Jump to content
Българският форум за музиканти

Правила за свързване на акорди (?)


Recommended Posts

Писах веднъж и ми се затрори саита - мамка му (някакъв IPS Driver Problem) идея нямам какво е...

Както и да е, ще се опитам да не ме мързи и да си нахвърся мислите отново...

Та така, пича е питал за правила...

В класическата хармония - правилата можеш да ги научиш от учебни помагала с помощта на учител.

В джаз хармонията - подобни павила почти няма (има леки в прогресиите), ако искаш да се научиш да свириш в тизи спил трябва много теория...МНОГО!!! Или се занимаваш сериозно или въобще не се занимаваш!

Класическата хармония е начлото...

Не може да си добър джазмен без да си наясно с класическата хармония - нещата са свързани!

Ако някой твърди обратното - нека ме потърси да си поговорим.

Класическата хармония има и упражнения (да, има такова животно!), които развиват хармоничното-мелодичния слух!

Без тях - ще си БОС музикант!...

Какво значи модерен музикант???

Има ДОБЪР или СЛАБ музикант!!!

Съгласен съм за златната среда, но в този случаи няма компромис - компромиса тук се нарича ПОСРЕДСТВЕНОСТ!!!

Ако някои тук се задоволява с това, значи съм се объркал, че съм писал тук! (но едва ли)

Добрия музикант не трябва да има рамки!

Класическа хармония = ОСНОВА !

Можеш ли да построиш стабилна къща без стабилни основи?!

Това мисля по темата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както класическата, така и джаз хармонията може да започне от АБ = ОСНОВА!

Както в класическата, така и в джаз хармонията има упражнения, които развиват мелодико-хармоничния слух. А и смятам, че упражненията за развиване на слуха, са част предимно от солфежа, а не толкова от хармонията.

 

"В джаз хармонията - подобни павила почти няма (има леки в прогресиите), ако искаш да се научиш да свириш в тизи спил трябва много теория...МНОГО!!! "

 

Е как така хем няма правила, хем има много теория? А какво е теорията?!

 

Мнението ми е основано на личен опит - запознат съм добре с класическата хармония, но когато започнах да се занимавам с джаз видях, че нещата са много различни. Сигурно класическата подготовка ми е помогнала, но като изпозваме сравнението с основи на къща - може ли да направиш тухлена къща върху колове? Имам предвид, че това са два различни вида градеж, макар че има много допирни точки. И по-добре всеки да си използва своите си стандарти.

 

И в заключение искам да кажа, че до колкото знам начинът, по който се изучава джаз в България няма нищо общо с начина, по който се изучава джаз в родината му.

 

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Писах веднъж и ми се затрори саита - мамка му (някакъв IPS Driver Problem) идея нямам какво е...

Както и да е, ще се опитам да не ме мързи и да си нахвърся мислите отново...

Та така, пича е питал за правила...

В класическата хармония - правилата можеш да ги научиш от учебни помагала с помощта на учител.

В джаз хармонията - подобни павила почти няма (има леки в прогресиите), ако искаш да се научиш да свириш в тизи спил трябва много теория...МНОГО!!! Или се занимаваш сериозно или въобще не се занимаваш!

Класическата хармония е начлото...

Не може да си добър джазмен без да си наясно с класическата хармония - нещата са свързани!

Ако някой твърди обратното - нека ме потърси да си поговорим.

Класическата хармония има и упражнения (да, има такова животно!), които развиват хармоничното-мелодичния слух!

Без тях - ще си БОС музикант!...

Какво значи модерен музикант???

Има ДОБЪР или СЛАБ музикант!!!

Съгласен съм за златната среда, но в този случаи няма компромис - компромиса тук се нарича ПОСРЕДСТВЕНОСТ!!!

Ако някои тук се задоволява с това, значи съм се объркал, че съм писал тук! (но едва ли)

Добрия музикант не трябва да има рамки!

Класическа хармония = ОСНОВА !

Можеш ли да построиш стабилна къща без стабилни основи?!

Това мисля по темата.

 

Здрасти!

Харесва ми високопарният ти стил. Хубаво е човек да си вярва, дори когато не знае какво говори.

Ще ти кажа само няколко неща.

 

Първото е - търся те.

 

Второто е - аз съм добър музикант, макар че съм слаб (едва 65кг съм, и то в по-добрите си периоди, иначе съм 63).

 

Добрият музикант не трябва да има рамки - точно тези, които ти поставяш с твоите правила.

 

Основите на джаза лежат върху класиката, но изучаването на тези два коренно различни жанра в музиката НЕ Е пряко свързано.

 

И въобще си мисля, че Уес Монтгомъри хич не е изучавал сериозно класическа хармония, пък май се е справял криво-ляво с джаза.

 

В крайна сметка извода е ясен - трябва да внимава какво говори човек.

 

(Отбелязвам за протокола, че имам висше музикално образование от БГ, което е базирано на изучаване на класическата музика и теория (то друго не се изучава в БГ и без това), а в момента си уча пак висше - само, че джаз, и не в БГ).

 

Поздрави,

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз се подведох...

Темата е свързана с класическата хармония - така, че няма за какво да се обсъжда джаз хармонията в топика!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В една книга за Хармония прочетох правила за свързване на акорди, а сред забранените хармонически последователности имаше неща, които фантазията не ми ги побра много:

 

Пише, че са забранени "Явните паралелни квинти, октави и прими " между два гласа. За пар. квинти и октави схванах, но какво ще рече това паралелна прима, като прима е интервал 0 (което даже може да се каже и че не е интервал.)

 

За скритите паралелизми пише "... забранени в случаите, когато се явяват м/у бас и сопран при скок в сопрана" - какво ще рече СКОК В СОПРАНА ?

 

И още 1 допълнителен въпрос.. тъй като 2 едновременно изсвирени гласа не би трябвало да са в интервал 1 или 2 полутона, то същото ли важи ако вместо това интервалът е Октава + 1 или 2 полутона (12 + 1 / 12 + 2) ?

 

 

незнам дали някой ти е отговорил вече.но,до колкото разбирам става въпрост за учебника на П.Хаджиев.ами първо правилата се отнасят при писане на хорови произведения(т.е.човешки глас) и тоследвайки класическите правила за гласоводене.много от забраните описани на хартия са доста неразбираеми,препоръчвам ти ако имаш възможност да свириш примерите на пиано.някой правилата са следствие от спецификата на човешкия глас,други са продиктувани от спецификата на хора,като съвкупност от различни гласове,трети са следствие ,че дадено последования просто не звучат добре

в инструменталната музика,както вече се досещаш отпадат някои правила,поради липсата на някой фактори.и като цяло важи "правилото" няма правила,ако звучи добре.значи е добре.

поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато вземате участие, желателно е да поглеждате дали вече не е даден отговор, дали не се повтаряте и дали изобщо не е приключена темата - не е нито много трудо-, нито много времеемко.

 

Тези класически правила не отпадат и в инструменталната музика! Към малкото отпадащи може да броиш хода хиатус, понеже е труден за пеене, но нито едно от питаните не отпада.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато вземате участие, желателно е да поглеждате дали вече не е даден отговор, дали не се повтаряте и дали изобщо не е приключена темата - не е нито много трудо-, нито много времеемко.

 

Тези класически правила не отпадат и в инструменталната музика! Към малкото отпадащи може да броиш хода хиатус, понеже е труден за пеене, но нито едно от питаните не отпада.

 

 

предполагам,че не съм изчел 1 или 2 поста(и не е поради мързел-просто не съм фен на мислите на калъп)

сега по темата.ако прочете внимателно какво съм написал,щеше да забележиш че не съм давал примери кои правила отпадат.или нека го кажем така,случва се някои правила да бъдат пренебрегнати,зада се постигне точно определен ефект.какви са правилата зависи и от стилът на музиката,която творим.още повече пък за музиката на нашето време.

правилата описани в книгата за която става дума,са нарушавани от много автори,представители на така наречената класическа школа,може да звучи и силно,но те са нарушавани през цялата музикална история.затова и музиката търпи развитие,и ако небеше така,вероятно сега щяхме да си праскаме хармонията и всичко друго,както са го правели преди 400 години(е аз бих се изкефил)Щото видишли имало някви правила и било престъпление да ги нарушиш.

и неме разбирайте погрешно,трябва да има правила.като знаеш,ще знаеш как умело да ги използваш,кога и как да ги нарушаваш и т.н.абе май всички сме горе долу на едно мнение,ама си спорим. :thumbs_up:

поздрави на всички.

Редактирано от Wolfheart
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако бе по-внимателен, щеше да забележиш, че не съм те критикувал за погрешно даден пример за отпадащо "правило". А внимателно съм оставил отметка "NB", понеже може да подведеш някого с поста си, особено питащия, а просто подхвърляне, че някои правила (броящи се на пръстите на едната ръка) от тези в учебника отпадат в инструменталната музика, не допринася много за разрешаване на проблема му.

Между другото, аз предпочитам да ги наричам не rules, а guidelines. Когато е необходимо за сметка на друго или търсен ефект, разбира се, че може да се "нарушават" и че композиторите са го правили. Някои такива моменти са демонстрирани и в учебника, стига да го прегледа четящият по-съсредоточено. В съвременната музика всичко това не се съблюдава стриктно, както и ти си добавил и многократно е било казвано във форума. Ето защо, както също бе вметнато накратко, по-съвременнния вид (джаз хармония) би бил по-подходяща за поглед върху нея - нещо, което, уви, е непонятно в българските академични среди. Но напомням, че в темата става дума за класическата трактовка на хармонията и че вече е досадно да се натрапват непрекъснато тези факти в подобни теми.

И накрая, да не забравяме, че тези правила не са си ги измислили теоретиците, а са извлечени от практиката.

Инак - да, разбирам те. Но да не се отклоняваме от темата.

 

Поздрави! :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.