Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Е че си изям патката панирана и задушена от яд, че не съм го знаел тва досега. Ама и като питах в темата за сменяне на тоналности, никой не го каза! :wall:

 

И ако има и други тъпаци като мене, дето не го знаят, пояснявам накратко:

 

Всеки акорд в една тоналност (без I и V, по разбираеми причини) може да придобие роля на доминанта. За целта той се заменя с мажорен (ако вече не си е такъв :) ) и се разрешава на квинта надолу или кварта нагоре. На практика се отива в нова тоналност, която после може да бъде затвърдена с друга каденца, или да бъде оставена да изчезне, като се върнем в старата тоналност. По-читаво (обаче и по-дълго ;) ) обяснение има тука:

 

http://www.musictheory.halifax.ns.ca/26sec...ydominants.html

 

Мааалеей, колко съм въодушевен от тва! Страшно мощен инструмент!

Отговорено (Редактирано)

охооооо ти май безвъзвратно си се насочил към джаз-а ;)

 

сега остава и да пуснеш и обяснение за това как се импровизира върху най-стандартната джаз хармониа - II V I или Dmin7 G7 Cmaj7 в тоналност До мажор. :)

 

бравос , добре го даваш, това е много ключов момент в хармонията.

 

аааа и между другото се среща и този вариант - Dm7 G7 C7 Fmaj7 и се оказва, че логичния след първите два акорда тонален център До се измества чрез доминантов акорд във Фа.

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено

Хахаха Е то както си го написал Fmaj7, то ше отиде после в Bb, и еба му мамата край нема ;)

 

Абе само се дразним, че по джазменските сайтове се го пишат така - II - V - I. А мене ме кефи тоя трик да се прави и с IV - VII примерно, и с III-VI. Ама то май шеста много не я долюбват ;) А на мене си ми е много присърце :)

 

Абе якото е, че така могат да се прават БЕСНИ прогресии ;) Девечера ше ги скъсам :guitar:

Отговорено (Редактирано)

Fmaj7 по-трудно ще се разреши в Bbmaj7 при всяко положение

най-звучно е алтерирана доминанта към тоника, другия вариант е квартов кръг на доминанти - A7 D7 G7 C7 и така нататък докато ти писне. тъй като мажоромалкия доминант септ акорд може да се замени с неговата минорна доминанта се получава, че вместо G7 - Cmaj7 може да свири Dm7 - G7 - Cmaj7. така ре минор 7 се явява "странична" или "двойна" доминанта за До, колкото и грешни да са тези определения. това може да ти помогне когато импровизираш.

 

а колкото до другото което казваш

импровизирането върху II - V - I и IV - VII е едно и също защото ако сме в До мажор нека разгледаме степените

 

II - f a c е

V - g b d f

I - c e g b

 

 

IV - f a c e

VII - b d f a

VI - a c e g

 

както се вижда тези две акордни прогресии имат само по един тон разлика във всеки акорд, което е напълно приемливо. с други думи това са акордни замени и не трябва да те притеснява който и вариант да е. ако вместо Ре минор 7 пианиста изсвири Фа7 теб по никакъв начин не те бърка, защото баса ти свири ре и се получава просто че хармонията ти е Ре минор 7/9 и няма разлика.

 

да речем ако имаш някъде да свириш 4 такта G7 и ако го направиш няма проблем. но ако искаш можеш да го разнообразиш. можеш да го замениш с Dm7, Bm7 и Db7 примерно, като си измисляш кое как да дойде .

абе има какво да се прочете :)

Редактирано от kitaratapesho

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.