MDFk Публикувано Септември 8, 2005 Share Публикувано Септември 8, 2005 В помощ на евентуален наплив на нови басисти във форума, няма да е зле да направим един такъв наръчник в тяхна помощ. 1) Да кажем какъв бас е нужен, апаратура, ефекти; 2) Позиции на свирене, полезни съвети в помощ на това; 3) от какво да се започне - упражнения, загрявки и др. 4) и интересни техники, които ще станат полезни(евентуално) в последствие Едит, 17.02.06: Ще добавим малко инфо за струните, като започнем работата по: 5)Речника. С термините ще дойдат и обясненията. Също, желаещите и способноте в звукозаписа могат да дадат някои съевети, но трябва да сa басоцентриски , а не за записването изобщо. Ще ви помоля да се въздържате от коментари, а да поствате неща, в които сте напълно убедени, или са приети от всички нас за верни. Още мисля, че ще е добре да систематизираме темата - по точките които написах по-горе. При общо съгласие че няма какво повече да пишем, почваме точка 2,3,4...да речем ще се разбереш по ПМ за това. Надявам се, че няма да погледнете на темата като безсмислено повторение на не-знам-си-колко други преди нея,които са фактически точките, но разхвърляни. пс. Аз, поради това че не се чувствам достатъчно компетентен по въпроса ще се въздържа от първата реплика, и ще я дам на Вас, по кадърните. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
MDFk Отговорено Септември 9, 2005 Автор Share Отговорено Септември 9, 2005 1) Да кажем какъв бас е нужен, апаратура, ефекти- Първо и единствено условие е баса да е удобен на музиканта. Изчанчените форми (B.C. Rich например)на тялото понякога са неудобство при седнало упражнение. Грифа трабва да е удобен на пипане - гледайте за дебелина и незатруднено плъзгане по него с лявата ръката. От голяма важност е дължината на колана, която по принцип е по предпочитание, но е добре да не е много къс - пречи понякога при свирене( на живо), ако навика е да репетирате седнали. Най-оптимално за свирене е да е толкова дълъг, че като се седне, баса да не променя мястото си спрямо тялото - нагоре и надолу, с цел мускулната "памет" да се затвърди на точно една позиция. Това, както казах, поради това че най-важно е удобството, не е задължително. - Неща по самия бас - грифа трабва да е прав, или съвсем минимално изметнат(изкривен) навън от тялото на китарата - т.е. не към човешкото тяло, а напред от него. Това не е фатално ако го има, но ако да трабва да е незабележимо. Иначе идва бразденето - струната се удря в праговете. В такъв случай се дава се на лютиер и той поправя, по желание на клиента, проблема. Грифа също не трябва да е по-тежък от тялото на китарата, т.е. да не увисва когато е на колан и не сте с ръце на него. Ако е така,значи някой не си е свършил работата при пректирането или просто тялото е от леко(и вероятно лошо) дърво. - да не фалшивее - това също е важно. В по-горните позиции на баса (12ти праг и нататък) се проверява дали тоновете не са леко фалшиви. Флажолети на 12то(ако не се лъжа) издават ако нещо не е наред. Или камертон*. - Потенциометри - за тях е важно да се въртят не много лесно, но достатъчно лесно - в зависимост от силата на човека. Много затегнати или много хлабави не е добре, макар че има изключения. Броят им е според самия бас и неговите възможности. - Адаптери - няма особено значение дали са един или два. Единия по принцип, за хора които не трава да са твърде взискателни към звука си в началото, е достатъчен. Обикновено това е сплит-адаптер - направен с цел да изключва излишния бръм който се появява понякога. На вид тов е разделен на две - "точките" му са 2отгоре и малко по-назад, обикновено на 3та и 4та струна,а другите две малко по-мапред и на 1ва и 2ра. Единичните имат същата функция, в комлпект по два. Възможностите са им същите, но пуснати сами - без втория такъв, вкарват шумове. Пуснати двата, шумът изчезва и звукът се променя. И двойни - хъмбъкери. При тях не трабва да има шум. За инструнемт за начинаещи големи разлики в адаптерите няма като цяло, трябва самият човек да види, да пробва и да разбере дали му харесва. - bridge - мост, магаренце и др. - да е здрав и да вдъхва доверие. - Апаратура - - Кубе - това е комбинация от усилвател с колона, понякога и с 1-2 ефекта. За домашно свирене са достатъчни дори 15 вата - тук всичко зависи от финансовите зъжможности. Друга алтернатива е усилвател с колони поотделно. Всеки стар български усливател и български колони е годен за това. Ваш избор*. - Ефекти - не мисля че са нужни в началото. Най-много Еквилайзер или компресор, за да "напомпат" звука. Другите занапред. * - (ако греша или нещо трабва да се допълни, задължотелно ме поправете и допълнете!!!!!). За още неща или просто за руско говорящите, поставям линковете на fracture които също имат информация, а може би и по-точна и изчерпателна. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Burton Отговорено Септември 9, 2005 Share Отговорено Септември 9, 2005 Няколко малки добавки: - като се купува баса е добре да се обърне внимание и на това потенциометрите и адапторите да не пукат, защото после можете да имате проблеми с електрониката - струните трябва да не са твърде далеч от грифа, тоест да е удобно за свирене, а не пълна мъка - ако си купувате нов бас от магазина и имате познат/известен вам лютиер или човек който разбира повечко, добре е да му дадете инструмента за малко setup, който определено ще подобри качествата на вашия инструмент Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
MDFk Отговорено Септември 12, 2005 Автор Share Отговорено Септември 12, 2005 2) Позиции на свирене, полезни съвети Положение на тялото - изправени и отпуснати! Важно е раменете да не се напрягат излишно; ако се налага дори наум, след всеки тон, да си го повтаряте. Колан - Както се каза по-рано, важно е колана да е винаги с една дължина - при упражнения(седнали) и при свирене на живо например(прави). Може и по-къс, може и по-дълъг - но това зависи от нивото което гоните и дали поставяте имиджа пред удобството. А за усобството - колан с непроменена дължина, за да не се мести спрямо тялото и за да не се налага ръцете да свикват наново всеки път когато свирите. Положение на баса - емпирично е доказано, че най-удобно е положението на грифа вирнат нагоре, около нивото на очите, за да не се изкривяват ръцете, и съответно да не се напрягате - рамене и т.н. Това помага съответно за бързина и леко свирене - едното идва с другото(няма смисъл от много агресивно свирене, все пак става дума за инструменти които са усилени с техника). Самото свирене - с пръсти и перо - Важно тук е ръката да е отпусната на тялото - или по-точно да има стабилна връзка с тялото на баса през цялото време. Най-срещано е ръката отпусната на горната част на тялото. Китката е подпряна при струните на адаптер или на най-горната струна. Понякога когато ръката се изморява някои хора я вдигат от тялото за момент - но палеца винаги остава на китарата за да спести грешки. За самото свирене се използват възглавничките на пръстите - имайте предвид че ще се появят мазоли, и в последствие ще се втвърдят там, точно както пръстите на лявата ръка при китарата. По избор може да се свири с 2, 3 или 4 пръста, макар че за последното е нужно пръстите на ръката да са много еднакви по дължина - т.е. безименния да е минимално по-къс от средния и показалеца. Иначе ако не е, но се свири така, се усеща че тона извлечен от безименния е по-слаб. Винаги редуваш пръстъте! 1,2,3 или 1,2...без.,ср.,пок... С перо - отново винаги се редува - нагоре-надолу. Има изключения, естествено, но те са прихванати от соладжиите - само отгоре за повече атака на тона. Следва продължение... Ако греша или нещо трабва да се допълни, задължотелно ме поправете и допълнете!!!!! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
fracture Отговорено Септември 12, 2005 Share Отговорено Септември 12, 2005 Чак днес видях че е почнат наръчника, ами MDFk - много добре се справяш, няма какво да добавя. Айде ве, къде се поизгубиха другите - дайте си препоръките и мненията. Предлагам, когато наръчника придобие завършен вид, постове като този да бъдат изтрити, идеята е да останат само указанията - т.1, т.2, т.3 и т.4 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
niki123bg Отговорено Септември 12, 2005 Share Отговорено Септември 12, 2005 Аз си мисля, че по точка едно няма да е лошо да се даде малко информация на тема струни. Какви дебелини има, за какво са подходящи, кои марки са популярни и т.н. Също така да се пообясни на хората които тепърва започват какво е то 5 струнен бас и има ли то почва у нас. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
fracture Отговорено Септември 18, 2005 Share Отговорено Септември 18, 2005 Чудя се, дали не трябва да споменем нещо и за запис с компютър, така де, то вече бая хора си имат комп в къщи и всеки рано или късно достига до идеята, да ръгне баса (разбирай къвто музикален интрумент с изход си има) към звуковата карта. За точка 3) ще погледна и аз от къде да се почне - да не вземе да се превърне в нещо като подробна школа с партитури и упражнения, за тези неща си има сайтове. Къде се изгубиха останалите !!! Можеха да си кажат мнението и да дадат някои препоръки. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Geo Отговорено Септември 18, 2005 Share Отговорено Септември 18, 2005 Ще си кажа мнението,но се боя,че то ще е от полза само на тези,които ще свирят предимно фънк. Басът при свиренето на слапинг-техника почти винаги е четириструнен.Предпочита се по-тесен гриф за по-голяма бързина(въпреки,че е по-труден за свикване).При мен басът е почти под мишницата,което дава по-интересно звукоизвличане.От там нататък,повярвайте ми-САМО СВИРЕНЕ!!! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
fracture Отговорено Септември 19, 2005 Share Отговорено Септември 19, 2005 Geo - за всекиго ще е от полза, гледам нещата от моя гледна точка. Понеже наблягах повече на метъла, занемарих слапинг-техника, с течение на времето се оказа, че това е голям пропуск и според мен, начинаещите допускат едни и същи грешки, като казват че имат предпочитания към даден стил музика и не се интересуват от техниките на свирене, характерни за други стилове. А слапинг-техниката (и попинг техниката) са си типично басистки прийоми, от които басистът само ще спечели. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Bay Emo Отговорено Септември 19, 2005 Share Отговорено Септември 19, 2005 Подготовката на ръцете, а и цялото тяло за свирене, е нещо на което не се обръща много внимание, а това може да доведе до много неприятности и хронични заболявания. Джон Петручи в "Рок дисциплина", започва урока с поредица от масажи и упражнения, които намирам за полезни. Когато взема китарата започвам със скали, като избирам за начало позиция, при която не се налага да си напрягам много лявата ръка - за мен това е VII п. Пускам един прав елементарен такт барабани в темпо 100-120 и след около половин час съм в първа позиция. Ако почувствам някаква болка или напрежение в ръцете почивам няколко минути. Това е фитнеса, които ползвам от години и при мен работи. Ще се радвам, ако съм бил полезен на начинаещите колеги. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Nikifena Отговорено Септември 19, 2005 Share Отговорено Септември 19, 2005 Не знам дали мога да дам кой знае какви съвети ама ще се опитам да кажа това което аз го правя, мислейки се и знаейки, че така е добре При свирене с пръсти е много важно да редуваш пръстите, другата ръка (тая на грифа) не е хубаво да се вдига много много нагоре .. да не шават пръстите насам натам (преди така правих и установих, че е грешно, и сега ги мърдам по-малко) Гледах 1 видео на Gary Willis дет свиреше идиота сумати ноти за единица време а пръстите на грифа почти не му мърдаха. Това е свирене !! За държенето на баса, кой как може стига да му е удобно Не се правете на корн и да държите китарата под коленете, нито на данчо бързият пръст от сигнал, вдигнал баса малко над главата За звука според мен е добре в звука да има презенс, и да се подчертават високите и да има яко ниски. Не обичам да няма среди за бас. Тук всичко зависи много от китарата, адаптери, струни и техника, но да си призная честно това което правя сега е да усиля само ниските в повече и това ми стига като звук. Открих и, че с лек овердрайв звука става трепач Но всичко зависи кой какво търси като звук. За струните (имаше 1 пост тук много отдавна кой с какви струни свири..) Та аз не съм сменил много струни, щот свиря с 1 комплект над година и половина. Като се сгомнясат ги преварявам и юруш на маслините имам нови струни Но гадни струни са българските и encore. Харесаха ми едни Warwick с червенса кутийка (сърцевината... жилото в средата на струната е шестостен). Ямаха не ми харесаха.. и те са гадни. Дадарио са по-добри от ямахата, ама за мен по-зле от Warwick-a. Имам едни чисто нови Blue steel струни, ама не съм ги пробвал. Много ме дразнят струни с конци в началото и в края на струната. Ето и 2 линка от стари теми Как да си преварим струните С какви струни сте Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
pacman Отговорено Септември 19, 2005 Share Отговорено Септември 19, 2005 (Редактирано) Ето и моят скромен принос... 1) Мисля, че идеята да се купи бас на старо никак не е лоша- ако разполагаш с някаква определена сума, най-вероятно е да намериш нещо доста по-добро втора ръка за тези пари. Разбира се, трябва да имаш идея какво копуваш и съветът да вземеш някой 'разбирач' със себе си при пазаруването е добър. Ако има такава възможност, би било много добре да вземеш баса със себе си за ден-два, за да го пробваш щателно. Дефектите, за които аз бих гледал са неща, които не могат да се оправят лесно; обикновено те не се виждат на пръв поглед. Износените прагове или съскащите потенциометри се сменят, за разлика от един непоправимо изметнат гриф, или счупен (или с унищожена резба) тръс-род, примерно. Добра идея е да се проучат характеристиките на баса предварително (на помощ идва Интернет ). Избягвайте басове с тела, направени от МДФ, талашит, или дърво от неясен вид (просто 'hardwood'). Тук отново имат предимство старите басове (в доста случаи)-някои стари скуайъри са от масивна елша, с по-масивно изработени грифове и т.н, освен това производството на евтините серии напоследък масово се измести от Корея в Китай, със съответния спад в качеството. Иначе подкрепям всичко, което казаха досега останалите- че трябва басът да е удобен (в изправено и седнало положение), с подходяща форма на грифа и т.н. 2)Положението на инструмента си е въпрос на лично предпочитание- най-добро е това, в което ни е удобно да свирим Важно е да не се образуват неестествени чупки в китките, последствията (чувал съм) могат да са доста сериозни. Препоръчва се ръката, която е на грифа- лявата (или дясна в моя случай) да образува почти права линия с китката, доколкото е възможно, като ръката се изнесе леко напред (да не е долепена до тялото) ако се сетя още нещо, шъ пиша Редактирано Септември 19, 2005 от pacman Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
fracture Отговорено Септември 19, 2005 Share Отговорено Септември 19, 2005 опит за точка 3. Това е само колкото да се започне - ще има добавяния, уточнения, обобщения, докато стане както трябва ... 3) от какво да се започне - упражнения, загрявки и др. От какво да се почне ли ? От една формула: 1% талант + 99% труд = гениалност запомнете я. Преди да се започне със самото свирене, е добре да си подготвите ръцете за това. Не се заблуждавайте - струните на бас китарата са дебели и изискват сериозен натиск, така че си подгответе ръцете за това. Занемареността може да доведе до хронични заболявания. Добре е да прибегнете до масаж на пръстите и дланите, а много помага и едно "просто" измиване на ръцете. Чувал съм неща от рода, че може да се научиш да свириш на бас китара по слух, но поне аз не съм срещал такива слухари. Научете нотите - това ще ви е само от полза. Като за начало, можете да ходите на уроци - преподавателя ще ви изгради правилна постановка на свирене, ще ви даде начална насока. Можете да си намерите школи а и съществуват сайтове в интернет, предлагащи уроци като за начинаещи, но за да започнете - трябва да познавате нотите. Има и таблатури, но те са по скоро или като за напреднали или са партии от цели парчета. Започнете с уроците за начинаещи - не се хвърляйте направо в "голямата вода". Обикновено такива уроци започват с подрънкване на свободните струни - не бързайте да минавате от едно упражнение към друго, само защото ви се струва лесно. Началото е много важно. Вие можете да сте гений на бас китарата, но вашите пръсти не го знаят ! Дайте им време да свикнат със струните и с грифа, да получат усещане за нещата, не претупвайте тези начални простички уроци. Отделете нужното внимание, анализирайте звукоизвличането. Много е важно не само да уцелваш правилните позиции и струни, ами и как извличаш тоновете. Звукът да е ясен, отчетлив - а не замазан, затова е важно да има "ментор" около тебе, който да ти показва грешките и де те поправя. Може да добиеш представа за начина по който свириш, ако се запишеш (било то с компютър или касетофон). Началото може да е разочароващо, но помни че по-голямата част е 99% труд. Когато за пръв път за деня хващаш грифа - не започвай от раз на скорост - това вреди на ръцете, не е необходима такава немарливост по отношение на собственото ти здраве. Започни с простички неща - подрънкване на съседни позиции или просто редуване на пръстите на ръката, която е на грифа. При заучаването на партитурите, не очаквай бързи резултати - дори ако упражненията ти се виждат лесни. Отделяй нужното внимание и старание, без да се бърза. Никой не те гледа, никой не те слуша и няма от какво да се срамуваш и притесняваш, че ти гения, не свириш правилно партията. Смешното ще е, когато показваш умениета си пред други хора, с претенциите за можене, а да се окаже, че не си си давал зор когато е било необходимо. Бас китарата е музикален инструмент, не по-лесен за научаване от който и да е било друг музикален инструмент. Упражненията трябва да могат се свирят с лекота, без да се чудиш коя позиция след коя трябва да е, пръстите сами да подскачат от струна на струна, но за да се получи чудото, не забравяй онези 99% труд от формулата, с която почнахме. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Burton Отговорено Септември 20, 2005 Share Отговорено Септември 20, 2005 (Редактирано) Айде и аз да се опитам да кажа нещо по точка 3... Както спомена колегата fracture, карайте го бавно и методично. Започнете с празни струни, научете кои прагчета на кои ноти отговарят /като начало задължително на "ми" и "ла" струна/...като започнете да свирите в група и другите ви кажат "свири във фа диез!" например, ще е добре да знаете това къде се намира В началото много важни са упражненията за пръстите /тук ще говоря за пръстите на лявата ръка/...изберете си няколко и ги повтаряйте при загрявка...целта е още в началото пръстите ви да придобият сила, издържливост и известна самостоятелност един от друг, което после ще ви улесни като свирите и разучавате по-трудни парчета... Добре е да загрявате с различни упражнения...тук златното правило е ВИНАГИ СВИРЕТЕ С МЕТРОНОМ! Така ще развиете чувство за ритъм, което за един басист е страшно важно. Свирете съответното упражнение първо бавно, като постепенно увеличавате скоростта... /метроном (аналогов или електронен) можете да си купите както от музикалните магазини, така и да си свалите като free software от нета, ако свирите близо до компютъра/ Научете как се построяват основните акорди...научете пентатониката с различните й пръстовки...после научете различните ладове...така ще можете да импровизирате, да си построявате свои фигури, да солирате, да разучавате по-лесно новите парчета...и най-важното - никога няма да могат да ви хванат в крачка Свирете песни/парчета, които ви харесват...в крайна сметка това е което ще ви мотивира, а и свиренето е преди всичко кеф и удоволствие! Ако си харесате някаква песен например, но на пръв поглед/слушане ви се струва сложна, не се отказвайте веднага...именно като свирите нещо по-сложно от предишното постепенно си вдигате сами "летвата"... П.С. Като представител на свирещите предимно с перце /ама вие не ме гледайте, научете се предимно с пръсти/, да кажа нещо и за това: когато например държите ритъм върху един тон, също както при свиренето с пръсти е важно да свирите равномерно, а именно да няма разлика между down и up stroke с перцето свиренето с перце има едно предимство /преди да се превърнете в изрод с 3-те пръста / - можете да свирите много бързо с дясната ръка...звукът е по-отчетлив и "режещ", тоест ако свирите например power metal или trash, може да ви се окаже полезно да усвоите и свиренето с перце *ако съм допуснал грешки, поправяйте! Редактирано Септември 20, 2005 от Burton Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
badhabittt Отговорено Октомври 30, 2005 Share Отговорено Октомври 30, 2005 Мислите ли че ще е добре в т.4) да се сложи и речник за термини - такива които сме споменавали, но не и обяснили? Мислите ли, че ще е полезно? аз съм за това ще ми помогне защото не веднъж докато си чета и се чудя на някви термини и имам оже един въпрос .... какво разбирате под "попинг " или там както беше :godbless: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.