Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Колкото по-силно – толкова по-добре ли е?

 

Както музиката се развива, така и звукозаписът и мастерингът имат свой път на развитие. Вие можете да видите това, като вземете ваше любимо CD от преди 5-10 години и го сравните с ново CD. Може би ще ви се наложи да усилите нивото на старото CD, а на новия албум вие ще трябва да редуцирате силата (или ако вие имате система във вашия дом или автомобил, може да се наложи да си поиграете с EQ-то, тъй като албумът изглежда пресилен). Това е ефекта на "По-силно по-добре" теория, която все повече и повече се приобщава към музикалната индустрия, особено към рок и поп музиката. И ето възниква въпроса: "По-силното по-добро ли е"?

 

Отговорът е повече резултат на лично предпочитание. Тук ще дам пример който да помогне в обяснението как тази техника "по-силно по-добре" работи.

ВИЕ ПРОИЗВЕЖДАТЕ РЕКЛАМИ, ТЕ ЗВУЧАТ ПО РАДИОТО ЗАЕДНО В БЛОК С ДРУГИ. КАК ЩЕ СЕ ПОЧУСТВАТЕ, АКО ВАШАТА РЕКЛАМА ЗВУЧИ ПО-ТИХО? А КАКВО ЩЕ КАЖЕ КЛИЕНТЪТ ВИ?

Трудно е за един човек да чете и разпространява и сортира писма написани на различни шрифтове. Той не може да определи тона на автора, а единственото, което получава, след дълги часове работа е раздразнение и умора, от трудното четене. Същото се отнася когато се опитвате да повдигате нивата на пистите. След определен период от време на слушане на музика, вашите уши и мозък се уморяват, след което каквато и да е настройка на апаратурата е нереална.

 

С навлизането на цифровия носител в бита се наложи и промяна на звука, което беше дълъг и труден процес. Много добър пример е компакт диск на класическа симфония, записан по система AAD, а след години записан отново по новата система DDD. Първият акроним показва, че записът е направен аналогово, на аналогов носител, след което е смесен на аналогова апаратура и след това мастериран цифрово и качен на цифров носител. Вторият показва, че всички фази протичат в цифрова среда.

В първия запис ще чуете звук, който определено няма да ви хареса – пълен с драскания, шумове, тук таме клипирани тракове. Тези записи обикновено имат историческа стойност.

Вторият, правен в по-ново време се отличава с кристална чистота и звук с много добро качество. Поради факта, че цифровият звук е лишен от топлината на аналога, много съвременни издатели ползват смесена технология ADD, което означава аналогов запис на аналогов носител и останалото в цифрова среда.

 

И така независимо от системата по която са направени компактните дискове с доближаване до нашето време записите в тях стават все по-силни, като в старанието си да звучат по-силно, накои тонинженери губят от динамичните нюанси, а често пъти допускат леки изкривявания, пикове, а дори и дисторжън – ефект при прекалено силно напомпване.

 

Много често се случва следния ефект. Слушате песен и нивото на инструменталът пада (в някои случаи драстично) когато се появи вокалът, а когато певеца има пауза или е спрял да пее, нивото на инструментала отскача отново нагоре. Този скок не е естествено нещо. Това, че се случва на живо е нормално, но защо това трябва да се случва и в студио? Това също е резултат на мастериране, когато е търсено прекалено силно ниво на звука.

 

Ще завърша със съвета, когато смесвате или мастерирате, не се стремете да направите най-силното CD. Резултатът не е винаги най-добър, опитайте се вместо това да направите най-добрия микс.

  • Отговори 56
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено
Яко!

 

Я постни как се постига -10 RMS И пак да звучи клийн, мощно и прозрачно....

на всеки трак ако сложиш компресор/лимитер (напр.wavehammer на soundforge), стигаш и до -4dB RMS без изкривявания.

после и един лимитер на крайното ниво и си готов:D

(е тва обяснение е съвсем повърхностно разбира се, за всяка песен тряа да се подхожда спрямо стила и други такива)

RMS-а не е проблем.

пича е прав :

по - важно е да се направи добър микс.

Отговорено

А кой ще обясни

защо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно

от такива с много по голямо рмс

 

пример

трак -15 RMS звучи по ясно по отворено и силно

и трак - 9 RMS

 

Аз вече имам някой наблюдения ...но все пак

 

И един проблем.Много често незам но когато смесвам на определена мониторна сила миксовете стават доста чисти и лесно стават гръмки и ясни...

но незнам как точно се получава немога да намеря правилната сила.

Отговорено (Редактирано)

http://info.datacom.bg/antonium/rms.GIF

без изкривявания - тва е правено на wavelab

 

 

 

значи аз правя така:

01. нормалайзвам всеки файл по peak peak= -0.3dB

02. на всеки трак слагам съответен compressor обикновено тва е wavehammer

ако е китара слагам preset guitar

ако е бас слагам preset bass...

(ако нивото на даден стане много силно, естествено намалявам compressora или с EQ-to коригирам к'вото мога)

така съм установил за себе си, че ми харесва.

чувал съм че не било правилно да се слага comp на трака, ама на мен ми звучи.

АКО НЯКОИ ЗНАЕ ДРУГО - ДА КАЖЕ .

03.след това слагам limiter на общото ниво

и експортвам...

 

говоря за nuendo

Редактирано от antonium
Отговорено
А кой ще обясни

защо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно

от такива с много по голямо рмс

защото тези с по - голям rms може да с по-малък peak

например ако имаш едно парче с 0.1dB peak и -8dB RMS

и му смъкнеш RMS-a на -10dB,

ще свалиш и peak-а с 2dB и ще звучи по-тихо от едно парче с

peak -0.1

и RMS -10

 

въпреки че rms-ите са еднакви

Отговорено
А кой ще обясни

защо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно

от такива с много по голямо рмс

защото тези с по - голям rms може да с по-малък peak

например ако имаш едно парче с 0.1dB peak и -8dB RMS

и му смъкнеш RMS-a на -10dB,

ще свалиш и peak-а с 2dB и ще звучи по-тихо от едно парче с

peak -0.1

и RMS -10

 

въпреки че rms-ите са еднакви

не

не затова говоря

и пийка е -0,1 говоря за еднакъв

 

нещо от честотите се получава.... :headbang:

Отговорено (Редактирано)

исках да кажа че

илюзия се получава

добрите миксове и при по ниско рмс

звучат по силно .....

 

можеби нещо от тембрите

от баланса

много е особено

Редактирано от Nalbantov
Отговорено

@antonium .... най-голямата грешка в това което правиш е нормалайз -- тоиа процес изобщо не триабва да съществува....... наи много ще ти страда качеството на звука........

Отговорено
@antonium .... най-голямата грешка в това което правиш е нормалайз -- тоиа процес изобщо не триабва да съществува....... наи много ще ти страда качеството на звука........

защо да няма нормализе?

според мен трябва да го има, щото как иначе ще работи компресора

ако няма нормалайз , как звука ще стигне до thresholda?

 

 

GALILEO

звучи ок и е силно - тва е добре

иначе верно изглежда доста лимитирано

http://info.datacom.bg/antonium/rms.mp3

ето го

ако имате забележки - давайте :lol:

Отговорено (Редактирано)

........... трешхолд-а се наглася........ за това е променлив а не е статичен..... не се наглася трак-а към него.....

 

слез по надолу на страницата е ...TheMythOfNormalization

Редактирано от ____

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.