joroboro Публикувано Май 14, 2010 Публикувано Май 14, 2010 Здравейте пичове Бих ви бил много задължен, ако можете да помогнете с няколко практически съвета за черно, негърско пеене - блус, соул, госпъл и всякакви други подобни )))) Дишане, постановка и всякакви такива... Тук можете да видите и чуете един изпълнител - Solomon Burke, който много ми е влязъл под кожата напоследък, за да разберете какво имам предвид (класическия соул и черно пеене, а не модерни r'n'b изгъзици,да ме прощавате за израза) http://www.youtube.com/watch?v=4hv6sQXI1WY&feature=fvst Благодаря ви предварително! Цитирай
Adversarius Отговорено Май 14, 2010 Отговорено Май 14, 2010 Ами аз имах една книжка, даже май беше от издатлство от САЩ: "Соул-пеене в 10 стъпки", ама може би вече съм я дал на някого. Много полезно четиво. Прочтиташ го и си готов. Цитирай
Coprophagus Отговорено Май 14, 2010 Отговорено Май 14, 2010 Ех, ако ставаше само с четене, половината форум щеше да има по 2-3 платинени албума. Цитирай
JD Отговорено Май 15, 2010 Отговорено Май 15, 2010 ^ Точно това мислех да напиша. "Черното" пеене си е за черните. Естествено, има прекрасни образци на бели мъже и жени, които пеят убийствено соул, фънк, R&B, old school blues. Но, както се досещаш, те са по-скоро изключения, които потвърждават споменатото правило. Четенето може да ти даде някои идеи, но по-добрата стъпка в конкретния момент най-вероятно е вокален педагог, на когото да обясниш стила, в който искаш да се развиваш и да ти бъдат дадени конкретни насоки не само за въпросните стилове, тоноизвличане, техники и т.н., а в точно твоя случай и съобразени с твоите възможности, тембър и маниер. Успех! Цитирай
joroboro Отговорено Май 15, 2010 Автор Отговорено Май 15, 2010 Ами аз имах една книжка, даже май беше от издатлство от САЩ: "Соул-пеене в 10 стъпки", ама може би вече съм я дал на някого. Много полезно четиво. Прочтиташ го и си готов. Имаш ли я още Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Май 16, 2010 Отговорено Май 16, 2010 (Редактирано) Преди няколко месеца доста стабилно се бях заела да проучвам темата, защото според мен "черното" пеене въобще не е за "черните" Не само, че аз хич не си падам по такива определения, но от достатъчно известни"черни" артисти съм чула, че "цвета" на пеенето( а и музиката въобще) не е въпрос на кожата, расата или дори структурата на черепа (както много източници твърдят: различни "ъгли" и разположение на скули, език, небце и прочие резонират по различен начин и допринасят за богатството на нечий глас и т.н.). Само ще споделя, че до момента се познавам или съм работила с общо 14 "черни" певци, от които единствено 1 американец, 1 уругвайка и 1 нигериец ми харесва как пеят( субективно...) Самоуките африканци и американците пяли единствено в местната църква наблягат на "емоцията", викането, "импровизацията", както те му викат(т.е. пеенето по слух - което е и голяма част от съответните песенни традиции, където "ценното" и търсеният ефект са леко в разрез с това, което да кажем е прието като "хубаво пеене" в контекста на "западната" популярна музика. Доста рехава е литературата в областта, а и повечето "черни" певци, с които съм работила са самоуки, пели основно в църква( Соломон Бърк, един от любимите ми певци-даже сега на мп3-то слушам None of us are free с Blind boys of alabama, едни други "титани" :) , не случайно е и пастор). "Проблемът" с пеенето в църква-ако има такъв, е че динамиката е mf, f и ff (и последен стадий: конвулсивни припадъци ) и когато цял живот си пял така, трудно можеш да се "цивилизоваш" към някаква поп-рок среда . Даже се сещам, че преди време Пешо (китарата) ми беше пратил едни записи на негова банда с "черна" певица и дамата наистина яко наблягаше на викането(макар да беше с микрофон),което колкото и да е ефектно(в опредлени моменти) ако се ползва във всяка една от 40те+ песни, които бандата свири уморява слушателя( а музикантите още повече). В този ред на мисли според мен пеенето, което ти описваш като "черно" пеене(и което те интересува) е комерсиалното черно пеене (т.е. не бозаливото, а това, което се е "цивилизовало"), Били Уидърс примерно. За мен техниката на това пеене е в атаката на тона, местообразуването на гласни и съгласни + дикцията, фразирането и резонанса... Дишането доколкото съм забелязала е както си го докараш - в дисертацията, към която ще сложа линк има обяснено много добре именно за разликите между дишането за пеене в класически и в госпъл контекст...но тук ние говорим за вид поп пеене все пак- дишането следва фразата Та по вpеме на ровенето по библиотеки, онлайн източници и т.н. ми попадна една мнооого ценна находка. Представлява дисертация за Госпъл пеенето( за мен терминът е този, а не "черно", "червено" или друг цвят), просто защото при ВСИЧКИ хора, които пеят с такава техника ясно си личат определена постановка, фразиране, вибрато, орнаментика, динамика и резонанс при пеене: без значение от цвета на кожата или расата. ето линк (пускала съм го и др път, но мисля, че е на място да го посоча отново) към един "бял" певец, беквокалист на Стиви Уондър.Ето един друг: англичанин, от Кент, който е поживял доста време в Ню Орлиънс и сътветно попил доста от културата и музикалните подходи: Когато открих въпросната дисертация счетох за малко вероятно на някого от съфорумниците да му се стори интересно, явно съм сгрешила, което много ме радва Между другото сега се сещам за едно изказване на Боби Макферин по темата за "черното" пеене: на уъркшопа в Глазгоу една даскалица го пита за "резонанса" на черните гласове и за това как този "стил" на пеене навлиза в разни поп шоута от типа на Америкън Айдъл... неговият отговор беше, "Аз виждам цветно и това не ме интересува. Има много такива певци, които може би си мислят, че са соул или р'н'б певци защото правят смешни движения с ченето си. Искам да знам кой и кога реши, че да кривиш тона значи да пееш соул или блус и защо това да е някаква цел?? За мен човек трябва да пее естествено."(имаше предвид опитите на певци да изпълняват мелизми не с придобиване на подвижен глас(ларинкс), а с тресене на ченето ). Успех, надявам се четивото да ти е от полза. п.п. от любопитство отворих линка, който си пуснал , както казах blind boys са ми любими!!! Редактирано Май 16, 2010 от Viara Ivanova Цитирай
Angelina Sekulova Отговорено Май 16, 2010 Отговорено Май 16, 2010 Лелеее, каква "старомодна" тема... Не знам откъде да почна. Първо: ТЕМБЪР, ако е за солово пеене. Експлоатация на обертона, цвят! Това се постига със смяна или "местене" на тона/вокала от една резонансна кухина към друга. За да се постигне максимално внушение, наистина резонаторите трябва да имат "акустика на катедрала" - от кораба до купола, сиреч от гръдния резонанс до синусите, всичко трябва да работи. Второ: да, наистина - сила. Трето: култура на динамическото поведение - зарежи кварталния ентусиазъм на енориашите, които са отишли на литургия, за да си отреагират срещу "всеобщата греховност" и солистите, които навикват. Това наистина си е проблем. Черни или бели? Абееее, повечето са си черни. Има и "европеидни аналози" , но те не веят знамето. Пускам малко примери първо, от които си струва да почерпиш фраза и фигури: Donny Hathaway - Put Your Hands In The Hand - божествен соул певец! - в средата на парчето има пеене на "мммммм" и Long way from home... "Мммммм" - то е чудовищно упражнение за изпяване на тон С МАСА (от гръдния регистър, с глас!), през звучна лабиална съгласна (м), така че да се уплътни целия резонансен обем - през ноздрите вади тон буквално! И дълга фраза, забравя да диша. И страхотни украшения в края на фразата... Много госпел е изпяла тая жена, послушай каквото намериш. За тия много дълго време си мислех, че няма начин да не са черни... - също гениална банда, с много госпел-базиран репертоар. Още една певица (тя е само за илюстрация на бяло/черния контраст) - чисто бяла, даже немскоезична. Чуй видеото в майспейса: Pascal von Wroblewski - What are you doing. И нея я помислих за чернилка, като я чух за първи път (госпел не знам дали пее...); - също класика - чудни хармонии!Тук можеш да пробваш с едно упражнение - на Nobody knows използвай широкия окръглен вокал О на body, намери си най-ниския тон, който можеш да изпееш плътно, с маса, и като изпееш на него boоо -, задръж тона, да го усетиш в гръдния резонатор и на същия тон изпей dy (диии). Дръж на И-то и мести резонанса от гърдите към синусите. Трябва да чуеш как от окръглен и дълбок тонът става "светъл" и "плосък". Внушението в тая музика се постига точно с такъв "рисунък". И ето още трима луди, дето владеят динамиката - от форте до пианисимо (безкомпромисни): - първо си пеят соловите партии, а на финала... и муха да бръмне, би ги надвикала. И шоу правят де, има много кодош и "преиграване" в поведението им... Хайде, като прочетеш книгата, дисертацията и понаизустиш любимите си примери..., предполагам, че ще чуем за теб от медиите! Цитирай
joroboro Отговорено Май 18, 2010 Автор Отговорено Май 18, 2010 В този ред на мисли според мен пеенето, което ти описваш като "черно" пеене(и което те интересува) е комерсиалното черно пеене (т.е. не бозаливото, а това, което се е "цивилизовало"), Били Уидърс примерно. Извинявай, ама това, което казваш, не е логично Ако ми кажеш. че Соломон Бърк или Блайнд Бойс, които и на мен са ми любими, са комерсиални, направо ще ме застреляш Между другото, знеш ли, че Соломон Бърк ще идва в БГ, като си толкова отворена Внушението в тая музика се постига точно с такъв "рисунък".И ето още трима луди, дето владеят динамиката - от форте до пианисимо (безкомпромисни): - първо си пеят соловите партии, а на финала... и муха да бръмне, би ги надвикала. И шоу правят де, има много кодош и "преиграване" в поведението им... Благодаря за практическите илюстрации, но ако трябва да см честен тримата тенори са много зле, много е преиграно, театрално и неискрено. Пък дори и само за пеене да става въпрос много повече предпочитам другите трима, за мен това е троицата в блуса BB King Buddy Guy и John Lee Hooker Цитирай
Angelina Sekulova Отговорено Май 20, 2010 Отговорено Май 20, 2010 Благодаря за практическите илюстрации, но ако трябва да см честен тримата тенори са много зле... Тц-тц-тц... И мен, докато компилирах линковете, все ме глождеше съмнение дали тия хора не са си объркали попрището... Пък дори и само за пеене да става въпрос... А то не? ------------ Ето още една практическа сламка: Потърси из мрежата, тя гостува и води практически занятия в София по госпел пеене (уъркшопи/'работни шопи', както сега се казва на чиС български), съпроводени с увлекателни разкази за традицията и произхода на тази музика. Пускам същото парче, интерпретирано от набедените тенори (понеже съм си природно тъпа и си харесвам певци, дето имат, та им 'артисва): Three Mo`Tenors - Let the good times roll Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.