IvanDTr Публикувано Февруари 17, 2005 Публикувано Февруари 17, 2005 Колкото по-силно – толкова по-добре ли е? Както музиката се развива, така и звукозаписът и мастерингът имат свой път на развитие. Вие можете да видите това, като вземете ваше любимо CD от преди 5-10 години и го сравните с ново CD. Може би ще ви се наложи да усилите нивото на старото CD, а на новия албум вие ще трябва да редуцирате силата (или ако вие имате система във вашия дом или автомобил, може да се наложи да си поиграете с EQ-то, тъй като албумът изглежда пресилен). Това е ефекта на "По-силно по-добре" теория, която все повече и повече се приобщава към музикалната индустрия, особено към рок и поп музиката. И ето възниква въпроса: "По-силното по-добро ли е"? Отговорът е повече резултат на лично предпочитание. Тук ще дам пример който да помогне в обяснението как тази техника "по-силно по-добре" работи. ВИЕ ПРОИЗВЕЖДАТЕ РЕКЛАМИ, ТЕ ЗВУЧАТ ПО РАДИОТО ЗАЕДНО В БЛОК С ДРУГИ. КАК ЩЕ СЕ ПОЧУСТВАТЕ, АКО ВАШАТА РЕКЛАМА ЗВУЧИ ПО-ТИХО? А КАКВО ЩЕ КАЖЕ КЛИЕНТЪТ ВИ? Трудно е за един човек да чете и разпространява и сортира писма написани на различни шрифтове. Той не може да определи тона на автора, а единственото, което получава, след дълги часове работа е раздразнение и умора, от трудното четене. Същото се отнася когато се опитвате да повдигате нивата на пистите. След определен период от време на слушане на музика, вашите уши и мозък се уморяват, след което каквато и да е настройка на апаратурата е нереална. С навлизането на цифровия носител в бита се наложи и промяна на звука, което беше дълъг и труден процес. Много добър пример е компакт диск на класическа симфония, записан по система AAD, а след години записан отново по новата система DDD. Първият акроним показва, че записът е направен аналогово, на аналогов носител, след което е смесен на аналогова апаратура и след това мастериран цифрово и качен на цифров носител. Вторият показва, че всички фази протичат в цифрова среда. В първия запис ще чуете звук, който определено няма да ви хареса – пълен с драскания, шумове, тук таме клипирани тракове. Тези записи обикновено имат историческа стойност. Вторият, правен в по-ново време се отличава с кристална чистота и звук с много добро качество. Поради факта, че цифровият звук е лишен от топлината на аналога, много съвременни издатели ползват смесена технология ADD, което означава аналогов запис на аналогов носител и останалото в цифрова среда. И така независимо от системата по която са направени компактните дискове с доближаване до нашето време записите в тях стават все по-силни, като в старанието си да звучат по-силно, накои тонинженери губят от динамичните нюанси, а често пъти допускат леки изкривявания, пикове, а дори и дисторжън – ефект при прекалено силно напомпване. Много често се случва следния ефект. Слушате песен и нивото на инструменталът пада (в някои случаи драстично) когато се появи вокалът, а когато певеца има пауза или е спрял да пее, нивото на инструментала отскача отново нагоре. Този скок не е естествено нещо. Това, че се случва на живо е нормално, но защо това трябва да се случва и в студио? Това също е резултат на мастериране, когато е търсено прекалено силно ниво на звука. Ще завърша със съвета, когато смесвате или мастерирате, не се стремете да направите най-силното CD. Резултатът не е винаги най-добър, опитайте се вместо това да направите най-добрия микс. Цитирай
Black Bird Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 Яко! Я постни как се постига -10 RMS И пак да звучи клийн, мощно и прозрачно.... Цитирай
AXE Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 Иван все повече почвам да го уважавам. Тряба да го направим почетен член Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 Яко! Я постни как се постига -10 RMS И пак да звучи клийн, мощно и прозрачно.... на всеки трак ако сложиш компресор/лимитер (напр.wavehammer на soundforge), стигаш и до -4dB RMS без изкривявания. после и един лимитер на крайното ниво и си готов (е тва обяснение е съвсем повърхностно разбира се, за всяка песен тряа да се подхожда спрямо стила и други такива) RMS-а не е проблем. пича е прав : по - важно е да се направи добър микс. Цитирай
Black Bird Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 А кой ще обясни защо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно от такива с много по голямо рмс пример трак -15 RMS звучи по ясно по отворено и силно и трак - 9 RMS Аз вече имам някой наблюдения ...но все пак И един проблем.Много често незам но когато смесвам на определена мониторна сила миксовете стават доста чисти и лесно стават гръмки и ясни... но незнам как точно се получава немога да намеря правилната сила. Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 (Редактирано) http://info.datacom.bg/antonium/rms.GIF без изкривявания - тва е правено на wavelab значи аз правя така: 01. нормалайзвам всеки файл по peak peak= -0.3dB 02. на всеки трак слагам съответен compressor обикновено тва е wavehammer ако е китара слагам preset guitar ако е бас слагам preset bass... (ако нивото на даден стане много силно, естествено намалявам compressora или с EQ-to коригирам к'вото мога) така съм установил за себе си, че ми харесва. чувал съм че не било правилно да се слага comp на трака, ама на мен ми звучи. АКО НЯКОИ ЗНАЕ ДРУГО - ДА КАЖЕ . 03.след това слагам limiter на общото ниво и експортвам... говоря за nuendo Редактирано Февруари 17, 2005 от antonium Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 А кой ще обяснизащо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно от такива с много по голямо рмс защото тези с по - голям rms може да с по-малък peak например ако имаш едно парче с 0.1dB peak и -8dB RMS и му смъкнеш RMS-a на -10dB, ще свалиш и peak-а с 2dB и ще звучи по-тихо от едно парче с peak -0.1 и RMS -10 въпреки че rms-ите са еднакви Цитирай
Black Bird Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 А кой ще обяснизащо някой тракове с по малко рмс звучат доста по гръмко-силно от такива с много по голямо рмс защото тези с по - голям rms може да с по-малък peak например ако имаш едно парче с 0.1dB peak и -8dB RMS и му смъкнеш RMS-a на -10dB, ще свалиш и peak-а с 2dB и ще звучи по-тихо от едно парче с peak -0.1 и RMS -10 въпреки че rms-ите са еднакви не не затова говоря и пийка е -0,1 говоря за еднакъв нещо от честотите се получава.... Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 (Редактирано) ми коригирай честотите.. какво точно става? Редактирано Февруари 17, 2005 от antonium Цитирай
Black Bird Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 (Редактирано) исках да кажа че илюзия се получава добрите миксове и при по ниско рмс звучат по силно ..... можеби нещо от тембрите от баланса много е особено Редактирано Февруари 17, 2005 от Nalbantov Цитирай
Joys Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 От Screenshot-a ми се вижда, че си се поунесъл с лимитера. Дай друг с малко по-разпъната диаграмка. Цитирай
Topsun Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 малее,много зарибени хави има тук!доктора рулира Цитирай
____ Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 @antonium .... най-голямата грешка в това което правиш е нормалайз -- тоиа процес изобщо не триабва да съществува....... наи много ще ти страда качеството на звука........ Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 @antonium .... най-голямата грешка в това което правиш е нормалайз -- тоиа процес изобщо не триабва да съществува....... наи много ще ти страда качеството на звука........ защо да няма нормализе? според мен трябва да го има, щото как иначе ще работи компресора ако няма нормалайз , как звука ще стигне до thresholda? GALILEO звучи ок и е силно - тва е добре иначе верно изглежда доста лимитирано http://info.datacom.bg/antonium/rms.mp3 ето го ако имате забележки - давайте Цитирай
____ Отговорено Февруари 17, 2005 Отговорено Февруари 17, 2005 (Редактирано) ........... трешхолд-а се наглася........ за това е променлив а не е статичен..... не се наглася трак-а към него..... слез по надолу на страницата е ...TheMythOfNormalization Редактирано Февруари 17, 2005 от ____ Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.