{{RazoR}} Публикувано Март 30, 2007 Публикувано Март 30, 2007 Здравейте събратя вокалисти и вокалистки За пръв път пиша в този чуден форум, И се сещам за една въпиюща несправедливост, която така и така не мога да разбера... Значи, когато се касае за съвременно звучаща музика, тя често пъти е съпроводена с много ефекти на музикалните инструменти, подсилени и пълни като честота синтезаторни бленди и т.н... Има хиляди и хиляди ефекти за китара и т.н. А вокалите ??? Почти нищо... Не говоря за студийните записи - там може да се направи практически всичко Обаче, практиката в повечето случаи когато излезеш да пееш наживо е, че вокалите обикновено са съвсем сухи, и я им сложи някой озвучител малко реверб, я не... И когато от двете ти страни, образно казано, жулят две китари с дистери, мисля че е съвсем естествено и вокалистите да ползват наживо някакви ефекти... Бих ги разделил на две групи - такива, които подобряват динамиката и общия тон и тембър, и ефекти, които променят същността на звука - примерно, прибавят изкривявания, или свалят една октава за по "монстър" звучене, или добавят втори глас и т.н. Та, аз самия мисля, че първите са задължителни, за да са нещата на ниво - малко компресия на микрофона помага да не се налага да го слюнчиш отблизо през цялото време докато пеееш, пък и да помогне на пасажите с тихо пеене, като ги поизравни с другите... Понякога малко presence ефект с EQ също би бил от полза.. Да не говорим колко яко се получава, ако имаш смелостта да си бъзикаш гласа като ползваш лек дистер, октавер надолу и други подобни извращения.... Аз си взех преди два дни една Digitech Vocal300 процесорче и с нетърпение чакам за възможност да го пробвам наживо... За студийни записи не става, щото шума му е към 80 db - идва от захранването - (въпреки, че пише 96 db в спецификацията), и това в слушалките ми се чува доста ясно.... Обаче като го вържеш към централно озвучаване, почти не се усеща... Та, интересно какво мислите в тази посока ? {{RazoR}} Цитирай
Драго Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 ауто тюнинг - това е истината! - Бъзикам се , вокала освен мелодия за разлика от другите инструменти май има и текст, думички които разказват нещо. Що се касае за тихо и изнесено пеене, и искаш всичко да се чува трябва да наблегнеш на вокална педагогика и микрофонна техника. Несъм певец, ама така си мисля. Цитирай
7thString Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Според мен са жизнено важни ефекти(по-скоро корекции) като EQ и компресия, а по-различни ефекти като дилей и реверб са също полезни. За съжаление обаче повечето озвучители еб@ват цялото звучене заради неспособността си да изкарат приличен вокал. Аз от БГ сцена хубаво звучене на вокал(изкл. на плейбек) не съм чувал- винаги вокалите звучат супер откъснати от съпровода, все едно си пееш в банята, чувайки касетофона от кухнята. Разбира се има и друго- много малко певци влагат някакви средства и умствена енергия в обработката на гласа си, защото считат, че не е необходимо и единствената им техника е микрофона. Цитирай
{{RazoR}} Отговорено Март 30, 2007 Автор Отговорено Март 30, 2007 ауто тюнинг - това е истината! - Бъзикам се , вокала освен мелодия за разлика от другите инструменти май има и текст, думички които разказват нещо. Що се касае за тихо и изнесено пеене, и искаш всичко да се чува трябва да наблегнеш на вокална педагогика и микрофонна техника. Несъм певец, ама така си мисля. Ето това имам впредвид под прекалено консервативно отношение.... Все едно да кажеш на китариста да не ползва дисторшън, а да наблегне на техниката на свирене на кухарката, щото акустичната китара има толкова много достойнства.... Можеш да си прекрасен китарист на акустична китара, но ако искаш да свириш рок-музика, ще ти трябва електрическа китара и ефекти към нея... Едва ли някой ще упрекне някой китарист в неспособност да се справи добре с инструмента си щом ползва такива неща... Виж, щом се заговори за вокали, изведнъж нещата стават ужасно консервативни Това за вокалната и микрофонна техника е ясно... за думите - също... Изобщо нямам впредвид тези неща - те се подразбират... Имам си достатъчно глас, за да не чувствам комплекси да прикривам някакви недостатъци или неумения с ефекти... Но добре подбраните ефекти показват професионализъм... Както умело сложения грим на една красива жена, я правят да изглежда още по-привлекателна... особено за някои случаи... това са то ефектите - трябва да са в мярка... както в музиката, така и в киното и във всичко... В повечето случаи, в които съм присъствал на свирене наживо, именно неспособността или способността да се пресъздадат вокали подобни на тези в съответния студиен запис, правят даден саунд добър, или не.... А това за ауто-тюнинга пък изобщо не го коментирам {{RazoR}} Цитирай
{{RazoR}} Отговорено Март 30, 2007 Автор Отговорено Март 30, 2007 Според мен са жизнено важни ефекти(по-скоро корекции) като EQ и компресия, а по-различни ефекти като дилей и реверб са също полезни. За съжаление обаче повечето озвучители еб@ват цялото звучене заради неспособността си да изкарат приличен вокал. Аз от БГ сцена хубаво звучене на вокал(изкл. на плейбек) не съм чувал- винаги вокалите звучат супер откъснати от съпровода, все едно си пееш в банята, чувайки касетофона от кухнята. Разбира се има и друго- много малко певци влагат някакви средства и умствена енергия в обработката на гласа си, защото считат, че не е необходимо и единствената им техника е микрофона. Именно - това имам впредвид... 100% и аз мисля така... И понеже ми омръзна да обяснявам на озвучители какво и как искам, и в повечето случаи да ми отговарят, как имали само малко реверб, дето като ми го пуснат си като в баня, или някакво ехо, дето ми отнема 10 минути да им обясня как го искам, и накрая - пак зле.. - затова го взех този v300 - щото там си командваш всичко сам, както и когато поискаш... На саунд-чека само настройваш да няма микрофунии и т.н., и след това - когато искаш ехо - хопа с крак на педала... , като искаш EQ - също... то прилича на китарен ефект като интерфейс... Ама да видим де... любопитно ми е как ще се получи {{RazoR}} Цитирай
7thString Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Бай дъ уей много уважавани световни личности използват auto tuning модулчета- на всеки му се случва да кривне, но на тях им е забранено, щото на следващия миг всичко излиза в пресата Цитирай
Драго Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Като знаеш какъв стил пееш така можеш и да си подбереш съответният ефект, ако искаш пей и с двукодер. Всеки музикант сам си подбира ефекта. Ако искаш на лайф да звучиш като във студио бая парички трябва да инвестираш в себе си. А за озвучители си събери собствен екип, които да са плътно с теб на всяка твоя изява и тогава няма да имаш грижи. Добре би било и този екип да има музикални и технически познания. Цитирай
Драго Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Бай дъ уей много уважавани световни личности използват auto tuning модулчета- на всеки му се случва да кривне, но на тях им е забранено, щото на следващия миг всичко излиза в пресата Има го този момент донякъде. Понеже не рзбирам много, искам и аз да попитам за преди години когато тези технологии не са съществували, как ли се е записвало на магнетофонната лента, за какви ли певци и музиканти става въпрос. Сеща ли се някой за какво пеене и свирене иде реч. Цитирай
biala Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Компресорът и EQ са задължителни ако целиш сносен звук. Reverb или Delay - според конкретния случай и конкретната песен. Останалите ефекти за вокал според мен имат смисъл само за разнообразие в определени моменти. Не трябва да се забравя обаче, че едно от най-важните неща е да нагласиш звука на групата, така че да остава място за вокала - да не се налага да се надвикваш със средите от баса и китарата например Цитирай
{{RazoR}} Отговорено Март 30, 2007 Автор Отговорено Март 30, 2007 Компресорът и EQ са задължителни ако целиш сносен звук. Reverb или Delay - според конкретния случай и конкретната песен. Останалите ефекти за вокал според мен имат смисъл само за разнообразие в определени моменти.Не трябва да се забравя обаче, че едно от най-важните неща е да нагласиш звука на групата, така че да остава място за вокала - да не се налага да се надвикваш със средите от баса и китарата например Да нагласиш звука на групата - абсолютно си трябва!!!.... Най-разпространеният начин е с нагласяне на volume-то на инструментите... Само че това е само част от истината... Много повече пространство се оставя когато се ползва EQ - за да се "разпределят" инструментите така че да не се пренасищат и препокриват повече, отколкото е добре... и за всеки да има място - ляво/дясно, а с компресия и EQ - и отпред/отзад и да си има всеки инструмент основен си диапазон, в който се чува най-силно... Не е особена философия, а пък помага много... Като изчистиш така нещата, изведнъж се оказва, че микса звучи несравнимо по-качествено... и пак - много малко озвучители съм виждал да им пука за това... давай звука до дупка и това е... Когато това не се прави, е особено неприятно за вокала когато свирят няколко инструменти с богата честотна лента - като синтове или китари с ефекти... Мразя като пея, да се чувам сякаш някъде далеееече отзад... а това преебава качеството на самото пеене, щото тембъра ти е припокрит, и вече е почти все едно как пееш....и се изкушаваш да пееш по-силно, за да ги надвикаш... което пък ненужна натоварва гласа.... Имаше преди време едно интервю с един от продуцентите на Халфорд, който обясняваше, че откакто Халфорд е започнал да ползва wireless слушалки за монитори на сцена, е започнал много по-малко да си натоварва физически гласа.... Не че вече гласът му не издиша от възрастта и хилядите концерти досега... Но си е показателно като мнение Цитирай
{{RazoR}} Отговорено Март 30, 2007 Автор Отговорено Март 30, 2007 Като знаеш какъв стил пееш така можеш и да си подбереш съответният ефект, ако искаш пей и с двукодер. Всеки музикант сам си подбира ефекта. Ако искаш на лайф да звучиш като във студио бая парички трябва да инвестираш в себе си. А за озвучители си събери собствен екип, които да са плътно с теб на всяка твоя изява и тогава няма да имаш грижи. Добре би било и този екип да има музикални и технически познания. Е да, аз си имам един "асистент" - приятел, който ми помага ако се налага за такива неща... но защо пък китаристите да могат да ползват ефекти на сцената, да си ги командват сами и да си ги програмират, пък вокалистите да не можем ??? Защо ??? Аз не виждам никаква сериозна причина. Да, естествено че зависи и от стила... Цитирай
7thString Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Еми научете се де Не е да няма ефекти за вокал по магазините- купуваш, играеш, бъзикаш и после като излезеш държиш нещата в твой контрол Цитирай
Mark Avrelii Отговорено Март 31, 2007 Отговорено Март 31, 2007 (Редактирано) http://www.tc-helicon.tc/media/Live_VL.mov Ето това е добро само 800 евро или 800$ от щатите. Редактирано Март 31, 2007 от Mark Avrelii Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.