Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Реших да напиша тема, която излиза от рамките на квинтовия/квартовия кръг и която да визуализира останалите музикални кръгове.

Вече имаме и джаз джемове и мисля, че това ще е полезно като насока за упражнения и прочие.

 

 

Има много интересни неща, които могат да се видят при визуализирането на различните кръгове.

Например как тритонусът се явява средата на почти всички музикални кръгове (без един).

 

Какво представляват кръговете?

Това са организирани системи от равни интервали. Избираме основен тон и по него строим даден интервал, след това от следващият тон правим същото, например:

Започваме от До - строим голяма секунда нагоре, което е Ре. От ми строим още една голяма секунда и стигаме до Ми. И така докато затворим кръга, от където и името.

Как става това? Ами като стигнем до тона, от който сме започнали.

 

Нека погледнем какво имаме в системата, която използваме.

Имаме 12 полутона, които правят 1 октава. От друга стана използваме 8 интервала в ократава, които биват малки, големи, чисти и тритонус.

 

Като погледнем квинтовия/крартовия кръг, виждаме, че от основния тон квинта нагоре (5) или кварта надолу (4) получаваме същия тон. Например: квинта нагоре от До е Сол, като кварта надолу също е Сол.

До тук все ясни неща. Интересното е, че обръщението на всеки интервал сбора е равен на 9!

Защо на 9? Нали имаме 8 интервала?

Защото интервалът унисон, който няма реално "пространство" в себе си, сме приели да бъде 1, вместо 0.

Обаче по-интересното е, че когато включим и 12-те тона, сбора също е равен на 9!

Малка терца (3) и Голяма секста (6) = 9

Голяма секунда (2) и Малка септима (7) = 9

Тритонус (4.5) и тритонус (4.5) = 9

и т.н.

 

 

 

 

 

Колко вида кръгове има в нашата 12-тонова музикална система? 7 - останалите са огледални, като започнем в обратна посока. Примери:

 

1. Унисон (Остава)

2. Малка Секунда (Голяма Септима) - хроматичен

3. Голяма Секунда (Малка Септима) - целотонен

4. Малка Терца (Голяма Секста) - умален

5. Голяма Терца (Малка Секста) - увеличен

6. Квартов/Квинтов

7. Тритонус

 

 

 

- Унисоновият/Октавовият е доста скъчен, защото съдържа всичките 12 тона, но самостоятелно.

 

 

 

- Малко-секундовият кръг съдържа също 12-те тона, но в хроматична редица:

 

94874452.jpg

 

Когато върви в обратна посока, строи големи септими. Дуагоналите са на разстояние тритонус...

 

 

 

- Квартово-квинтовият кръг също съдържа 12-те тона, но в различно качество:

 

44082237.jpg

 

Интересното е, че м/у двата кръга се виждат няколко прилики - тритонуса стои също е на диагоналите...

Другото нещо, което се забелязва е, че тоновете До и Солb са на едно и също място, както Миb и Ла (които стоят на 12, 3, 6 и 9 часа).

това е така, защото 3 кварти правят малка децима, която е равна на малка терца.

Следващото - всеки втори тон стои на разстояние голяма секунда един от друг (огледално). Което означава, че квинтовият и хроматичният кръг стоят на тритонусово заместване.

Например:

II-V-I (което е основна функция в джаза), става - II-IIb-I - тритонус заместване. (V към IIb)

Подобно, III-VI-II-V-I, става - III-IIIb-II-IIb-I (което е квартов, към хроматичен).

 

Квартовият кръг е единствения, който не затваря кръга в рамките на 1 октава!!!

 

Дяволския интервал е фундаментален при кръговете! Единствения кръг, който не разделя по средата е увеличеният (на големи терци)...

 

 

 

- Следващият ще е тритонус-кръга. Той затваря кръга при третия тон (До-Солb-До). Имаме 6 различни варианта, което всъшност са двупосочни линии:

 

59505017.jpg

 

В место да запомняме 12 варианта на тритонус-кръга, трябва да запомним само 6, което двойно улеснява работата. Както ще е и при другите кръгове... :thumbs_up:

 

 

 

- Целотонният затваря кръга при 6-тия тон. Имаме 2 варианта:

 

80102934.jpg

 

Тритонусът е в диагоналите на фигурата.

 

 

- Умаленият затваря кръга при 4-тия тон. Имаме 3 варианта:

 

17226444.jpg

 

Тритонусът отново е в диагоналите на фигурата.

 

 

 

- Увеличеният затваря кръга при 3-тия тон. Имаме 4 варианта:

 

58614196.jpg

 

Този е се използва в джаза, като рехармонизиращ. (Само тук няма тритонус.)

 

 

----------------------------------------------------------------

 

Друго, което може да се направи е да се смесят кръгове, което ще е повече общо със скалите, от колкото с кръговете:

Пример е тон-полутон (полутон-тон). При него имаме 3 варианта:

 

58653787.jpg

 

Небезизвестният тритонус отново се явява в диагоналите.

 

3 варианта х 8 тона = 24 тона - което значи, че имаме всеки тон (12) два пъти в трите скали, от което следва, че на тон имаме 2 варианта (полутон-тон/тон-полутон).

 

Ако постоим триъгълник във фигурата - получаваме мажорно тризвучие.

Хубаво е да се разгледат различните варианти, които могат да се получат от този тип визуализиране.

Да се намерят акорди или фрази в различните скали и кръгове.

Това визуализиране помага на хора, които не свирят на пиано да си представят по-добре скалите при визия, подобна на пианистичната.

 

Може да се правят упражнения от мажор, мелодичен минор, пентатоника или блуз скала, като се пропуска всеки втори тон и се правят тризвучия във възходяща посока.

 

97303904.jpg

 

22065371.jpg

 

Има различни видове формули, например: 1235 (До Ре Ми Сол), 2346, 3457 или по-сложни като 1345-6543, 2456-7654...и т.н. или по-прости за усвояване на пентатониката: 1324 и т.н.

По този начин освен да опознаете дадена скала, можете и да натрупате техника, за да сте по-добри инструменталисти.

Също така това помага за усвояване на различни пръстовки на различни скали.

Всички тези неща е добре да се упражняват във всички тоналности по квинтов и квартов кръг.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.