pop_corn Публикувано Ноември 5, 2004 Публикувано Ноември 5, 2004 Измисляме си една мелодия, само инструментал на китара например (А защо не на пиано?). 1ви вариант: слагаме отгоре мелодията с текст да съвпада с вече измислената. 2ри вариант: измисляме различна от инструменталната мелодия. Работим по 2ри вариант: Как да изберем мелодия за вокалите, така че да се връзва с инструментала и да бъде различна? Има ли правила или разчитаме на провидението да ни помогне да ни хрумне точното нещо в точния момент? Не знам дали обясних добре, но дано ме разберете какво питам Цитирай
AXE Отговорено Ноември 5, 2004 Отговорено Ноември 5, 2004 Разбрахме те. Пробвай следния подход (използван от доста хора): свирите си инструментала и там където ще се пее вокала влиза с "на-на-на" или нещо от сорта. Така не е обременен с текст и може много по свободно да изпее мелодиите, които парчето му "навява". Като ви хареса някоя мелодия я запомняте или записвате и после пишете текст по мелодията. и да пратите после песента Цитирай
Glacierise Отговорено Ноември 6, 2004 Отговорено Ноември 6, 2004 Ами аз правя така: Вкарвам си мелодията и хармонията от инструментала в някоя програма за нотиране (аз лично използвам Sibelius). После измисляш още една мелодия заедно с тия които вече вървят. Трябва да се съобразяваш с хармонията - да вкарваш акордни тонове там, където има смяна на акордите. През другото време движенията на мелодията трябва да не изпадат в нежелателни дисонанси (интервали от огляма или малка секунда) с мелодията в инструментала, ако имаш такава (забележи, че желани и нежелани дисонанси са нещо различно). Ако искаш, мога да ти пратя пример. Цитирай
IvanDTr Отговорено Ноември 6, 2004 Отговорено Ноември 6, 2004 Интересно!... За да не остана криво разбран и да не се обижда някой, не давам никакъв коментар. Всеки е свободен да прави каквото си ще (основен принцип в демокрацията). Съдник ще му бъде публиката и историята. Но... Въпросът мелодия, хармония не е като дилемата за яйцето и кокошката. Тук не става дума за кой е пръв защото е ясно. Първо е мелодията. Тя съдържа в себе си хармония и ритъм. Баса е основа. Той поставя яснота (името на акорда ако щете). Ритъма и останалите инструменти .... Прекъсвам тук защото това е тема за друг разговор. Тук темата е за втория глас. Той не може да бъде различен от хармонията. Значи не може и не трябва да се чудим какво да бъде а просто да си погледнем акордите и да го изпишем по правилото на най-гладко гласоводене. Това са законите на хармонията. Естествено има и други правила: за паралелни квинти и октави, кръстосване на гласове, засади, но това е много дълга тема. Освен това с преследването на някаква художествена цел, много от тези правила се изключват. Въпреки всичко, препоръчвам да се прочетат и научат. Накрая, но не на последно място трябва да отбележа, че зависи и от етноса в който се намира нашата мелодия и стила на песента. Дали е американско кънтри, английска, ирландска, италианска, европейска (централна Европа), сръбска, българска и т.н. За да съм по-ясен ще дам примери: - За американско кънтри е характерно честата смяна на съотношението между 1-ви и втори глас от терца на секста. - За сръбска - така наречената сръбска или бръснарска терца - За българска е присъствие на остинатен (лежащ върху един тон - тоника) глас Това което съм написал до тук е едно малко зрънце от материала, който обхваща тази тема. Тя е интересна и ще се радвам да се развие. Успехи Цитирай
Sturmfuhrer Отговорено Ноември 7, 2004 Отговорено Ноември 7, 2004 А нейде из нета може ли да се намери повече инфо? Цитирай
Steve_Vai Отговорено Декември 16, 2004 Отговорено Декември 16, 2004 Разбрахме те. Пробвай следния подход (използван от доста хора):свирите си инструментала и там където ще се пее вокала влиза с "на-на-на" или нещо от сорта. Така не е обременен с текст и може много по свободно да изпее мелодиите, които парчето му "навява". Като ви хареса някоя мелодия я запомняте или записвате и после пишете текст по мелодията. и да пратите после песента Практично разрешение! Цитирай
Snowwhite Отговорено Декември 16, 2004 Отговорено Декември 16, 2004 Недей да хвърчиш да слагаш вокала да пее терци(камо ли пък квинти) над мелодията,че това не винаги завършва с успех,а и на места си трябват малки,на други-големи терци и ако седнеш да ги пишеш предварително си е е*ало мамата...Опитайте с импровизация-както когато правите солото на китарата,само че с глас-отначало по-"обща" идея,после малко по малко я развивайте и "накъдряйте" и ще стане.Успех!!! Може и да пробвате да я измислите върху по-изчистена основна тема на баса,или ритъм китарата,без "чужда намеса" от страна на друг солиращ инструмент,а когато е готова в общи линии да я чуете заедно с всичко останало и да дооправяте,където и ако се налага!!! Дайте я после да я чуем въпросната песен!!! Цитирай
Steve_Vai Отговорено Декември 16, 2004 Отговорено Декември 16, 2004 Може и да пробвате да я измислите върху по-изчистена основна тема на баса,или ритъм китарата,без "чужда намеса" от страна на друг солиращ инструмент,а когато е готова в общи линии да я чуете заедно с всичко останало и да дооправяте,където и ако се налага!!! Това имах предвид, но съм още заспал и не мисля/пиша адекватно... :ph34 Повтарящият се основен мотив с глас и инструмент е доста шлагерна комбинация - не просто комерсиална (за тези, които не харесват тази думичка), а запомняща се фраза, която превръща парчето във възможен хит. А за хита си имаше май друга тема... Успех! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.