Cutthroat Публикувано Февруари 7, 2011 Публикувано Февруари 7, 2011 Днес прочетох във ето това книжле (http://www.archive.org/stream/cu31924022205318#page/n163/mode/2up) за атакуването на тоновете. Когато трябва да изпеете дадена фраза започваща с гласна атаката е проблем, защото не искаме да звучи въздушно (А а не ХА). Тоест в началото трябва говорния апарат да се "позиционира" или "настрои" на целевия тон (аматьор съм така, че ме извинете ако се изразявам зле) преди да започне издишането или едновременно с него. От своя страна издишането трябва да започне достатъчно рязко за да се избегнат неравномерности, които не са желани. Тази техника(Coup de glotte) представлява следното: има едно нещо наречено глотис, което ви запушва дихателните пътища, когато тръгнете да преглъщате. Преди да атакувате тона с глотиса си запушвате дихателните пътища и създавате необходимото налягане, за да атакувате тона. Момента, в който глотиса се отмести е моментът в който прозвучава и тона. Това е аналогично на използването на устните за създаване на налягане, когато пеете фрази започващи със съгласни като П и Б. Работата е обаче, че ударът на глотиса се чува и в оперното пеене това май не се смята за естетично. Естествено в съвременната музика това може да бъде ефект вместо дефект ... според зависи. Отделно от това е възможно тази техника да е вредна за гласа. Аз досега не се бях замислял за атаката на тоновете, но сега естествено се замислих и установих че често несъзнателно съм използвал тази техника. Също така установих, че с малко практика почнах да се справям задоволително и без да използвам глотиса. Любопитно ми е при вас как е? Някой ако знае дали е вредна техниката и защо? Някакви по-интересни упражнения свързани с атака на тона, когато се пеят гласни? Цитирай
Cutthroat Отговорено Февруари 8, 2011 Автор Отговорено Февруари 8, 2011 (Редактирано) Всъщност впоследствие се сетих, че подвижната част, която запушва ту дихателните пътища, ту хранопровода се нарича епиглотис на български. Глотиса е същинската част на гласовия апарат, т.е. гласната цепка. Редактирано Февруари 8, 2011 от Cutthroat Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 8, 2011 Отговорено Февруари 8, 2011 (Редактирано) Ами това си е глотална атака(glotal onset)-имаме едно спиране на дъха и усещането е, че тонът излиза първи.B нашето народно пеене се ползва доста(мисля, че на това му се казва пеене "на гърло"). Bъздушната атака(aspirate onset) e при която усещаме, че дъхът излиза първи. Има и едновременна атака, т.нар.singer's onset; при нея въздухът и тонът изглежда все едно се произвеждат едновременно. Нужен е добър контрол и характерното е, че не усещаш "удара" на глотиса, нито "х"-то преди гласната. Има една страхотна книга на Джилиън Кейс, за пеенето в музикалния театър,базирана на метода на Джо Естил, която съм препоръчвала тук.Тя дава много добри примери и упражнения как да усетиш различните атаки, да "измериш" усилието нужно за постигането на всяка и да ги "запомниш" мускулно чрез неща като смеене без глас, т.нар. constipation и др. Следното упражнение е интересно: 1.Засмей се без глас, за да могат фалшивите гласни връзки да се отдръпнат от ларинкса. 2.За да постигнеш нужната позиция на ларинкса пробвай да скимтиш като кученце(усещането е все едно звукът "бие" в задната част на небцето). 3.Задържайки усещането в ларинкса при смеенето без глас и използвайки минимално количество дъх кажи "иии" много нежно и тихо. Това, което се получава своеобразно е застиване/фокусиране на дъха докато произвеждаш тона. За вредна-не мисля, че глоталната е вредна. Даже може да се използва доста ефектно. Аз лично се стремя към едновременната, защото въздушната ми е леко "циганска" (примерно "(х)Отговоооор" ) и спомага да съм ниска при започване на тона, а глоталната ако тонът е висок звучи доста грубо и неестествено при мен. Редактирано Февруари 8, 2011 от Viara Ivanova 1 Цитирай
Cutthroat Отговорено Февруари 8, 2011 Автор Отговорено Февруари 8, 2011 Благодаря ти за включването. Доста полезно. Сега вече знам и какво да гугълвам за детайли Цитирай
frozendeath Отговорено Март 27, 2011 Отговорено Март 27, 2011 Хм.... учителката ми по пеене каза, че не е особено хубаво за гласа и да се опитваме да го избягваме. Някакви мнения за това, понеже аз не съм много запозната? Цитирай
Cutthroat Отговорено Април 3, 2011 Автор Отговорено Април 3, 2011 Ммм ... мисля, че се смята за вредно поради това, че в началото гласните струни май се допират, а това е нещо, което се счита за вредно. Мелиса Крос затова и препоръчва да не се шепне и да не се прокашляш ако имаш нещо в гърлото - тогава гласните струни се трият помежду си и това влияе негативно на гласа. Честно казано не съм убеден, че този тип атака е вредна, но все пак съм аматьор. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Април 10, 2011 Отговорено Април 10, 2011 (Редактирано) Хм.... учителката ми по пеене каза, че не е особено хубаво за гласа и да се опитваме да го избягваме. Някакви мнения за това, понеже аз не съм много запозната? За какво точно сте говорили с учителката ти?Кое не е хубаво и трябва да се избягва според нея? @ Cutthroat Ако гласните връзки не се допират няма да имаш пеене. Когато си "загубиш" гласа се получава точно това: един вид "парализа" на гласова(или двете) връзка, при което те не могат да се допрат, няма вибрация, а от там няма и фонация. Редактирано Април 10, 2011 от Viara Ivanova Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.