Jump to content
Българският форум за музиканти

Ефекти при пеене наживо


{{RazoR}}

Recommended Posts

Здравейте събратя вокалисти и вокалистки

 

За пръв път пиша в този чуден форум,

 

 

И се сещам за една въпиюща несправедливост, която така и така не мога да разбера...

 

Значи, когато се касае за съвременно звучаща музика, тя често пъти е съпроводена с много ефекти на музикалните инструменти, подсилени и пълни като честота синтезаторни бленди и т.н... Има хиляди и хиляди ефекти за китара и т.н.

 

А вокалите ??? Почти нищо...

 

Не говоря за студийните записи - там може да се направи практически всичко

 

Обаче, практиката в повечето случаи когато излезеш да пееш наживо е, че вокалите обикновено са съвсем сухи, и я им сложи някой озвучител малко реверб, я не...

 

И когато от двете ти страни, образно казано, жулят две китари с дистери, мисля че е съвсем естествено и вокалистите да ползват наживо някакви ефекти...

 

Бих ги разделил на две групи - такива, които подобряват динамиката и общия тон и тембър,

и ефекти, които променят същността на звука - примерно, прибавят изкривявания, или свалят една октава за по "монстър" звучене, или добавят втори глас и т.н.

 

Та, аз самия мисля, че първите са задължителни, за да са нещата на ниво - малко компресия на микрофона помага да не се налага да го слюнчиш отблизо през цялото време докато пеееш, пък и да помогне на пасажите с тихо пеене, като ги поизравни с другите... Понякога малко presence ефект с EQ също би бил от полза..

 

Да не говорим колко яко се получава, ако имаш смелостта да си бъзикаш гласа като ползваш лек дистер, октавер надолу и други подобни извращения....

 

Аз си взех преди два дни една Digitech Vocal300 процесорче и с нетърпение чакам за възможност да го пробвам наживо... За студийни записи не става, щото шума му е към 80 db - идва от захранването - (въпреки, че пише 96 db в спецификацията), и това в слушалките ми се чува доста ясно.... Обаче като го вържеш към централно озвучаване, почти не се усеща...

 

Та, интересно какво мислите в тази посока ?

 

{{RazoR}}

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ауто тюнинг - това е истината! - Бъзикам се , вокала освен мелодия за разлика от другите инструменти май има и текст, думички които разказват нещо. Що се касае за тихо и изнесено пеене, и искаш всичко да се чува трябва да наблегнеш на вокална педагогика и микрофонна техника. Несъм певец, ама така си мисля.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен са жизнено важни ефекти(по-скоро корекции) като EQ и компресия, а по-различни ефекти като дилей и реверб са също полезни. За съжаление обаче повечето озвучители еб@ват цялото звучене заради неспособността си да изкарат приличен вокал. Аз от БГ сцена хубаво звучене на вокал(изкл. на плейбек) не съм чувал- винаги вокалите звучат супер откъснати от съпровода, все едно си пееш в банята, чувайки касетофона от кухнята.

 

Разбира се има и друго- много малко певци влагат някакви средства и умствена енергия в обработката на гласа си, защото считат, че не е необходимо и единствената им техника е микрофона.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ауто тюнинг - това е истината! - Бъзикам се , вокала освен мелодия за разлика от другите инструменти май има и текст, думички които разказват нещо. Що се касае за тихо и изнесено пеене, и искаш всичко да се чува трябва да наблегнеш на вокална педагогика и микрофонна техника. Несъм певец, ама така си мисля.

 

Ето това имам впредвид под прекалено консервативно отношение....

 

Все едно да кажеш на китариста да не ползва дисторшън, а да наблегне на техниката на свирене на кухарката, щото акустичната китара има толкова много достойнства....

 

Можеш да си прекрасен китарист на акустична китара, но ако искаш да свириш рок-музика, ще ти трябва електрическа китара и ефекти към нея... Едва ли някой ще упрекне някой китарист в неспособност да се справи добре с инструмента си щом ползва такива неща... Виж, щом се заговори за вокали, изведнъж нещата стават ужасно консервативни

 

Това за вокалната и микрофонна техника е ясно... за думите - също... Изобщо нямам впредвид тези неща - те се подразбират... Имам си достатъчно глас, за да не чувствам комплекси да прикривам някакви недостатъци или неумения с ефекти... Но добре подбраните ефекти показват професионализъм... Както умело сложения грим на една красива жена, я правят да изглежда още по-привлекателна... особено за някои случаи... това са то ефектите - трябва да са в мярка... както в музиката, така и в киното и във всичко...

 

В повечето случаи, в които съм присъствал на свирене наживо, именно неспособността или способността да се пресъздадат вокали подобни на тези в съответния студиен запис, правят даден саунд добър, или не....

 

А това за ауто-тюнинга пък изобщо не го коментирам

 

{{RazoR}}

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен са жизнено важни ефекти(по-скоро корекции) като EQ и компресия, а по-различни ефекти като дилей и реверб са също полезни. За съжаление обаче повечето озвучители еб@ват цялото звучене заради неспособността си да изкарат приличен вокал. Аз от БГ сцена хубаво звучене на вокал(изкл. на плейбек) не съм чувал- винаги вокалите звучат супер откъснати от съпровода, все едно си пееш в банята, чувайки касетофона от кухнята.

 

Разбира се има и друго- много малко певци влагат някакви средства и умствена енергия в обработката на гласа си, защото считат, че не е необходимо и единствената им техника е микрофона.

 

Именно - това имам впредвид... 100% и аз мисля така...

 

И понеже ми омръзна да обяснявам на озвучители какво и как искам, и в повечето случаи да ми отговарят, как имали само малко реверб, дето като ми го пуснат си като в баня, или някакво ехо, дето ми отнема 10 минути да им обясня как го искам, и накрая - пак зле.. -

 

затова го взех този v300 - щото там си командваш всичко сам, както и когато поискаш...

 

На саунд-чека само настройваш да няма микрофунии и т.н., и след това - когато искаш ехо - хопа с крак на педала... , като искаш EQ - също... то прилича на китарен ефект като интерфейс...

Ама да видим де... любопитно ми е как ще се получи

 

{{RazoR}}

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бай дъ уей много уважавани световни личности използват auto tuning модулчета- на всеки му се случва да кривне, но на тях им е забранено, щото на следващия миг всичко излиза в пресата :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като знаеш какъв стил пееш така можеш и да си подбереш съответният ефект, ако искаш пей и с двукодер. Всеки музикант сам си подбира ефекта. Ако искаш на лайф да звучиш като във студио бая парички трябва да инвестираш в себе си. А за озвучители си събери собствен екип, които да са плътно с теб на всяка твоя изява и тогава няма да имаш грижи. Добре би било и този екип да има музикални и технически познания.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бай дъ уей много уважавани световни личности използват auto tuning модулчета- на всеки му се случва да кривне, но на тях им е забранено, щото на следващия миг всичко излиза в пресата :punk_guitar:

Има го този момент донякъде.

Понеже не рзбирам много, искам и аз да попитам за преди години когато тези технологии не са съществували, как ли се е записвало на магнетофонната лента, за какви ли певци и музиканти става въпрос. Сеща ли се някой за какво пеене и свирене иде реч.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Компресорът и EQ са задължителни ако целиш сносен звук. Reverb или Delay - според конкретния случай и конкретната песен. Останалите ефекти за вокал според мен имат смисъл само за разнообразие в определени моменти.

Не трябва да се забравя обаче, че едно от най-важните неща е да нагласиш звука на групата, така че да остава място за вокала - да не се налага да се надвикваш със средите от баса и китарата например :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Компресорът и EQ са задължителни ако целиш сносен звук. Reverb или Delay - според конкретния случай и конкретната песен. Останалите ефекти за вокал според мен имат смисъл само за разнообразие в определени моменти.

Не трябва да се забравя обаче, че едно от най-важните неща е да нагласиш звука на групата, така че да остава място за вокала - да не се налага да се надвикваш със средите от баса и китарата например :punk_guitar:

 

Да нагласиш звука на групата - абсолютно си трябва!!!....

 

Най-разпространеният начин е с нагласяне на volume-то на инструментите... Само че това е само част от истината... Много повече пространство се оставя когато се ползва EQ - за да се "разпределят" инструментите така че да не се пренасищат и препокриват повече, отколкото е добре... и за всеки да има място - ляво/дясно, а с компресия и EQ - и отпред/отзад и да си има всеки инструмент основен си диапазон, в който се чува най-силно...

 

Не е особена философия, а пък помага много... Като изчистиш така нещата, изведнъж се оказва, че микса звучи несравнимо по-качествено... и пак - много малко озвучители съм виждал да им пука за това... давай звука до дупка и това е...

 

Когато това не се прави, е особено неприятно за вокала когато свирят няколко инструменти с богата честотна лента - като синтове или китари с ефекти... Мразя като пея, да се чувам сякаш някъде далеееече отзад... а това преебава качеството на самото пеене, щото тембъра ти е припокрит, и вече е почти все едно как пееш....и се изкушаваш да пееш по-силно, за да ги надвикаш... което пък ненужна натоварва гласа....

 

Имаше преди време едно интервю с един от продуцентите на Халфорд, който обясняваше, че откакто Халфорд е започнал да ползва wireless слушалки за монитори на сцена, е започнал много по-малко да си натоварва физически гласа.... Не че вече гласът му не издиша от възрастта и хилядите концерти досега... Но си е показателно като мнение

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като знаеш какъв стил пееш така можеш и да си подбереш съответният ефект, ако искаш пей и с двукодер. Всеки музикант сам си подбира ефекта. Ако искаш на лайф да звучиш като във студио бая парички трябва да инвестираш в себе си. А за озвучители си събери собствен екип, които да са плътно с теб на всяка твоя изява и тогава няма да имаш грижи. Добре би било и този екип да има музикални и технически познания.

 

Е да, аз си имам един "асистент" - приятел, който ми помага ако се налага за такива неща...

 

но защо пък китаристите да могат да ползват ефекти на сцената, да си ги командват сами и да си ги програмират, пък вокалистите да не можем ??? Защо ??? Аз не виждам никаква сериозна причина.

 

Да, естествено че зависи и от стила...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Еми научете се де :thumbs_up: Не е да няма ефекти за вокал по магазините- купуваш, играеш, бъзикаш и после като излезеш държиш нещата в твой контрол :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.tc-helicon.tc/media/Live_VL.mov

 

 

 

Ето това е добро само 800 евро или 800$ от щатите.

Редактирано от Mark Avrelii
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.