Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте пичове :virtuoz:

 

Бих ви бил много задължен, ако можете да помогнете с няколко практически съвета за черно, негърско пеене - блус, соул, госпъл и всякакви други подобни :))))) Дишане, постановка и всякакви такива...

 

Тук можете да видите и чуете един изпълнител - Solomon Burke, който много ми е влязъл под кожата напоследък, за да разберете какво имам предвид (класическия соул и черно пеене, а не модерни r'n'b изгъзици,да ме прощавате за израза)

 

http://www.youtube.com/watch?v=4hv6sQXI1WY&feature=fvst

 

Благодаря ви предварително!

Отговорено

Ами аз имах една книжка, даже май беше от издатлство от САЩ:

 

"Соул-пеене в 10 стъпки", ама може би вече съм я дал на някого. Много полезно четиво. Прочтиташ го и си готов. :whistle:

Отговорено

^ Точно това мислех да напиша.

 

"Черното" пеене си е за черните. Естествено, има прекрасни образци на бели мъже и жени, които пеят убийствено соул, фънк, R&B, old school blues. Но, както се досещаш, те са по-скоро изключения, които потвърждават споменатото правило.

 

Четенето може да ти даде някои идеи, но по-добрата стъпка в конкретния момент най-вероятно е вокален педагог, на когото да обясниш стила, в който искаш да се развиваш и да ти бъдат дадени конкретни насоки не само за въпросните стилове, тоноизвличане, техники и т.н., а в точно твоя случай и съобразени с твоите възможности, тембър и маниер.

 

Успех!

Отговорено
Ами аз имах една книжка, даже май беше от издатлство от САЩ:

 

"Соул-пеене в 10 стъпки", ама може би вече съм я дал на някого. Много полезно четиво. Прочтиташ го и си готов. :whistle:

 

 

Имаш ли я още :)

Отговорено (Редактирано)

Преди няколко месеца доста стабилно се бях заела да проучвам темата, защото според мен "черното" пеене въобще не е за "черните" :) Не само, че аз хич не си падам по такива определения, но от достатъчно известни"черни" артисти съм чула, че "цвета" на пеенето( а и музиката въобще) не е въпрос на кожата, расата или дори структурата на черепа (както много източници твърдят: различни "ъгли" и разположение на скули, език, небце и прочие резонират по различен начин и допринасят за богатството на нечий глас и т.н.).

 

Само ще споделя, че до момента се познавам или съм работила с общо 14 "черни" певци, от които единствено 1 американец, 1 уругвайка и 1 нигериец ми харесва как пеят( субективно...)

Самоуките африканци и американците пяли единствено в местната църква наблягат на "емоцията", викането,

"импровизацията", както те му викат(т.е. пеенето по слух ;)- което е и голяма част от съответните песенни традиции, където "ценното" и търсеният ефект са леко в разрез с това, което да кажем е прието като "хубаво пеене" в контекста на "западната" популярна музика.

 

Доста рехава е литературата в областта, а и повечето "черни" певци, с които съм работила са самоуки, пели основно в църква( Соломон Бърк, един от любимите ми певци-даже сега на мп3-то слушам None of us are free с Blind boys of alabama, едни други "титани" :) :) , не случайно е и пастор).

 

"Проблемът" с пеенето в църква-ако има такъв, е че динамиката е mf, f и ff (и последен стадий: конвулсивни припадъци ;) ) и когато цял живот си пял така, трудно можеш да се "цивилизоваш" към някаква поп-рок среда :). Даже се сещам, че преди време Пешо (китарата) ми беше пратил едни записи на негова банда с "черна" певица и дамата наистина яко наблягаше на викането(макар да беше с микрофон),което колкото и да е ефектно(в опредлени моменти) ако се ползва във всяка една от 40те+ песни, които бандата свири уморява слушателя( а музикантите още повече).

 

В този ред на мисли според мен пеенето, което ти описваш като "черно" пеене(и което те интересува) е комерсиалното черно пеене (т.е. не бозаливото, а това, което се е "цивилизовало"), Били Уидърс примерно. За мен техниката на това пеене е в атаката на тона, местообразуването на гласни и съгласни + дикцията, фразирането и резонанса... Дишането доколкото съм забелязала е както си го докараш ;)- в дисертацията, към която ще сложа линк има обяснено много добре именно за разликите между дишането за пеене в класически и в госпъл контекст...но тук ние говорим за вид поп пеене все пак- дишането следва фразата

 

Та по вpеме на ровенето по библиотеки, онлайн източници и т.н. ми попадна една мнооого ценна находка.

Представлява дисертация за Госпъл пеенето( за мен терминът е този, а не "черно", "червено" или друг цвят), просто защото при ВСИЧКИ хора, които пеят с такава техника ясно си личат определена постановка, фразиране, вибрато, орнаментика, динамика и резонанс при пеене: без значение от цвета на кожата или расата. ето линк

(пускала съм го и др път, но мисля, че е на място да го посоча отново) към един "бял" певец, беквокалист на Стиви Уондър.

Ето един друг: англичанин, от Кент, който е поживял доста време в Ню Орлиънс и сътветно попил доста от културата и музикалните подходи:

Когато открих въпросната дисертация счетох за малко вероятно на някого от съфорумниците да му се стори интересно, явно съм сгрешила, което много ме радва :)

Между другото сега се сещам за едно изказване на Боби Макферин по темата за "черното" пеене: на уъркшопа в Глазгоу една даскалица го пита за "резонанса" на черните гласове и за това как този "стил" на пеене навлиза в разни поп шоута от типа на Америкън Айдъл... неговият отговор беше,

"Аз виждам цветно и това не ме интересува. Има много такива певци, които може би си мислят, че са соул или р'н'б певци защото правят смешни движения с ченето си. Искам да знам кой и кога реши, че да кривиш тона значи да пееш соул или блус и защо това да е някаква цел?? За мен човек трябва да пее естествено."(имаше предвид опитите на певци да изпълняват мелизми не с придобиване на подвижен глас(ларинкс), а с тресене на ченето ).

 

Успех, надявам се четивото да ти е от полза. :slap:

 

п.п. от любопитство отворих линка, който си пуснал :D, както казах blind boys са ми любими!!!

Редактирано от Viara Ivanova
Отговорено

Лелеее, каква "старомодна" тема... :cheers::cheers2:

 

Не знам откъде да почна.

Първо: ТЕМБЪР, ако е за солово пеене. Експлоатация на обертона, цвят! Това се постига със смяна или "местене" на тона/вокала от една резонансна кухина към друга. За да се постигне максимално внушение, наистина резонаторите трябва да имат "акустика на катедрала" - от кораба до купола, сиреч от гръдния резонанс до синусите, всичко трябва да работи.

Второ: да, наистина - сила.

Трето: култура на динамическото поведение - зарежи кварталния ентусиазъм на енориашите, които са отишли на литургия, за да си отреагират срещу "всеобщата греховност" и солистите, които навикват. Това наистина си е проблем.

 

Черни или бели?

Абееее, повечето са си черни. Има и "европеидни аналози" ;), но те не веят знамето.

 

Пускам малко примери първо, от които си струва да почерпиш фраза и фигури:

Donny Hathaway - Put Your Hands In The Hand - божествен соул певец!

- в средата на парчето има пеене на "мммммм" и Long way from home...

"Мммммм" - то е чудовищно упражнение за изпяване на тон С МАСА (от гръдния регистър, с глас!), през звучна лабиална съгласна (м), така че да се уплътни целия резонансен обем - през ноздрите вади тон буквално! И дълга фраза, забравя да диша. И страхотни украшения в края на фразата...

Много госпел е изпяла тая жена, послушай каквото намериш.

За тия много дълго време си мислех, че няма начин да не са черни... - също гениална банда, с много госпел-базиран репертоар.

 

Още една певица (тя е само за илюстрация на бяло/черния контраст) - чисто бяла, даже немскоезична. Чуй видеото в майспейса: Pascal von Wroblewski - What are you doing. И нея я помислих за чернилка, като я чух за първи път (госпел не знам дали пее...);

 

- също класика - чудни хармонии!

Тук можеш да пробваш с едно упражнение - на Nobody knows използвай широкия окръглен вокал О на body, намери си най-ниския тон, който можеш да изпееш плътно, с маса, и като изпееш на него boоо -, задръж тона, да го усетиш в гръдния резонатор и на същия тон изпей dy (диии). Дръж на И-то и мести резонанса от гърдите към синусите. Трябва да чуеш как от окръглен и дълбок тонът става "светъл" и "плосък".

 

Внушението в тая музика се постига точно с такъв "рисунък".

И ето още трима луди, дето владеят динамиката - от форте до пианисимо (безкомпромисни):

- първо си пеят соловите партии, а на финала... и муха да бръмне, би ги надвикала. :coolp:

И шоу правят де, има много кодош и "преиграване" в поведението им... :)

 

Хайде, като прочетеш книгата, дисертацията и понаизустиш любимите си примери..., предполагам, че ще чуем за теб от медиите! :rolleyes:

Отговорено
В този ред на мисли според мен пеенето, което ти описваш като "черно" пеене(и което те интересува) е комерсиалното черно пеене (т.е. не бозаливото, а това, което се е "цивилизовало"), Били Уидърс примерно.

Извинявай, ама това, което казваш, не е логично :thumbs_up:

Ако ми кажеш. че Соломон Бърк или Блайнд Бойс, които и на мен са ми любими, са комерсиални, направо ще ме застреляш :thumbs_up:

 

Между другото, знеш ли, че Соломон Бърк ще идва в БГ, като си толкова отворена :pray:

 

Внушението в тая музика се постига точно с такъв "рисунък".

И ето още трима луди, дето владеят динамиката - от форте до пианисимо (безкомпромисни):

- първо си пеят соловите партии, а на финала... и муха да бръмне, би ги надвикала. :thumbs_up:

И шоу правят де, има много кодош и "преиграване" в поведението им... :rocker:

Благодаря за практическите илюстрации, но ако трябва да см честен тримата тенори са много зле, много е преиграно, театрално и неискрено. Пък дори и само за пеене да става въпрос много повече предпочитам другите трима, за мен това е троицата в блуса :coolp:BB King Buddy Guy и John Lee Hooker :pray:

Отговорено
Благодаря за практическите илюстрации, но ако трябва да см честен тримата тенори са много зле...

Тц-тц-тц...

И мен, докато компилирах линковете, все ме глождеше съмнение дали тия хора не са си объркали попрището... :cheers2:

Пък дори и само за пеене да става въпрос...

А то не?

------------

Ето още една практическа сламка:

Потърси из мрежата, тя гостува и води практически занятия в София по госпел пеене (уъркшопи/'работни шопи', както сега се казва на чиС български), съпроводени с увлекателни разкази за традицията и произхода на тази музика.

 

Пускам същото парче, интерпретирано от набедените тенори (понеже съм си природно тъпа и си харесвам певци, дето имат, та им 'артисва):

Three Mo`Tenors - Let the good times roll

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.