Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

^ Така. Айде моля ти се погледни нагоре, няколко пъти вече изброиха хората, които са замесени в правенето на звук. В едни други държави, където обществата са сравнително доста по-богати специалността "Тонрежисура" има много по-големи традиции от колкото тук, както и "sound engineering", "sound design" и тн. Тук тонрежисура може да се учи под формата на няколкомесечни курсове - ок, няма нищо лошо, но на Запад се учи няколко години на академично ниво; и другият варант - тонрежисура в СУ. Нямам представа дали в СУ имат отделни предмети, които да се занимават с концертно-озвучителна теория, но по-скоро мисля, че нямат точно така катедра. Та оттук - повечето хора, (не знам защо се захвана с горкия Бай Пеньо) в България който се занимават с този 3 in 1 дейност са бивши музиканти или били част от антуража на някакви групи или някакви други хора с инжинерно-меропишков възглед. Някой от тях можеби се справят добре, други-не, едни нямат апаратура, други не знаят как да работят на 100% с нея - хипотези сякви. Та гледната ми точка, ако я следиш е, че всичко зависи от концепцията на бандата отнсно звука. Принципно правилния начин е уважаваща себе си група, която да речем изпълнява авторска музика или поне иска да звучи по определен, характерен за групата начин има собствен тонрежисьор, който е запознат с изискванията на музикантите, който има професионални умения да изведе техният звук на различни системи и който в реално време да прави необходимите промени/ефекти/падове/соло и тн. Бай Пеньо, съгласете се, няма как да направи всичко това. Ако концепцията за правене на звук съдържа думите "Всичко да се чува горе-долу" и горе-долу с това приключва, това означава, че или не ви пука как ще звучите като музикант, нито ви интересува публиката, която ще стане свидетел на това, или изобщо си нямате понятие от звук.

  • Отговори 295
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Значи съгласен съм с почти всичко което казваш,но аз имах предвид че даже и цялата верига от хора със съответните им длъжности и ангажименти включени в системата за правене и предоставяне на звук на музикантите и публиката не може да гарантира перфектната звукова картина и винаги ще има някой за оплюване(в повечето случаи озвучителя) въпреки обширните обяснения по-горе за неговите задължения и възможности.

Отговорено

Аз никъде не съм споменал за 100% сигурен, който се постига с някаква формула - това си е концепция, с която масово големите групи работят. Още нещо- длъжност озвучител няма. Ако имаш предвид тонрежисьора като основен виновник за гадния звук - грешиш. В дооооста случаи за бой са саундинжинерите и саунддизайнерите. Пак повтарям - тонрежисьорът е човекът, който просто смесва звука по начина, по който ТРЯБВА да звучи. Ако системата не е настроена добре или колоните са позиционирани неправилно предпоставките за гаден звук са много по-големи отколкото тих 3ти том.. примерно :D

  • 2 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

трите важни извода дотук, казани много точно:

Stoyko Lisichkov:повечето хора... в България който се занимават с този 3 in 1 дейност са бивши музиканти или били част от антуража на някакви групи или някакви други хора с инжинерно-меропишков възглед
:secret:
SGEORGE : Отгоре на всичко искат с инструмент и апаратура за 300лв общо озвучителят да им изкара звука на Металика или на Слаш или на...
:thumbup:
Stoyko Lisichkov: всичко зависи от концепцията на бандата отнсно звука
:thumbs_up:

абсолютно подкрепям

Редактирано от Viara Ivanova
  • 4 weeks later...
Отговорено

Според мен нещата са много прости при нас в България.Първо, много от музикантите не знаят как искат да звучат културен саунд се постига и с не толкова скъпи инструменти и периферии няма да изпадам кой като кой иска да звучи щото това за мен е глупост.Второ, по горното води до неразбиране между музиканта и саундинженера, щото единия не знае какво иска, другия пък се чуди какво да го прави и си напряга мозъчните клетки накрая го оставя със същия саунд който му подава музиканта и става прекрасно.Трето в България почти никой от саундинженерите не правят микс като хората те гледат инструмента да звучи сам за себе си ама дали е добре дали има някакво общо звучене между всички, няма такова нещо.Ние сме свързани като скачени съдове и поради тази причина трябва да има баланс иначе все от някъде избиват гадости.

Отговорено
...Трето в България почти никой от саундинженерите не правят микс като хората те гледат инструмента да звучи сам за себе си ама дали е добре дали има някакво общо звучене между всички, няма такова нещо...
Ама чакай малко. Ролята ан озвучителя не е да преценява дали нещата звучат добре в микса или не. Звучи глупаво на пръв поглед, но е така. Първо - групите и изпълнителите не са едни и същи, уменията им не са едни и същи, апаратурата им не е една и съща, концепцията им за звук не е една и съща. Второ - съществува едно такова нещо, което се нарича лична апаратура и това сигурно ми е милионен път да го споменавам. Ти, ако примерно си китарист и ми дойдеш с процесор за 200 лв. пък и за 1000 да е, мислиш ли, че аз ще мога с 3 копчета да имам пълен контрол на саунда ти? Винаги съм го казвал - според мен, ролята на озвучителя в един клуб е да си познава апаратурата и помещението. Всичко останало се прави на добра воля или щото няма кой друг.

Най-добрия вариянт и за 2-те страни е следния: Група с опит и възможности, с ясна концепция за саунд отива на чек, прави си корекциите както трябва да бъдат, прави си баланс, след което озвучителя ги пуска един по един стараейки се да пресъздаде същия саунд отпред с някои дребни корекции и в подходящия баланс и това е!

 

Често пъти озвучителите имаме съвсем различни проблеми, за които нито музикантите, нито публиката знае, но се оказват пагубни за качеството на звука. Аз лично озвучавах(защото вече не се занимавам) с апаратурата на клуба - нямах си своя, с микрофоните на клуба, с кабелите на клуба и т.н. И все нещо не работи както трябва, защото не му е правена профилактика никаква, или защото предния ден е озвучавал някой, за който червените лампи под надписа Peak или Clip са просто индикация, че апаратурата работи в режим(има ги и такива между другото - един път един ми обясняваше, че не е проблем, когато пулта бие в червено - така работел по-добре), та този е изгорил половината канали на стъпалата и драйвери и т.н. Или пък постоянно прекъсват някакви кабели, спикони, канони и т.н. Хайде ако въпросният кабел е между изпълнител и пулт - по-бива. Първо лесно се разбира, второ, че китариста е изчезнал за 1 мин. не е проблем. Ама ако кабела е отзад между кросоувъра и нещо си - саунда - трагедия, а ти докато намериш нещастното кабелче минават 2 парчета. Или микрофоните със залепени щпули, щото "вокалистите" много гледали телевизия. И т.н. и т.н. и Като ми дойде някоя банда с претенции, а аз разполагам с пулт с 2 изгорени канала, кросоувър с програми, от които нито една не пасва на конфигурацията от колони в клуба, еквалайзер, който за нищо не става, че на всичкото отгоре един идиот "DJ" го разместил, щото си мислел че е у тях си на уинампа, стъпала с 1 изгорен канал, един изпушен драйвър на топовете и китайски кабели, и въпреки всичко успявам някак си да направя що-годе приличен саунд, след свиренето ми правят забележка, че нямало достатъчно кик в касата или китарата не звучала като миналия път...

Отговорено

Хайде и аз да се разпиша с безполезен коментар, Пиф добре казано поучително и най-вече влиза в тиквата заради интересния подход по който си поднесал фактите.

Някъде тука някой гледах беше се изтърсил че в България ... (че къде другаде я) някой си не правел това и това миксове разни озвучителни истории .. аз искам да го помоля този човек да си сканира дипломата за длъжността която критикува..

 

Лесно е да се критикува нещо по убеждения.Обективните мнения ги няма обаче.

Отговорено

Те така те,както казва един мой приятел почна се.Аз диплома нямам за всякакви звукови училища дори по физика нямам ВИСШЕ ама кажете ми един който е завършил подобна професия и да го търсят Бг групи да ги озвучава по участия щото той е завършил еди кво си и страхотен спец.Аз познавам хора които работят съвсем други професии и се справят с пултове и периферии доста добре но те са всичко трима.И аз се занимавам с озвучаване и смятам че винаги има какво да се научи.Аз лично за себе си наблягам на западна литература и техники на звука само и само по една единствена причина че в България (че къде другаде ) тази професия е много назад от истината.Не трябва да се обвиняват музиканти и звукари затова че не им е ясно това онова на всички ни трябва време да се научим да работим с техника и да свикнем да правим звук който искаме.И смея да твърдя че винаги може да се влияе на саунда но не с три копчета имаме възможност с още неща.Кой тук на живо слага компресори на вокали на бас,малко реверб малко дилей и айде,става дума за вокала.И затова където идем с групата лаптоп,саунд карта,слушалки за барабаниста и много запас от нерви защото никой не знае как трябва да се върже за да сме доволни.Нека не са доволни как звучи, за нас е супер звука и концепцията е спазена.А във всички обективни мнения има доза лъжа предпочитам да съм убеден какво казвам.

Отговорено

Работили сме с Жокер Медия и със SME което за мен е най доброто като техника.Но при първите нямахме късмет да налагаме собствено мнение защото швабите бяха забранили всякакъв допир на българи до миксера и т.н.При вторите се получи доста културно дори там бяхме без саунд карти и лаптоп и все пак един господин на когото не искам да споменавам името ме пита "тоя вика ли много да слагам ли компресор" и там вокала си остана сухичък и цепещ мрака .Вече виждам и развитие по клубовете но има какво да се желае.Сега ни предстои участие в Блубокс и там не знам какво ни очаква.

  • 2 weeks later...
Отговорено

Абе,името след 09.04.2010. Както казах не знам какво ни чака.А друго нещо искам да попитам. Вие като музиканти какво искате да се чува в мониторите? Като това не е относително говорим за голяма сцена с всички екстри мониторен пулт добра PA система и т.н.

Отговорено
Вие като музиканти какво искате да се чува в мониторите?

 

Аз като басист, който може да свири и силно, и тихо, искам да чувам в монитора си това, което чува публиката отпред. Целия микс, в пълния баланс. По такъв начин си определям сам силата на свирене - където трябва - по- силно, където трябва - по тихо. Винаги съм бил против това (и съм го срещал предимно при китаристи), " да ми усилиш китарата повече от другите инструменти, че да се чувам". Е човек ако не се чува добре в микса, за какво озвучаване изобщо говорим ?

Като се замисля, бих предпочел без барабани в мониторите - чувам си ги акустично зад мен.

Отговорено

^ Принципно си абсолютно прав, но все пак се е случвало да свирим на евенти, където поне каса и барабанче трябва да се вкарат в преден мониторен кръг.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.