Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Измерители – кратък общ поглед!

 

Много от вас имат достатъчно опит и добри завършени миксове направени в дигитална среда. Както колегата забеляза в неговия пост средното ниво е доста ниско, ето защо е необходимо да се извърши мастеринг, но не това е темата на тази статия. За сега ще оставим мастеринга на мира и ще поприказваме за имерителите. Точните измерители могат да помогнат много особено ако имате дигитален peak метър и аналогов VU метър.

 

Поддържайте нивото на VU метъра на 0 (което се равнява на -16 на дигиталната скала). Това може да бъде така само ако нивото на вашия ЦАП (цифрово аналогов преобразувател) е калибриран на 0 (линейно ниво). Различни производители ползват "0VU” -16 (дигитално) между -10 до -18 dB. Най-важното нещо е да не се допуска дигитално клипиране на цифровия запис.

Някои измерители имат аналогова и дигитална скала с възможност за првключване от една в друга. Това е много полезна възможност, защото двата типа са полезни, но различни. Причината се скрие в спецификата на аналоговия и цифровия запис.

 

При боравене с аналогова лента има невидими 14 dB презастраховка, която не се показва на измерителите, докато при цифровия запис всичко се индикира. Лентата има способността да компресира леко кратки пикове, които не се виждат на аналоговия измерител. Тези записи, с невидима компресия, звучат много приятно.

 

От друга страна всеки, колкото и кратък да е, пик произвежда остра, квадратна вълна, която ние може и да не усещаме, но предизвиква леко раздразнение.

 

Да приемем, че имаме готов микс, направен в дигитална среда. RMS (overall) нивото му измерено с аналогов VU ще бъде много ниско и такова ще бъде, ако се прехвърли върху CDR и не се използва Finalizer или "mastering" плъгин. Опитвайки се да компенсирате това ниско ниво (дори и в най-добрите случаи) вие си създавате проблеми и влошавате качеството на вашия запис.

 

Най-често срещан случай е когато тон инженера постави на стерео групата компресор и го настрои да повдигне нивото на готовия вече микс. Да! Компресорът ще повдигне нивото на микса. Той дори ще извади някои средни нива, които не се виждат на цифровите индикатори. Работейки внимателно, то би свършило добра работа, но все пак е по-добре да се компресират индивидуалните писти, които причиняват тези нива, вместо да се напомпва целия микс. Ето къде RMS VU метрите намират полезно приложение.

 

Какво е препоръчителното ниво за запис на различните инструменти?

 

Ако имате VU и лентата е калибрирана на +5dB, ползвайте следните параметри:

kick -2 VU, snare -1VU, hi hat -6VU, toms -1VU, overheads -3VU, bass -1 или 0VU, vocals 0VU or +1 понякога, guitars 0VU, keyboards -1 или 0VU, high percussion като tambourine -10 или -8VU, conga или low percussion -2VU, strings -2VU, brass -2VU.

Звуковия материал от високочестотния диапазон с е нуждае от повече презастраховка

 

В цифрова среда просто се придържайте към -1 до -2dB под нивото на клипиране.

 

Следва детайлно разглеждане на измерителните уреди и тяхното приложение...

Редактирано от IvanDTr
Отговорено
иване

да разбриам ли

че:

 

Кик -0 дб на PSP Vintage Meter e -16 дб минус шеснадесет на

пик метъра на нуендо ?

Между -10 до -20dB, зависи как е калибрирана системата ти.

Отговорено (Редактирано)
иване

да разбриам ли

че:

 

Кик -0 дб  на PSP Vintage Meter e -16 дб минус шеснадесет на

пик метъра на нуендо ?

Между -10 до -20dB, зависи как е калибрирана системата ти.

начи на нуендо кика удря до -10 до -20dB на мастера?

 

 

а от какво решаваш къде между -10 и - 20

да е най силняи пик на кика ? :D

Редактирано от Nalbantov
Отговорено
иване

да разбриам ли

че:

 

Кик -0 дб  на PSP Vintage Meter e -16 дб минус шеснадесет на

пик метъра на нуендо ?

Между -10 до -20dB, зависи как е калибрирана системата ти.

сори

а тогава ако Винтаж метър ползвам...

 

четох някъде че кик на -12 в Vinage Meter VU да гледам а не на пик метъра в нуендо? a....?

Отговорено (Редактирано)

Както казах от -10 до -20dB в зависимост от начина по който е калибрирана системата.

Ето как става това:

Затварят се всички канали на миксера. Пускате генератор на вълни на 1 KHz и настройвате силата на нивото му да докосне 0dB на измерителите на изхода на смесителния пулт, приемаме че той е аналогов. След това сверяваме дигиталните измерители на входа на картата на компютъра, като сме се уверили, че всички гейнове, ако има такива са нулирани и сме усигурили чист линеен вход. Нивото, което видите показва еквивалента на вашата аналогова нула. То най-често е -12dB.

Следователно, ако това е така и имате Kick 0dB VU това означава Kick -12dB на вашия дигитален измерител.

Това е! В следваща статия ще се върна отново и по-подробно на този проблем и ще обясня някои различни стандарти.

Редактирано от IvanDTr
  • 1 month later...
Отговорено

Тоя звукозапис почва да ми докарва главоболие :) (с 1КХц синусиода ми трябва около минута за да почне да ме цепи главата)

 

Последвах съветите за калибриране и направих следното:

 

calibration.jpg

 

Предполагам че системата ми е калибрирана според тези показания.

 

Това обаче ме обърква - означава ли, че 0dB на предусилвателя и -12dB в софтуера са ок, т.е. така да записвам. Ако трябва да се записва на по-високо ниво - примерно -6dB, откъде трябва да увелича - от предусилвателя или софтуерно.

 

пс. Който има интерес към софтуерът за генерация на 1КХц синусиодален сигнал - ето го линка http://www.nch.com.au/tonegen/index_b.html...0a1&ref3=ti#104 (безплатен е)

Отговорено (Редактирано)

Увеличи софтуерно, защото ако вдигнеш от преампа, ще влезеш в зона на ... Метал Зон-а :)

Системата ти е калибрирана ако е така както на схемата. Но защо накрая излизаш към миксер?? По добре е да запипеш в машината, ако искаш да вдигнеш нивото, иначе пак ще се получи премодулация, или ще се наложи да намаляш гейна на миксера...

Така си мисля...

Редактирано от visiondann
Отговорено (Редактирано)

Миксерът го ползвам в тази схема за прослушване само. А причината да направя тази врътка - входът да е през преамп, а изхода да отива в пулт е, че преамп-а за разлика от горкото миксерче има балансирани изходи, а миксера пък има балансирани входове.

 

Това беше постановка, само за да калибрирам системата - нищо не записвам така. Нормално ползвам миксера с вкарани всички източници които имам (микрофони, китари), изхода от пулта отива в In на картата, Out-а на картата се връща в миксера за да прослушвам. За съжаление това миксерче няма PFL, така че вместо да го върна в някой от лайн-ин входовете, ползвам неговото Tape In за да върна сигнала от картата и после да го рутирам към control room или към микс-а.

Редактирано от niki123bg
  • 1 year later...
Отговорено (Редактирано)
........Какво е препоръчителното ниво за запис на различните инструменти?

 

Ако имате VU и лентата е калибрирана на +5dB, ползвайте следните параметри:

kick -2 VU, snare -1VU, hi hat -6VU, toms -1VU, overheads -3VU, bass -1 или 0VU, vocals 0VU or +1 понякога, guitars 0VU, keyboards -1 или 0VU, high percussion като tambourine -10 или -8VU, conga или low percussion -2VU, strings -2VU, brass -2VU.

Звуковия материал от високочестотния диапазон с е нуждае от повече презастраховка

 

В цифрова среда просто се придържайте към -1 до -2dB под нивото на клипиране.

 

Следва детайлно разглеждане на измерителните уреди и тяхното приложение...

 

Макар, че постерите са доста стари, бих искал да обърна внимание на това, че VU - метъра е честотно зависим в показаниятя си!

Какво означава това: той има много бавна атака (от порядъка на неколкостотин милисекунди) т.е. при краткотрайни пикове той почти не се помръдва, докато реално сигналът преминава. Ако проследите действието на такъв индикатор на студиен магнетофон, ще забележите че при соло-барабанче например (също и при каса и други перкусионни инструменти с бърза атака на звука ) когато той дава клип (червената лампичка свети), стрелката едва достига -6 дБ !

Така, че да се записва и миксира по показанията на VU-метър без 20-годишна практика в правенето на това е пълно безумие! За дигиталните скали - те си отчитат нивото на битовете, което зависи само от амплитудата (която също е честотно зависима) - така, че и там е безсмислено да се гледа това. Да не говорим, че при дигитален запис се изисква максимално ниво заради семплирането (особено при 16 бита)!!!

Редактирано от Hi-mastering.com
Отговорено

Добре де...всичко това значи ли, че при смесване човек може просто да започне от ниво -12 db на цифрова система и всичко да му е ок?

Щото от това, което съм чел, излиза, че аналоговата нула е -12 db в цифрова среда.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.