Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

За ламповите ампове 100000 пъти е споменато, че предимствата им се открояват повече на живо - по-пробивен саунд(не потъват) с по-умерено количество(не трещят неприятно, както много транзисторни ампове, когато се усилят) и по-различен характер хармоници, чието количество силно се променя с въртенето(примерно) на волюм пота на китарата, без това сериозно да влияе на амплитудата на сигнала. На запис всеки може да ги обърка с моделиращи, процесори или транзистори, при подходящите условия. Тези неща са важни само когато свириш на живо с група, особено ако има още една китара. За вкъщи или за групи с 1 китарист(метъл), е по-приемливо и без лампа.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Е аз в тоя форум съм чел сигурно поне още 5 техни предимства, които се повтарят във всяка тема...и непрекъснато слушам как били друга вселена, а пък изведнъж се оказва, че тая вселена може да се открие може да се открие само при доста специфични обстоятелства :)

 

Само да уточня - не започвам добре познатия спор, за мен е безцелен и безинтересен. Това за лампите го споменах само защото е една от най-актуалните теми. Същото се отнася, както споменах вече, за адаптери, за китари с 5 пъти разлика в цената, с материалите за изработка (нещо, с което също много се спекулира) и т.н. Да, 100% има разлики, но тях общо взето успяват да ги откриват 5% от хората, които изповядват съответната теза. Останалите повтарят като папагали, защото е модерно :P

Редактирано от Yves
Отговорено (Редактирано)

Ако наистина не мислиш, че има разлика между транзистроните усилватели и ламповите, която да е от практическо значение, това само може да означава, че никога не си сравнявал лампови и транзисторни усилватели на живо и в репетиционна.

Ако под специфични обстоятелства имаш предвид "на живо" - да, така е. Направи си експеримент в репетиционна с лампови ампове - занеси транзисторно комбо и свирете двама души, на транзистора и на лампата. Когато се свири на високи нива, веднага ще забележиш, че транзисотрният амп не звучи никак както вкъщи, изпъкват едни не много приятни съставки на звука, а иначе самият тон потъва и (в общия случай, като изключим някои известни транзисторни ампове), тона ти или се чува по-тихо, или съвсем потъва под ламповия амп и не чуваш какво свириш. Разбира се, това има общо с нечовешките звукови нива, на които някои групи репетират, но това е положението в общия случай. Ламповото крайно стъпало значително променя начина, по който звучи един усилвател, когато е усилен сериозно и свири заедно с група. Има, разбира се и сравнително успешни опити за емулация на лампово крайно стъпало с транзистори, но засега те са в графата "експерименти".

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Не поставям под съмнение казаното от теб, тезата ми е предимно от втория абзац на последния ми пост, който добавих като пояснение :)

Отговорено (Редактирано)

Разбира се, че и подбрана 5 пъти по-евтина китара ще свири прилично. Разликите при яките инструменти най-често се чуват от хората, които могат да накарат разликите да изпъкват повече(свирят на съответното ниво), а и наличието на тези разлики подтиква китаристите към закупуване на скъп инструмент, главно заради личния гъдел и кеф, да чуват тези разлики. Така е. И тази констатация никак няма да преобърне китарната индустрия надолу с главата.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

:)

 

Проблемите, които могат да възникнат при запояването на проводник, директно върху металната капачка на потенциометъра, всъщност възникват от некомпетентно извършена процедура.

Достатъчни са фина пиличка, колофон и тинол и запояването върху корпуса става за секунди, без излишно прегряване.Естествено мощността на поялника също трябва да бъде съобразена, а проводникът предварително подготвен, отново с колофон и тинол.

Отговорено
Разликите при яките инструменти най-често се чуват от хората, които могат да накарат разликите да изпъкват повече(свирят на съответното ниво)

 

А мислиш ли, че всичките участници в раздел "Китара" са такива? Защото общо взето почти всички се вживяват като аудиофили...

 

 

Пък и аз не съм тръгнал да преобръщам нито някоя индустрия, нито нечия представа, просто виждам модерния прочит на една приказка, в която царят бил гол, ама не точно :)

Отговорено (Редактирано)

Аз не мисля, че ако някой не е на съответното ниво, а се вживява, това непременно трябва да означава, че принципите, в които вярва са неверни.

Напротив - аз мисля, че нещата са твърде прости, ясни и отдавна известни, за да има нужда да ги обсъждаме надълго и нашироко.

А кой открил разлика и кой - не, когато си слушал записи вкъщи, това не засяга принципите въобще.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Разлики ако се чуват на живо знаеш - няма начин да не се чуят и на запис :wub: А усещането вече е субективно. Примерно има супер неудобни китари, които звучат много яко(и грозни - пр. Телекастер). Има и такива, които са си много удобни, но ти се иска да не се прави музика с тях :)

 

Зачекнах темата, защото - ок, да речем 0.1% от хората в 0.1% от условията, в които попадат, в 0.1% от нещата, които свирят, от които 0.1% са смислени, чуват 0.1% разлика в звука... при идеална тишина във вакуум(който се сеща за вица за идеално кръглия кон) :) В никакъв случай не твърдя, че лампа и транзистор звучат еднакво - напротив! Но това вече с батерии на ефекти, кабели... за съжаление човешкото ухо(както и повечето човешки сетива) са доста далеч от идеалното, а и се нагаждат. Сигурен съм, че след един престой на голяма сцена, целия шум, който ти се сипва на главата приравнява всичко на... шум :)

 

... останалото са гъдели, както се изказа ;) а и ако съм дал 10000лв за китара, мислите ли, че ще си призная ако не ме кефи ;) бит и (пре)ебан признават ли си?

Отговорено

Тъй като все пак темата е за потенциометри, а не за лампи и транзистори, е добре да се отбележи в края на краищата, че всеки е свободен на сложи какъвто си иска потенциометър, но след като поне малко е наясно защо е взел точно такова, а не някакво друго решение за своя си избор. Трябва да се признае, че потенциометърът, с каквато и стойност и качества да е, в края на краищата си остава един резистор паралелно свързан на адаптера и като такъв окъсява някаква част от спектъра на сигнала, тоест загуби на теория винаги има, на практика зависи какво ухо го слуша. Разликата между логаритмичен и линеен потенциометър, освен всичко останало е и в това, какво ще се свири предимно. Ако няма да се ползва много дисторшън или компресор и чрез потенциометъра на китарата ще се иска голяма динамика от звук на чиста китара през кой да е от тези два предимно ефекта (защото те ограничават сигнала по амплитуда) тогава най-доброто решение е логаритмичен и то с голяма стойност. Ако не се ползват тези два ефекта сякаш е по-добре да е линеен, за да има повече възможности за плавна настройка на нивото. Ако човек не знае какво иска да постигне с даден инструмент, никакъв потенциометър няма да му е достатъчен. Няма всеобщи приложения и няма схема, пасваща на всеки. Всички останали обяснения, сравнения, анализи, теории и симулации си остават упражнения за добра спортна форма.

Отговорено (Редактирано)
Разлики ако се чуват на живо знаеш - няма начин да не се чуят и на запис :wub:

 

Може би твърдението ти единствено би било вярно ако направиш записа с един микрофон(съответно МS/АБ или каквато си искаш конфигурация), за да се доближиш до това, което чува слушателя. Ако говориш за студиен запис, за съжаление твърдението ти не е съвсем вярно.

 

 

 

А усещането вече е субективно. Примерно има супер неудобни китари, които звучат много яко(и грозни - пр. Телекастер). Има и такива, които са си много удобни, но ти се иска да не се прави музика с тях :)

 

Това не противоречи на мнението ми по никакъв начин.

 

В никакъв случай не твърдя, че лампа и транзистор звучат еднакво - напротив! Но това вече с батерии на ефекти, кабели... за съжаление човешкото ухо(както и повечето човешки сетива) са доста далеч от идеалното, а и се нагаждат. Сигурен съм, че след един престой на голяма сцена, целия шум, който ти се сипва на главата приравнява всичко на... шум :)

... останалото са гъдели, както се изказа :) а и ако съм дал 10000лв за китара, мислите ли, че ще си призная ако не ме кефи ;) бит и (пре)ебан признават ли си?

 

До голяма степен съм съгласен, само за това с признаването не съм. Какво ти пука, в крайна сметка. Поне аз така мисля. Отдавна не съм на 16, за да ме е срам да признавам такива дреболии.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Опитвам се да наблюдавам темата отстрани, без да се намесвам, но някои декларации са толкова неадекватни, че не мога да си позволя да ги оставя без коментар.

Разликата между логаритмичен и линеен потенциометър, освен всичко останало е и в това, какво ще се свири предимно. Ако няма да се ползва много дисторшън или компресор и чрез потенциометъра на китарата ще се иска голяма динамика от звук на чиста китара през кой да е от тези два предимно ефекта (защото те ограничават сигнала по амплитуда) тогава най-доброто решение е логаритмичен и то с голяма стойност. Ако не се ползват тези два ефекта сякаш е по-добре да е линеен, за да има повече възможности за плавна настройка на нивото.

--Никаква връзка няма с динамичния диапазон стойността на потенциометъра! Да, за правилната работа на електромагнитните преобразуватели (които се наричат адаптери по народному) е желателно да са високоомни, за да се получи максимално изходно ниво и широка честотна лента. Но не бива да се бърка динамика с ниво или честотна лента.

--Като как така линеен потенциометър ще има по-плавно регулиране, когато е несъвместим с логаритмичната характеристика на ухото на човек?

Четете малко бре хора! То е ясно че всички се изживяват като много компетентни, ама то не е само да си мислиш че знаеш...

Съзнавам, че каквото и да кажа, все е тая и ще премине през ушите безпрепятствено, но поне да опитам.

 

--Сега с няколко думи за коментариите по отношение на дефинирането на различните нюанси на ламповия и транзисторен звук. Подкрепям мнението на Евтим Джерекаров, но искам да обясня защо не се хваща разликата при прослушване през компютрите. Огромната част от звуковите системи, използвани с компютрите са нискокачествени - като се започне от ниския клас цифроаналогови преобразуватели и се свърши с калпавите озвучителни тела (колонки по народному). Преминавайки през тази верига, сигналът се изкривява, променя и нюансите се затриват в общия звук. Абсолютно неправилно е да се преценява звук, особено с високо качество, през калпава система за прослушване. Известно е, че здравината на една верига се определя от най-слабите пръстени.

Затова твърдението, че ламповите усилватели се оценяват на живо е абсолютно вярно. Да, може да се преценят и когато звукът е преминал през верига от устройства, но само ако те са сериозно качествени и не променят преминаващия сигнал. Това обаче е рядък случай, имайки предвид сериозните финансии, които трябва да се вложат.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.