emilcvetkov_ Публикувано Януари 1, 2007 Публикувано Януари 1, 2007 Има ли някъде информация за това как се правят тонколони.Исчисления и т.н. Цитирай
bratmito Отговорено Януари 1, 2007 Отговорено Януари 1, 2007 Има ли някъде информация за това как се правят тонколони.Исчисления и т.н. Скоро бях питал в една друга тема същия въпрос.Има програми,казаха ми две - bassbox pro и WinISD. Цитирай
Mickey von Bastard Отговорено Януари 1, 2007 Отговорено Януари 1, 2007 Малко съм скептик относно програмите за изчисление - По добре вземи нещо правено и го повтори. От собствен опит ти казвам, че даже и да не сложиш оригиналните високоговорители на добре сметната кутия - резултата е задоволителен. Естествено ако не си перфекционист или HiFi маниак Има и нещо много важно - тази колона за китарата ти ли е или за домашната уредба - нещата са коренно различни. Ако имаш желание кажи - ще ти пратя няколко разработки които звучат доста добре /говориме за китари/ - требе ти само трион, минерална вата, дървен материал и желание Екстрите са гумено лепило /хелметекс или хелми :think: / и изкуствена кожа От две години екпериментираме с една разработка на AKAI - "реактивен поток" - за знаещите това не нищо ново - японците са го измислили през около 1975 година. С малки по обем колони се вадят убийствени баси. А ако искаш формули - дал Господ - ще спретна един хост и ще ги сложа до два дена хващай калкулатора и действай Аааа... и още нещо... да сте живи и здрави през 2007, а пък останалото ще си го купим Цитирай
docc Отговорено Януари 1, 2007 Отговорено Януари 1, 2007 Програмите за изчисление са нещо доста улесняващо,времеспестяващо и съответно - удобно.Проблеми(от неточности) могат да възникнат при некоректни данни от производителя на високоговорители(сравнително рядко срещано - особено при сериозните компании,но все пак го има).А и винаги се налага допълнително експериментиране,дообработка и корекции.Т.е. - изчисляването(с,или без комп. програма) е само един етап от конструирането на озвучително тяло и не решава всички задачи. Не е препоръчително използването на в.г. с кутия,която не е конструирана/предвидена за него.Звученето не би могло,да бъде оптимално(е,разбира се,зависи от целите и намеренията).В най-добрия случай,би било компромисно(недобра линейност,трудна управляемост...),а в най-лошия - фатално за целостта на в.г. При озвучителните тела за P.A. системи и тези за инструментално приложение,подходът при конструиране е аналогичен,но често недостатъците при едните(P.A),планово-предвидени,дозирани и приложени,могат да се трансформират в характерности,и съответно - предимства при другите. Няма и универсално решение за добра т.к. от определен тип.При конструирането на дадена т.к. е определящо решението за какво,къде точно,при какви експлоатационни условия,с какви конкретни задачи,в какви комбинации/взаимоотношения ще се използва тя. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 1, 2007 Отговорено Януари 1, 2007 (Редактирано) Напълно съм съгласен с docc. Има производствени толеранси при говорителите.За измерване на параметри на говорители, има една програма - Speaker Workshop. Безплатна е. Но е голяма занимавка, ако ти се занимава - действай! Ако искаш да си правиш домашни монитори - или го направи по чертежа, даден от производителя на говорители, или си купи монитори - това са двата най-евтини варианта. Редактирано Януари 1, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
Mickey von Bastard Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 Не е препоръчително използването на в.г. с кутия,която не е конструирана/предвидена за него.Звученето не би могло,да бъде оптимално(е,разбира се,зависи от целите и намеренията).В най-добрия случай,би било компромисно(недобра линейност,трудна управляемост...),а в най-лошия - фатално за целостта на в.г. Никъде не съм видял да се продава говорител с приложен чертеж на оптималната кутия за него !!!!! Всеки производител си дава някаква разработка, но това не значи че това е най доброто което може да се направи По тази логика фирмите които правят само колони, а те не са 10 или 100 - требе да умрат от глад Естествено че 20 инчова чиния не мож я напъха в кутийка от компютърни колони Също така съм виждал всякакви цъфнали говорители, но това е ставало от усилвателя а не от кутията - кутията НЯМА как да ти изгори говорителя или да ти порне мембраната. Естествено ако не влезнеш с грифа на китарата в нея, като мен например преди години Лошо сметнатата кутия може просто ТОТАЛНО да ти скапе звука Затова това твое изказване ми се вижда леко странно. От 23 години се занимавам с тия простотии, но може пък нещо да съм пропуснал Няма и универсално решение за добра т.к. от определен тип.При конструирането на дадена т.к. е определящо решението за какво,къде точно,при какви експлоатационни условия,с какви конкретни задачи,в какви комбинации/взаимоотношения ще се използва тя. Е виж тук си много прав Има един стар лаф - "Колона се прави според помещението и задачите" Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 Visaton, например, имат десетки чертежи на монитори с техни говорители, с дадени амплитудно-честотни и честотно-фазови характеристики. Цитирай
docc Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 Несъобразена кутия може,да доведе до високоамплитудни резонанси => прекалено голям ход на компплекса мембрана/намотка,т.е. работа на "мотора" в екстремни условия => прегряване със съответните последствия(цялост на в.г. не означава непременно съдрана мембрана.Едно елементарно "изгаряне" също влиза в тази категория).И това може,да се случи под волтажното ниво на издържливост на говорителя. "Оптимална работа" на в.г. означава,да използваш рационално тази част от свойствата/способностите/характеристиките на драйвъра,които са ти необходими за решаване на задача по изграждане на озв. система.Понеже производителите на в.г. не могат да знаят,какъв точно ти е зора,не ти и предлагат решения.Някои посочват варианти на най-общи и популярни конструкции,които,ако вършат работа(съвпадат със заданието ти) - добре дошло.Ако ли не - сядаш и смяташ,както правят сериозните производители на озв.тела.Някои от производителите на в.г. предупреждават и за евентуални последствия от произволно сглобяване(сигурно си срещал такива коментари през последните 23г.,но в момента не ти е до тях - да приемем).Фирмите производители на т.к. щяха да умрат от глад,ако един в.г. можеше,да се напъха в произволен съндък,като това вършеше и минимума от необходимата работа,а часовете по трудово обучение,щяха да станат основна дисциплина. По принцип,по-мощният усилвател не би могъл да разкъса мембрана на в.г.(освен ако мембраната не е с някакъв дефект,или пък не е тотален боклук по рождение - при което не е необходим и по-мощен амп).Той би изгорил намотката.Говорителят ще спре,да работи и няма да може,да се стигне до причината за нарушаване целостта на мембраната,а именно - по-голям ход(за по-дълго време) от конструктивно-предвидения.А това може да се получи и при съобразени нива на мощност,но с неподходяща кутия,или некоректни фазови взаимоотношения в системата. П.С. ...На твое място не бих залагал(в случая) на C.V. елементи! Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 (Редактирано) Още нещо - мощността на усилвателя, ако е 100W, то ако приемем, че усилваме синусоида, пиковата мощност е 100W, т.е. такава е мощността, само когато амплитудата на входния сигнал е максимална, а мощността за продължително време в случая ще е около 70W, т.е. при пикова мощност 100W, и усилване на синусоидален сигнал, реално в бобината ще се разсейва около 70W топлина. Музиката не е синусиода. Тя има пикове(ударите на касата, и соловото барабанче, например), но средното и ниво е 10-ина децибела под максималното. На практика при усилен до границата на поява на изкривявания 100W усилвател, отделя мощност около 20-30W погледнато в по-продължителен период от време(няколко секунди), а пиковата мощност е само в чуваемите пикове в музиката. Ако усилвателят изкривява, тогава мощността би могла да достигне почти два пъти по-голяма стойност при почти правоъгълен сигнал, а средната мощност за продължителен период от време става многократно по-голяма. Това води до изгаряне на бобината. Същото може да стане и от слушане на прекомерно компресирана музика. На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност. А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда. ОТ ключово значение е К.П.Д. на говорителя. Говорителите с малко КПД превръщат над 90% от приложената мощност в топлина, и изгарят лесно. Говорителите с голямо КПД изгарят по-трудно от това, тъй като по-голяма част от електричната енергия се превръща в двигателна такава, а по-малко - в топлина. Представете си и един голям, бас говорител, поставен в малък обем - мембраната не може да се движи с достатъчно голям размах-> бобината не се охладжда добре -> говорителят изгаря. Ако пък обема е твърде голям за съответния говорител, и хода му е прекалено голям-> вероятна механична повреда, или преждевременно износване на механичната система. Примери много... Редактирано Януари 2, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
Mickey von Bastard Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 Представете си и един голям, бас говорител, поставен в малък обем - мембраната не може да се движи с достатъчно голям размах-> бобината не се охладжда добре -> говорителят изгаря. На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност. А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда. Евтиме за какво охлаждане на шпулата говориш при положение че в съвременните говорители разстоянието между бобината и стените на магнита е под 0.5мм !!!!!! В задната част на магнита дупки нЕма Говорител с номинална мощност 100 Вата има принципно 300 Вата пикова Ако усилвателят изкривява, тогава мощността би могла да достигне почти два пъти по-голяма стойност при почти правоъгълен сигнал, а средната мощност за продължителен период от време става многократно по-голяма. Това води до изгаряне на бобината. Същото може да стане и от слушане на прекомерно компресирана музика. А ако един говорител грее !!!!!!!!!!!!!!!!! значи чи си го включил към МНОООГО по мощен усилвател Чуваемите пикове в музиката са за толкова кратко време, че говорителя ВЪОБЩЕ не ги усеща А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред. А при прав ток, е изгарят доста бързо, понеже бобината не се движи, и не се охлажда. Усилвател който изкарва прав ток на изхода са му гръмнали крайните транзистори и не е усилвател. При лампите е малко по друга бира... При тях гори усилвателя ако не включиш колона. На практика са много малко говорителите, които биха разсеяли 100W непрекъсната приложена мощност Е те с това ВЪОБЩЕ не съм съгласен Цитирай
docc Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 Една от задачите,които решават съвременните производители на в.г.,с която се цели,да се подобри работата на в.г.(а възможностите за това не са много) е да се подобри охлаждането."Дупки" дълбаят не само на задната стена на магнита,а и отстрани,защото и при нормална работа(съобразени мощности) намотката се нагрява(също,като реотан на печка). Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Януари 2, 2007 Отговорено Януари 2, 2007 (Редактирано) ^ Именно за това говорех<_> А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред. От година пускам музика по заведения, и на два пъти досега се е случвало да повредя Woofer-a на 500W колони JBL, на около 2 години, и то с два различни, напълно изправни 350W усилвателя. получава се от прекаляване със силата. Нивото се увеличава над допустимото, пиковете биват "отрязани" на нивото на захранващото напрежение, а средната за песента мощност нараства, и става около 200W. Тези колони не могат да издържат такава непрекъсната мощност, и изгарят. Те са за 500W пик, който усилвателя не може да достави, но не издържат повече от около 120W continous power. При Музика, усилена толкова, че пика да е 500W, и динамика около 10dB, средната мощност ще е около 60W, но ако усилвателят започне да изкривява, продължителната мощност ще нарастне. На практика, тези колони може да ги повреди и 100W усилвател, усилен до край, усилващ правоъгълен сигнал. Евтиме за какво охлаждане на шпулата говориш при положение че в съвременните говорители разстоянието между бобината и стените на магнита е под 0.5мм !!!!!! В задната част на магнита дупки нЕма Голяма част от по-новите Woofer-и(особено за автомобили) имат доста широки дупки за охлаждане. Дори да няма, когато бобината се движи тя раздвижва въздуха в затвореното пространство, който контактува с по-голяма площ от магнита, и така, малко или много охлажда бобината. Говорител с номинална мощност 100 Вата има принципно 300 Вата пикова Рейтинга на повечето говорители е за пикова мощност. Единствените говорители, на които знам, че се дава continuous power са инструменталните, и най-вече китарните(но те възпроизвеждат предимно средничестоти, имат малък ход, и много голямо КПД). Чуваемите пикове в музиката са за толкова кратко време, че говорителя ВЪОБЩЕ не ги усеща А ако включиш 100 Вата говорител към 70 Вата усилвател и ти се запече шпулата, значи усилвателя ти не е в ред. Говорителя наистина не усеща пиковете. Когато музиката се усилва много, и пиковете стигнат захранващото напрежение на усилвателя, и се изкривят(получава се груба компресия), човешкото ухо не УСЕЩА особено ясно изкривяваниата при тази сила на звука, но освен пиковете, се усилва и останалата част от музиката, и съответно и приложената върху говорителя продължителна мощност. Нея говорителя Я УСЕЩА ЯКО. Съвсем спокойно можеш да опечеш 100W говорител и с 50W усилвател(освен ако говорителя не е от тези, направени специално за идиоти, струващ майка си и баща си). силвател който изкарва прав ток на изхода са му гръмнали крайните транзистори и не е усилвател. При лампите е малко по друга бира... При тях гори усилвателя ако не включиш колона. Много по-вероятно е да не му е добре балансиран диференциалния вход на усилвателя, и да има прав ток на изхода. Ако има проблем с крайните транзистори, става ясно веднага. PS: Забравих да добавя -> понякога се случва, от прекомерна злоупотреба с нивата на звука, да се стопи изолацията върху бобината, някои навивки да се окажат свързани със съседни, и импеданса и КПД-то на говорителя да спаднат рязко, и дори и от това да изгори усилвателя. Редактирано Януари 2, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
bratmito Отговорено Януари 3, 2007 Отговорено Януари 3, 2007 А при китарна колона с отворен гръб имат ли толкова голямо влияние размерите.Или иначе казано размера има ли значение. И изобщо как се отразява самата колона върху звука? :think: Цитирай
Nikifena Отговорено Януари 3, 2007 Отговорено Януари 3, 2007 ^ Обикновено такива колони се правят като инструментални. Когато ползваш някакъв говорител на него му пишат и данни, че е за отворен тип колони или за затворен. Да кажем в bass box pro която аз съм ползвал за сметки когато заредиш даден говорител имаш един индикатор който ти казва, че типа кутия е или отворена или затворена. Цитирай
Mickey von Bastard Отговорено Януари 3, 2007 Отговорено Януари 3, 2007 Абе пичове, човека искаше инфо как да си направи колона, а ние обърнахме темата да си мериме ..ишките кой колко разбира Няма нищо лошо разбира се да се обсъдят вижданията - все пак този форум е за това. Даже аз разбрах някои неща на които не съм обръщал внимание Ако съм засегнал някой - съжалявам - вЕрвайте ми било е неволно Все пак docc мисля че с такова суперпрофесионално обяснение можеш да откажеш някой по малко разбираш въобще да се захване да прави колона а нали все пак всички сме почнали отнякъде. Аз те разбирам защото сме завършили аудиотехника в МЕИ-то - но много хора няма да те разберат.... Човек който пише във форума - "Помогнете да си сметна и направя колона" - за мен не е професионалист от високо ниво, а човек, който иска да направи нещо за първи, втори или трети път. Той не иска да прави 500 W колона с характеристиките на Маршал или Мууг - примерно... Но може и да греша... Та кат се казва размихме нещата. Най лошото е че съм съгласен с 80% от нещата за които говорят и Евтим и docc но защо не оставим момчето или момичето да си скове един сандък с един спийкър и да се кефи на това което е направил а не да му обяснаваме за амплитудно-фазово-честотни глупости /те всъщност въобще не са глупости/ които не го интересуват. Тази тема е безкрайна - ако пусна нова със заглавие - "Абе колеги в колона какво е по добре да се сложи като звукопоглъщащ материал - минерална или памучна вата" - басирам се, че ще се намери някой който ще каже - Най добра е вълна от костенурка И накрая - ще ровна във архива за малко линкове за правене на колони - на който му е интерестно и му изнася - да хваща тривоня Ще ги турнеме тук до утре - надявам се.... Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.