Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Имате ли някаква техника за запомняне на гами, която е ефективна? Как го правите точно - запомняте само пръстовката ли, само степените или и степените, и нотите навсякъде по грифа?

  • Отговори 40
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

ми като знаеш пръстовката как върви от 6-та и 5-та струна ( в 2 октави примерно ) и нямаш проблеми....поне аз съм така.....знам си пръстовката и си ги свиря гамите от основния тон на съответната гама.......

Иначе мисля ,че е глупаво да се свирят гами с празни струни,както ги дават в някои учебници .......най-добре е така с пръстовката ,а и тя помага за солата ....като свириш някое соло и ти се наместват пръстите от самосебе си,както трябва да са.....затова е важна пръстовката ....поне така си мисля

Отговорено

Аз лично помня само пръстовките, но и знам само 2 гами де :D То незнам имали повече. Я някой виртуоз да каже ;)

Отговорено

Ми според мен най-лесно се заучават с импровизация.(а и е най-приятно).

Правя някакъв фон, върху който да пасва тази гама, хващам някаква пръстовка на гамата (удобна на мен, не копирана директно от учебник или урок) и започвам. Постепенно като свикна, започвам да развивам, докато в един момент зауча гамата на повечето места по грифа. Целта е в един момент да започна да импровизирам по нея без да се замислям.

Отговорено

ми гамите са много....като почнеш да ги разделяш на минорни и мажорни,в хармоничен,мелодичен вид,и като почнеш Cm ,C#m, Dm,Em,Fm,F#m,G#m,Am,Bm,G,A,B,C, и така нататък и така нататък....

Отговорено

Ми тва е, че запомнянето на пръстовките не стига. Не ми помага особено, когато искам да се движа хоризонтално по грифа, оплесква се понякога при започване от различно място (заради голямата терца 3-та 2-ра струни) и, което ме ВБЕСЯВА, не ми дава разбиране за това коя степен точно къде е! Искам да знам точно коя степен свиря, мама му, и при това да не ми триаа да мисля 2 секунди, преди да разбера. Вярно, ориентирам се горе долу, когато съм в някаква заучена пръстовка, но когато я разчупя, тъкмо стане хубаво и се "изгубвам" и ше полудея вече! :D:D;)

 

Помагайте, че ще си изхрускам джапанките. На всичко съм готов - да ги свиря тон по тон на една струна, да ги пея, да си рецитирам степените и интервалите - само да знам какво ще проработи наистина. То ясно, че няма да е само един вълшебен трик, но все пак ми трябва някакъв набор от техники, за да постигна това.

 

Айде тука великите импровизатори, помагайте! Nalbantov, Visiondann, kitaratapesho, vlado abroad и прочие и прочие.

 

Уф, отивам да си изкарвам стреса другаде. Чакам акъл!

Отговорено

Най трудното и най ефективно е да помниш по интервали. Това е истината. Помага много при импровизация , тогава с лекота можеш да променяш някой от интервалите (например да понижиш 5-та степен ) , за това е много добър вариант и се стремя така да помня , и другото което правя е , когато заучавам даден лад , особенно ако е е по крив, задъжително пускам и бакинг трак и дрънкам докато му свикна със степените. Пък и свикваш със звученето му .... много е яко ... поне за мен разбира се ....

Отговорено (Редактирано)
ми като знаеш пръстовката как върви от 6-та и 5-та струна ( в 2 октави примерно )  и нямаш проблеми....поне аз съм така.....знам си пръстовката и си ги свиря гамите от основния тон на съответната гама.......

Иначе мисля ,че е глупаво да се свирят гами с празни струни,както ги дават в някои учебници .......най-добре е така с пръстовката ,а и тя помага за солата ....като свириш някое соло и ти се наместват пръстите от самосебе си,както трябва да са.....затова е важна пръстовката ....поне така си мисля

;) Можем да поспорим малко за това с отворените струни :D Едни от най-красивите фигури (особено в кънтри музиката) са с отворени струни. Питай Стив Морз ;)

Освен това, ако запомняш само пръстовката - няма да имаш реална предства и трудно ще се ориентираш когато трябва да прилагаш по сложни скали, а не само обикновени гами.

Както казва Клей Мур в урока си - един китарист трябва да знае машинално всеки тон който съответства на всеки един праг от грифа (за всяка струна). Тогава като имаш малко по-задълбочено познание по теория - можеш да направиш чудеса. Сам ще си извеждаш скалите, даже в реално време, ще увеличаваш и намаляваш степени когато това се налага от хармонията, която подлага и т.н.

С други думи, заучаване на скала на две струни ... няма да реши много проблеми ... Трябва малко повече труд :D

:D

Редактирано от visiondann
Отговорено

Според мен най-добре е човек да ползва cross reference така да се каже. Мисля че един удачен метод е свиренето на гами на една струна или непрекъснати смени на пръстовкита, защото когато човек заучи една пръстовка и тя става наизуст, без свирещия да разбира какво точно свири. Аз все още не съм се отървал от този вреден навик да уча нещата само визуално и според мен е много полезно човек да хване една фигура или соло или каквото си иска и да го свири и транспонира по всички най-различни начини за които се сеща. Това помага човек да си научи тоновете по целия гриф, което значително улеснява нещата и при импровизацията и при просвирване на чисто новичките идейки, които още мъгляво звучат в главата, понеже със сигурност на всеки му е познато явлението, в което ти идва една идея, хващаш китарата, изсвирваш първите три тона, четвъртия го сбъркваш и идеята исфирясва...много кофти.

 

Затова...вж. по-горе :D

Отговорено
;) Можем да поспорим малко за това с отворените струни :D Едни от най-красивите фигури (особено в кънтри музиката) са с отворени струни. Питай Стив Морз :D

Освен това, ако запомняш само пръстовката - няма да имаш реална предства и трудно ще се ориентираш когато трябва да прилагаш по сложни скали, а не само обикновени гами.

Добре съгласна съм за фигурите в кънтри музиката,но пък ако трябва да помниш 20 гами и то все със празни струни,диези,бемоли и т.н. става малко обърквация!!! :D

Иначе за по-сложните скали,както каза,наистина не е достатъчна само пръстовката.Ама иначе степените ги разбирам малко,но все пак имам още доста неща да уча !!!!Както обичам казвам всичко с времето си !!!! ;)

Отговорено

Явно тук се търси нещо по-алтернативно, но все пак: защо не пробвате класиката в жанра - разучаване по позиции? Това май е най-методичният начин за разучаване на скалите (почти всички школи работят по него) и освен това така постепенно се развива усет и за "хоризонталното" разположение на тоновете по грифа.

Отговорено

не съм чел какво казват другите затова може и да се повторя

първо и най-важно е да знаеш перфектно всички ноти по грифа

второ и още по-важно:metalist: е да знаеш всички арпежи по грифа но не само стандартните от 6 и 5 струна с основен тон - хубаво е да свириш в една позиция всички арпежи на всички акорди

и после просто добавяш оставащите тончета към арпежа и няма проблеми

аз така правя, но имам още много докато доразвия тая стратегия и да ми стане безпроблемна

и така аз лично асоциирам всяка гама със звучащ акорд <_>

Отговорено
първо и най-важно е да знаеш перфектно всички ноти по грифа

По грифа ноти няма,има тонове.Нотите са върху нотния лист :metalist:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.