IvanDTr Публикувано Февруари 19, 2005 Публикувано Февруари 19, 2005 Хармонайзерите Определете вашия уникален вокален звук... Хармонайзерът е един от по-малко разбираемите процесори в студиото. Те се срещат рядко в типично домашно студио. Аз мисля, че това е недоглеждане, макар че лесно може да се види защо. Уредът е скъп, поне известният Eventides. Днес вие не можете да получите добър звук за под хиляда долара. С хармонайзера, за разлика от другите ефекти, вие трябва да ползвате хардуер. Съществуват някои псевдо-модели, комбинирани в софтуеърни комплекти, които за разлика от скъпите външни устройства не вършат никаква работа. Така че за да участвате в играта, вие трябва да платите за хардуер. Какво е Хармонайзер? Хармонайзер е устройство което приема звуков материал и автоматично създава няколко версии в реално време в различни височини и тонови цветове и ги обединява, като ги смесва през един звуков изход. Това устройство се употребява най вече в радиостанциите. Всеки път, когато вие чувате крайни, стегнати вокални хармонии, които звучат “твърде съвършено” вие слушате работата на уреда - хармонайзер. Много често се ползва и на места, където не е необходимо. Хармонайзерът може да се използва за да се сгъсти, да разстрои или прибави ефект на някой инструмент, с две думи, може да се създадат много странни ефекти, които не са характерни за даден звуков материал. Защо да ползвам Хармонайзер? Хората могат да помислят, че Хармонайзер е само вокален процесор. Запомнете! Истината е, че както всеки уред може да се използва за нестандартни функции и хармонайзерът е едно от онези устройства, които могат да направят много подобни неща. Например ползването му като допълнение към вокалите, или прибавен към китара, синтезатор, дори барабани (вие можете да направите богат звук на барабани с разстройване), или създаването на дебели, необятни, обкръжаващи падове (всъщност мазния и плътен R&B пад е направен с хармонайзер). Процесът тук е прост. Свирите или пеете една нота; а се чуват 1 или 5, в зависимост от това, кой модел сте ползвали и как сте го настроили. Много хармонайзери също така имат ефекти, както например, закъснител - delay и reverb, а някои дори Mic preamps. Така - помислете за минута. Вместо да изсипете купчина пари за хардуерен reverb и delay (нещо, което който и да е софтуерен plugin може да направи красиво), защо да не инвестирате в ефект, който никой plugins не може да прави, а и да имате като бонус reverb, delay и предусилвател. Използвайки Хармонайзер Доброто нещо относно днешните Хармонайзерите е възможността, да се инициализира. Даже ако не знаете достатъчно за музиката, достатъчно е точно да свържете вашия микрофон и да изберете действително хубавата музика за Вас. Идеално, макар, че, трябва да имате представа за тоналността в която е вашата музика, например C#major, A minor или любимата на Бетовен Eb minor... Веднъж поставили тоналността, хармонайзерът ще изчисли каква нота пеете, или свирите и ще създаде хармонии, които са консонантни с тона Ви. Ако изпеете или изсвирите тона A от тоналността A minor, уреда ще създаде хармонии в C и E. Хармонайзера се настройва по много начини. Можете да ползвате всички гласове в унисон, което прави вокала дебел и плътен или можете да определите точно интервалите, като например, един глас ще бъде по-нагоре с 2 полутона, другия глас ще бъде още по-нагоре с 7 полутона, третия глас желаете да бъде по-надолу с 5 полутона. Или вие можете да определите точно акорда на момента и хармонайзера ще създаде гласове съобразени с акорда. Използвайки MIDI с вашия Хармонайзер Вие можете също така да настроите някои хармонайзери така, че по MIDI да бъдат контролирани на какъв текущ акорд да работят. Тук хармониите, които трябва да се създадат ще последват акордите, които вие свирите на вашата MIDI клавиатура. Това не е толкова трудно, колкото звучи. Това е същият принцип на кодиране използван от вокодера. Просто създайте MIDI писта, която не съдържа нищо друго освен прости блок-акорди всеки такт или два и я свържете с хармонайзера. Тогава запейте и се насладете на получения ефект. Типове на ефекти Основния ефект, естествено е хармонизирането. Типичното използване е да се запише припева на писта през хармонайзер и да се подложи под тази на основния вокал. Една характерна особеност на скъпите модели, е “промяна на рода”, също както и промяна на височината . Можете да направите своя глас висок или нисък, да звучи като Darth Vader и като на маймуна, но това, е вече старо и използвано. С отличителните черти на рода вие можете да прибавите повече мъжественост или женственост на своя глас. Някога имате нужда гласът да звучи като пиленце, друг път като на macho. Или пък представете си че сте три метров, двеста и петдесет килограмов негър певец на blues с дълбок, нисък глас. Basso Profundo! Другият ефект, който леко се постига е сгъстяване, удвояване (или утрояване и учетворяване), както и леко разстройване. Това звучи добре не само на глас, но също така и на други инструменти. Много хармонайзери имат ефекти като delay и reverb. Ако искате бихте могли да използувате ефектите и да шунтирате всичко останало. Това е полезно когато работите на живо. Няма да има каквото и да е хълцане на reverb когато ударяйки footswitch преминете от хармонизиране на чист глас. Настройване на Хармонайзер Има много видове хармонайзери и вие трябва да обърнете внимание на различните входове и изходи. Ето защо е необходимо внимателно да подберете уред, който ще пасне напълно на вашата съществуваща система. Например, ако искате да ползвате устройство без микрофонен предусилвател или искате да използвате различен външен preamp трябва да се убедите че хармонайзерът има линейни конектори съгласувани с тези които има останалата част от системата Ви. Имайте предвид, че някои имат само комплект от XLRs, TRS, TS или RCA връзки. Свързване За употреба с аналогов миксер, вие бихте свързали хармонайзера на insert, или в типичният send/return конектор за ефекти . Използването на send и return може би е по-полезно, ако имате възможност да превключвате изпращането преди или след плъзгач - “prefader”, където имате възможност да отстраните оригиналния звук и да прослушате изменения сигнал. С помощта на insert, може да отворите допълнителен канал. Хармонайзерите могат да имат единствено моно вход, а изходът е обичайно стерео, ето защо се нуждаете от допълнителен канал. Свързването деректно също така намира често приложение, макар, че може да се очаква минимално време latency ако вие прослушвате през CPU - ЦЕНТРАЛНИЯ ПРОЦЕСОР. Ако това е единствената ви възможност за връзка, то търсете хармонайзер с конектор jack. Това ще Ви позволи да прослушвате хармонайзера преди CPU - ЦЕНТРАЛНИЯ ПРОЦЕСОР в действителност да записва. Разбира се, ако имате само 2x2 канална soundcard ще се оплетете в кабели, освен ако хармонайзерът не е снабден с цифров вход/изход.. Корекции на височината Не всеки от хармонайзерите има корекция на височината . Ако не сте вокалист, тогава е задължително да имате тази опция във вашето устройсто. Хармонайзерът не може да работи ефективно, ако не е възможно да се определи височината на основния тон. Ако Вие тръгвате от Gb и се издига до A#, когато всъщност се опитвате да пеете A, ще имате огромни трудности в настройването на Вашия хармонайзер. Едно от преимуществата да имате корекция на височината е това, че щом чуете гласа си да достига правилната височина, Вие добивате увереност и се отдавате на изпълнението си. След като свикнете с правилното звучене на тона, вашите вокални способности може в действителност да се подобрят. Аз мисля че виждам някакво подобрение в рамките на няколко дни. Общи положения Тъй като в много домашни студия хармонайзерът не присъства, вашето студио ще бъде на върхът, ако Вие имате. Ще има много малко неща, които големите момчета (големите студия) могат да направят, а вие да не можете. Цитирай
Sturmfuhrer Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 Много, много интересно, само ще ми обясниш ли как всъщност става нагаждането по дадена скала (за да няма дисонанси примерно)? Цитирай
AXE Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 И още един въпрос. Примерно както каза ако тоналността е А, а се пее Gb което преминава в A# какво се случва? Хармонайзера действа само когато нацелиш A-то или просто тогава е най силен? Или нещо друго? Цитирай
IvanDTr Отговорено Февруари 20, 2005 Автор Отговорено Февруари 20, 2005 (Редактирано) И още един въпрос. Примерно както каза ако тоналността е А, а се пее Gb което преминава в A# какво се случва? Хармонайзера действа само когато нацелиш A-то или просто тогава е най силен? Или нещо друго? Това също зависи от модела. Най-често уреда закръглява до най-близкия зададен тон и съответно се получава вместо ефект, дефект. Но вие разглеждате, само една от функциите на хармонайзера, а именно pitch shift. Когато тя се употребява, вторичния сигнал се изкарва в сравнително по-високо ниво. Ако се търси ефект само за оцветяване, раздвояване, размножаване или нещо друго, то тогава нивото на вторичния сигнал не е така силен и ефекта на дисонанса не личи! Редактирано Февруари 20, 2005 от IvanDTr Цитирай
the_gorer Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 Да разбирам ли, че Antares AutoTune е някакъв вид хармонайзър? Защото ако е така, то твърдението ти, че софтуерните хармонайзери са боклук и че непременно ти трябва хардуер някак си не върви... Първите версии на Antares AutoTune са били само за ProTools и доста професионалисти са давали луди мангизи да си купят ProTools само и само да могат да ползват AutoTune. Но може и аз да греша и AutoTune да си е просто питч шифтър с повечко опцийки. Като казах питч шифтър... май ще питам нещо по темата в Software Цитирай
IvanDTr Отговорено Февруари 20, 2005 Автор Отговорено Февруари 20, 2005 Да разбирам ли, че Antares AutoTune е някакъв вид хармонайзър?Защото ако е така, то твърдението ти, че софтуерните хармонайзери са боклук и че непременно ти трябва хардуер някак си не върви... Първите версии на Antares AutoTune са били само за ProTools и доста професионалисти са давали луди мангизи да си купят ProTools само и само да могат да ползват AutoTune. Но може и аз да греша и AutoTune да си е просто питч шифтър с повечко опцийки. Като казах питч шифтър... май ще питам нещо по темата в Software Antares AutoTune e Pitch Corrector, което е съвсем друга работа. Принципът му на работа е сходен, но и съвсем различен от този на хармонайзерите. При нужда ще разгледам и тази тема, но по-късно. :exclaim: Думата боклук е прекалена и не си спомням да съм я употребил, но освен на waves не си спомням друг software, който да работи като хармонайзер. Цитирай
the_gorer Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 но освен на waves не си спомням друг software, който да работи като хармонайзер. Хей IvanDTr, не се сърди за пиперливите изрази, аз так си говоря навсякъде. Antares AutoTune също може да се ползва като хармонайзър в смисъла, който ти влагаш в това понятие. Типични софтуерни хармонайзъри, обаче са Akai Deca Buddy и Stereo Pitch Shifter от пакета DSP/FX (не се заблуждавай от името му - това не е просто питч шифтър) И двата са невероятно удобни за ползване и с качество на звука, което не отстъпва на хардуерните играчки. Всъщност те имат доста повече функции от хардуерните. Едно от готините неща при тези плъгини е, че можеш и да правиш стерео корекции, да местиш хармонизирания сигнал навсякъде в "сърраунда" и прочее. Лесно като детска игра. Както ще прочетеш, Akai Deca Buddy e софтуерният вариант на HV10 Harmony Processor + още функции. Това са трите неща, които ползвам за хармонизиране. Сигурно има и други софтуерни ирачки. Ето и линковете. http://www.dspfx.com/VirtualPack/html/bigPitch.html http://www.akaiproamerica.com/productsVSTPlugins.html Цитирай
IvanDTr Отговорено Февруари 20, 2005 Автор Отговорено Февруари 20, 2005 Естествено е да ги ползваш и аз също ползвам software за тези цели, но друго е да чуеш истински Eventide и тогава говорим. Software-то действително не може да се мери. Не се сърдя на тона ти, разбрах че се отнасяш добре и за това ти отговарям. Бих искал да знам как с Anthares Autotune ще направиш ла мажорен акорд, като пееш основен глас ла? Цитирай
the_gorer Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 Мултиплицираш вокала. Това все още е най-добрия метод за хармонизиране, защото ти дава неограничен контрол. Мисля, че най-новата версия na Antares AutoTune има вградени опции за хармонизиране, но аз по принцип къпя на ръка За по-мързеливи ситуации - DSP/FX или Akai Deca Buddy Цитирай
Topsun Отговорено Февруари 20, 2005 Отговорено Февруари 20, 2005 той "таресъ",както го наричат члгаджиите , се ползва много често за некъдърни певици и певцисещаш се нали Цитирай
the_gorer Отговорено Февруари 21, 2005 Отговорено Февруари 21, 2005 Да, обзалагам се, че в Планйетъ Пайнйер го използУват ударно Цитирай
Jordan_J Отговорено Март 26, 2005 Отговорено Март 26, 2005 Да разбирам ли, че Antares AutoTune е някакъв вид хармонайзър?Защото ако е така, то твърдението ти, че софтуерните хармонайзери са боклук и че непременно ти трябва хардуер някак си не върви... Първите версии на Antares AutoTune са били само за ProTools и доста професионалисти са давали луди мангизи да си купят ProTools само и само да могат да ползват AutoTune. Но може и аз да греша и AutoTune да си е просто питч шифтър с повечко опцийки. Като казах питч шифтър... май ще питам нещо по темата в Software Antares AutoTune e Pitch Corrector, което е съвсем друга работа. Принципът му на работа е сходен, но и съвсем различен от този на хармонайзерите. При нужда ще разгледам и тази тема, но по-късно. :exclaim: Думата боклук е прекалена и не си спомням да съм я употребил, но освен на waves не си спомням друг software, който да работи като хармонайзер. Сега.. Интересни статии публикуваш, но не заблуждавай хората по тоя начин. Понятието ХАРМОНАЙЗЕР не е точно това което чуваш. Всеки ден ползвам на сцената хармонайзер (на практика имам 4 такива - 2 ракмоунт дигитек-а и 2 вградени - в КЕТРОН МидДжей и ЯМАХА Тайрос клавир. Пич-корекцията отдавна е стандартна опция в хармонайзерите, така че това не е съвсем друга работа. Освен това хармонайзерите се ползват по различен начин (по отношение на управлението). Могат да бъдат настроение по зададена скала веднъж или постоянно да бъдат управлявани по МИДИ път по време на самото свирене, което от своя страна може да бъде разчитане на хармония получена по МИДИ път или направо МИДИ трак с ноти които искаш да бъдат изпълнени, дори и да ги няма в реалната хармония която свириш. Аз използвам хармонайзерите само за вокали - не и за китари. Но ги управлявам и с китари - с guitar-to-MIDI converter (ползвам едновременно 2 такива) за реалтайм свирене. Работя и като трубадур със сложно конфигурирана електроника за свирене в реално време. Който се интересува от повече - да пита или да хвърли едно око на схемата с електрониките които ползвам. адреса е: www.visiondann.com/my_gear.htm Цитирай
Боян Отговорено Март 27, 2005 Отговорено Март 27, 2005 (Редактирано) Ааа, евала за всекидневното използване на няколко хармонайзера, впечатляващо... Ще е интересно как ги употребяваш и четирите, след като работиш сам, като трубадур. :idea: Всъщност, не казваш нищо ново. Това, което пишеш, го пише и в статията. Та: Quote Vision: Понятието ХАРМОНАЙЗЕР не е точно това което чуваш. btw Тук, честно казано, не знам какво точно имаш предвид... :think: ----------------------------------- @:IvanDTr "Използвайки MIDI с вашия Хармонайзер Вие можете също така да настроите някои хармонайзери така, че по MIDI да бъдат контролирани на какъв текущ акорд да работят. Тук хармониите, които трябва да се създадат ще последват акордите, които вие свирите на вашата MIDI клавиатура. Това е същият принцип на кодиране използван от вокодера. Просто създайте MIDI писта, която не съдържа нищо друго освен прости блок-акорди всеки такт или два и я свържете с хармонайзера" @ Vision... "Могат да бъдат настроени по зададена скала веднъж или постоянно да бъдат управлявани по МИДИ път по време на самото свирене, което от своя страна може да бъде разчитане на хармония получена по МИДИ път или направо МИДИ трак с ноти които искаш да бъдат изпълнени, дори и да ги няма в реалната хармония която свириш." Тук какво точно е по - различно !? Какъвто акорд изсвириш на миди клавиатурата - така ти хармонизира. Та къде е заблудата!? ---------------------------------- @IvanDTr "Корекции на височината Не всеки от хармонайзерите има корекция на височината . Ако не сте вокалист, тогава е задължително да имате тази опция във вашето устройсто. Хармонайзерът не може да работи ефективно, ако не е възможно да се определи височината на основния тон. Ако Вие тръгвате от Gb и се издига до A#, когато всъщност се опитвате да пеете A, ще имате огромни трудности в настройването на Вашия хармонайзер. Едно от преимуществата да имате корекция на височината е това, че щом чуете гласа си да достига правилната височина, Вие добивате увереност и се отдавате на изпълнението си. След като свикнете с правилното звучене на тона, вашите вокални способности може в действителност да се подобрят.." :read: Споменава се, че има и такива модели, които нямат тази опция. Тук пък къде е заблудата? Някои хармонайзери се използват просто за подсилване на обертонове ,правят се по- специални настройки. За това няма готови презети, трябва учена глава да ги настройва. Та не знам кой кого и за какво заблуждава, пък и защо.. Авторът на статията едва ли има такива потребности. По- скоро е тук, за да помага на питащите. Е айде сос здраве... ----------------------- (PS- видяхме ти гиъра, да не мислиш, че не сме го видяли ) :hello: Редактирано Март 27, 2005 от Боян Цитирай
the_gorer Отговорено Март 27, 2005 Отговорено Март 27, 2005 Блях... Включвате си едновременно два, три, пет или колкото ви трябват Antares AutoTune-a и имате хармонайзър с изключително много възможности и неограничен контрол. Напоследък човъркам GuitarRig - в него също има интересен хармонайзър. Да живее софтуера (че поне е без пари ;) ) Цитирай
Jordan_J Отговорено Март 27, 2005 Отговорено Март 27, 2005 Бояне, сине ... Ако имаш 4 хармонайзера, не е нужно да ги ползваш наведнъж Например можещ да ползваш по един на няколко различни места Хахахахахахха Аз например ползвам реално 2 от тях - които смятам че дават най-добро качество - Дигитековете, другите два просто ги получих по "наследство" тези които са в КЕТРОН МидДжей и Ямаха Тайръс. Тях не съм ги искал Ама дойдоха с машините Ако си достатъчно находчив можеш да ползващ различни опции от тях само - например вградените вокални ефекти от единия, хармонайзерите от другия, пич коректора от третия и нещо друго от четвъртия, но .... Това всъщност е за екстендет юзери, какъвто ти едва ли си, като чета забележките ти... Не ми се сърди за откровението Второ - това което имах предвид е че ХАРМОНАЙЗЕР отдавна не означава само ефект за добавяне на хармонии, a доста сруги неща. И трето - наистина не прочетох докрай първата статия, защото и сам мога да си преведа това което професионалистите пишат Не е нужно да влизам във форума и някой да ми го превежда, ако ме разбираш за какво говоря. Аз самия имам огромно количество ОРИГИНАЛНА литература, която отдавна е изчерпала въпросната информация. И последно - мерси че отдели време да погледнеш гиъра Надявам се научи нещо ново и съм ти бил полезен с нещо Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.