Jump to content
Българският форум за музиканти

тонколони


Recommended Posts

Има ли някъде информация за това как се правят тонколони.Исчисления и т.н.

Скоро бях питал в една друга тема същия въпрос.Има програми,казаха ми две - bassbox pro и WinISD.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко съм скептик относно програмите за изчисление - По добре вземи нещо правено и го повтори.

От собствен опит ти казвам, че даже и да не сложиш оригиналните високоговорители на добре сметната кутия - резултата е задоволителен.

Естествено ако не си перфекционист или HiFi маниак :dance:

Има и нещо много важно - тази колона за китарата ти ли е или за домашната уредба - нещата са коренно различни.

Ако имаш желание кажи - ще ти пратя няколко разработки които звучат доста добре /говориме за китари/ - требе ти само трион, минерална вата, дървен материал и желание :bravo::bravo::band2: Екстрите са гумено лепило /хелметекс или хелми :think: / и изкуствена кожа :dance:

От две години екпериментираме с една разработка на AKAI - "реактивен поток" - за знаещите това не нищо ново - японците са го измислили през около 1975 година. С малки по обем колони се вадят убийствени баси.

А ако искаш формули - дал Господ - ще спретна един хост и ще ги сложа до два дена :dance: хващай калкулатора и действай :ph34r::)

 

Аааа... и още нещо... да сте живи и здрави през 2007, а пък останалото ще си го купим

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Програмите за изчисление са нещо доста улесняващо,времеспестяващо и съответно - удобно.Проблеми(от неточности) могат да възникнат при некоректни данни от производителя на високоговорители(сравнително рядко срещано - особено при сериозните компании,но все пак го има).А и винаги се налага допълнително експериментиране,дообработка и корекции.Т.е. - изчисляването(с,или без комп. програма) е само един етап от конструирането на озвучително тяло и не решава всички задачи.

Не е препоръчително използването на в.г. с кутия,която не е конструирана/предвидена за него.Звученето не би могло,да бъде оптимално(е,разбира се,зависи от целите и намеренията).В най-добрия случай,би било компромисно(недобра линейност,трудна управляемост...),а в най-лошия - фатално за целостта на в.г.

При озвучителните тела за P.A. системи и тези за инструментално приложение,подходът при конструиране е аналогичен,но често недостатъците при едните(P.A),планово-предвидени,дозирани и приложени,могат да се трансформират в характерности,и съответно - предимства при другите.

 

Няма и универсално решение за добра т.к. от определен тип.При конструирането на дадена т.к. е определящо решението за какво,къде точно,при какви експлоатационни условия,с какви конкретни задачи,в какви комбинации/взаимоотношения ще се използва тя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно съм съгласен с docc. Има производствени толеранси при говорителите.За измерване на параметри на говорители, има една програма - Speaker Workshop. Безплатна е.

Но е голяма занимавка, ако ти се занимава - действай!

 

Ако искаш да си правиш домашни монитори - или го направи по чертежа, даден от производителя на говорители, или си купи монитори - това са двата най-евтини варианта.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е препоръчително използването на в.г. с кутия,която не е конструирана/предвидена за него.Звученето не би могло,да бъде оптимално(е,разбира се,зависи от целите и намеренията).В най-добрия случай,би било компромисно(недобра линейност,трудна управляемост...),а в най-лошия - фатално за целостта на в.г.

 

Никъде не съм видял да се продава говорител с приложен чертеж на оптималната кутия за него !!!!! Всеки производител си дава някаква разработка, но това не значи че това е най доброто което може да се направи ;) По тази логика фирмите които правят само колони, а те не са 10 или 100 - требе да умрат от глад ;)

Естествено че 20 инчова чиния не мож я напъха в кутийка от компютърни колони ;)

Също така съм виждал всякакви цъфнали говорители, но това е ставало от усилвателя а не от кутията - кутията НЯМА как да ти изгори говорителя или да ти порне мембраната. Естествено ако не влезнеш с грифа на китарата в нея, като мен например преди години ;);):D Лошо сметнатата кутия може просто ТОТАЛНО да ти скапе звука ;)

 

Затова това твое изказване ми се вижда леко странно. От 23 години се занимавам с тия простотии, но може пък нещо да съм пропуснал ;)

 

Няма и универсално решение за добра т.к. от определен тип.При конструирането на дадена т.к. е определящо решението за какво,къде точно,при какви експлоатационни условия,с какви конкретни задачи,в какви комбинации/взаимоотношения ще се използва тя.

 

Е виж тук си много прав :bravo:

Има един стар лаф - "Колона се прави според помещението и задачите"

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Visaton, например, имат десетки чертежи на монитори с техни говорители, с дадени амплитудно-честотни и честотно-фазови характеристики.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Несъобразена кутия може,да доведе до високоамплитудни резонанси => прекалено голям ход на компплекса мембрана/намотка,т.е. работа на "мотора" в екстремни условия => прегряване със съответните последствия(цялост на в.г. не означава непременно съдрана мембрана.Едно елементарно "изгаряне" също влиза в тази категория).И това може,да се случи под волтажното ниво на издържливост на говорителя.

 

"Оптимална работа" на в.г. означава,да използваш рационално тази част от свойствата/способностите/характеристиките на драйвъра,които са ти необходими за решаване на задача по изграждане на озв. система.Понеже производителите на в.г. не могат да знаят,какъв точно ти е зора,не ти и предлагат решения.Някои посочват варианти на най-общи и популярни конструкции,които,ако вършат работа(съвпадат със заданието ти) - добре дошло.Ако ли не - сядаш и смяташ,както правят сериозните производители на озв.тела.Някои от производителите на в.г. предупреждават и за евентуални последствия от произволно сглобяване(сигурно си срещал такива коментари през последните 23г.,но в момента не ти е до тях - да приемем).Фирмите производители на т.к. щяха да умрат от глад,ако един в.г. можеше,да се напъха в произволен съндък,като това вършеше и минимума от необходимата работа,а часовете по трудово обучение,щяха да станат основна дисциплина.

 

По принцип,по-мощният усилвател не би могъл да разкъса мембрана на в.г.(освен ако мембраната не е с някакъв дефект,или пък не е тотален боклук по рождение - при което не е необходим и по-мощен амп).Той би изгорил намотката.Говорителят ще спре,да работи и няма да може,да се стигне до причината за нарушаване целостта на мембраната,а именно - по-голям ход(за по-дълго време) от конструктивно-предвидения.А това може да се получи и при съобразени нива на мощност,но с неподходяща кутия,или некоректни фазови взаимоотношения в системата.

 

 

П.С. ...На твое място не бих залагал(в случая) на C.V. елементи!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още нещо - мощността на усилвателя, ако е 100W, то ако приемем, че усилваме синусоида, пиковата мощност е 100W, т.е. такава е мощността, само когато амплитудата на входния сигнал е максимална, а мощността за продължително време в случая ще е около 70W, т.е. при пикова мощност 100W, и усилване на синусоидален сигнал, реално в бобината ще се разсейва около 70W топлина.

 

Музиката не е синусиода. Тя има пикове(ударите на касата, и соловото барабанче, например), но средното и ниво е 10-ина децибела под максималното. На практика при усилен до границата на поява на изкривявания 100W усилвател, отделя мощност около 20-30W погледнато в по-продължителен период от време(няколко секунди), а пиковата мощност е само в чуваемите пикове в музиката.

 

Ако усилвателят изкривява, тогава мощността би могла да достигне почти два пъти по-голяма стойност при почти правоъгълен сигнал, а средната мощност за продължителен период от време става многократно по-голяма. Това води до изгаряне на бобината. Същото може да стане и от слушане на прекомерно компресирана музика.

 

На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност. А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда.

 

ОТ ключово значение е К.П.Д. на говорителя. Говорителите с малко КПД превръщат над 90% от приложената мощност в топлина, и изгарят лесно.

 

Говорителите с голямо КПД изгарят по-трудно от това, тъй като по-голяма част от електричната енергия се превръща в двигателна такава, а по-малко - в топлина.

 

Представете си и един голям, бас говорител, поставен в малък обем - мембраната не може да се движи с достатъчно голям размах-> бобината не се охладжда добре -> говорителят изгаря.

 

Ако пък обема е твърде голям за съответния говорител, и хода му е прекалено голям-> вероятна механична повреда, или преждевременно износване на механичната система.

 

Примери много...

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Представете си и един голям, бас говорител, поставен в малък обем - мембраната не може да се движи с достатъчно голям размах-> бобината не се охладжда добре -> говорителят изгаря.

 

На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност. А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда.

 

Евтиме за какво охлаждане на шпулата говориш при положение че в съвременните говорители разстоянието между бобината и стените на магнита е под 0.5мм !!!!!! В задната част на магнита дупки нЕма

 

Говорител с номинална мощност 100 Вата има принципно 300 Вата пикова

 

Ако усилвателят изкривява, тогава мощността би могла да достигне почти два пъти по-голяма стойност при почти правоъгълен сигнал, а средната мощност за продължителен период от време става многократно по-голяма. Това води до изгаряне на бобината. Същото може да стане и от слушане на прекомерно компресирана музика.

 

А ако един говорител грее !!!!!!!!!!!!!!!!! значи чи си го включил към МНОООГО по мощен усилвател

 

Чуваемите пикове в музиката са за толкова кратко време, че говорителя ВЪОБЩЕ не ги усеща

 

А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред.

 

А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда.

Усилвател който изкарва прав ток на изхода са му гръмнали крайните транзистори и не е усилвател.

При лампите е малко по друга бира... При тях гори усилвателя ако не включиш колона.

 

На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност

 

Е те с това ВЪОБЩЕ не съм съгласен

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Една от задачите,които решават съвременните производители на в.г.,с която се цели,да се подобри работата на в.г.(а възможностите за това не са много) е да се подобри охлаждането."Дупки" дълбаят не само на задната стена на магнита,а и отстрани,защото и при нормална работа(съобразени мощности) намотката се нагрява(също,като реотан на печка).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^

Именно за това говорех<_>

 

А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред.

 

От година пускам музика по заведения, и на два пъти досега се е случвало да повредя Woofer-a на 500W колони JBL, на около 2 години, и то с два различни, напълно изправни 350W усилвателя. получава се от прекаляване със силата.

Нивото се увеличава над допустимото, пиковете биват "отрязани" на нивото на захранващото напрежение, а средната за песента мощност нараства, и става около 200W. Тези колони не могат да издържат такава непрекъсната мощност, и изгарят. Те са за 500W пик, който усилвателя не може да достави, но не издържат повече от около 120W continous power. При Музика, усилена толкова, че пика да е 500W, и динамика около 10dB, средната мощност ще е около 60W, но ако усилвателят започне да изкривява, продължителната мощност ще нарастне. На практика, тези колони може да ги повреди и 100W усилвател, усилен до край, усилващ правоъгълен сигнал.

 

Евтиме за какво охлаждане на шпулата говориш при положение че в съвременните говорители разстоянието между бобината и стените на магнита е под 0.5мм !!!!!! В задната част на магнита дупки нЕма

 

Голяма част от по-новите Woofer-и(особено за автомобили) имат доста широки дупки за охлаждане. Дори да няма, когато бобината се движи тя раздвижва въздуха в затвореното пространство, който контактува с по-голяма площ от магнита, и така, малко или много охлажда бобината.

 

Говорител с номинална мощност 100 Вата има принципно 300 Вата пикова

 

Рейтинга на повечето говорители е за пикова мощност. Единствените говорители, на които знам, че се дава continuous power са инструменталните, и най-вече китарните(но те възпроизвеждат предимно средничестоти, имат малък ход, и много голямо КПД).

 

 

Чуваемите пикове в музиката са за толкова кратко време, че говорителя ВЪОБЩЕ не ги усеща

 

А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред.

 

Говорителя наистина не усеща пиковете. Когато музиката се усилва много, и пиковете стигнат захранващото напрежение на усилвателя, и се изкривят(получава се груба компресия), човешкото ухо не УСЕЩА особено ясно изкривяваниата при тази сила на звука, но освен пиковете, се усилва и останалата част от музиката, и съответно и приложената върху говорителя продължителна мощност. Нея говорителя Я УСЕЩА ЯКО. Съвсем спокойно можеш да опечеш 100W говорител и с 50W усилвател(освен ако говорителя не е от тези, направени специално за идиоти, струващ майка си и баща си).

 

 

силвател който изкарва прав ток на изхода са му гръмнали крайните транзистори и не е усилвател.

При лампите е малко по друга бира... При тях гори усилвателя ако не включиш колона.

 

Много по-вероятно е да не му е добре балансиран диференциалния вход на усилвателя, и да има прав ток на изхода. Ако има проблем с крайните транзистори, става ясно веднага.

 

PS:

 

Забравих да добавя -> понякога се случва, от прекомерна злоупотреба с нивата на звука, да се стопи изолацията върху бобината, някои навивки да се окажат свързани със съседни, и импеданса и КПД-то на говорителя да спаднат рязко, и дори и от това да изгори усилвателя.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А при китарна колона с отворен гръб имат ли толкова голямо влияние размерите.Или иначе казано размера има ли значение.

И изобщо как се отразява самата колона върху звука? :) :think:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^

Обикновено такива колони се правят като инструментални. Когато ползваш някакъв говорител на него му пишат и данни, че е за отворен тип колони или за затворен.

 

Да кажем в bass box pro която аз съм ползвал за сметки когато заредиш даден говорител имаш един индикатор който ти казва, че типа кутия е или отворена или затворена.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе пичове, човека искаше инфо как да си направи колона, а ние обърнахме темата да си мериме ..ишките кой колко разбира :D

 

Няма нищо лошо разбира се да се обсъдят вижданията - все пак този форум е за това. Даже аз разбрах някои неща на които не съм обръщал внимание :D

 

Ако съм засегнал някой - съжалявам - вЕрвайте ми било е неволно :D

 

Все пак docc мисля че с такова суперпрофесионално обяснение можеш да откажеш някой по малко разбираш въобще да се захване да прави колона :D а нали все пак всички сме почнали отнякъде.

Аз те разбирам защото сме завършили аудиотехника в МЕИ-то - но много хора няма да те разберат....

 

Човек който пише във форума - "Помогнете да си сметна и направя колона" - за мен не е професионалист от високо ниво, а човек, който иска да направи нещо за първи, втори или трети път. Той не иска да прави 500 W колона с характеристиките на Маршал или Мууг - примерно...

Но може и да греша...

 

Та кат се казва размихме нещата. Най лошото е че съм съгласен с 80% от нещата за които говорят и Евтим и docc но защо не оставим момчето или момичето да си скове един сандък с един спийкър и да се кефи на това което е направил а не да му обяснаваме за амплитудно-фазово-честотни глупости /те всъщност въобще не са глупости/ които не го интересуват.

 

Тази тема е безкрайна - ако пусна нова със заглавие - "Абе колеги в колона какво е по добре да се сложи като звукопоглъщащ материал - минерална или памучна вата" - басирам се, че ще се намери някой който ще каже - Най добра е вълна от костенурка ;)

 

И накрая - ще ровна във архива за малко линкове за правене на колони - на който му е интерестно и му изнася - да хваща тривоня ;)

Ще ги турнеме тук до утре - надявам се....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.