Demiurg Отговорено Октомври 27, 2009 Отговорено Октомври 27, 2009 ...Тогава приведената маса на системата става доста голяма и честотата на вибрациите приблизително обратно пропорционална на корена от приведената маса става доста ниска и излиза от чуваемия обхват. Значи в моя случай работят, защото масата на колоните е сравнително голяма (>20 кг), но това за леки монитори не върши работа ? Как по- точно (като уравнение) честотата на тия вибрации зависи от масата, ако може - обяснение като за не-физик ? Цитирай
Бицев Отговорено Октомври 27, 2009 Отговорено Октомври 27, 2009 (Редактирано) ^ Просто като за не-физик: ако имаш едно тяло, окачено по еластичен начин (напр. една оловна тежест, окачена на ластик) - честотата на трептенията е право пропорционална на еластичната константа на окачването и обратно пропорционална на масата (всичко това - под квадратен корен, но идеята не е да пишем формули ) Т.е. трептенията са по-бързи (високочестотни) ако ластикът е по-стегнат (по-малко податлив) и обратно. Те са по-бавни (нискочестотни) ако оловцето е по-голямо и тежко. И обратно. Най-видим пример: дебелите струни имат по-голяма маса и трептят по-бавно (звучат по-ниско). В говорителите, за които говорихме: басовите говорители (драйвери) имат масивни шпули, дебели и тежки мембрани - но окачени на много мек/гъвкав пояс в периферията си, обикновено от друга (по-еластична) материя спрямо самата мембрана - за да трептят с ниски честоти. Пищялките - обратно: имат мембранки с възможно най-малка маса (тънки и леки), окачени твърдо (по-нееластично), за да трептят с високи честоти. = = = Това свойство на периодичните колебания позволява да правим някои 'фокуси', като напр. да изкараме някои нежелани звуци извън чуваемия спектър, като манипулираме или масата, или гъвкавостта на окачването. Това е особено полезно когато не можем просто да заглушим (погълнем) нежелания звук. Тогава просто добавяме маса (тежест) или по-еластично закрепване, за да смъкнем боботещия бас в инфразвук или още по-бавни вълни, които не само не се чуват, но по-лесно затихват. == = @Mairomaster: още нещо с сетих - при сандвич-решение, сложи между два пласта някаква мастика/маджун/пластелин. Не знам у нас популярен ли е един продукт Blu-tac (Blue tack) за временно лепене на постери по гладки стени и други временни фиксирания. Нещо като пластелин, малко по-лепкав и с трайна консистенция. Няколко сплескани топчета от това ('петна' - дори не е нужен пласт по цялата площ) между, напр., корка и гранита - страшно подобряват поглъщането. Това си е флуид с истински вискозитет и безкрайно бавна скорост на 'течене' - умъртвява всякакви вибрации. Редактирано Октомври 27, 2009 от Бицев Цитирай
Mairomaster Отговорено Октомври 28, 2009 Автор Отговорено Октомври 28, 2009 @Demiurg: Бицев много добре го обясни. Само искам малко да допълня. В случая с колоните имаме не едно тяло свързано към еластична повърхност, а две. Второто в случая е повърхността на която поставяме колоните. И така се гледа "приведената" маса на системата която е не право пропорционална, но все пак нараства с нарастването на коя да е от масите. За който му е интересно, смята се по формулата M=(m1xm2)/(m1+m2). И масата на еластична материал между пода и колоната има значение, но мисля че навлизаме много дълбоко вече. Всичко това в реалния свят не е точно така, но за приблизително осмисляне на нещата става. И така твоите колони са тежки и + това са вързани за тежък под примерно. А моите като са по-леки и сложени на лекичка маса, резултатът е по-високочестотни вибрации които се усещат по-лесно. @Бицев: Също много добра ми се вижда идеята за пластелин или нещо от този род. Blue tack не съм го чувал, няма да го има в България сигурно, но пък знае ли човек, може да се продава под друго наименование. А на мене ми хрумна също, че може да използвам силикон някакъв примерно. Също бях мислил някаква идея с пружини между две основи, но не знам дали е реално приложима. Цитирай
Demiurg Отговорено Октомври 28, 2009 Отговорено Октомври 28, 2009 Благодаря за обясненията, разбрах го. Излиза, че аз не намалявам вибрациите, а честотата им, с което ги свалям под чуваемия диапазон. За моите случаи върши работа, а и следователно гранитните плочи, които замислям върху колоните, биха добавили още маса, и биха свалили трептенията още по- ниско. Виждал съм аудиофилите да го правят, но сега му разбрах физичния смисъл. Благодаря ! Няма ли начин да се разбере какво подлагат хората по студията под мониторите си ? Явно имат същите проблеми, и явно ги решават по някакъв начин. Дори и да го няма продукта тук в БГ, все нещо ще се приспособи и нагоди. Тия неща със силикона изглеждат смислени - разчитам някой с практически опит у нас да се обади ? Отливането на силиконови крачета (в метална капачка, примерно) е лесно, а и приятно, ако капачката е от изпито уиски ! :-D Цитирай
Бицев Отговорено Октомври 28, 2009 Отговорено Октомври 28, 2009 (Редактирано) За гранита (бетонния под и други тежки маси) - смъкваш честотата не на самата музика (това не може да стане ) , а собствената резонансна честота на подставката или на механичната система говорител+подставка. В тази резонансна честота (ако е чуваема) се полуава усилване, което може да е неприятно боботене, може да е невярно възпроизвеждане на друга честота. Ако собствения резонанс на системата е извън чуваемия спектър, няма какво да изкриви честотната характеристика на възпроизвежданата музика. Освен честота, резонансът има и 'Q-фактор', разбирай 'изразеност' или още по-просто - 'сила'. (Доколко енергията е съсредоточена именно в тая честота). С изолирането и използването на поглъщащи материали със загуби - убиваме тази изявеност на резонанса (по-малко изпъква, където и да е честотата - а пък гледаме и тя да не е чуваема) Какви поставки използват под мониторите в професионалните студиа? В студиата има много монитори. Поне два чифта, но често - повече. Едни - големи и много сериозни монитори стоят на стойки, обикновено на височината на изправен слушател. В някои студиа съм виждал да са окачени от таван и/или стени с доста особени конструкции, които дават и механична здравина, и неподвичност, и еластичност за изолиране. Неподвижността е важна при най-високото ппрофесионално ниво на озвучаване, защото там се чува (или се борят да не се чува) отместването на цялата колона като противодействие на движението на шпулата и мембраната (което пък, като 'пътуващ' звукоизточник води до Доплеров ефект и т.н.). Неща, които повечето от нас никога няма да усетят, но там се търси идеално възпроизвеждане. Тези големи монитори се слушат най-често с оттегляне от пулта назад (мързеливите си остават в стола) и ставане прав - често в 'групичка' с продуцент, аранжор и музикантите, някъде от средата на помещението. (Което, макар да е 'апаратна' уж и да няма микрофони, е проектирано и третирано за идеална акустика). Освен тях има поне едни по-малки (в някои студиа малките са по-големи от най-големите дето вземаме в къщи; другаде са също толкова малки, но 10-20 пъти по-скъпи) - които са near-field мониторите (за близко слушане). те често са основният инструмент на аудио инженера докато работи на конзолата (пулта), т.е. - точно това което са и в домашното / любителското студио. Поставени са на височина колкото главата (ушите) на седнал човек. За това не им трябват 'подложки', защото в повечето студиа целият пулт е вграден в някакъв 'мебел', който си има нарочен рафт на тая височина - по цялата ширина, понякога с пролука в средата за монитор(и). Компютърни видеомонитори става дума - един или повече. Тази 'полица' е всъщност малко по-ниска от главата (до раменета), та (а) с половината размер на колоната отгоре, центърът и да дойде точно на височина ухото, и (б) за да вижда работещият над нея - и над компютърния монитор - отвъд (през звукоизолирания прозорец- в самото студио, където са музикантите). Има мастеринг-студиа, където последното не е нужно, но мониторите пак са така поставени. В по-редки случаи са на стойки, но обикновено все ги виждам на 'рафт' с нужната височина. Естествено - всяко студио е различно и има безбдой отклонения от горното, но когато студиото е било проектирано 'от нула' като такова (а не приспособявано), там си има проектирани и вградени специализирани мебели и за пулт, и за ракове с хардуерни устройства, за аудио- и видео- монитори, за въхраняване на чаркове и носители със записи и пр. Всичко си е направено за дадената цел. В домашни условия, понеже не за това е проектиран домът ни, се налага да изобретяваме, да правим компромиси и пр. В което няма нищо страшно - по мое лично мнение по-добре ще си оползотворим времето в правене на музика, отколкото в невъзможната задача да превърнем панелна стая в професионално студио. Редактирано Октомври 28, 2009 от Бицев Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.