Jump to content
Българският форум за музиканти

Начинаещ в тая област търси информация


Recommended Posts

Здравейте, търся начини да изкопча от някаде информация за mix-ове и музикалното инжинерство като цяло. Ако някой знае полезни книги, образователни филмчета или учители ще съм много благодарен да сподели. От доста време се ровя из нета обаче там все едно и също пише.. пък че и се плаща :music336:

 

Отностно учителите:

Тва което искам да записвам е малко странно като стил но като цяло много жица :happy:

обикновенно записвам поне 3 китари (със презаписваме на ритъм китарата за здравина) чрез външна саунд карта и си избирам всички ефекти и усилватели през софтуеар-а

наскоро взех бас и с него записвам по същия начин (със същия софтуеър)

барабаните ги правя с една програмка Hydrogen в .wav и си звучат както трябва (с малко бас бууст и реверб тъи като от eq не разбирам много много)

и общо взето тва е (вокали по късно)

засега ги сглубявам в Reaper но нали в замунда има всичко :D

 

та си търся учител който да ми виси на главата докато записвам и да ми обяснява кое как и защо! :D

 

съжалявам ако тва не е правилното място за обявата :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполагам , че няма да е съвсем от полза, ала все пак :

Студио Графити организират курсове , до колкото ми е известно има какво да се научи там .

http://www.graffittistudio.com/bg/overview.html

Като цяло "някой да ти виси на главата" е доста скъпо удоволствие.

Иначе - ако някой знае достъпна литература , нека сподели , наистина !!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цената на курса в Графити е соленичка,тъй че не е зле капацитетите/а тук ги има/ да хвърлят едно око кои са лекторите и какво повече може да се научи от тях.Иначе-евала за креативността на обучаващите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако искаш да се занимаваш с това ти трябват:

1. Основни (или и херметични) познания по акустика

2. Основни по дигитализация на звука в съвремените електронни устройства

3. Задели пари да си третираш акустически помещение или стая в която ще записваш и смесваш (домашно студио), ако ще ползваш мониторни колони.

4. т.3 може да отпадне, ако заделиш малко по-малко пари и време, но си купиш качествени слушалки за миксиране.

5. Ако си в т.4 ще ти се наложи да се върнеш в скобите на т.1

6. Ще ти трябва Учебник, Ръководство за съответната DAW програма, с която ще миксираш (едва ли ще имаш пари за студиен пулт и за студио). Обикновено са на английски, немски, испански, така че тук вече се оправяш, както можеш.

7. Самата програма: Cubase, Sonar, Reaper, Logic (ако ползваш Macintosh компютър), Podium, FL Studio, Ableton... много са.

8. VST и VSTi плъгини. Достатъчни са VST плъгините вградени в самите програми или такива на Waves, Voxengo, FabFilter и др.. За VSTi вече ще потърсиш сам: синтезаторни, барабанни, бас, семплери... много са и са най-различни.

9. Можеш да си намериш книгата Mixing and Mastering with Waves. Също и други книги свързани с Home Recording, Mixing и подобни. Торенти има десетки. :punk_guitar:

10. Добра музикална култура и здрави и чисти уши!

 

 

---------

 

Разбира се достатъчно нов и мощен комп откъм процесор, рам памет и хард диск се подразбира. Заедно с прилична звукова карта тип, PCI, PCI-E, USB или FireWire (1394).

Ако си кът с парите (като повечето), може и за начало бюджетна Creative да си вземеш и да я позваш с Kx драйвер. Ето ти тук модели които работят с него:

http://kb.kxproject.lugosoft.com/list.html

 

* unsupported не работят с Kx драйвера!

* аз бих се спрял на някоя от раздел 10k2 based вероятно са по за не повече от 50-60 лв. в момента

Редактирано от BaMnupa
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виж тази тема относно специализиции на Софийския университет по:

 

Тонрежисура и виртуални студийни технологии

Аудиодизайн и мастеринг процеси

Мидисеквенсери и виртуални инструменти

Компютърен нотопис

Протуулс (Protools 8 + Control 24)

Справки и записвания на ЛС, 0878929839 или adriang@mail.bg

 

http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=63982

 

Доц. Адриан Георгиев има и няколко книги, които могат да ти свършат чудесна работа - за аудиомонтажи и тонрежисура, за миди технологията и т.н. Потребителското му име тук е VSTi .

 

Успех!

 

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ви сташно много!! тези неща наистина ще са ми от полза :icon_shithappens::hysterical:

 

само да попитам Reaper (+VST и VSTi plugin-и) като софтуеър достатучен ли е за качествени миксове и обработка на записи?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И още един въпрос, знам че избързвам но ми е много интересно, как се прави един микс да звучи добре на всички аудио системи?? (от слушалки тапички до много мегавата мощност) благодаря пак :icon_shithappens:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Reaper с VST и VSTi plugin-и ще ти е напълно достатъчен за миксове. А дали ще са добри зависи само от теб, а не от програмата и плъгините които ти ползваш.

2. Ами след микса обикновено се прави мастеринг (ако е наложително и имаш аудио-мастеринг специалист под ръка), но по принцип смесвай на такова нинво на звука, на което ти си свикнал да слушаш музика. Аз например не издържам на силна музика, а слушам предимно техничен дет метъл и прог-метъл и то на слушалки. Така съм свикнал. А и нямам специална стая, която да съм третирал акустически и вътре да си сложа мониторни колони които да понадуя така да се каже. Ти си реши как ти е удобно. Имам приятел, който никога не слуша музика под 70-80 dB или пък на слушалки и дори отказва да си купи мп3 плеър, така че - всеки различно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имах предвид че примерно записвам си в нас няква песен с барабани басс и 2 китари, на 300 ватовите колонки си звучи както трябва и както искам без да ги дооправям с reaper обаче като ги пуснах на тапичките... там е някъв отвратителен режещ звук :hysterical: а на нормалните слушалки пък е лек и някъв мазен :spam: и като нагодя звука за едното се прецаква за другото и се чудих ква е тая магия дето да се чува както трябва на всякакви системи но.. да всичко с времето :ban:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както веднъж любезно бях осведомен: Като не става , значи не си чел достатъчно . :-/

Всъщност-- тук тия ватове, тея dB за нищо ги нямаш, !? То не си е работа 300W колонки да ги сравняваш със слушалки .. в стая ?!? Дано тези 300В не са ТЕЗИ. Ясно какво искаш да кажеш де.Работата е там, че нито слушалките ти (предполагам) нито колоните стават за "референтни" (това е съвсем българската дума просто !),

Да речем модел на "идеалната" криваPerceived_Human_Hearing.png.

С две думи прости= ти чуваш някак си , аз чувам другояче .. в някакви граници.

твоите слушалки и колонки го изкарват различно и ВЕФ-а също различно , а на живо хептен е различно.

Техните микрофони записват с една честотна характеристика ( та даже всеки по своему), нашите , за караокето съвсем различно.

И всичко е един относителен миш в известни граници . Трикът е да направиш общата картинка красива на всеки телевизор, а не зеленото баш зелено навсякъде...

Не знам колко помогнах , но пък толкова изписах . Грехота , да не го публикувам (пост-на , съвсем българска тоже :):P )

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко се позабавих с поправката::::

 

С две думи прости= ти чуваш някак си , аз чувам другояче .. в някакви граници.

твоите слушалки и колонки го изкарват различно и ВЕФ-а също различно , а на живо хептен е различно.

Техните микрофони записват с една честотна характеристика ( та даже всеки по своему), нашите , за караокето съвсем различно.

И всичко е един относителен миш маш в известни граници . Трикът е да направиш общата картинка красива на всеки телевизор, а не зеленото баш зелено навсякъде... или трябва леко да го "конструираш" за навсякъде -м/у другото в последно време ми се струва,че вече никой не смята, че ще го слушат през моно-изпърдялка, особено рап парчетата където в огромна степен звукът се базира на издупени ниски и пищялки, ОБАЧЕ баш тях си ги "надуваш" през ГСМ-то,където е не по-различно от , извинявам се за израза ,ама като пълна моно пръдня. ..за разлика от филмите , където с право вече никой не очаква да го гледаш черно-бял, даже напротив тръгнаха и към 3D.

Не знам колко помогнах , но пък толкова изписах . Грехота , да не го публикувам (пост-на , съвсем българска тоже :):P )

Редактирано от ipo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Трябва ти време и свикване със средата на слушане. Съвсем различно е да слушаш на набримчени колони, съвсем друго е на слушалки. Затова ти трябват тичките за начало, по които да тръгнеш. И започни от т.1 :hysterical:

Ако бързаш и не знаеш къде отиваш със сигурност ще стигнеш на друго място.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И за да не останеш с грешно впечатление, че едва ли не ти казваме само да четеш, което е най-досадното нещо за човек на 15-16 г. (на каквито си ти според мен), без да знаеш на какво да обърнеш внимание между редовете, ето ти насоки:

1. Обърни внимание на това що е пик (връх) на сигнала, какво е аналогов VU метър, кога се случват те в аналоговите апаратури като усилватели, микрофони и прочее.

2. Обърни внимание на дигитализацията на елемнтите от т.1 (какво е дигитален пик на сигнала и къде може и къде не е удачно да го имаш), какво е RMS (root mean square - средно квадратично ниво) на сигнала и връзката му с аналогвия VU метър.

3. Виж как те се представят във DAW програмите и специалните за тези процеси плъгини: компресори, лимитъри, сатуратори и още много подобни

4. Къде се намира тънката граница между "напомпване на сигнала" и прекомпресиране и как ти и на какви звукови нива обичаш да слушаш музика.

5. Защо динамичните характеристики на дадено музикално парче "умират" при разлика между пиковете и RMS-то по-малка от 18-12 dB (в зависимост от типа и стила на музиката е този интервал)

6. Как да настроиш апаратурите си така, че като слушаш да не ти се налага да въртиш волумето на крайният усилващ сигнала елемнт или да го намаляш. Като подсказка ще ти кажа, че това зависи и от помещението, в което са ти мониторните колнки, на които слушаш. АКо не си свикнал със слушалки е хубаво да свикнеш, защото 80-90% от хората в момента слушат на слушалки: из даскалото, на на път за работа, в почивката , на връщане...

7. Какво значи 0 dB на дигитализиран вече звукови сигнал. и връзката му с пика, също и самото дигитализиране и защо аудио CD-тата са на 44100 Hz дигитализация, при 16 бита дълбочина на сигнала, а аудио DVD-тата са на 96000 Hz при 24 бита дълбочина и как за в бъдеще CD стандарта ще остане в историята, а после и DVD стандарта.

8. Как да извлечеш необходимото и достатъчно начално ниво на записан сигнал, за да бъде, колкото се може по голямо съотношението звуков сигнал/шум.

9. Какво е акустичен шум, аналогов шум, дигитален шум и как по-скъпите звукови карти, адпатери и микрофони с по-добри показатели по тези характеристики.

10. Научи какво е акустично изолиране на звука (за запис чрез микрофони най-вече), за максимално елиминиране на акустичния шум (от стаята или помещението)

 

Това са основните неща. Другото - сам!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...

Пак се изписаха много глупости за нищо. Най важното пак не се каза. И засилихте детето в девета глуха. Да учи децибели и време за реакция на ВУ метъра.

Детето каза нещо МНОГО смисленно. Зададе най смисленният въпрос на който повечето тук не само нямат отговор ами дори не си го задават.

Как да се направи парчето така, че да звучи еднкво добре на всякаква уредба.

Отговора е прост и той се крие дълбоко в историята. Нека се върнем на грамофонните плочи когато групата музиканти са заставали пред една фуния, певеца пред тях и директно иглата закачена на края на фунията е правила записа на мастер плочата. Този запис ако го вземеш и го пуснеш на каквато си искаш апаратура ще звучи добре. Той не е мастериран, не са му правени 100 000 000 корекции, компресиране и т.н. и още по малко някой е знаел колко децибела и колко милисекунди е ВУ метъра.

Хората са казали: Дай нещо качественно на микрофона за да получиш нещо качественно от говорителя.

Дори с кофти апаратура ако имаш качествен звук - той ще си остане такъв до края независимо на каква уредба (веф, телефон, тапички..) го слушаш.

Така, че не обърквайте детето с глупостите - Мастеринга е .... велик. Ние може да не знаем какво е мастеринг ама знаем, че има едни майстори дето взимат едно лайно (с извинение) и като го "мастерират" става велико невероятно ... страхотно парче.

 

Та като начало трябва да се разграничат малко длъжностите - тонтехник и тонрежисьор.

Единия се интересува от тока който тече а другия се интересува от това какво се чува. Единия работи с ток другия с ноти и честоти.

 

Най правилното е да "откраднеш" занаята от някъде. Да ходиш да гледаш в студио, да носиш колони по участия ... така се учи човек. Така се започва. От реалният свят на реалният звук. Видото е ... просто за обща култура. Тонрежисьор и хирург от гледане на филми не се става.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.