Topsun Публикувано Февруари 1, 2005 Публикувано Февруари 1, 2005 Интервали Интервали е съотношението между височините на два тона.Интервалът е мелодичен,ако тоновете,които го образуват,прозвучават последователно: до-сол (визходящ) сол до (низходящ) Интервала е хармоничен,ако тоновете,които го образуват,звучат едноврененно. Основен тон рпи вузодящите и хармоничните интервали е долният (по-ниският) тон,а при низходящите горният (по-високият) тон. Споерд броя на степените,включени в даден интервал,той може да бъде: прима-включва една степен (до-до) секунда-включва две степени (до-ре) терца-включва три степени (до-ми) кварта-включва четири степени (до-фа) квинта-включва пет степени (до-сол) секста-включва шест степени (до-ла) септима-включва седем степени (до-си) октава-включва осем степени (до-до от следващата октава). Често интервалите се означават с цифри,съответстващи на броя на включените степени.Така примата може да бъде означена с цифрата 1,секунда-с цифрата 2 и т.н. Тези интервали(от прима до октава)се наричат прости.Интервалите,които обхващат повече от осем степени,т.е. по-големи от октава,се наричат сложни или съставни.Това са: нона - съдържа 9 степени децима - съдържа 10 степени ундецима - 11 степени дуодецима - 12 степени терцдецима - 13 степени квартдецима - 14 степени квинтдецима - 15 степени Съответно тези сложни интервали се означават,както следва с цифрите : 9,10.11 и т.н. Степенното съдържание на интервалите определя тяхната количествена величина. Интервалите имат и качествена величина. Следният пример показва няколко интервала, които имат една и съща количествена величина - всеки един от тях съдържа по три степени, т.е. налице са само терци: до-ми до-ми диез до-ми двоен диез до-ми бемол до-ми двоен бемол до диез-ми двоен бемол Що се отнася обаче до тоновото съдържание на тези шест терци, се вижда, че то е различно.При до-ми то е два цели тона; при до-ми диез - два и половина тона и т.н. От казаното дотук става ясно, че даден интервал, който съдържа определен брой степени, може да има различен тонов обем, т.е. различно качество. Тоновото съдържание на интервалите определя тяхното качество. В качествено отношение( т.е. според броя на включените цели тонове и полутонове) интервалите биват чисти, големи, малки, увеличени, умалени, двойно увеличени и двойно умалени. Примата, квартата, квинтата и октавата могат да бъдат: чисти, умалени, увеличени, двойно увеличени и двойно умалени и никога големи или малки. Останалите интервали: секунда, терца, секста и септима могат да бъдат: големи, малки, увеличени, умалени, двойно увеличени и двойно умалени и никога чисти. Следната таблица показва тоновия обем на чистите и големите интервали: чиста прима съдържа - 0 тонове ( до-до) голяма секунда съдържа - 1 цял тон (до-ре) голяма терца съдържа - 2 цели тона (до-ми) чиста кварта съдържа - 2 и половина тона (до-фа) чиста квинта съдържа - 3 и половина тона (до-сол) голяма секста съдържа - 4 и половина тона (до-ла) голяма септима съдържа - 5 и половина тона (до-си) чиста октава съдържа - 6 цели тона(12 полутона) (до-до от следващата октава) Това е засега Има и още по темата за интервали, която е доста обширна. Ако има въпроси, ще пояснявам Цитирай
Боян Отговорено Февруари 1, 2005 Отговорено Февруари 1, 2005 Бравос бре, Паисий! Как те не заболеха ръцете да я преписваш тая теория... Ама е похвално начинание Е тук, за улеснение, специално за китаристи, хем теория има, хем туй- онуй На руски е даже, лесно се чете. http://www.rolandboss.ru/theory/theory.htm Да го разтоварим малко тоз будител :hello: Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.