Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

 Имам един за вас може би лесен и глуповат въпрос, за мен е интересно. Имам елементарни познания по музика, чета ноти знам елементарната теория, уроци по солфеж и т.н. (не съм напълно бос).Искам сам да си правя съпровода на детски песнички които свиря на дъщеря ми, имам нотирана мелодията, но не знам кой акорд в кой такт да бъде дявол да го вземе. Трябват ми елементарни 3-4 акорда които да редувам. Как да се науча ? Става въпрос за клавирен инструмент 

Отговорено

Привет от мен!

Ще се опитам да дам някакъв отговор на поставения от теб въпрос. Не съм пианист, но правилата и закономерностите, на които се базира музикалната хармония са универсални и не се определят от инструмента, на който се изпълнява дадена песен или пиеса.

  Щом четеш ноти и имаш нотирани въпросните мелодии, важно е да погледнеш самото начало на нотния текст, там където след ключа сол е поставен и тактовия показател. Това е и мястото, където от нотния текст се разбира в коя тоналност е дадената мелодия, песен, пиеса и др. Ако там няма поставен допълнителен знак то значи мелодията е в тоналност или До мажор или в паралелната на нея тоналност Ла минор / Всяка мажорна гама има паралелна минорна гама, която ползва същите тонове, но построени от друг начален тон! / . Всички останали тоналности се отбелязват или със знак #  /диез/  или със знак b /бемол/.  Ако в началото на нотния текст има поставен един # /диез/ , то това е тоналност Сол мажор или паралелната на нея тоналност Ми минор. Ако в началото на нотния текст има поставени два  # # / диеза /, то това е тоналност Ре мажор или паралелната на нея тоналност Си минор. И т.н.

  Това е т. нар. подредба на тоналностите по квинтовия кръг, всяка следваща тоналност по кръга приема знаците от предходната и добавя един нов.  Сега не искам да навлизам в подробности за това какво точно представлява квинтовия кръг и как се използва. Може да прочетеш в нета повече за това. 

  Само да добавя, че има тоналности, които се бележат със знака  b /бемол/ , като те се подреждат по т.нар, квартов кръг .

Ако в началото на нотния текст има поставен един b /бемол/ , то това е тоналност Фа мажор или паралелната на нея тоналност Ре минор. Ако в началото на нотния текст има поставени два b b /бемола/, то това е тоналност Си бемол мажор или паралелната на нея тоналност Сол минор. И т.н.

 Болшинството от детските песнички са в тоналности без знак или в тоналности до два-три  диеза и най-много един бемол. Разбира се има и немалко изключения, но на този етап е малко вероятно  да се сблъскаш с изключенията. Най-добре е да прегледаш нотите, които имаш и си избери песните, които са без знак в началото или най-много с два диеза.

    След като си избереш съответните песни и определиш, в коя тоналност / предполагам по слух може да опрделяш кога една темичка е мажорна тоналност или кога е в минорна! / е важно да имаш предвид следното:

Акордите на дадената песен или темичка са построени върху някоя от степените на тоналността, в която е песента.

Например, ако песента е в До мажор , то степените са:

 1-ва До        2-ра Ре          3-та Ми           4-та Фа         5-та Сол       6-та Ла        7-ма Си       8-ма= 1-ва  До

и съответно върху всяка степен се построява определен акорд:

 1-ва До мажор;  2-ра Ре минор;  3-та Ми минор;  4-та Фа мажор;  5-та Сол мажор   6-та  Ла минор  

 7-ма Си минор /полуумален/. 

Най- често използваните акорди за хармонизация на дадена темичка са тези построени на 1-ва, 4-та и 5-та степен!

Немалка част от популярните детски мелодии са хармонизирани по този начин.

Съответно ако песничката е в тоналност До мажор, то много е вероятно акордите да са До мажор, Фа мажор и Сол мажор.

Акордът на 5-та степен може да бъде и G7  / Сол доминант-септ акорд / :) , но нека не навлизаме и тук в детайли защото ще я откараме не знам до кога.

Ще ти дам пример и за Сол мажор, тоналност която е с един диез:

 1-ва Сол мажор;  2-ра Ла минор;  3-та Си минор;  4-та До мажор;  5-та Ре мажор   6-та  Ми минор  

 7-ма Фа диез минор /полуумален/. 

 Разбира се има и темички и песни, в които се използват не само акорди построени на 1-ва.4-та и 5-та степен. 2-та и 6-та степени също се срещат в някои песни и темички.

Съветът ми е да започеш с мажорни теми и да опиташ да построиш хармонии върху тях. Ако те интересува хармонизацията и за теми в минорна тоналност мога да се опитам да обясня допълнително.

Поздрави от мен и успех!

Отговорено

В допълнение към горното мнение:

Обикновено в един такт има само един, или най-много два акорда, т.е. акордите не се променят от всяка нота в мелодичната линия. Като пример се сещам за куплета на  "У дома часовник трака" - мелодията е: до ми сол сол до ми сол сол фа ми ре фа ми до, а акордите са само два- С и G7.

Поздрави и от мен!

Отговорено

Благодаря за помощта и труда на колеги, Enchant запознат съм кой акорд от коя степен се строи и кои са главните тризвучия,просто желая да си направя собствено удоволствие, обичам музиката.Но не може във всеки да се редуват T;S;D, така както се редуват тактовете, понякога не звучи ( много често бих казал) получават се дисонанси, и за това гледам да поставя акорд който да не прави такива опасни интервали. Искам в такива моменти да правя преходи в баса низходящи постепенни, но там ми куца работата, а там за мен става красиво, може да са 2 акорда но вържеш ли ги ..... ето ти красива музика.Може би няма да получа отговор без да коментираме точен пример но все пак да опитаме !!! 

  • 2 weeks later...
Отговорено

Здрасти пак от мен!

Нямам много време и чак сега погледнах докъде е стигнала комуникацията. Бих казал, че трябва да поставиш правилния въпрос за да получиш и адекватен отговор. Така че, наистина е най-добре да се работи конкретен пример. Просто представи песен, на която си се опитвал да правиш нещо и обясни точно какво е то. Тогава някой би могъл и да ти даде по-конкретен отговор. По отношение на тониката, субдоминантата и доминантата, съм написал по-горе, че и 2-ра и 6-та степен също са чест вариант в хармоничните линии на някои мелодии. По отношения на басовете е добре да се запознаеш малко повече с вариантите на т.нар. обращения /субституции/ на акорди, популярните в англоезичната музикална литература slash chords и изграждането на линии с т.нар. проходящ бас.

 

Поздрави и успех!

Отговорено

Най-просто разбери в коя тоналност е мелодията и хармонизирай скалата с акорди. След това от там можеш да си изведеш I-VI-II-V(първа, шеста, втора, пета степен) или II-V-I прогресия. Това са двете най-често използвани прогресии. Това е най-простия начин да си направиш акомпанимент за мелодията.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.