Jump to content
Българският форум за музиканти

Strepor

новаци
  • Мнения

    8
  • Присъединил/а се

  • Последно посещение

Strepor's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

1

Обществена Репутация

  1. Много ще се радвам когато имаш време да ми посочиш, какво не ти харесва. На Ayahuasca От 2 вторият цитат този ефект се получава, защото атмосферата и много от материалите в стредата ни поглъщат повече високите честоти. Докато в първия пример става въпрос за няколко сантиметра от говорителя до микрофона дали да е 5 или 10 сантиметра от говорителя, този ефект няма пространсво и акустична среда да се прояви. А на Telerig "Колега" заяждаш ли се, или имаш конструктивна критика?
  2. Поствам тази тема, не защото се смятам за експерт, а напротив защото съм начинещ и си създавам елементарна теория на миксирането в която сам не съм обеден. Много ще се радвам да ми посочите глупостите в писанията, за да си подобря познанията. Миксинг и мастеринг са аудио инжинерни дейности, който последните 20 години все повече и повече стават популярни сред младите артисти, чрез което недоброжелателни училища и преподаватели се облагодетелстват. Създава се илюзия, че това са едва ли не е вид черна магия при която е нужно да наблюдаваш ритуала на миксиране и да го изпълняваш точно ако и ти искаш да имаш добър микс. Факт е, че може да гледате запис как Анди Лолас миксира Нирвана и да ви казва какво и как слага на всеки канал и да не научите нищо, ако нямате основните познания за аудио обработка. Това за което искам да пиша тук, не е обяснение как се миксира, иска ми се да дам обяснение на принципа на работа на уредите с които се миксира. Ако миксинга е хармония, то това за което искам да пиша тук е елемтарна теория на музиката, при това сравнение мастеринга би бил контрапункт. Никога не ми е харесвало това, че въпросите на повечето начинаещи са от сорта на "Какво слагаш на китарата да звучи масивно". На такъв въпрос добър отговор е " Такъвива пикъпи, еди какъв си амп с еди какви си настроики, еди какаква си каса, микрофона е такъв модел, сложил съм го на толкова сантиметра и с такъв ъгъл" в което нищо полезно няма освен като им изпълняваш кавър да звучиш като тях. Много по правилен въпрос би бил, "Защо тук китарата ми не звучи масивно". На този въпрос, отговир би могло да бъде защото си я записал само веднъж или защото микрофона ти е бил далеч от касата. От първото нещо научих, че ползва еди кой си, еди какъв си амп от 5000 лв. докато от второто научих че трябва да записваш поне по два пъти и че колкото ти е по близо микрофона толкова по басов ти е звука. Първоначалната ми и идея бе, да направя една кратка темичка само кое какво е и за какво се използва. Но на практика това са уреди за решаване на проблеми произлезли при миксинг, а проблемите не идват от миксинга ами по скоро от качествата и недостатъците на звука като вълна и начина по който ние го възприемаме. Затова в свои (явно неграмотни) думи искам да разясня някой проблеми и средствата за решаването им. Стана доста обширна тема и явно ще ми отнеме повече време затова я разделих на части. И казвам отново, не претендирам да съм експерт, но наблягам сериозно на изучаването на темата, и всякакви добавки и попрвки са добре дошли. Част 1 Звукът има три основни характеристики - сила, продължителност и тембър. Звуковият сигнал освен наследените си характеристики от звука, при преобръщането си от вълна в елекртомагнитен сигнал придобива и нова харектеристика а именно фаза. При фотографията ние не заснемаме самият образ, ами един вид отражението му в сребърно огледало - негатив, и при проявяването му пак се обръща в огледалния си образ, а именно става позитив. Принципа на звукозаписа е същият, ние записваме огледалното отражение на звука от мембрана в микрофона. В звукозаписа негатива се нарича отрицателна фаза , а позитива - положителна фаза. За съжаление при звуковия запис, не е толкова лесно видна фазата както е при фотографията. Напрактика ако записа ни е в отрицателна фаза единствената промяна е дали при възпроизвеждането магнита на говорителя ще отблъсква или ще привлича мембраната на говорителя, естествено всички говорители са проектирани да възпроизвеждат електромагнитния сигнал в звук най добре, когато е в положителна фаза. В съвремения звукозапис използваме много и различни микрофони, записващи устройства и процесори който многократно обръщат фазата на звука, и един миксинг инжинер винаги трябва да е наясно с изходната фаза на всеки един канал който миксира, защото може да имате няколко типа проблеми: 1. Запис с отрицателна фаза се възпроизвежда по трудно от говорителя. 2. Ако имате два идентични записа (стерео канал или двата горни микрофона на барабаните) и единия е в една фаза а другият е в друга и се опитате да ги възпроизведете едновременно в един говорител те взаимно се елеминират като електромагнитни вълни и напрактика говорителя не възпроизвежда абсолютно нищо. 3. Ако имате два идентични записа и единия е в една фаза а другият е в друга и се опитате да ги възпроизведете с няколко милесекунди разлика, някои честоти ще резонират, а други ще се взаимно елеминират и се получава ефек наречен комб-филтриране (от гребен не от комбинирано), китаристите или DJ-ите от вас може да познават звука на ефекта като ефектния преоцесор фазер( а при фланджера се използва същия ефект, но единия запис леко се забързва и забавя, за да се променя разликата между тях в порядака на няколко десетки милисекунди). Разбира се ако не търсите този ефект, това го прави нежелан ефект и го избягвате. 4. Дори и да имате два различни записа и единия е в една фаза а другият е в друга ,но те имат общи честоти които се възпроизвеждат едновременно получавате същия ефект на комб-филтриране като при тип 3. Има по-голяма вероятност от проблеми от тип 4 при по-високите честоти (китари, чинели, вокали) Докато при ниските честоти (баса или кика) ако са с отрицателна фаза много явни стават проблемите от тип 1. Още когато Бел открива метод за преобръщане на звука в електромагнитен сигнал се открива нуждата от уред за промяна на силата му. Това е първият аудио процесор създаден от човек а именно усилвателя. Gain Oбикновенно имате 1 въртящо се копче или 1 плъзгач на който пише Volume или Gain.Този уред явно се използава за усилване или намаляване на силата на звука. Ако търсите по-силен или по-слаб звук ще използвате винаги Gain. Никога компресор, лимитер или каквото и да е. От 30-те години на миналия век бавно започва да набира популярност симулиран стерео запис, който се състои от два канала лев и десен което днес е всепризнат стандарт в музикалната звукозаписна индустрия, което създава нуждата от следващия вид процесор: Pan Имате 1 въртящо се копче или 1 плъзгач на който пише Pan. Напрактика Pan е съставен от два Gain-а който се усилват и намаляват реципрочно един от друг. Ако търсите стерео ефект на звука използвате Pan или създавате собствен вариант на уред от два моно канала единият от които ляв, другят десен и панипулирате Gain-а на единия индивидуално, но никога не ползвайте стерео плъг-ин защото те създават много проблеми с фазата на записа. Тук трябва да направя една голяма вметка, защото всичко за което ще говоря от тук нататък (филтри, компресори, лимитери и т.н. ) е продукт на небезисвестната и неведнъж коментирана тук и навсякаде Loudness war. Всеки звук е изграден от цял спектър честоти с определено съотношение на сила една към друга определена от акустиката на източника на звука. Или така наречения тембър. Звукът пътувайки към ухото ни през атмосферата се променя, а именно колкото е по голямо разтоянието, толкова по басов става тембъра на звука, защото постепенно високите честоти се заглушават. Обратно към психоакустиката. Спектъра на слухът ни е от 20 hz до 20 Khz като горната граница пада с възрастта. Но не възприемаме всички честоти еднакво силно. Възприемаме най силно честотите между 2 и 5 Khz . Докато по ниските и по високите възприемаме значително по-тихо. С усилването на звука, разлика в силата на възприятие на различните честоти намалява. Което значи с усилване на звука започваме да възприемаме честотите под 2 Khz и над 5 Khz по-силно. Тебърът на звука става по-басов и с по-ясни високи честоти. Съзнанието ни също така възприема за по силни, по продължителните звуци. С еднаква сила звук колкото е по-кратък толкова по-тихо го възприемаме. Обратно към Loudness war, ще спомена на кратко за тези който не знаят за какво говоря. 50те - 60те години на миналия век американските радия забелязват, че хората слушат повече тези радия които се чуват по силно. Разбира се логичното обяснение е, че просто защото ги чуват по-ясно, но когато се прави проучване хората казват за по-силните радия, че имат и по-хубава музика не само, че се чуват по-ясно. И е факт по това време, че най-продаваните албуми са тези с най-силен запис, а не-тези с най-интересни прогресии или най-добри певци. И естестено всеки се опитва да направи по силен запис, но тогава музиката е била на плочи или на магнитни ленти или се излъчва по радия,а вскички си имат свои ограничения за максимална сила които не трябват да се преминават и тази сила в мискирането на музиката се приема 0 db. Ако миксирайки увеличим всичко до максималните му стойности и някой звук за кратко прехвърли 0 db иглата на грамофона излиза от пистата и плочата спира, говорители припукват, магнитните ленти се сатурурат радиото прекъсва. Решението е, всичко си е максимално силно, до момента в който удря целия оркестър и иглата искача, само тогава , за ударът намалаваш силата на звука колкото да не искочи иглата и после веднага пак го усилваш до максимум. Имало е звуковов инжинер който единствената му работа е да намалява само колкото е нужно силата на звука и после да го усилва обратно достатъчно бързо, да е почти незабележимо. Но той постепенно първо от радията а по късно и от продуцентите бива заменен с: Limiter Контролното табло (ужасен термин) се състои от 1 въртящо се копче или 1 плъзгач на който пише Treshold (има и лимитери без), и по 1 въртящо се копче или 1 плъзгач на който пише Attack, Realease Лимитера следи записа да не преминава по сила максималните 0 db или по ниска стойност зададена от Treshold , ако ги премине той автоматично и за време Attack намалява силата на звука до нивото на Treshold-а и след това пак го увеличава до оригиналното си ниво за време Realease. Ако стеувеличили до край и на моменти преминавате нулата, което води до ясно изразени цъкания и прещраквания, лимитира автоматично ще намалява звука, така че да няма този ефект след което пак ще го възтанови до нивата които искате, разбира се ако Attack, Realease иевентуално Sustain са на нула реално няма да чуете подобрение, нагласете ги, така че да не чувате цъкания и т.н. но и да не е виден ефекта на лимитера (осезаемо да се намалява и ослива звука преди и след реалния пиик) Обратно на темата. При опотребата на Limiter имаш възможността да намаляваш и усилваш звука за милисекунди което може да се използва и за микрокомпресия - например да си представим, че чрез лимитер обработваме не един цял канал със запис от парчето, ами един китарен пауър корд четвъртина нота записан от най силния осилвател който има. Звука се състои от от дрънкането на перцето в струните и продължителността на тона на китарата, като дрънкането е по силно от тона. Ако използваме лимитер може да намалим само дрънкането и когато дойде тона в следващите 5-10 милисекунди да увеличим отново, а както знаем по-продължителните звуци ни се струват по-силни, значи когато увеличим само тона а не и дрънкането целият запис ще ни се струва по силен, но няма да е по силен по децибели. Същия принцип на микрокомпресия може да се използва, при барабани за съвсем различна цел, Да кажем че барабаниста на моменти удря прекалено силно и за да не преминe 0 db сложим лимитер. Разбира се и звука от барабан или чинела също се състои от удар и тон, и настройвайки Realease-а на 3 - 4 милисекунди ще намали звука на удара но не и на тона, който пак ще възприемаме за по силно. Принципа на микрокомпресия може да се използва за много проблеми свързани и с динамиката на изпълнителите. Да кажем че певицата е изпяла едната сричка по-силно от другата - намаляваме по-силната с лимитер, или примерно баса е по тих на моменти, тогава лимитираме всичко останало и усилваме целия запис. Това широко приложение на лимитера открива някой негови недостатъци като микрокомпресор: 1 Първоначално лимитерите са най-вече продукт за радио и нямат Treshold защото в радито не им трябва различен от 0 db Treshold което прави употребата му като микрокомпресор по-трудна защото трябва да се използава Gain за Treshold 2 Лимитера е проектиран да избягва пукания което значи че той е проектиран ако има 6 db преминаване на лимита да намали с точно 6 db докато при микрокомпресията, примерно на удар от барабан, нагласяме Treshold-а на границата между удара и тона, но това значи задължително, че удара ще бъде толкова силен колкото е и тона, което променя тембара на звука като страничен ефект. Ако можехме да зададем на лимитера само частично да намали звука от количеството което той е преминал. Применно ако премине звука с 6 db да го намали само с 3 db то това би довел до по-фин контрол при микрокомпресията и съответно по малко звукови артефакти и странични ефекти. Следвайки се от тази мода, много производители на лимитери започват да добавят в новите си устройства, опции за пормяна на Treshold -а и Ratio. Aко звука преминава Treshold -а 6 db и е зададено Ratio 2 : 1 значи след като излезе от лимитера ще преминава Treshold -а с 3 db. Лимитерите с тези две опции се наричат Лимитер компресори, за краткост по късно остава само: Compressor При компресоравиждате 1 въртящо се копче или 1 плъзгач Treshold, и по 1 въртящо се копче или 1 плъзгач Attack, Realease, Ratio иевентуално Knee. Тук искам да спомена че много от днешните плъгин компресори имат ауто-регейн защото са проектирани да се използват само за микрокомпресия и когато се сваля Treshold-а автоматичен Gain увеличава исходния сигнал. Ако сложите Treshold-а на -6 db ауто-регейн увеличава исходния сигнал с 6 db. Нямате си и на представа, че стотици пъти съм виждал начинаещи и не толкова начинаещи да слагат Compressor кадето е необходим просто Gain и несъзнателно прилагат микрокомпресия без да се съобразяват с динамика на звука или Attack и Realease. Което те може би не чуват, но на мен ми бърка в душата. Извинявам се че избегнах от темата отнотво. В част две смятам да спомена за братовчеда по функция на Лимитер/Компресора - Гейт/Експандера и по сериозно за филтри и еквалайзери. ПС Това че приключих темата с компресорите далеч не значи, че според мен е изчерпана, но и не виждам смисал да разтягам локуми за Knee, PMS и RMSкомпресори, Upward и Downward компресия, NY компресия и т.н. В нета е пълно с техники, трикчета, различни плъг-ини и хора които по добре ги обясняват, макар и повечето за съжаление не на български. Ако някой все пак има интерес за нещо конкретно нямам нищо против да прочета в някой англииски учебник или да питам някой преподавател и да напиша тук какво съм открил.
  3. Хвана ме че незнам, сега погледнах и да Steinberg Loudness Maximiser е лимитер, не е експандер. Въпроса в началото на темата беше с какво се усилва.
  4. Всъщност и аз се исказах неграмотно - процесора се нарича експандер, а не максимайзер (объркаването идва от това, че доста плъгини исползват хиперболизиране в имената си). Super cool Hi-Tech Hi-Fi Sound System към касетофон, е както Loudness Maximiser към експандер. Ако имате интерес може да съставя една темичка за всички аудио процесори - принцип на работа и приложения. Не че съм експерт, но не е нормално човека да пита за regain или normaliser а вие да му давате компресор без да сте чули аудио материала.
  5. Здравейте дами и господа, миксинг и мастеринг инжинери, продуценти и саунд дизайнери, явно личи дългогодишния ви опит в аудио-обработката. Правилният отговор на въпроса е GAIN. Компресори, Лимитери и Максемайзери НЕ ПОВИШАВАТ СИЛАТА НА ЗВУКА, това са процесори за микродинамика. Що се отнася за спора ви кое е по-професионално, дефиницията на професионално е че ви се заплаща за труда и компетенцията. Искрено се надявам никои да не заплащал за компетенцията на никои, от по-горе изказалите се експерти. На този от вас е зимал пари за миксинг или мастеринг имам да кажа само - ВЪРНИ НА ХОРАТА ПАРИТЕ, ШАРЛАТАНИН.
  6. Здравейте, доста ми хареса идеята на sw1tched за упражнения по смесване и се разрових из нета за нещо подобно и намерих това. Темата е от 2010, а и по натам се разбира че дори и този който печели конкурса не е получил пари Както и да е, парчето е прилично, дори да е доста тежко, но по важното е че имаме над 30 трака приличен запис (барабани, китара, бас, и вокали). В общи линии качеството на записа е на аматиорско ниво, но е изпълнението е доста добро и е авторска музика (точно каквото бих очаквал от евентуални клиенти). Аз лично не съм чувал друг миксинг на това парче и се опитах да постигна максимума по мой вкус, и разбира се съобразявайки се с авторите. Това са траковете http://www.mediafire.com/?jxdwdymudyy а това е моя скромен опит http://soundcloud.com/strepor-1/sothoth-mix-contest Моля коментирайте моя или качете ваши миксове.
  7. Дай и аз да записвам у твойто къщи . То явно си зависи и от музикантите не само от цената на студиото, кой би предположил? Наистина нямам думи, какво остава за забележки.
  8. Красота ! Много ми харесва наистина. ПС Ако трябваше да се заяждам, (според мен лично) този lead pad сякаш ти маскира присъствието на баса. Поизрежи го малко или дай малко присъствие на баса с дисторжън или компресия или нещо, знам ли , може и само така да ми се струва.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.