Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Абе хора, докато не се създаде някаква агенция подобна на бившата " Дирекция Музика " ( разбира се в по-съвременен вариант), която да бъде оторизирана да намира работа на музикантите и да защитава интересите им, няма да се оправят нещата...Ние работим незаконно, агентите си вземат комисионите още по-незаконно, няма осигуровки и т.н. Всеки шеф на клуб може да не ти плати, агента да те пребие и какво ли още не...За този аналог на бившата " Дирекция Музика " ,за който споменах в началото : Мисля,че българския музикант отчаяно се нуждае от такова нещо,за да стъпи най-накрая на краката си и за да спрат да го ограбват и бият и за да престане вече да се чувства като " културен просяк "...

Просяк...ама културен...

Културен.... ама просяк...

И омагьосания кръг продължава...

А за тези 30 - 50 % имресарски,за които някой спомена по-горе: Може и агента на Роби Уилямс да взема толкова ( макар 4е пак дълбоко се съмнявам.По принцип важи правилото на "г-н 10 Процента" ), но ако агента на Жоро и Стефка, работещи в ресторант " Мечо Ухо ", с.Кранево им взема от 30-50 % за това 4е им е намерил работа в някаква кръчмица, това вече не е " менъжиране " на " високобюджетното" им дуо, а жив пладнешки обир...

Всяка прилика с реални лица и събития е случайна :(

Отговорено

съгласен съм с теб, че трябва да има гилдия. но сподели какво е твоето виждане за нея - каква дейност ще има (само ще защитава правата на музиканта или ще търси и работа), кой ще участва в нея (всеки, който свири на нещо или само тези с музикално образование или минали през някакъв изпит и одобрение), трябва ли да има членски внос, и всичко останало... въпроса е много интересен, но все не се престрашавах да пусна такава тема, тъй като знам накъде ще отиде...

 

поздрави

 

Петър

Отговорено
съгласен съм с теб, че трябва да има гилдия. но сподели какво е твоето виждане за нея - каква дейност ще има (само ще защитава правата на музиканта или ще търси и работа), кой ще участва в нея (всеки, който свири на нещо или само тези с музикално образование или минали през някакъв изпит и одобрение), трябва ли да има членски внос, и всичко останало... въпроса е много интересен, но все не се престрашавах да пусна такава тема, тъй като знам накъде ще отиде...

 

поздрави

 

Петър

 

Здравейте!!!

 

Аз също се вълнувам отдавна от тази тема и най-накрая се реших да я засегна.

Въпроса наистина е доста сложен и обширен.Според мен, понеже мнението ми не е миродавно, а и може да изпускам нещо по веригата,трябва да отворим нова тема във форума и да научим за мнението по въпроса на възможно по-голям брой колеги за да се изчисти максимално концепцията.

Ще изложа какво мисля аз накратко:

Такава агенция трябва да работи комплексно-да защитава правата, да търси работа и да лобира за въвеждане на граница на минимално заплащане( както е в Норвегия например-не можеш да работиш под даден минимум ).Само по този начин може да стане нормална нашата професия.

Какво обаче се получи преди 17 години ( помня това - баща ми участваше тогава в тези събития ).:комунизма свърши," Дирекция Музика " се разпадна и самите музиканти решиха да създадат една такава агенция.Имаше много сбирки и разисквания по въпроса и решението беше да не се работи под дадени пари, за да може музикантите да получават достатъчно за да се осигуряват и живеят нормално.Тоест обяви се стачка.Намериха се обаче хора, които клекнаха и заработиха отново на по-ниските хонорари и всичко приключи.Започна да се работи отново на пазарния принцип,който не ни защитава по никакъв начин.ОК, досега номера минаваше някак си ( работиш без осигуровки,трудов договор, стаж ), но вече сме в Евросъюза и скоро нещата ще загрубеят.Така или иначе ще бъдем принудени да се осигуряваме ( а всъщност аз и искам да бъда осигуряван ).Следователно ако искаме нормален месечен доход хонорарите трябва да се вдигнат, така или иначе.Това обаче пак няма да промени нещата генерално, защото ние пак ще си останем същите незащитени от стохастични събития и реакции " културни просяци ".

Идеята ми е, 4е докато ние се молим на собствениците на заведения за работа, нещата няма да се променят коренно.Трябва да има централизирана агенция ( с главен офис и клонове ), към която те( собствениците на заведенията) да се обръщат когато им трябва какъвто и да е ентъртеймънт( музиканти,танцьори,атракциони,спикъри и т.н.) и която да държи здраво и актуализира тази минимална цена на заплащане и през която да се осигуряваме.Само тогава тези професии ще станат пак престижни и доходоносни, каквито трябва и да бъдат.Защото това е високо специализиран труд, който в цял свят е добре платен.Не говоря за милиони.Не съм алчен.Просто искам да живея спокойно и да дойде денят,в който ще престана да намирам спасението в работата ми в чужбина и ще си кажа,4е и в собствената си държава мога да живея нормално с труда който полагам. :( !!!Тогава ще изчезнат и мошенниците като въпросния виновник за темата.

Та мисля дори, 4е тук трябва специален закон за хората работещи в сферата на развлекателната индустрия.

От създаването на такава агенция ще произтекат и някой други ефекти, като например:някои малки клубчета и ресторантчета няма да имат възможност да наемат жива музика,но така и трябва да бъде според мен.Сложил 5 маси,теснотия,лисици да ловиш там,наема жива музика,после не може да им плаща и започва да се лигави с тях...

Като няма дупе, няма и да си позволява екстри...Така ще се вдигне и престижа на самата наша професия.

 

Ще напиша какво мисля и по другите ти въпроси :

 

1.Трябва ли да има членски внос ?Мисля 4е някакъв калкулиран нормален процент от хонорарите трябва да отива за нуждите на агенцията.Иначе тя няма да е здрава и авторитетна като организация и няма да може да просъществува без финансиране.

 

2.Кой ще участва в нея (всеки, който свири на нещо или само тези с музикално образование или минали през някакъв изпит и одобрение)Не знам вие как мислите, но според мен трябва да има нещо такова,макар и не с тежестта на изпит по полифония,но трябва да има нещо, за да не се уронва престижа на организацията, музикантите като цяло и да се избягват неприятните изненади.

 

Това е накратко :-)

 

Поздрави от мен !!!

Отговорено

здравей

харесва ми отговора ти, нека отворим нова тема - направо пусни един нов пост. но отново се питам -как ще се решава кой да участва в тази гилдия - защото на много места по света е нужно музикално образование, ако това не е задължително тук значи ще има комисия, а стигне ли се до комисия знаем какво се случва ;) ще видим, според мен тази идея ще остане още дълго време в рамките на платоничното....

 

 

поздрави

 

Петър

Отговорено

Темата сигурно вече е отделена;)

Според мен музикантите, ангажирани с подобна институция, трябва да имат съответната на видовете ангажименти квалификация. Например за изпълнител тя е една, за композитор и аранжор - друга, за преподавател по дадена специалност - трета и т.н. Като пример за форума ни бих дал следното: един е ангажимента, когато сме поканени на сцена за авторска музика и свирим пред подбрана според интересите и публика, друг е когато свирим четири серии музика за фон. Друг пример: пристига за записи музикант от световна величина и трябва да му се намерят български музиканти, на които дават щимове в деня на записа. Работа не за всеки.

 

И тогава вече няма да водим тук глупавия спор нужна ли е нотната грамотност на музиканта и кой какъв професионалист е, а всеки ще трябва да покрие изискванията за желаната от него работа. Това може да става както с документи за професионално образование, така и с придобиване на определена специалност чрез изпит. Може да има изпит за входящо ниво и възможности за промяна на категорията и т.н.

 

И за финал искам да отбележа, че цялата тази система е уредена в Евросъюза, чиито членове искаме или не искаме сме. И е смешно да се правим, че не виждаме какъв пладнешки бизнес е това наш'то!

 

Влад

Отговорено

Нека погледнем от окото на клиента т.е. кръчмата се пада наш клиент. Понеже аз повече разбирам от компютри отколкото от "музикален бизнес", ще дам следния пример:

 

Вие сте прост(откъм компютърни познания), но богат бизнесмен(т.е. имате пари но си правите сметката). Искате да имате уеб сайт, щото е нов вид реклама, може да привлече клиенти и... е модерно(напомня на един виц). От "света" е чувал за сайтове за 50 лева и сайтове за по десетки хиляди. И всичките изглеждат хубу. Звъни на фирма- пита- "Добър ден, искам сайт". Ония отсичат- 5 бона. Смях и нежно затваряне на слушалката. Следва кратка разходка до студентски град и в крайна сметка човека се сдобива със задоволителен, ако не и отличен, ако не и по-добър сайт в сравнение с тоя, който ония биха му направили за хиляди... за 100 левчета от някой второкурсник, който все още не се е научил да си цени труда. Или разчита на сентенцията "по-добре много евтини, отколкото няколко скъпи". И тей, всички доволни, само фирмата го духа :) Мисля, че ситуацията е напълно аналогична и докато има хора, които не си ценят труда, ще го има този "феномен".

 

Единствения начин да се осъществи вашата идея е да има закон, който да забранява наемането на музиканти, НЕчленуващи в дадената организация, което не знам доколко е възможно

 

Един въпрос, понеже казахте, че музикантите работят в нелегалност. Сигурно се е случвало- какво става, когато мине данъчна проверка в заведението? Какво казват музикантите? че свирят за кеф? Щото нали трябва да има договори, минимални работни, данъчни облагания...?

Отговорено (Редактирано)
Единствения начин да се осъществи вашата идея е да има закон, който да забранява наемането на музиканти, НЕчленуващи в дадената организация

 

както си е по света тоест :)

 

Един въпрос, понеже казахте, че музикантите работят в нелегалност. Сигурно се е случвало- какво става, когато мине данъчна проверка в заведението? Какво казват музикантите? че свирят за кеф? Щото нали трябва да има договори, минимални работни, данъчни облагания...?

 

за данъчните се слага хубава маса с каквото си поръчат, а музикантите свирят за кеф, разбира се, шефа им е приятел и му правят услуга.

 

а иначе всеки човек на изкуството може да се самоосигурява върху 2 минимални работни заплати, ако иска да е "на чисто", въпреки че това би трябвало да е задължение на шефа му ама в един по-добър свят..........

 

 

едит: принципно на много места свирят хора без договор(говоря в посока запад). но това са хората, които не членуват в гилдията. тоест не покриват изискванията (музикално образование, умения и/или лоши препоръки). въпроса е, че гилдията осигурява на членуващите работа и заплата - другите да качват левела и тва е. въпроса е тези, които са учили(тоест искат да се развиват професионално в тази област) да имат работа, другите да бачкат на черно без осигуровки. но това в България не мисля, че ще стане до 10тина години...

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено (Редактирано)

Еми... докато е така, така ще е за съжаление :) По света вкарват в затвора и президентски щерки за една чаша бира(USA).

 

Сега, няма какво да лъжем, всички знаем, че има една група хора, които имат огромна изгода от това законите да не се спазват. И всички ги знаем. А закони има- даже законите ни са сравнително добри.

Редактирано от 7thString
Отговорено (Редактирано)

ами има хора, които по образование са завършили "музикален мениджмънт". въпроса е, че техните идеи трябва да се съчетаят с министерството на културата и това на правосъдието, както и с МюзикАутор и МВР. всички изредени нямат абсолютно никаква печалба да се занимават с този проблем, напротив - само ще загубят от всички далавери, които няма да могат да правят(или пък просто не им пука така или иначе).

 

положението е "спасявай се по единично", така че тази тема е малко като задънена улица :)

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено
.Трябва да има централизирана агенция ( с главен офис и клонове ), към която те( собствениците на заведенията) да се обръщат когато им трябва какъвто и да е ентъртеймънт( музиканти,танцьори,атракциони,спикъри и т.н.)[/color] и която да държи здраво и актуализира тази минимална цена на заплащане и през която да се осигуряваме.

 

 

Хайде да не е "Една" Агенция и да НЕ Е "Централизирана" - да не се получи като Топлофикация,БТК,Здравната Каса и разни други БГ Монополи.

Аман!

Отговорено (Редактирано)

Здравейте всички (европейски изпълнители...:))!

Мога да ви кажа как е в Германия - значи тънкия момент е следния -музиканта заплаща по-малко данък ако е регистриран в нещо като сдружение , по-скоро синдикат. От една страна ако си договаря сам участия е длъжен да обяви това пред синдиката, ама и тогава му се признават нормативните разходи за оборудване по фактури, и т.н.

От друга страна работодателите предпочитат да наемат синдикални музиканти -така хем музикантите ги уважават, хем чистят данъци през синдиката...Абе май е далеч времето това да се случи тук. Не знам , дано да де съм прав ама я всеки да си каже - ако има оферта за добри (това е спорно) пари, и разбере ,че групата Х е отказала да свири, няма ли да каже -ОК, дайте парите и ни позволете да ви посвирим малко...?

Не искам за засягам никого, но лично съм бил прекарван доста пъти по тоя начин. За сега в малко клубове се търсят музиканти заради това което свирят (кавъри, плюс минидиск...:)) - значи кръчмаря просто търси някаква радиоточка ,дето да жужи за малко пари...

Надявам се след време да има клуб-сцена САМО за авторска музика, и парите от входа ще са САМО за музикантите. А собственика на сцената ще има права върху ПРОДУКТА. (дето му викат на живо ).

Е това ми е една от идеите(за сега мечта:))

Редактирано от VSTi
Отговорено

Дори да се създаде, ще има "абе аркадаш, дай да уредим тука чавето с нещо, че е на жената дети, че пиЯнис шъ гу прайм"... и същата песен на нов глас

Отговорено

От дългогодишният ми опит зад граница искам да споделя каква е системата в повечето страни:

СИНДИКАТ-защитава правата на членовете си и определя минималните възнаграждения съответно със дадения стандарт(без ограничения за членство,като образование,дори и националност,всички от старата ни група сме членове на SUOMEN MUUSIKKOJEN LIITTO RY.-финландския профсъюз,само се плаща членския внос)

АГЕНЦИИ-предлагат своите каталози от ентертейнмънт на заинтересуваните заведения срещу възнаграждение,което в различните държави се заплаща или от изпълнителите,или от заведението.За да бъдете ангажирани от агенция не се изисква документ за образование или квалификация(точно тук влизат в сила законите на пазарната икономика-ако си вършиш работата-наемат те,колкото си по-добър,толкова по-добре платен)-прави се прослушване наживо(естествено след преглед на вашите демо материали).

Отговорено

^но как един прост собственик на заведение ще направи разлика между 2ма музиканти/формации освен по цена :greenball: Нали знаеш, че тука много рядко някой би си казал- брей, тия искат повече пари, ще ги избера тях, че сигурно са по-добри. Хора... ония говеда уволняват миячите на чинии щото не разреждат достатъчно верото в кухнята... манталитет.......... :/

Отговорено

В тази тема очаквам да се включат колегите от Ново музикално училище - като хора с опит и позиция по въпроса. Кажете - как защитавате вашите права на професионални музиканти?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.