Ивелин Отговорено Януари 4, 2010 Отговорено Януари 4, 2010 Ето как тръгват митовете и легендите! Когато мембраните на два говорителя (ляв/десен) се движат едновременно в една и съща посока, са във фаза. Когато мембраните им се движат в различни посоки (едната навън, другата навътре), са дефазирани. Овърхедите са два и с обратни фази могат да гасят честоти, докато с един микрофон няма как да стане. А дори и да сложиш 2 на барабанчето с обратни фази - няма да му намалиш акустичния звук. Ако чуеш дефазиран моно запис на слушалки ще имаш чувството, че ти минава през главата... Цитирай
Sandman Отговорено Януари 4, 2010 Отговорено Януари 4, 2010 Ясно. Мерси за разяснението! И на мен ми беше трудно да си го представя как ще стане с барабанчето, ама викам - да питам, че би било полезно... Цитирай
Бицев Отговорено Януари 6, 2010 Отговорено Януари 6, 2010 (Редактирано) ...Когато мембраните на два говорителя (ляв/десен) се движат едновременно в една и съща посока, са във фаза.Когато мембраните им се движат в различни посоки (едната навън, другата навътре), са дефазирани. Това е така. Овърхедите са два и с обратни фази могат да гасят честоти, докато с един микрофон няма как да стане.А дори и да сложиш 2 на барабанчето с обратни фази - няма да му намалиш акустичния звук... Това не е точно така. Теоретически, чрез дефазиране на единствен (моно) сигнал може да се намали и акустическия звук. Но НЕ ПРАВЕТЕ ТОВА в къщи (във вашия клуб, вашето студио - няма да се получи) Първо теорията: ако барабанчето е точков източник с нулеви размери, уловим му звука с микрофон, разположен в същата точка, усилим го през фазово-линеен (не променящ фазата) усилвател, след това му обърнем фазата на 180 градуса и го пуснем през говорител, разположен в същата точка (дето са микрофонът и барабанчето) с точно същата сила - дефазираният звук напълно ще унищожи оригиналния и до нас няма да достигне нищо - тишина! Сега практиката: Безброй фактори наслагват нежелани и непредсказуеми фазови, честотни и амплитудни изменения. Никой звукоизточник не е идеална точка, а си има размери. Микрофонът никога не е точно на същото място, т.е. вече улавя пропътувал (и дефазиран) звук. И най добрите усилватели внасят фазово-честотни изменения; нивото на изхода никога не е равно на оригиналното. Говорителят съвсем не е в същата точка като микрофона; има и безброй отражения от помещението, всяко идва с различна фаза... Та задачата да 'заглушим' барабана със собствения му дефазиран звук става трудничка. Практически - невъзможна. Но доказателство, че принципът работи, са добре познатите активни шумозаглушаващи слушалки. Понеже работата ми налага много пътуване, аз редовно ползвам такива по самолетите. Обикновени стерео слушалки, но имат и вградено микрофонче (моно), което улавя околния шум. После малко усилвателче го усилва с автоматично регулиране до същите децибели като оригинала и го пуска заедно с полезния сигнал в слушалките. Резултатът е блаженство: и при изключено шумоподавяне затворената система на слушалките изолира (донякъде) ухото от шума на моторите и музиката се чува (уж) по-добре. Но като цъкнеш копчето, мигом става ясно колко шум всъщност е имало (но мозъкът ни се е адаптирал да го игнорира). Изведнъж музиката става кристално чиста, а в паузите - тишина! В добре затворения обем между възглавничката на слушалката и ухото това работи; но с говорители и реално помещение ще стане само още по-лошо - не се хабете да експериментирате Редактирано Януари 6, 2010 от Бицев Цитирай
Ивелин Отговорено Януари 6, 2010 Отговорено Януари 6, 2010 (Редактирано) Абсолютно! Може би, ако имаш гиг в НАСА... Редактирано Януари 6, 2010 от Ивелин Цитирай
mindartist Отговорено Януари 6, 2010 Отговорено Януари 6, 2010 Не го разбрах това с тия слушалки. Как така имат микрофонче което ти подава шума в помещението и даже го усилва, пък си чувал кристално музиката в тях. Да разбирам ли че на усиления сигнал от мирофона е сменена фазата му? Но тогава как ще сме сигурни, че микрофончето улавя точно същия честотен спектър, какъвто ухото чува като околен шум със поставени слушалки (без музиката да речем)?! Нещо не разбрах. Това ще трябва да е доста добро микрофонче или регулирано доста равномерно приемащо спектъра. Би ли пояснил, че ми стана интересно, защото и аз мисля, че смесването на слушалки е съвсем отделна наука от смесването с колонки. Цитирай
Бицев Отговорено Януари 6, 2010 Отговорено Януари 6, 2010 ^ Разбира се, че му обръща фазата - толкова се подразбира, че съм забравил да го спомена Да, микроофнчето е подбрано така и в предусилвателчето му има такива филтри, че да се усилва и обръща само (не само, а предимно - нищо не е съвършено) спектъра от шума, който (и в какъвто вид) достига през слушалката до ухото. На практика тези слушалки работят добре с постоянни, монотонни шумове със сравнително еднообразен честотен спектър и с преобладаващи ниски - като двигатели и подобни източници. На това помагат и времеконстантите на АРУ-то (автоматичното регулиране), които са доста инертни. Така например в самолета, макар шума от моторите много силно да затихва, когато ти говори стюардесата се чува - тя е в друга честотна лента и няма характер на монотонен източник (не съм порбвал с гласа на тъщата). Както казах, нищо не е перфектно и на практика шумът не се убива 100%, но затихва толкова, че имаме илюзията за тишина. Все пак е доста приятно и най-вече - полезно, защото отнема стреса. Дългото подлагане на силен шум е убийствено и дори след всичкото заглушаване което правят Boeing и Airbus, напускаме уж удобните седалки 'пребити' от умора. А с тези слушалки след, примерно, 7-часов полет Лондон-Дубай съм готов веднага да вляза в делова среща, свеж и без никаква умора от пътуването. Но тези слушалки нямат нищо общо със студийната работа! Да, смесването на слушалки е различно от това на монитори и в съответните раздели на форума доста се е писало по въпроса. Но там говорим за студийни слушалки (и не очакваме около домашното ни студио да работи мегаватова турбина). Противошумните слушалки, от друга страна, възпроизвеждат приятно музиката, но с не най-равномерна характеристика и някои компромиси (там главната цел е борбата с шума). Понеже си играя с някои музикални 'продукцийки' по време на ваканция и дори на командировка, разбрал съм колко заблуждават тези (иначе прекрасно звучащи) слушалки - като се прибера и чуя микса с дурги слушалки или на монитори. Но на път не мога да си позволя да нося цели колекции от слушалки С две думи - смесвайте си на студийни слушалки, тези са само за слушане на музика в дрямка и релаксиране когато наоколо бучат мотори. П.с. И те биват, както повечето стоки, с различно качество - и различни цени (от 50 до 500 долара). Едни от най-добрите са на Bose, модели имат Sony, Philips, Shure и доста други фирми - ако разтърсиш с "noise cancelling headphones" ще намериш много модели. Цитирай
Ryder Отговорено Януари 18, 2010 Отговорено Януари 18, 2010 Мнгого яко измислено!!!Евала пич много ми помогна!!! Цитирай
мегатон Отговорено Април 10, 2011 Отговорено Април 10, 2011 Хм, интересно, аз досега не съм чувал банда в БГ клуб да звучи добре. Всъщност само "Диана Експрес" в "Маската" веднъж. Обикновено става така, особено при метъл групи - барабаниста блъска ЯКО по железата(но не чак толкова яко по соловото барабанче, за съжаление) и така запълва около 50% от картината с трещене на железа. В нашите клубове около барабаните няма прегради, и този ужасен шум се чува из целия клуб. После китаристите са с възможно най-набичени кубета, с поне 2 пъти повече високи честоти отколкото е необходимо(особено при силни нива), и в случаите, в които са 2-ма китаристи, всеки се опитва да свири по-силно от другарчето. Тези високи честоти, в комбинация с железата на чинелите правят целия спектър 1500-12000 херца да звучи като дъжд от пирони, карфици, капачки, тенджери и т.н. Басиста обикновено забравя че свири бас, и си настройва ефекта така, че да се чува "по-ясно" около 300-500 Хц( Да, те да не са някакви обикновени басистчета, нали трябва да свирят фънкажи, ала бала, баса да звучи почти като китара)., вместо да има тяло около 120-200 Хз, ниски около 80, и лек "звънтеж" около 1.2Кхц. С тези манипулации, басът пресища мястото, където би-трябвало да звучат ритъм-китарите. Солото обикновено не звучи стегнато, средно, ами напротив - с много високи честоти, и в цялото гореописано високочестотно трещене, звучи като жалко, едвадоловимо неясно църкане. Естествено, когато се свири чиста китара(всички знаем, че повечето хора си купуват от "прекрасните" китари стил "Ибанец-Джаксън" от по 500 лв) трябва да има повечко височки, и никакъв кимпресор, или реверб, така, че китарата да звучи максимално метално, тънко и неприятно. От синтезатора рядко се чува нещо изобщо. В тази дандания вокала(ако изобщо може да пее) вика със всички сили в микрофона(в който няма включени ефекти или компресор/реверб, поради липса на такива, и "озвучителя" грижливо е изрязал всички ниски честоти, така, че ако вокала случайно не е жена, или пък много висок тенор, то гласа му или не се чува, или звучи ужасно смешно, понеже от пулта са му изрязали плътността и обема на гласа). Ако пък вокала е жена или висок тенор, то той пак почти не се чува, заради падащите метални предмети, и се открояват предимно гласните А, Е, и И. И има хора, които си мислят, че когато си занесат прекрасния лампов 100Вата усилвател в клуба, и изведнъж китарата ще блесне в тази каша, и звука ще стане бижу. Д не говорим, че помещенията изобщо не са предвидени за свирене, и имат странни резонанси при ниски честоти, и големи количества отражения при високи. Колоните не са добри. Техника има малко(пулт, някой друг компресор, и евентуално реверб + микрофони и кабели). Да, наистина не е прекрасен звука, ама какво да се прави - страшна сцена. Тук има голяма доза истина Цитирай
NURI Отговорено Април 11, 2011 Отговорено Април 11, 2011 Накрая да видя и аз човек,който правилно да постави отношението Миксер-усилватели.Точно така е правилно-Фейдърите на миксера около нулата,а увеличаване и намаляване от усилвателите.Всички (или 99%) правят обратното-усилвателите до дупка ,а индивидуалните и мастер фейдърите където дойде.Едно полезно допълнение...На всеки плъзгач(фейдър) малко под и малко над нулата има едни чертички.Те определят зоната на т.н. юнити гейн.Гледайте в тази зона да ви са плъзгачите и ще бъдете супер.Поздрави на всички които делят знанията си с другите! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.