Jump to content
Българският форум за музиканти

Помощ ... акорди :( :(


don_kosme

Recommended Posts

Добре е, при заучаването на акорди да не се опитваш просто да ги запомняш механично, а да се опиташ да вникнеш в логиката на изграждането на самия акорд, а за това е необходимо например да имаш понятие от интервали, защото не всичко се заключава до запомнянето на 3-4 кръчмарски акорда, както и е невъзможно да запомниш всички възможни комбинации от тонове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тук е времето и мястото да дам малко пояснения относно начина на записване на акордите. Понеже никога не съм знаел нотите и техните обозначения, да не говорим, че така и не запомних, кое е по-високото от минора и мажора, аз съм си направил собствени означения, базирани на 'пиянските' акорди, а именно:

  Ла - (Л) = 0,1,2,2,0,0

  Ми - (М) = 0,0,1,2,2,0

  Ре - (Р) = 1,3,2,0,0,0

съответно с ' са обозначени 'другите'

  Ла - (Л') = 0,2,2,2,0,0

  Ми - (М') = 0,0,0,2,2,0

  Ре - (Р') = 2,3,2,0,0,0

освен пиянските има и другите три отосновните акорди са:

  До - (Д)  = 0,1,0,2,3,3

  Сол - (С) = 3,3,4,5,5,3

или за по-лесно 3,0,0,0,2,3

  Фа - (Ф)  = 1,1,2,3,3,1

съответните им са

  Сол - (С') = 3,3,3,5,5,3

  Фа - (Ф')  = 1,1,1,3,3,1

има и някои други по-нестандартни:

  Ми - (М+) = 0,3,1,2,2,0

  До - (Д7) = 0,3,0,2,3,0

последното нещо е числото, намиращо се пред акорда (2Л) - това май е #Фа, но не съм сигурен. Двойката тук просто означава баре на второ прагче, за пример: (1М) = (Ф), (3М) = (С). Основен акорд Си или няма или поне не се използва за това и няма означение, иначе (2Л) си е точно Си.

 

ТОВА Е СТРАНИЦАТА на познанието. :godbless::headbang:

 

Тоя пич разбива......... :wall:

Редактирано от RockoBG
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като начинаещ ще дам още едно мнение относно запомнянето.

За 2 седмици ги изучих основните акорди, в момента уча тия с баре.

Лесно се помнят с няколко упражнения и с изсвирването на някой лесни песнички от по 2-3 акорда.

От сухо наизустяване смисъла е 0

Както беше казал някой преди с практиката идва и знанието

:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нещо странно-аз като почнах да уча акордите с баре(онея с легналия пръст) ми бяха много по-лесни от обикновените акорди,щото могат да се движат нагоре-надолу по грифа.А другите имат и определена позиция, която трябва да се запомня. :) Абе може и аз да не съм у ред

ами ако си представиш че нът-а (или нулевото прагче) ти играе роля на баре, можеш и тези акорди които по принцип се хващат без баре да ги преместиш нагоре по грифа - примерно ми мажор и фа мажор се хващат по 1 начин, както и ла и си се хващат по 1 начин, само че на 1вите не слагаш баре (щото 0-вото прагче играе такава роля)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понеже говорим за акорди, искам да ви попитам начинаещите от вас(тук музикантите с опит ще помоля да замълчат:)), например:

 

от кои тонове се състои акорда ре мажор, акорда фа диез минор, и акорда си мажор, също така акорда сол7 ?!?.

 

Помислете, и ми отговорете, ако на знаете, кажете, ще ви кажа как се градят акордите, така, че да научите основите, и да знаете как се градят мажорни и минорни тризвучия, како и четиризвучия.

 

(Всъщност съм Evtim Djerekarov, но забравих да си вляза в акаута:))

без малко като "музикант" с "опит" да се изпусна, добре че видях че си Евтим :happy:

Я по добре вземи обясни че има много хора които не знаят :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вижте сега, едно прагче на китарата отговаря на един полутон.

Една октава се състои от 12 полутона, или от 6 цели тона, както става ясно, като натиснете свободна струна, и след това същата струна на 12-то прагче -> тона е точно една октава по висок.

 

Интервалите до октава са:

 

прима (един и същи тон) - 0 полутона разстояние

малка секунда (две съседни прагчета на една струна накитарата) - 1 полутон

голяма секунда - 2 полутона (през 1 прагче)

малка терца - 3 полутона

голяма терца - 4 полутона

чиста кватра - 5 полутона

увеличена кварта/умалена квинта - 6 полутона(точно половин октава)

чиста квинта - 7 полутона( петица, както обичате да и казвате)

малка секста - 8 полутона

голяма секста - 9 полутона

малка септима - 10 полутона

голяма септима - 11 полутона

октава - 12 полутона.

 

Както виждате има количество(прима, секунда, терца, кварта, квинта, секста, септима), и качество(голяма, която се нарича и мажорна, малка, която се нарича минорна, увеличена и умалена).

 

както виждате, секундата, терцата, секстата и септимата, могат да бъдат големи, или малки, докато примата, квартата, квинтата и октавата не.

 

Ако имаме мажерна терца например, то с намаляване с полутон, тя става минорна, с още полутон, става умалена - и освен това като интервал, става идентична с голямата секунда. Ако пък увеличим минорна секста с един полутон, тя става увеличена, и идентична със малката септима.

 

За интервалите, които могат да бъдат големи и малки следва реда за увеличаване/умаляване:

 

умалена малка голяма увеличена

 

За останалите:

 

умалена чиста увеличена

 

Съществуват в практиката и двойно умалени интервали, но на този етап, с енхармонизми няма смисъл да ви занимавам.

 

Научете първо тези нещя, и то не само наизуст, а и на слух, как звучат интервалите, когато изсвирите тоновете им последователно(мелодично), и заедно(хармонично).

 

Разбира се, може да изсвирите 2-та тона и на съседни струни, така ще ви е занчително по-лесно.

 

Интервалите не са акорди, акорда има поне 3 тона.

 

Ако изсвирите пълния акорд сол мажор например, вслушайте се във всеки негов тон поотделно, и ще забележите, че тоновете се повтарят, среща се един и същи тон, в различни октави, и в крайна сметка, има само три различни тона.

 

Във всички чисти мажори и минори е така. Те са тризвучия(квинтакорди).

 

Значи във сол мажор, басовия тон е сол. Във фа мажор - фа, във ла минор - ла.

 

Оставям ви домашно даже:

 

След като научите интервалите на слух, изсвитере познатите ви мажорни и минорни акорди, и вижте спрямо басовия тон, останалите тонове, на какво разстояние са от него(какъв е интервала между басовия тон, и всеки друг тон от акорда). Повторенията в горни октави за сега игнорирайте (ако интервала е 15 полутона, то той е октава + 3 полутона, или октава + малка терца, значи за нашите цели е малка терца).

 

Забележете какви зависимости са характерни в мажорните акорди, и какви - в минорните.

 

И напишете в темата. Ако има отзиви, ще продължа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко? За кое?

За времето? Щото ако е за времето можете да му го спестите:

 

http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=1501

 

или

http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=1500

продължаваме

http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=1474

 

а може и като цяло

Раздел Теория на Музиката

 

или по приницип, както колегата Евтим спомена още в началото - една книжка - елементарна теория на музиката (и не, не идва от елементарен, а от елемент :D )

 

За акордите горещо препоръчвам:

 

http://www.harmony-central.com/Guitar/chord-formation.txt

 

В тоя линк е мнооооооооого добре обяснено, нещо, което изобщо не е толкова сложно, никога не съм разбирал, защо хората го обясняват и то много просто (примерно подхода на книгата, за която споменахме, която в началото като я четеш си казваш "егати глупостите, тия неща всеки ги знае от часовете по музика в трети клас", а след 5 страници само гледаш с празен поглед в листа :green: ).

 

Друго personal favourite

http://www.smu.edu/totw/toc.htm

 

Друго, което помага

 

Акордите не са само за китара... има доста във форума, просто в друг раздел.

И все пак, не ми се е случвало много често по средата на импровизация да си кажа "е сега ще изсвиря F#maj7/9/13/79m със басов тон Gb и 25%, щото ще се върже много добре със Bb7sus4+11 дето го свири сега ритъм китариста, което още може да се нарече Еmaj7/Bb" :D

това в кръга на шегата де... че като знам може да има засегнати....

 

:D:D

Дано линковете свършат работа на някой B)

 

Поздрави,

Fenix

:hello:

Редактирано от Fenix
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 years later...

Както колегите споменаха

1. Елементарна теория на музиката. Просто не е достатъчно да знаеш как се свирят акордите има много други неща които трябва да се прочетат и научат. Просто книжката е задължителна за всеки уважаващ себе си музикант.

2. Някакви материали за китарата/ постановка, звукоизвличане, настройка,начини за свирене на основните акорди/.

3. Музикант който свири на китара за да ти помага, понеже не всичко може да се научи от интернет и учебните помагала.

4. Желание, много свирене и инат. Това важи за абсолютно всички инструменти.

Пожелавам ти успех. :icon_shithappens:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напротив RockoBG аз си мисля че именно ти си им дал на момчетата най добрия начин да навлязат в материята ако мога така да се изразя.Посредством тези песнички,които са на онзи сайт много по лесно ще научат основните акорди и в последствие вече да се ориентират в музиката.Не изключвам и теорията естествено но нещата трябва да вървят успоредно.Иначе се получава едно зубрене на суха материя.

Евтиме адмирации за урока по интервали,но пичовете едва ли ще им се учи толкова с тези толкова много интересни неща навън.Те по-скоро искат да изпъкнат с някакви умения пред мадамите като изсвирят някоя друга песен.И наистина упражнения му е майката.

Успехи !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.