голяма (>20 кг), но това за леки монитори не върши работа ? Как по- точно (като уравнение) честотата на тия вибрации зависи от масата, ако може - обяснение като за не-физик ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^

 

Просто като за не-физик: ако имаш едно тяло, окачено по еластичен начин (напр. една оловна тежест, окачена на ластик) - честотата на трептенията е право пропорционална на еластичната константа на окачването и обратно пропорционална на масата (всичко това - под квадратен корен, но идеята не е да пишем формули :offtopic-001: )

 

Т.е. трептенията са по-бързи (високочестотни) ако ластикът е по-стегнат (по-малко податлив) и обратно.

 

Те са по-бавни (нискочестотни) ако оловцето е по-голямо и тежко. И обратно.

 

Най-видим пример: дебелите струни имат по-голяма маса и трептят по-бавно (звучат по-ниско).

 

В говорителите, за които говорихме: басовите говорители (драйвери) имат масивни шпули, дебели и тежки мембрани - но окачени на много мек/гъвкав пояс в периферията си, обикновено от друга (по-еластична) материя спрямо самата мембрана - за да трептят с ниски честоти. Пищялките - обратно: имат мембранки с възможно най-малка маса (тънки и леки), окачени твърдо (по-нееластично), за да трептят с високи честоти.

= = =

 

Това свойство на периодичните колебания позволява да правим някои 'фокуси', като напр. да изкараме някои нежелани звуци извън чуваемия спектър, като манипулираме или масата, или гъвкавостта на окачването. Това е особено полезно когато не можем просто да заглушим (погълнем) нежелания звук. Тогава просто добавяме маса (тежест) или по-еластично закрепване, за да смъкнем боботещия бас в инфразвук или още по-бавни вълни, които не само не се чуват, но по-лесно затихват.

 

== =

 

@Mairomaster: още нещо с сетих - при сандвич-решение, сложи между два пласта някаква мастика/маджун/пластелин. Не знам у нас популярен ли е един продукт Blu-tac (Blue tack) за временно лепене на постери по гладки стени и други временни фиксирания. Нещо като пластелин, малко по-лепкав и с трайна консистенция. Няколко сплескани топчета от това ('петна' - дори не е нужен пласт по цялата площ) между, напр., корка и гранита - страшно подобряват поглъщането. Това си е флуид с истински вискозитет и безкрайно бавна скорост на 'течене' - умъртвява всякакви вибрации.

Редактирано от Бицев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Demiurg: Бицев много добре го обясни. Само искам малко да допълня. В случая с колоните имаме не едно тяло свързано към еластична повърхност, а две. Второто в случая е повърхността на която поставяме колоните. И така се гледа "приведената" маса на системата която е не право пропорционална, но все пак нараства с нарастването на коя да е от масите. За който му е интересно, смята се по формулата M=(m1xm2)/(m1+m2). И масата на еластична материал между пода и колоната има значение, но мисля че навлизаме много дълбоко вече. Всичко това в реалния свят не е точно така, но за приблизително осмисляне на нещата става. И така твоите колони са тежки и + това са вързани за тежък под примерно. А моите като са по-леки и сложени на лекичка маса, резултатът е по-високочестотни вибрации които се усещат по-лесно.

@Бицев: Също много добра ми се вижда идеята за пластелин или нещо от този род. Blue tack не съм го чувал, няма да го има в България сигурно, но пък знае ли човек, може да се продава под друго наименование. А на мене ми хрумна също, че може да използвам силикон някакъв примерно. Също бях мислил някаква идея с пружини между две основи, но не знам дали е реално приложима.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за обясненията, разбрах го. Излиза, че аз не намалявам вибрациите, а честотата им, с което ги свалям под чуваемия диапазон. За моите случаи върши работа, а и следователно гранитните плочи, които замислям върху колоните, биха добавили още маса, и биха свалили трептенията още по- ниско. Виждал съм аудиофилите да го правят, но сега му разбрах физичния смисъл. Благодаря !

Няма ли начин да се разбере какво подлагат хората по студията под мониторите си ? Явно имат същите проблеми, и явно ги решават по някакъв начин. Дори и да го няма продукта тук в БГ, все нещо ще се приспособи и нагоди. Тия неща със силикона изглеждат смислени - разчитам някой с практически опит у нас да се обади ? Отливането на силиконови крачета (в метална капачка, примерно) е лесно, а и приятно, ако капачката е от изпито уиски ! :-D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За гранита (бетонния под и други тежки маси) - смъкваш честотата не на самата музика (това не може да стане :punk_guitar:) , а собствената резонансна честота на подставката или на механичната система говорител+подставка. В тази резонансна честота (ако е чуваема) се полуава усилване, което може да е неприятно боботене, може да е невярно възпроизвеждане на друга честота. Ако собствения резонанс на системата е извън чуваемия спектър, няма какво да изкриви честотната характеристика на възпроизвежданата музика. Освен честота, резонансът има и 'Q-фактор', разбирай 'изразеност' или още по-просто - 'сила'. (Доколко енергията е съсредоточена именно в тая честота). С изолирането и използването на поглъщащи материали със загуби - убиваме тази изявеност на резонанса (по-малко изпъква, където и да е честотата - а пък гледаме и тя да не е чуваема)

 

 

Какви поставки използват под мониторите в професионалните студиа? В студиата има много монитори. Поне два чифта, но често - повече.

 

Едни - големи и много сериозни монитори стоят на стойки, обикновено на височината на изправен слушател. В някои студиа съм виждал да са окачени от таван и/или стени с доста особени конструкции, които дават и механична здравина, и неподвичност, и еластичност за изолиране. Неподвижността е важна при най-високото ппрофесионално ниво на озвучаване, защото там се чува (или се борят да не се чува) отместването на цялата колона като противодействие на движението на шпулата и мембраната (което пък, като 'пътуващ' звукоизточник води до Доплеров ефект и т.н.). Неща, които повечето от нас никога няма да усетят, но там се търси идеално възпроизвеждане.

 

Тези големи монитори се слушат най-често с оттегляне от пулта назад (мързеливите си остават в стола) и ставане прав - често в 'групичка' с продуцент, аранжор и музикантите, някъде от средата на помещението. (Което, макар да е 'апаратна' уж и да няма микрофони, е проектирано и третирано за идеална акустика).

 

Освен тях има поне едни по-малки (в някои студиа малките са по-големи от най-големите дето вземаме в къщи; другаде са също толкова малки, но 10-20 пъти по-скъпи) - които са near-field мониторите (за близко слушане). те често са основният инструмент на аудио инженера докато работи на конзолата (пулта), т.е. - точно това което са и в домашното / любителското студио. Поставени са на височина колкото главата (ушите) на седнал човек. За това не им трябват 'подложки', защото в повечето студиа целият пулт е вграден в някакъв 'мебел', който си има нарочен рафт на тая височина - по цялата ширина, понякога с пролука в средата за монитор(и). Компютърни видеомонитори става дума - един или повече. Тази 'полица' е всъщност малко по-ниска от главата (до раменета), та (а) с половината размер на колоната отгоре, центърът и да дойде точно на височина ухото, и (б) за да вижда работещият над нея - и над компютърния монитор - отвъд (през звукоизолирания прозорец- в самото студио, където са музикантите). Има мастеринг-студиа, където последното не е нужно, но мониторите пак са така поставени. В по-редки случаи са на стойки, но обикновено все ги виждам на 'рафт' с нужната височина.

 

Естествено - всяко студио е различно и има безбдой отклонения от горното, но когато студиото е било проектирано 'от нула' като такова (а не приспособявано), там си има проектирани и вградени специализирани мебели и за пулт, и за ракове с хардуерни устройства, за аудио- и видео- монитори, за въхраняване на чаркове и носители със записи и пр. Всичко си е направено за дадената цел.

 

В домашни условия, понеже не за това е проектиран домът ни, се налага да изобретяваме, да правим компромиси и пр. В което няма нищо страшно - по мое лично мнение по-добре ще си оползотворим времето в правене на музика, отколкото в невъзможната задача да превърнем панелна стая в професионално студио.

Редактирано от Бицев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.