jordanp Публикувано Май 5, 2011 Публикувано Май 5, 2011 Как мога да разбера в една гама кои са устойчивите тонове? Например: 1. Във Фа хармоничен минор (1,2,b3,4,5,b6,7) http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F&scchnam=Harmonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1 2. В акорд Dsus4 1-4-5 степени ли са устойчиви или само тониката? Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Май 5, 2011 Отговорено Май 5, 2011 (Редактирано) Според българската терминология (ЕМТ) устойчивите тонове са тези тонове на един лад, които образуват мажорно или минорно тризвучие и дават неговото наименование: оттам следва устойчивите тонове да са 1, 3 и 5та степен на една гама. Отговорът на пърият въпрос: 1, b3 и 5. Това , че минорът е хармоничен ли те смущава, за да отговориш сам? Не съм сигурна дали разбирам втория въпрос правилно. Акордите са съставени от определени тонове, "взети" от един лад. Т.е. могат да бъдат взети както устойчивите, така и неустойчивите тонове и да бъдат образувани акорди. Устойчивостта на тези тонове обаче не е свързана с акорда, който образуват, а с функцията им в лада, от който са взети. Ако разгледаме Dsus4 : имаме 1ва и 5та степен от ре мажор, а 3та е заместена от 4та: ако това ти отговаря на въпроса... Т.е. ре и ла са от устойчивите в лада, а сол се "стреми" към третата степен (най-често). Това обаче не са устойчиви тонове НА акорда, просто ре и ла освен, че участват в акорда са и устойчиви тонове в гамата на лада Ре мажор. Поне аз така го разбирам. За какво ти трябва това? Редактирано Май 5, 2011 от Viara Ivanova Цитирай
jordanp Отговорено Май 5, 2011 Автор Отговорено Май 5, 2011 За какво ти трябва това? Може би тръгвам в погрешна посока или не от там където трябва, но искам да разбера ... Ако слушам дадена мелодия и искам да я пресъздам с някакъв муз. инструмент, вероятно ще трябва да знам няколко неща: - в каква тоналност е и каква е гамата След като съм разбрал това, ако реша да я пресъздам с импровизация на тази основа има ли някакво правило: - кои тонове трябва да се изсвирят задължително за да получа основата на мелодията и кои допълнително за да импровизирам. Предполагам, че основата на дадена мелодия (гама) се крепи на устойчиви тонове, а неустойчивите са допълващи и чрез тях може да се импровизира. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Май 5, 2011 Отговорено Май 5, 2011 (Редактирано) Ако искаш да пресъздадеш една мелодия на инструмент започваш със слушане на мелодията, намираш първия тон, след това като взаимоотношение с него втория и така... Познаването на тоналността и гамата на лада би ти помогнало, само ако имаш и други познания. Същевременно в никакъв случай не е задължително... Нужни са добре развит слух и опит в разпознаването на взаимоотношенията между тоновете, бързото "вадене" на мелодии е следствие както на познаването на инструмента, така и на способността да забелязваш отделни градивни блокове като тризвучия, арпежи, тетрахорди, "клишета" : нещо като кодовете на матрицата . За импровизацията, както и за композицията при популярната музика "правилата" доколкото ги има са по-скоро свързани с някакви традиции на конкретния стил, задължителни тонове така общо казано-няма... За да можеш умело да включиш една мелодия в твоя си импровизация трябва най-напред да анализираш тази мелодия и хармонията "под" нея. Всяка мелодия има контур, има някакви фрази, мелодически клетки. Има посока. Устойчивите и неустойчивите тонове са важни с това, че допринасят за благозвучност/дисонанс спрямо хармонията. За да получиш гръбнака на една мелодия трябва да определиш на първо време кои тонове са "target notes", кои "passing notes", кои са "guide tones". Първото са тонове от лада, които служат като "котви" в мелодията-движението на фразата е към тях, а "passing notes" са такива, които водят към "целта". В болшинството случаи "целите" падат на силно време. Също така тези ""target notes" имат пред себе си една или няколко "подготвителни" ноти, част от т.нар."passing notes". Най-общо казано тези "преминаващи ноти" ще ги разпознаеш по това, че не са част от съответният акорд, играят роля на свързващи от един акорд към друг, като към тя се "подхожда" и се разрешават с полутон. "Target notes" са винаги диатонични. "Passing notes" могат и да не са диатонични: примерно хроматизмите, често се включват в ролята на "surround tones", които създават нещо като рамка около "таргет". Когато тръгнеш да пишеш твоята импровизация също го правиш като избираш "таргет" и "пасинг", за да ти се получават въздействащи мелодии освен вдъхновението и въображението(които в крайна сметка се подчиняват на това, което си научил би било от помощ да обмислиш кои тонове могат да ти служат за "таргет" и кои за "пасинг" : т.е съответният тон какъв е за лада (което има донякъде връзка с устойчиви/неустойчиви тонове). Има тонове в гамата, които по-добре играят ролята на "цел" Общото правило е следното: При min7 акорд в хармонията се ползва дорийски лад, като тоновете с най-директна функция на "таргет" нота са 1,3,5,7,9 и 11. При доминантен: миксолидийски, от който 1,3,5,7,9, и 13та са най-подходящи. При мажорна седмица се ползва мажор/йонийски, на-подходящите тонове са 3,5, 7, 9. От гледна точка на взаимоотношения, тежнения и т.н. има правило да се избягват 6тата степен при минора, 4тата при доминантните и 4(и понякога тониката) при мажорните. Другото, за което писах са "guide tones" - това са 3тата и 7та степен от една гама. Те са,които най-общо казано затвърждават връзката мелодия-хармония и присъствието им на определени ключови места в мелодията може да я направи по-въздействаща на слушателя. При използването им в една мелодия най-важното - според мен, е на кое място се появяват в мелодята. Търси/поставяй ги на силно време, в начало/край на фраза, на места в мелодията, където контурът се променя: човек ги възприема като важни, там се очаква нещо да се случи-примерно да се подчертае смяната на акорда от хармонията... Не знам доколко това би ти помогнало, ... Има доста литература по темата, може би ако споделиш за какъв стил музика става въпрос ще е по-лесно някой, който се интересува от този стил да ти препоръча нещо за четене.... ---------------- Моля за извинение, че ще ползвам английски термини, но не съм учила теория на български и ако тръгна да ги превеждам може да те объркам. Редактирано Май 5, 2011 от Viara Ivanova 1 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Май 6, 2011 Отговорено Май 6, 2011 Преди да задаваш въпроси, защо не си си свършил задачата да понаучиш малко теория? Питаш неща от елементарната теория на музиката, които вероятно щеше да си отговориш веднага, ако беше достатъчно заинтересуван да се отнесеш към съответните ресурси. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.