Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Здравейте колеги,

Пиша в този раздел, защото предполагам хората с по-преки впечатления по въпроса влизат предимно тук.

Аз пея с корем, защото имам много басов и опевен глас и когато се опитвам да пея с диафрагма звуча като църковен баритон до бас, а не мога да вкарам дрезгавина за по-продължително време.Явно е до физиологя.

Въпреки че съм правил доста записи на вокали, част от които не са изобщо лоши, а други са фрапиращо зле, аз съм си предимно китарист, и затова искам да ви попитам следното:

 

Варират ли гласовите данни, и ако е така защо?Има ли периоди на застой и на влошаване на вокалните способности, или човек може така да си школува техниката на пеене, че винаги да демонстрира еднакъв потенциал в пеенето си?

 

Като примери ще посоча Metallica - "91" и Ахат - "Походът" - в тези албуми въпросните певци демонстрират изключителни вокални умения, които сякаш са били само някакъв моментен изблик на тези способности, защото след това почват да звучат сякаш се опитват да постигнат нещо, което веднъж са направили с лекота.

Моите уважения и към двамата, не са ми изобщо идеал за любим вокал, но са подходящи за този пример без да е необходимо да ги коментираме повече.

 

Благодаря.

Редактирано от Slacoth
Отговорено (Редактирано)

Много готин въпрос! :D

 

Конкретно техниката при певците е като техниката при инструменталистите: ако не репетираш редовно, "забравяш" това, което си научил и отнема време да си възвърнеш формата.Т.е. едната част на въпроса ти е свързана с редовното правене на упражнения, които имат за цел да развиват слуха, диапазона, опората, мускулната памет, интонацията, ритмичността, практическото приложение на познанията ни по теория на музиката при пеене и т.н.

Ако всеки ден се отделя по минимум един час за една примерна програма от

15мин упражнения за дишане и опора с нарастваща трудност

15мин упражнения за диапазон и интонация

15мин опора, интонация и артикулация

15мин call&response за развитие на слух, ритмичност и фразиране

ще се забележи подобрение в съответните области.Ако се пеят само песни обаче, и по 4 часа на ден да пееш, много по-трудно ще отбележиш някакъв прогрес, защото проблемите с "гласовите данни" и пеенето само с песни не се разрешават.

 

Не всичко е до придобиване и поддържане на техника обаче.

Има значение физическото състояние на организма.

Има значение амбицията за развитие: пеем за кеф, пеем за изпит, пеем за придобиване на "професионално ниво" или постоянно нещо ни човърка да развиваме гласа и пеенето си още и още.

Има значение и конкретната песен, която трябва да изпеем-доколко сме се съобразили с вокалните си способности, има ли начин песента и гласът да се "напаснат" по-добре.

Певците имаме и една особеност на инструмента: за разлика от механичните инструменти е много нестабилен.

Примерно един басист може да има проблем с баса или кубето:да кажем интонационни проблеми в следствие от изпускане ( :ok: ) или промени в атмосферните условия, но те могат да се отстранят. Също и кубето: може да прецакаш говорител, някое копче да не бачка: носиш на ремонт и в повечето случаи всичко е "като преди", нагласяш EQ-то и знаеш, че като бучнеш този бас в това кубе с тези настройки и свириш с пръсти ще получиш еди какъв звук всеки път...и сутрин, и обед, и вечер, и вкъщи, и на сцена, и в студиото.

 

При нас не е така. Неизменно техниката и редовното репетиране помагат примерно настинките (УНГ) да минават по-лесно. Обаче всяка една настинка, всяко недоспиване, всяка емоция, въобще промяна на физическата кондиция( веднага давам пример с дамите: по време на цикъл гласът се променя, някои "губят" октава, при други гласът се "измества" с октава надолу, "цветът" също се променя)-всичко това с малки изключения е извън нашия контрол и влияе на качеството на гласа ни и на способността си да контролираме своето EQ : коремните мускули, артикулаторите и резонаторите, тъй като за добро или лошо ние сами можем да "променяме" формата на инструмента си: ако сме стресирани, под напрежение, емоционално нестабилни гърлото "автоматически" се стиска, губим контрол над дъха, а звуците, които излизат при пеене допринасят за стреса още повече.

 

Творчеството и пеенето на Джеймс следих до Рилоуд и оттогава насам не съм барвала Металика, а на Ахат не съм слушала много, така че не мога да коментирам твоите примери, но веднага мога да посоча Уитни Хюстън, Марая Кери и Бионсе, а от нашите Камелия Тодорова.

Най-драматична е промяната при първата. Ако си чул нещо от последния ѝ албум и си гледал нещо от нея лайв напоследък ще разбереш какво имам предвид: няма контрол над дъха, няма го брилянтния тон, не особено приятно дрезгава(с липсващи тонове), няма го "характера" в пеенето. Това, което може да се чуе в Бодигард или My love is your love албумите е безвъзвратно изгубено-после алкохолът и наркотиците не влияели...Айде бе!

При Марая също има голяма промяна, но тя успешно я прикрива с търсене на "друго звучене" и избягва песните, изискващи вокални акробатики и подвижност на гласа.

А Бионсе има страхотно развитие на гласа от времето с Дестинис Чайлд.

Първо чисто физически, гласът при жените се развива до около 29-30 горишна възраст, освен това от голямо значение е физическото натоварване (пеене, комбинирано с тичане по плажа и т.н.), както и употребата на класически упражнения:

за развитие и стабилизиране на главовия регистър, за овладяване и разширяване на ниския регистър, за артикулация, редуване на стакато и легато за подвижност, солфежни упражнения за точно интониране. Освен това обаче ако си слушал последния албум (всъщност то при нея си е тенденция още от първите самостоятелни проекти) всяка песен "развива" гласа ѝ с нещо: песните(вероятно) са "строени" върху особеностите на гласа ѝ и разни "фатки".

 

Това го споменавам, защото гласът и пеенето на един певец могат да бъдат представени изключително добре при изпълнение на песен, правена "по мярка". Това невинаги може да стане с песен, написана само от певеца/бандата (случая с Джеймс и Звезди), защото малко от нас са специалисти и познават гласа си толкова добре или имат опит в писането за глас.

Говоря за песен, написана от някой, който

1.ти познава гласа

2.умее да пише(аранжира) за глас

Може да съм пристрастна, тъй като мен лично много ме интересува точно тази част от писането на музика, но за мен тези хора са невероятни майстори:metalist:)))

 

Дадох за пример и Камелия Тодорова - за нея съм чувала от много хора, че на младини е била страхотна певица.

Аз обаче не съм го хванала този период. Първо алкохолът и личните драми не прощават, още по-малко на певците.

Второ- по гореспоменатите фактори, не е всичко гласови данни и репетиции. Камелия, въпреки че има добри "гласови данни" и е придобила техника за годините, през които се е занимавала с пеене, въпреки че продължава да ходи на уроци няма развитие и няма да има, защото при нея всичко е маниерничене и имитация на тази или онази певица... нямаш ли амбиция да развиеш своя глас ще стигнеш само до сполучлива имитация на еди кой си и толкова...

 

 

А за теб: какво имаш предвид с това, че пееш с корем?Ще ми е интересно да те чуя ако нямаш нищо против :headbang:

Редактирано от Viara Ivanova
Отговорено

Когато слушаш студийна продукция не можеш да правиш изводи за развитието на певеца. По-скоро за развитието на продуцента или на софтуера. Тия пичове в студията правят абсолютни магии. Ако искаш да сравниш това, което се случва с годините, трябва да имаш наблюдения "на живо".

Отговорено
А за теб: какво имаш предвид с това, че пееш с корем?

 

Първо за уточнение ще повторя, че аз съм китарист и ако съм си позволявал да пея, то е било само в домашното ми студио (с изключение на тийнейджърските ми години, когато не обръщах внимание на качестеното представяне).

Иначе на въпроса ти, при пеене съм добил навика да си стягам коремните мускули, и по този начин мога да по-дълго време да пея без да вдишвам, като напрежението се обира от корема, а не от гърдите.

 

Ако искаш да сравниш това, което се случва с годините, трябва да имаш наблюдения "на живо".

 

О.К. не твърдя обратното.

Отговорено

:)много готино, че пееш, та дори да е само в товето студио и че си ги забелязал тези неща!!! :)

на това със стягането на коремните мускули му си вика опряно пеене :) супер!

но не разбрах добре: усещаш, че пееш по друг начин като пееш с "диафрагма" ли?

за мен това са два начина да се обясни едно и също усещане за пеене

Отговорено
но не разбрах добре: усещаш, че пееш по друг начин като пееш с "диафрагма" ли?

 

О.К...

Музикалния "студиен" продукт Innerhell , чийто инициатор съм аз, стилово е ориентиран към блек метъл звученето.Там действам като композитор, китарист, басист, програмист и ... вокалист.

Тъй като от няколко години имам проблеми с харш вокалите (явно съм използвал грешна техника, която ме доведе дотук), а в парчетата ми чистите вокали са доста рядко срещани трябваше да намеря начин да крещя, като си пазя гърлото.

Казано накратко, когато пея дрезгаво (меко казано) дишам с "корема си", а при чистите вокали дишам с гръден кош.В my space (.../innerhellbg) съм качил едно парче, което изцяло съм изпял с чисти вокали, казва се Eternal Flame и ми е много любимо.Въпреки, че е демо запис, там можеш да добиеш представа за използвания метод на пеене, който прилагам, когато се налага да пея :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.