Jump to content
Българският форум за музиканти

Състеин ?


Recommended Posts

Ако сложа три едновремено включени хъмбъркъра ще се удължи ли тона? Искам да прасна някои флажолет да отида да си купя кафе и цигари и като се върна да продължава да пищи. Става вапрос за китара. Някакви предложения?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не!

Сигнала ще се усили, и за сметка на това, ще нарастне и шума.

Освен това, съпротивлението на адаптера при последователно свързване ще стане твърде голямо, и тока ще е много малък, откъдето ще имаш и повече смущения от кабелите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не. Даже напротив - адаптерите са магнит, и колкото повече адаптери, толкова по-бързо ще спират струната да трепти, което, както се сещаш убива дължината на тона.

 

Това, за което говориш става когато свириш близо до много усилена колона (което в случая с Manowar не е трудно :) ), кубе или каквото и да било друго, което издава звук. Тогава става микрофония. Ако обаче си до собственото си кубе или колона, която издава звука от твоята китара се получава един цикъл, който на практика може да продължи вечно, а именно:

 

Китарата ти издава някакъв тон -> този тон излиза от говорителя и вибрациите удрят струната отново -> струната продължава да трепти и така до "безкрай". Ако успееш да го контролираш, разбира се, за да изкара точно тон, какъвто на теб ти трябва, а не просто безразборен ушепробивен писък. Иначе става и без да си ударил струна - тогава просто адаптера хваща някакъв околен звук и почва пак същия цикъл на улавяне и "въртене" на звука, който за части от секундата се наслагва многократно до характерното пищене на микрофонията. Затова адаптери се парафинират - парафина, бидейки мек, улавя до голяма степен страничните шумове около адаптера като абсорбира вибрациите и звукът, който улавя и издава е главно от струните.

 

Та така...вкъщи не можеш да правиш такива неща, поне без да строшиш няколко прозореца (да си докараш гнева на съседите, убиеш или трайно увредиш домашния любимец и т.н. :) ) или не увеличиш и се навреш в кубето с китарата, така че струните почти да го докосват.

Редактирано от SomeoneElse
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Човек, ти сериозно ли ги мислиш тия работи, или просто всяваш смут? :recourse: Не ми разваляй доброто мнение за теб, моля те!

 

Иначе конкретно за твоите твърдения - адаптерът най-общо може да се разгледа като индукционна бобина, каквато е или инако казано на схемата се разглежда като бобина със последователно свързано съпротивление и паралелно на тях кондензатор. Отделно бидейки индукционна бобина магнитът е постоянен => той оказва константно влияние на струната => ако имаш 3 адаптера независимо длаи са включени или не, те влияят с магнитното си поле на струната, доколкото то може да влияе. Всъщност те не влияят пряко на нея, ами по-скоро трептенето на струната внася моментни колебания в описаното от магнита поле, което води до индуциране на сигнали в намотката на адаптера. Един вид ако нареда 16 адаптера на китарата си независимо колко от тях са включени влиянието на адаптерите върху струната е константно!

 

Следващият момент това с парафина, не стоплих как физическото му свойство да е мек влияе на електроиндукцията, която протича в адаптера, затова оставям да се аргументираш.

 

Ефектът, за който говориш, се нарича фийдбек и практически, не знам доколко ще е безкраен цикъл, но виж убеден съм, че ако не е контролиран ще мине в микрофония за отрицателно време... Микрофонията е точно вид фийдбек, който не е контролиран и наслагването на определен честотен диапазон и неговото усилване графично изразено, напомнящо графиката на гемотрична прогресия, води до това умопомрачително свистене, пищене, бучене и т.н. зависи от честотния диапазон, който предизвиква микрофонията.

 

Тук почва моето съждение: Ако не ме лъжат разсъжденията състейнът е следствие от трептенето на струната, което както вече установихме е относително константно независимо от броя адаптери. Оттук идва въпросът, че индуктивността на адаптера трябва да е по-висока, за да се възбужда от по-малки промени в магнитния поток и оттам идва въпросът, че ще вкарва повече шумове... Нека някой по-запознат да се изкаже по-компетентно по въпроса - ще ми е изключително интересно да науча нещо съществено ;)

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че нещо не се разбрахме от самото начало. Авторът на темата говори за флажолет. Аз приех, че той казва флажолет на този пищящ звук, който много китаристи често оставят да звучи по време на някакво one-man-solo по средата на концерт или на края не песен. И понеже даде за пример Manowar, сметнах че говори за това, което се случи на концерта на Manowar с 15-минутните микрофонии накрая, т.е. има объркване в схващането за флажолет.

 

Сега за магнитите:

 

Постоянни магнити са, да, но са магнити. Не казвам че привличат струната различно, в зависимост дали са включени или не. Всеки адаптер малко или много привлича струната към себе си. До тук добре. Колкото повече са те - толкова повече биха привличали струната към себе си - все една и съща сила, която е сбор от силата на дърпане от всички адаптери и, да, остава си константна, докато не промениш броя на адаптерите или разстоянието им до струните. Затова и ако издърпаш адаптерите много близо до струните ти ядат състейна.

 

Другото за което говорех е ТОВА и ако пича се беше обърнал с лице към колоната щеше да си пищи до утре.

 

Ето и малко по въпроса с парафина:

 

How do I know if my pickups need potting? Pickups will squeal and make a loud whistling noise similar to a microphone when it feeds back. Some pickups are so bad that if you touch them you hear a loud noise through the amplifier. If you have a metal cover on the pickup, it could make a loud "clank" or start humming loudly when you touch it.

 

This is not to be confused with the musical feedback that you get when you crank your amp up and your notes sustain indefinitely – that is the good kind of feedback and this will not effect that type of feedback. Potting pickups will actually make it more likely that you can safely turn up loud enough to get that type of feedback.

 

What does potting do to my pickup anyway? The term "potting" refers to the sealing of the coils in a solid material. Potting stabilizes the components of the pickup so that they cannot move relative to each other. This elminates vibration-induced signals that make a pickup microphonic. Potting can also protect the inner coil from corrosion. The technique described here is not just potting, but also "coil immersion." Coil immersion is allowing a solid (wax) to be absorbed into the coil. Wax is used because it works well, is inexpensive, and it makes it possible to work on the pickup later. A correctly potted pickup coil will have the wax absorbed throughout the coil as well as the surrounding parts such as magnets, polepieces, and metal covers. This eliminates movement of parts inside the pickup.

 

****

 

Hot wax is thin enough to penetrate completely into the coil, which is what you're after, and it keeps everything from vibrating.

 

Microphonics is that squealing or knocking sound you hear when you tap on a pickup. A good example of microphonics at its worst would be the Fender Telecaster bridge pickup—not only do you have a coil of wire and magnets, but you have a steel plate under it and a steel bridge around it. Fender used to mount the steel plate after the pickup had been potted, and that's why the Tele is so notoriously microphonic—the steel plate vibrates.

 

А звукът кара разни неща да вибрират, нали? ;)

Редактирано от SomeoneElse
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

T.нар. pinch harmonics са вид изкуствен флажолет, да! И да ефекта, за който говорим се казва feedback, както казах вече, че и пичът от клипчето потвърди, но като цяло глупостите в първия ти пост си остават глупости, нищо лично ;) А колкото до парафина - нещо или не си разбрал, или се правиш на треснат - парафинирането на адаптера фиксира компонентите на адаптера, за да не може паразитни трептения да оказват влияние на магнитния поток и оттам да индуцират паразитни шумове във веригата. Като цяло обаче дали ще го залееш с епоксидна смола или с парафин е все тая, защото имаш на лице фиксацията. Вече въпросът е какви диамагнитни свойства имат различните среди, които поставяш в адаптера, защото ако излееш течен алуминий естествено ще намалиш силата на полето и т.н. И пак - нищо лично, но пишеш меко казано неверни неща :recourse:

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

/офф

 

Айде бе, Евтимей! Колко време седя и чакам да го пуснеш тва пусто мнение, а ти все си седиш "Публикува - 12:03АМ", ама нищо не публикуваш бе маа му да е стара - туй е проблемът :/

 

/офф

 

Поздрави,

Влад

 

едит: Не ми казвай, че си се отказал да го пускаш ;)

Редактирано от vlex
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Aз пък да ви кажа, парафинирането няма нищо общо с поняието "паразитен шум" познато в електрониката.

Парафинирането се прави с цел да се фиксират отделните компоненти на адаптера, и да не се движат един спрямо друг.

Ако отделните елементи се движат един спрямо друг, под влияние на звуковите колебания, то, неминуемо, тези движения ще си имат някаква резонансна честота, на която винаги ще става микрофония, дори, когато държите струните с ръка. В този случай е невъзможно да се наблюдава "полезната" микрофония, за която се говори в началото, която в общи линии се получава от трептението на струната, което се поддържа от акустичното налягане на усиления пред нас усилвател. По този начин, ние можем да постигнем контролирана микрофония, на който тон пожелаем, бил той свободна струна, натисната на някое прагче струна, изкуствен, или естествен флажолет. Важно е, обаче, тогава да заглушаваме останалите струни, защото иначе се получава какафония. Ако, обаче, самия адаптер прави микрофония, то нейният праг на "включване", обикновено е по-нисък, от този на "полезната" микрофония на струните, и съответно, не можем да се възползваме от полезният ефект, за който говоря по-горе, защото адаптерът започва да прави микрофония на определена честота(резонансната честота на механичните движения на неговите елементи), още преди струните да са се разтрептели от говорителя. Това спира "полезният" ефект от микрофонията, защото обикновено тона, на който искаме умишлено да направим "микрофония" от струната, обикновено е с по-различна честота от тази, на резонансната честота на нашия непарафиниран адаптер, и така създалата се "вредна" микрофония от адаптера не е в състояние да разтрепти настроената на друга резонансна честота струна, и се получава една микрофония на резонансната честота на адаптера. Затова е важно, адаптерите да са добре парафинирани, и дори при големи звукови налягания, техните елементи да са неподвижни един спрямо друг.

 

Полезната микрофония, при това не е нито пронизителна, нито по-силна от необходимото, понеже силата и е такава, каквато е и силата на звука, когато реално свирим на струната.

 

Няма и как "полезната" микрофония или "feedback" да премине в дранзеща микрофония, понеже единственият вибриращ елемент в случая е струната на китарата, и тя е настроена на честотата, на която искаме(тонът, който свирим). Натисната на дадено прагче, струната нито може да се разтрепти на друга честота, освен на желания тон, или на негова ниска(2ра-5та примерно) хармонична честота, нито пък амплитудата на трептение на струната може да нарастне повече, отколкото амплитудата, когато удряме струната с перце.

 

При свирене с много дисторшън, освен това, не можем да говорим за твърде силна микрофония, понеже самия ефект дисторшън има силно компресиращо поведение(малка разлика между най-тихите и най-силните звуци). Ненормално и опасно силна микрофония би се получила по-скоро на чисто или с лек овердрайв, където динамиката е голяма.

 

Относно магнитите - ако магнитите на адаптерите са твърде силни, или адаптерите са твърде близо до струните, тогава магнитите дърпат струната, и имат демпващ(заглушаващ) ефект върху струната. Този ефект няма да ви направи състейна 3 пъти по-къс, но е възможно да усетите разлика. Освен това, нежеланото дърпане на магнитие, при изсвирване на дълъг тон, може малко да измести честотата на трептение на струните, или да "размести" леко хармоничният им ред, от което да получим зле звучащи тонове. Това , обаче, се получава при екстремно приближени до струните адаптери, и е типично, например за разни винтидж стратове, на бридж адаптер, при много близки адаптери до струните.

 

Много в теория навлязохме вече, обаче....

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

..."полезната" микрофония, за която се говори в началото, която в общи линии се получава от трептението на струната, което се поддържа от акустичното налягане на усиления пред нас усилвател. По този начин, ние можем да постигнем контролирана микрофония, на който тон пожелаем, бил той свободна струна, натисната на някое прагче струна, изкуствен, или естествен флажолет. Важно е, обаче, тогава да заглушаваме останалите струни, защото иначе се получава какафония.

 

Аз написах:

 

"Китарата ти издава някакъв тон -> този тон излиза от говорителя и вибрациите удрят струната отново -> струната продължава да трепти и така до "безкрай". Ако успееш да го контролираш, разбира се, за да изкара точно тон, какъвто на теб ти трябва, а не просто безразборен ушепробивен писък."

 

Мисля, че е едно и също...!? Само, че е написано с по-разбираеми думи.

 

И другото, което Евтим написа:

 

Ако отделните елементи се движат един спрямо друг, под влияние на звуковите колебания, то, неминуемо, тези движения ще си имат някаква резонансна честота, на която винаги ще става микрофония, дори, когато държите струните с ръка. В този случай е невъзможно да се наблюдава "полезната" микрофония, за която се говори в началото, която в общи линии се получава от трептението на струната, което се поддържа от акустичното налягане на усиления пред нас усилвател.

 

Не знам какво не е ясно и невярно в моите думи...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре разбрахме за микрофониите и флажолтите :recourse: Да се върнем обаче на състейна и оттам на темата ;) Бих се радвал, ако отговориш на въпроса ми, формулиран като разсъждение в първото ми мнение в тази тема.

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че е едно и също...!? Само, че е написано с по-разбираеми думи.

 

Така е, спор няма. просто го обясних малко по-технически.

 

За състейна - и пет адаптера да се сложат, ако не са твърде близо до струната, ефекта няма да е потресаващ.

Обаче дори един адаптер да е - ако е много силен, и е близо до струните - това ще доведе до редица аномалии, като започнем от понижена продължителност на тона, и като стигнем до изфалшивяване на тона, и пораждане на чужди за основния тон хармонични честоти, грозно звучене и т.н.

 

Иначе магнита не действа на струната с една и съща сила през цялото време - понеже струната, докато трепти, се приближава и отдалечава от магнита, а както знаем, с увеличаване на разстоянието, полето отслабва.

 

Но това вече е твърде теоретично, и без измервания и честотен анализ, не можем да кажем кое точно в каква степен на какво влияе.

 

При силно дърпане на магнита, продължителността на тона, съвсем логинно, намалява. Няма нищо странно с това. Все едно да вържете близо до единия край на трептящо въже връвчица, а на нея-един камък, който да дърпа надолу. Ще има аномалии дори в хармоничността на трептението.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тук почва моето съждение: Ако не ме лъжат разсъжденията състейнът е следствие от трептенето на струната, което както вече установихме е относително константно независимо от броя адаптери. Оттук идва въпросът, че индуктивността на адаптера трябва да е по-висока, за да се възбужда от по-малки промени в магнитния поток и оттам идва въпросът, че ще вкарва повече шумове... Нека някой по-запознат да се изкаже по-компетентно по въпроса - ще ми е изключително интересно да науча нещо съществено :)

На мен ми е по-скоро интересно дали посоката ми на разсъждение е вярна или не :) И конкретно това подчертаното по-горе :thumbs_up: Демек ако се повиши индуктивността на адаптера, ще се удължи ли и състейна и ако да, друг начин за ограничаване на паразитните шумове освен парафиниране, евентуално екраниране като паф про (не знам дали би оказало съществено влияние), хъмбъкер/хъмкенслър и т.н. Благодаря предварително :)

 

Поздрави,

Влад

Редактирано от vlex
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако индуктивността на адаптера е много висока, то тогава образуваните LC и RC филтри от адаптерите/потенциометрите/кабела, ще имат твърде ниска честота на срез във високите честоти, също така, вероятно, адаптерът ще има много силно изразен пик в ниските честоти на амплитудно-честотната си характеристика. В резултат, адаптерът няма да има никакъв високичестотен звън, а и е вероятно да има резонанс на едни тонове, а на други - не.

 

Иначе в ниските честоти, изходният му сигнал ще бъде много силен(като напрежеие), и много слаб(като ток, и възможност за поддържане на това напрежение, при наличие на товар). Освен това, шумът , който той ще улавя ще нарастне пропорционално.

 

В резултат може да се получи един много силен, глух, и шумен адаптер. Успокоение е това, че във високите честоти може и да няма много шум. Влиянието на шума от кабела при този адаптер ще е по-голямо.

 

Като цяло, за усилване на сигнала има електронни методи, и параметърът, който трябва да гоним не е сила на изходния сигнал, а по-скоро съотношение сигнал/шум, като не правим компромис с тона на адаптера(получава се експериментално).

 

Не знам от къде извират тези твои въпроси и разсъждения, но, както знаеш, "състейна", идва от струната, а не от адаптера. Следователно, понижаване на силата на неговия магнит за сметка на увеличаване на индуктивността, може малко да намали придърпването, които магнита упражнява върху струната, но от друга страна, прекомерното увеличение на индуктивността ще доведе до някои от горните ефекти. Като цяло нищо прекалено не би имало особено благоприятен ефект нито върху шума, нито върху състейна, нито върху тона на китарата.

 

Някакво предимство за отношението сигнал/шум би дала само качествената активна електроника.

При хъмбъкерите - по-компактното и близко разположение на двете бобини често води до малко подобряване на съотношението.

 

А при наличието на "полезния" фийдбек, и при свирене с дисторшън, състейна не е особено голям проблем при никоя китара, чиито адаптери не правят микрофония.

 

Според мен, евентуална трапецовидна форма на прагчетата от много свирене, и изобщо захабен рефрет, би имал много по-драматични последствия върху тона от адаптерите (когато не се правят глупости с тях).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евала за обясненията на Евто! :surprise:

 

Моето мнение по темата - ако искаш голям състейн само чрез адаптери си сложи един Фернандез Състейнер.

Ако не - нектру китара с фиксирано мостче, тежки, плътни дървета за тяло и гриф, високо вдигнати струни...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.