Jump to content
Българският форум за музиканти

Поставяне на акорди


Recommended Posts

 Имам един за вас може би лесен и глуповат въпрос, за мен е интересно. Имам елементарни познания по музика, чета ноти знам елементарната теория, уроци по солфеж и т.н. (не съм напълно бос).Искам сам да си правя съпровода на детски песнички които свиря на дъщеря ми, имам нотирана мелодията, но не знам кой акорд в кой такт да бъде дявол да го вземе. Трябват ми елементарни 3-4 акорда които да редувам. Как да се науча ? Става въпрос за клавирен инструмент 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Привет от мен!

Ще се опитам да дам някакъв отговор на поставения от теб въпрос. Не съм пианист, но правилата и закономерностите, на които се базира музикалната хармония са универсални и не се определят от инструмента, на който се изпълнява дадена песен или пиеса.

  Щом четеш ноти и имаш нотирани въпросните мелодии, важно е да погледнеш самото начало на нотния текст, там където след ключа сол е поставен и тактовия показател. Това е и мястото, където от нотния текст се разбира в коя тоналност е дадената мелодия, песен, пиеса и др. Ако там няма поставен допълнителен знак то значи мелодията е в тоналност или До мажор или в паралелната на нея тоналност Ла минор / Всяка мажорна гама има паралелна минорна гама, която ползва същите тонове, но построени от друг начален тон! / . Всички останали тоналности се отбелязват или със знак #  /диез/  или със знак b /бемол/.  Ако в началото на нотния текст има поставен един # /диез/ , то това е тоналност Сол мажор или паралелната на нея тоналност Ми минор. Ако в началото на нотния текст има поставени два  # # / диеза /, то това е тоналност Ре мажор или паралелната на нея тоналност Си минор. И т.н.

  Това е т. нар. подредба на тоналностите по квинтовия кръг, всяка следваща тоналност по кръга приема знаците от предходната и добавя един нов.  Сега не искам да навлизам в подробности за това какво точно представлява квинтовия кръг и как се използва. Може да прочетеш в нета повече за това. 

  Само да добавя, че има тоналности, които се бележат със знака  b /бемол/ , като те се подреждат по т.нар, квартов кръг .

Ако в началото на нотния текст има поставен един b /бемол/ , то това е тоналност Фа мажор или паралелната на нея тоналност Ре минор. Ако в началото на нотния текст има поставени два b b /бемола/, то това е тоналност Си бемол мажор или паралелната на нея тоналност Сол минор. И т.н.

 Болшинството от детските песнички са в тоналности без знак или в тоналности до два-три  диеза и най-много един бемол. Разбира се има и немалко изключения, но на този етап е малко вероятно  да се сблъскаш с изключенията. Най-добре е да прегледаш нотите, които имаш и си избери песните, които са без знак в началото или най-много с два диеза.

    След като си избереш съответните песни и определиш, в коя тоналност / предполагам по слух може да опрделяш кога една темичка е мажорна тоналност или кога е в минорна! / е важно да имаш предвид следното:

Акордите на дадената песен или темичка са построени върху някоя от степените на тоналността, в която е песента.

Например, ако песента е в До мажор , то степените са:

 1-ва До        2-ра Ре          3-та Ми           4-та Фа         5-та Сол       6-та Ла        7-ма Си       8-ма= 1-ва  До

и съответно върху всяка степен се построява определен акорд:

 1-ва До мажор;  2-ра Ре минор;  3-та Ми минор;  4-та Фа мажор;  5-та Сол мажор   6-та  Ла минор  

 7-ма Си минор /полуумален/. 

Най- често използваните акорди за хармонизация на дадена темичка са тези построени на 1-ва, 4-та и 5-та степен!

Немалка част от популярните детски мелодии са хармонизирани по този начин.

Съответно ако песничката е в тоналност До мажор, то много е вероятно акордите да са До мажор, Фа мажор и Сол мажор.

Акордът на 5-та степен може да бъде и G7  / Сол доминант-септ акорд / :) , но нека не навлизаме и тук в детайли защото ще я откараме не знам до кога.

Ще ти дам пример и за Сол мажор, тоналност която е с един диез:

 1-ва Сол мажор;  2-ра Ла минор;  3-та Си минор;  4-та До мажор;  5-та Ре мажор   6-та  Ми минор  

 7-ма Фа диез минор /полуумален/. 

 Разбира се има и темички и песни, в които се използват не само акорди построени на 1-ва.4-та и 5-та степен. 2-та и 6-та степени също се срещат в някои песни и темички.

Съветът ми е да започеш с мажорни теми и да опиташ да построиш хармонии върху тях. Ако те интересува хармонизацията и за теми в минорна тоналност мога да се опитам да обясня допълнително.

Поздрави от мен и успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение към горното мнение:

Обикновено в един такт има само един, или най-много два акорда, т.е. акордите не се променят от всяка нота в мелодичната линия. Като пример се сещам за куплета на  "У дома часовник трака" - мелодията е: до ми сол сол до ми сол сол фа ми ре фа ми до, а акордите са само два- С и G7.

Поздрави и от мен!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за помощта и труда на колеги, Enchant запознат съм кой акорд от коя степен се строи и кои са главните тризвучия,просто желая да си направя собствено удоволствие, обичам музиката.Но не може във всеки да се редуват T;S;D, така както се редуват тактовете, понякога не звучи ( много често бих казал) получават се дисонанси, и за това гледам да поставя акорд който да не прави такива опасни интервали. Искам в такива моменти да правя преходи в баса низходящи постепенни, но там ми куца работата, а там за мен става красиво, може да са 2 акорда но вържеш ли ги ..... ето ти красива музика.Може би няма да получа отговор без да коментираме точен пример но все пак да опитаме !!! 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Здрасти пак от мен!

Нямам много време и чак сега погледнах докъде е стигнала комуникацията. Бих казал, че трябва да поставиш правилния въпрос за да получиш и адекватен отговор. Така че, наистина е най-добре да се работи конкретен пример. Просто представи песен, на която си се опитвал да правиш нещо и обясни точно какво е то. Тогава някой би могъл и да ти даде по-конкретен отговор. По отношение на тониката, субдоминантата и доминантата, съм написал по-горе, че и 2-ра и 6-та степен също са чест вариант в хармоничните линии на някои мелодии. По отношения на басовете е добре да се запознаеш малко повече с вариантите на т.нар. обращения /субституции/ на акорди, популярните в англоезичната музикална литература slash chords и изграждането на линии с т.нар. проходящ бас.

 

Поздрави и успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-просто разбери в коя тоналност е мелодията и хармонизирай скалата с акорди. След това от там можеш да си изведеш I-VI-II-V(първа, шеста, втора, пета степен) или II-V-I прогресия. Това са двете най-често използвани прогресии. Това е най-простия начин да си направиш акомпанимент за мелодията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.