Jump to content
Българският форум за музиканти

Сърцевини за трансформатори. Къде?


Recommended Posts

Това е ясно, обаче материалите, ползвани в онзи трансформатор, едва ли са лесно достъпни, та нищо не пречи, да се сметне траф с достъпни в момента материали.

Между другото, какво да ползвам за изолация между слоевете?

Има ли смисъл да изолирам всеки слой при тези напрежения, или да слагам изолация само между първични/вторични?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес май имам късмет!

Разглобих един стар мрежов 100W трансформатор и познайте - ламелите са точно с този размер, който Gregg ми препоръча - има 70 EI елемента с обща дебелина около 35мм. Не знам каква е ламарината, но при положение, че е от 100-ватов трансформатор за 50Hz, не би ли трябвало да стане?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето снимка на художествената композиция:

 

http://i1302.photobucket.com/albums/ag125/EvtoDJ/lamarina1_zps5fe4d53a.jpg

 

http://i1302.photobucket.com/albums/ag125/EvtoDJ/lamarini_zpsa4a4e0c6.jpg

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ползвай каквото имаш в момента, а като си намериш по-добро желязо вадиш това и слагаш другото, тъкмо вече ще имаш някакви впечатление и ще можеш да чуеш разликата (ако има такава).

Относно изолацията в зависимост от типа меден проводник само лаковото покритие може да издържа до 2 кВ, но все пак поне между първичните и вторичните сложи някаква изолация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само като допълнителна идея да подхвърля и железата на "бедняшкия Hi-End" :greenball: - разните му там руски ТС/ТСА, като почнеш от най-малките, та до 310. Кусура им е, че много често челата им не пасват добре и е необходима квалифицирана, машинна шлосерска работа а и различните партиди имат и различни параметри.

Голямото им предимство е цената. От 2-3 та до двайсетина лева за цял траф от най-мощните.

 

Ако искаш обаче сериозен производител с качествени сърцевини - разгледай този: http://metglas.com/products/

 

Някои от най-добрите образци  на родно производство трафове, които дори надвишават параметрите на разни именити производители са с такива. Разбира се, мерени и подбирани по двойки С-core сърцевини...но това е друга тема...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чак до Metglas едва ли ще опре работата, иначе за други неща имат много добри материали.

За китарни трансформатори повече от желязо М6 не е нужно, дори не всички го ползват, а то се намира дори от местни вносители, ако ги навиеш да ти доставят.

Относно руските трафове там са се усъвършенствали в пригаждането им за изходни, така че трябва да се четат руски форуми, обаче при положение, че може да се намери свястно желязо не виждам какъв е смисъла.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

7 секции на ръка се оказва наистина голяма играчка. Намотах 4 от тях и ми отне часове. Жицата почти свърши(ПЕЛ-1Ф, фи 0.58mm), сега трябва да си намеря/купя още и да го довърша. Надявам се да стане скоро.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дали някой от вас има по-малка разфасовка за продан (около 300-600 грама) ПЕЛ-1F (фи 0.58mm - измерена с шублер, с изолацията диаметъърът е около 0.62-0.63мм).

Моята свърши, а там откъдето купувам, са малко бавни с размонаването и намотаването.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не ми се чакаше да купувам жица и навих по-външните първични навивки с 0.62мм проводник, което може би не е твърде лошо, защото така или иначе, ще ги кръстосам, а външните са по дълги и така имат съпротивление, по-близко до по-вътрешните.

Едвам побрах 7-те секции, сега ще му направя тест, дали няма нежелан контакт някъде, ако всичко е ОК, утре ще меря с LC-метъра.

Ето снимка на изделието, рожба на 10-часовото навиване на ръка:

 

http://i1302.photobucket.com/albums/ag125/EvtoDJ/SNB15372_zpsd3a400cd.jpg

 

Вижда се, че това ми е първият траф - дори не съм сложил шлаухи на изводите,а трябва и да обърна единия краен ламел, за да не стърчи, или да му завинтя алуминиеви пластини, да притискат ламела. За изолация, ползвах най-тънката Mylar лепенка, която имам.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виждал съм оригинални трафове, на които изводите също са изведени без шлаухи (така също се избягва "повдигането" на слоевете и намотките), само гледай изводите на първичните да не опират в тези на вторичните и да няма пропадания между слоевете. В този траф няма да имаш напрежения както в изходен за лампов, но все пак е добре да се спазят някои основни изисквания.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За китарни цели, необходимо ли е, двете първични намотки да имат абсолютно еднаква индуктивност? Ще взема LC-метъра с големия диапазон чак довечера, за да измеря индуктивностите, ако се различават, може да се наложи да размотая/намотая малко от най-външната бобина(едната половинка на едната първична. макар и да съм броил внимателно навивките, и да са еднакъв брой). Сега си правих експеримент, да пусна музика от едни активни колонки за компютър през трафчето, а от другата страна да свържа едно тестово 8-ома говорителче, така се получават около 80 миливата - достатъчно, за да се чуе.

Прави ми впечатление, че ако свържа Center-Tap на първичните към земя, а в двата края на двете първични подам един и същи сигнал, звука затихва значително, но пак се чува слабо. Това нормално/допустимо ли е или трябва на всяка цена да си балансирам първичните идеално?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако си намотал еднакъв брой намотки трябва да имаш еднакви индуктивности. Може и да не са "абсолютно" еднакви. Ако ще правиш хайфайски траф тогава може да се задълбочиш повече като примерно макара със среден фланж, разделяне на намотките точно наполовина и по-екстремно секциониране, обаче за китарни цели това въобще не е фатално.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Измерването с уреда не се получи - LC метрите, базирани на трептящ кръг в общи линии не могат да мерят трансформатори.

Свързах изводите с , жици, сглобих трансформатора и му сложих едни метални шапки за красота и механична защита.

За да пробвам как свири, свързах един 15-ватов транзисторен усилвател към него, а 8-омовия говорител - към 16-омовия изход на трансформатора.

След това свързах само половината от първичната намотка към усилвателя(за по-голяма мощност) и така се получават малко над 3 вата мощност - достатъчно колкото за тест. Така трансформаторът се ползва по много неправилен начин, но според мен звучи достатъчно близо до самия усилвател, поради което мога да сметна, че начинанието е успешно. Възможно е и да го занеса за измерване, за да се види какви са несъвършенствата му, ако има значителни такива.

 

За съжаление, така не мога да направя тест как се държи трансформатора в push-pull.

Сега трябва да намеря някакви подходящи за крайно стъпало MOSFET транзистори, да го сглобя и да чуя как ще свири цялата система.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето една снимчица на (да се надяваме) завършения вариант:

 

http://i1302.photobucket.com/albums/ag125/EvtoDJ/trafo_zpsc2ae96ca.jpg

 

Ако някой някога иска да си навива подобен траф, той е на сърцевина EI-96.

Приведеното съпротивление на първичната намотка е около 190 ома.

Има изводи за 4, 8 и 16-омов говорител/кабинет.

Абсолютната проницаемост на стоманата трябва да е поне 0,0013( относителна - 1050 @ 1.5Т ).

Ядрото е 32 x 35mm. Трансформаторът е навит на 7 секции.

Навивките са:

  Първична: 4 х 136 навивки.

  Вторична: 3 x 158 навивки, изводите за 4, 8, 16 ома са съответно след 79-та, след 112-та и след последната 158-ма навивка.

 

 

Намотките са свързани, както е показано на фигурата, само броя намотки е друг(на картинката е грешен):

trafo1_zpse025f908.jpg

Първичните са свързани последователно, вторичните - и трите паралелно.

 

Дебелината на проводника трябва да е възможно по-голяма, но секциите са много и се навиват трудно на ръка и има шанс да  стигне макарата, ако ползвате много дебел проводник. Аз навивах с каквото имах, като първичните са ми с 0.58мм, външните с 0.62мм(свърши ми 0.58), вторичната е с 0.6мм2 първите 79 навивки, след това с 0.58мм.

Желателно е да си изберете такива дебелини, че всяка намотка да е точен брой слоеве. При мен това беше изпълнено само за първичните и съм изравнявал с изолация.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.