Jump to content
Българският форум за музиканти

Coup De Glotte


Cutthroat

Recommended Posts

Днес прочетох във ето това книжле

(http://www.archive.org/stream/cu31924022205318#page/n163/mode/2up)

за атакуването на тоновете.

 

Когато трябва да изпеете дадена фраза започваща с гласна атаката е проблем, защото не искаме да звучи въздушно (А а не ХА). Тоест в началото трябва говорния апарат да се "позиционира" или "настрои" на целевия тон (аматьор съм така, че ме извинете ако се изразявам зле) преди да започне издишането или едновременно с него. От своя страна издишането трябва да започне достатъчно рязко за да се избегнат неравномерности, които не са желани.

 

Тази техника(Coup de glotte) представлява следното:

има едно нещо наречено глотис, което ви запушва дихателните пътища, когато тръгнете да преглъщате. Преди да атакувате тона с глотиса си запушвате дихателните пътища и създавате необходимото налягане, за да атакувате тона. Момента, в който глотиса се отмести е моментът в който прозвучава и тона. Това е аналогично на използването на устните за създаване на налягане, когато пеете фрази започващи със съгласни като П и Б.

Работата е обаче, че ударът на глотиса се чува и в оперното пеене това май не се смята за естетично. Естествено в съвременната музика това може да бъде ефект вместо дефект ... според зависи.

Отделно от това е възможно тази техника да е вредна за гласа.

 

Аз досега не се бях замислял за атаката на тоновете, но сега естествено се замислих и установих че често несъзнателно съм използвал тази техника.

Също така установих, че с малко практика почнах да се справям задоволително и без да използвам глотиса.

 

Любопитно ми е при вас как е?

Някой ако знае дали е вредна техниката и защо?

Някакви по-интересни упражнения свързани с атака на тона, когато се пеят гласни?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност впоследствие се сетих, че подвижната част, която запушва ту дихателните пътища, ту хранопровода се нарича епиглотис на български.

Глотиса е същинската част на гласовия апарат, т.е. гласната цепка.

Редактирано от Cutthroat
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами това си е глотална атака(glotal onset)-имаме едно спиране на дъха и усещането е, че тонът излиза първи.B нашето народно пеене се ползва доста(мисля, че на това му се казва пеене "на гърло").

Bъздушната атака(aspirate onset) e при която усещаме, че дъхът излиза първи.

Има и едновременна атака, т.нар.singer's onset; при нея въздухът и тонът изглежда все едно се произвеждат едновременно. Нужен е добър контрол и характерното е, че не усещаш "удара" на глотиса, нито "х"-то преди гласната.

 

 

 

Има една страхотна книга на Джилиън Кейс, за пеенето в музикалния театър,базирана на метода на Джо Естил, която съм препоръчвала тук.Тя дава много добри примери и упражнения как да усетиш различните атаки, да "измериш" усилието нужно за постигането на всяка и да ги "запомниш" мускулно чрез неща като смеене без глас, т.нар. constipation и др.

Следното упражнение е интересно:

 

1.Засмей се без глас, за да могат фалшивите гласни връзки да се отдръпнат от ларинкса.

2.За да постигнеш нужната позиция на ларинкса пробвай да скимтиш като кученце(усещането е все едно звукът "бие" в задната част на небцето).

3.Задържайки усещането в ларинкса при смеенето без глас и използвайки минимално количество дъх кажи "иии" много нежно и тихо.

Това, което се получава своеобразно е застиване/фокусиране на дъха докато произвеждаш тона.

 

 

За вредна-не мисля, че глоталната е вредна. Даже може да се използва доста ефектно.

Аз лично се стремя към едновременната, защото въздушната ми е леко "циганска"

(примерно "(х)Отговоооор"green_flying.gif ) и спомага да съм ниска при започване на тона, а глоталната ако тонът е висок звучи доста грубо и неестествено при мен.

Редактирано от Viara Ivanova
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Хм.... учителката ми по пеене каза, че не е особено хубаво за гласа и да се опитваме да го избягваме. Някакви мнения за това, понеже аз не съм много запозната?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ммм ... мисля, че се смята за вредно поради това, че в началото гласните струни май се допират, а това е нещо, което се счита за вредно.

Мелиса Крос затова и препоръчва да не се шепне и да не се прокашляш ако имаш нещо в гърлото - тогава гласните струни се трият помежду си и това влияе негативно на гласа.

Честно казано не съм убеден, че този тип атака е вредна, но все пак съм аматьор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм.... учителката ми по пеене каза, че не е особено хубаво за гласа и да се опитваме да го избягваме. Някакви мнения за това, понеже аз не съм много запозната?

 

За какво точно сте говорили с учителката ти?Кое не е хубаво и трябва да се избягва според нея?

 

@

Cutthroat

 

Ако гласните връзки не се допират няма да имаш пеене. Когато си "загубиш" гласа се получава точно това: един вид "парализа" на гласова(или двете) връзка, при което те не могат да се допрат, няма вибрация, а от там няма и фонация.

Редактирано от Viara Ivanova
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.