master_gamgee Публикувано Септември 22, 2013 Share Публикувано Септември 22, 2013 Здравейте колеги Дадоха ми за ползване един стар синт Vermona - класическия монофоничен Vermona Synthesizer (доста сме го коментирали из форума). Имам проблеми с настройването - да речем свиря Е от първа октава и настройвам с копчето general tune, като използвам един прецизен тунер (включил съм само единия осцилатор, изключени са всички филтри, модулатори и т.н.). Като изсвиря Е от следващата октава и тунера вече показва отклонение около -3 цента. Като се качвам нагоре постепенно, отклонението от тона постепенно нараства и на другия край на клавиатурата стига до -16 цента, което вече е сериозно и дори без тунер чуваш че си фалшив. Пробвах да го настройвам по някой тон по средата на клавиатурата, но и така отклоненията в най-ниските и най-високите тонове са дразнещо фалшиви. Проблемът не се променя като сменям октавите на осцилатора (копчетата 32' 16' 8' 4' 2'), но поне съм сигурен че щом един конкретен клавиш е настроен добре, сменя ли октавата, той си остава настроен, а отклонението на останалите клавиши също не се променя в зависимост избраната октава на осцилатора. Аз се занимавам и разбирам от електроника, макар че последните години съм позанемарил заниманията заради професионалните ангажименти в други посоки (телевизия, музика, тонрежисура...). Смятам че проблемът ще да е в резисторната матрица на клавиатурата - все пак старички са, а с времето е нормално характеристиките на електронни елементи да се променят, пък и нямам представа поначало колко са били прецизни тези резистори. Върти ми се из главата да подменя всички резистори или да ги заменя с прецизни тримери, но не съм сигурен тримерите как ще се отразят, защото нямам схема на синта и нямам идея кое къде и как отива при натискане на един или друг клавиш. Твърде е вероятно ако 43 тримера не са настроени и настроя само първия, после като почна да настройвам останалите, това да се отрази и на вече настроения. Трудно ми е да преценя без схема. Това което засега виждам по клавиатурата е че в нея влизат 4 проводника. Единия отива в единия краен резистор. Всички резистори са вързани последователно. При натискане на някой клавиш, общата точка на съответните два резистора се свързва едновременно към две шини, към които отиват други два проводника. Последния проводник е общ - към него са свързани част от резисторите...абе малко е смахнато и така като го гледам на платката нищо не разбирам...ако си нарисувам схемата може и да ми стане ясно, но пък не ми е много ясно каква е връзката с осцилаторите. ...пък и подмяната на 44 резистора си е голяма играчка, ако не си сигурен в крайния резултат. Затова първо ще помоля за коментари, съвети и т.н. от специалистите от във форума, или пък ако някой се е сблъскал с проблема и знае решението. Ще съм благодарен и за схема (или съвет откъде да намеря такава) на синтезатора - търсих доста из нета, но неуспешно. Благодаря предварително. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Септември 22, 2013 Share Отговорено Септември 22, 2013 (Редактирано) Проблемът не е в резисторната матрица. Ако приемем, че елементите в нея са "остаряли", то това би променило всички елементи, и то в една посока. Обикновенно в посока на увеличаване.Това означава, че съотношенията биха се запазили. По-скоро става въпрос за "спрягане" на потенциалите в двата края. Резултатите от измерванията с тунера красноречиво посочват именно "растягане" на обхвата. Би трябвало да има два основни настройваеми елемента, един за долу и един за горе. Може и да е само един, ако "стълбицата" е фиксирана на "0" в единия край. (Да не забравяме, че има два основни принципа при създаване на логаритмичните съотношения. Единия е в резистивния делител, а другия е с логаритмичен преобразувател на линейното напрежение от равномерно разпределена матрица резистори. Да не пиша повече, виж дали абсолютните стойности на резисторната матрица са равномерни или логаритмични. С волтметър. Виж от къде тръгват и къде стигат. Примерно 1 волт на октава, и дали започват от 0. В този случай, виж дали има тример или нещо друго за изменеие на горния край - ако има, оставаш единия край като репер на тунера, и с тримерра регулираш точна стойност в другия край. Така ще се "свие" обхвата и ще се спрегне с нотите от начало до край. По-сложният случай, който мисля, че е по-вероятен, е да има проблем в преобразувателя от линейно изменящи се напрежения от резисторната матрица в логаритмично изменящо се напрежение за управление на осцилаторите. Там вече може с годините да са се изменили параметри на полупроводниковите елементи от логаритмичния/експоненциален преобразувател и да трябва подмяна и отрегулиране на закона на преобразуване. НЕ ПРЕПОРЪЧВАМ ръчкане без необходимата информация и съответната квалификация, защото резултатът може да е крайно неприятен и да се стигне до съсипване на машината. Редактирано Септември 22, 2013 от Parni_Valjak 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Септември 22, 2013 Автор Share Отговорено Септември 22, 2013 Благодаря Засега ми липсва сериозна информация (като например схема от която да се ориентирам кое къде е), а със синтове имам малък опит, но ще се възползвам от съветите ти...разбира се внимателно, защото свирката е ценна и има хубави възможности, които използвам и искам да продължа да ползвам Засега обаче виждам няколко тримера на платката с осцилаторите, така че ми остава да разплета снопа жици и да видя къде точно влизат кабелите от клавиатурата и какво има там Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Септември 22, 2013 Share Отговорено Септември 22, 2013 Не е Vermona, но онагледява структурната схема на аналогов синтезатор. Разбира се, не всички са направени така, но е полезно да се види. The structure of the Minimoog. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Септември 22, 2013 Автор Share Отговорено Септември 22, 2013 Имам добра представа от структурата, но все пак благодаря. Проблемът в случая е че имам една платка (2 осцилатора и вероятно модулатора също е там) и един дебел сноп жици, без ясна идея кое къде отива, но мисля че започнах да му хващам цаката...само че сега ще спя, че на уморена глава стават повече глупости Благодаря пак 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Mar4enko Отговорено Септември 23, 2013 Share Отговорено Септември 23, 2013 Можеш да пишеш до производителя. Имат сайт и са отзивчиви. На мен ми пратиха схеми на стари усилватели. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
L.K. Отговорено Септември 24, 2013 Share Отговорено Септември 24, 2013 За пианата има различни строеве. Да не би твоето да е с някакъв екзотичен? Другата хипотеза е да имаш тример за разтягане и свиване на обхвата (октавите) и да се налага и него да коригираш. Пиши на производителя - ще ти даде методика за настройка. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Септември 25, 2013 Автор Share Отговорено Септември 25, 2013 Можеш да пишеш до производителя. Имат сайт и са отзивчиви. На мен ми пратиха схеми на стари усилватели. Мерси за съвета, тези пичове във Вермона са голяма работа Писах им и те ми пратиха цялата сервизна документация и схеми, с подробни описания и даже спецификация на отделните елементи...дето се вика, мога сам да си направя синта...не че ще се хвана де . Сега, аз намерих кои тримери ми трябват, но явно са прекалено стари или чувствителни и като ги бутнеш леко тона много бяга и е трудно да го наглася. Иначе успях леко да синхронизирам двете vco-та - аз не бях писал за този проблем, но ако двете VCO-та са настроени в един тон в единия край на клавиатурата, в другия край вече има сериозно биене. Това което ще направя на този етап е първо да купя нови тримери, но този път многооборотни за да мога по фино да ги настроя. Освен това след подробни измервания забелязах че първите 30 клавиша общо взето не бягат от тона, след като бутнах един от тримерите, но последните бягат и то много. След измерване установих че при тях резисторината матрица има сериозно отклонения от написаните стойности по резисторите. Не мисля обаче да се хвърлям с главата напред, ами ще последвам съветите на Parni_Valjak - първо ще разуча подробно документацията, после почва меренето и едва тогава ще настройвам и/или подменям елементи. Поздрави! Ще пиша като имам резултати, макар че едва ли ще е скоро - в момента съм затрупан с работа и не ми остава много време да бърникам синта... 3 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Satan Отговорено Октомври 4, 2013 Share Отговорено Октомври 4, 2013 Здравей, имам такава и съм се сблъсквал със същия проблем. Става и без замяна на тримерите. Като цяло има два тримера отляво под капака. Проблема е, че алгоритъма за настройка е анти интуитивен. По спомени единя тример изместваше линейно честотата на генератора докато другия променя интервала м/у полутоновете. Като цяло трудно може да се настрои перфектно във всички октави, приеми го като чара и Щом имаш схемите сигурно си забелязал, че филтъра е копие на муугския. Ако си в София мога да ти помогна, просто ми пиши тук. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Октомври 6, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 6, 2013 Благодаря ти за мнението. Не са ми попадали схеми на Moog, така че нямам представа че филтъра е копие, но пък знам че ми допада работата му. За настройването - на платката с двете VCO-та има общо 6 тримера. За всяко от двете VCO-та има по един "долен" и един "горен" тример, има и още 2 "изравняващи"...това е което успях да схвана, но дадох страничката с тези обяснения да ми я преведат, защото е само на немски, а аз не го говоря и не съм сигурен какво съм разбрал. Това което засега схванах (може би грешно) е че с долния настройваш долно До, после с горния търсиш горно До, при което долното се поразмества, затова няколко пъти се повтаря операцията, докато горното и долното До са си точно До, а не близко до тона. Това май се прави поотделно за всяко VCO и после идва изравняването...което вероятно е свързано с настройване на двете VCO-та в един тон (само че защо има два тримера не знам). Ще изчакам да ми преведат страничката, после ще ходя да купувам тримери и едва тогава ще ръчкам. А, да - във Варна съм, така че няма как да ми помогнеш, но благодаря! Като имам някакви резултати, ще споделям. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Октомври 21, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 21, 2013 Време е да се обадя, обещах като имам резултати да ги споделя. Резултатите са доста приемливи, най-голямото отклонение на някои клавиши е около 4-5 цента, но повечето са заковани точно на 0. Двете VCO-та общо взето са в унисон, трудно се забелязва разлика...не че няма, ама да е около 1 цент. Отне ми доста време да чакам превод на документацията. Всъщност дадох за превод само инструкциите за настройка по отделните блокове. Използвах професионален преводач от немски, за който ми казаха че имал и инженерно образование...не знам в каква точно област му е образованието, но превода е общо взето разбираем, поне що се отнася до настройките на VCO-тата. За другите блокове малко трябва да гадая какво са казали немците и какво е разбрал преводача, но така или иначе засега нямам оплаквания от останалите болкове и не смятам да ги ръчкам. Засега ще постна редактираните инструкции за VCO-тата. Предупреждавам който реши да ги ползва да има едно наум, защото не съм 100 процента сигурен в обясненията, превода и редакцията, но все пак при мен свършиха работа. Преди да започна настройките, смених всички тримери по платката с VCO-тата. Старите бяха скапани и леко да ги бутнеш правеха сериозно отклонение. Аз сложих многооборотни за да мога по фино да настроя всичко. За настройките ползвах един прецизен тунер. Не виждам как да кача снимка тук, затова пуснах една във фейсбук и тук пускам линка, дано можете да я видите. Със зелено съм оградил и обозначил тримерите - синичките неща (както казах, подмених оригиналните тримери с нови, многооборотни) Преди настройката се изключват всякакви модулатори и филтри. В инструкциите има някои по-конкретните изисквания за положението на някои бутони и потенциометри: 1. Включва се VCO 1 (октава 8'), а VCO 2 е изключено. В инструкциите липсва изискване за формата на сигнала, аз избрах правоъгълна (от четирите бутона – втория отляво надясно) 2. Най-високото ДО на клавиатурата се акордира с R 59 3. Най-ниското ДО на клавиатурата се акордира с R 60 (високото ДО може да се разстрои, но това няма значение в момента) 4. Включва се VCO 2, с еднакви настройки (октава и форма на сигнала) като VCO 1 5. TUNE FINE се слага в средно положение. 6. TUNE COARSE се слага в крайно дясно положение. 7. Посредством R 51 двете VCO се настройват да звучат в унисон при натиснат клавиш - най-високото ДО (тона може да не е точно ДО, важното е да са в унисон) 8. По същия начин се търси унисон при най-ниското ДО – настройва се с тримера R 60 (и това ДО може да не е точно ДО, но е важно двата генератора да станат в унисон). 9. TUNE COARSE се слага в крайно ляво положение, VCO 2 се включва на една октава по-високо (4’ - тъй като първоначалната настройка и на двата генератора беше 8’) 10. При най-високото ДО, двете VCO-та се настройват в унисон чрез R 33. 11. Същото нещо се прави и за най-ниското ДО – чрез R 54. 12. Всички стъпки до 11 (включително) се повтарят няколко пъти докато двата генератора започнат да звучат в унисон, без значение кой клавиш е натиснат. При тази настройка част от клавишите може да не са точно настроени, но е важно двата генератора да са в унисон, другото засега няма значение. 13. VCO 2 се изключва. 14. Най-горното ДО се акордира с R 59. 15. Второто ДО от горе се акордира с R 27. 16. Най-долното ДО се акордира с R 28. Стъпки 14-16 се повтарят докато и трите клавиша ДО станат точно настроени. 17. VCO 2 се включва и с R 51 се настройва в унисон с VCO 1. Аз лично след като приключих все още имах малки забележки към точността, затова започнах отначало за да мога още по фино да направя настройките. 2 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
master_gamgee Отговорено Октомври 31, 2013 Автор Share Отговорено Октомври 31, 2013 Ще споделя още интересни неща около Vermona-та...коментари не виждам, но кой знае - може на някой ентусиаст да му е интересно да прочете. Направих 3 дребни модификации на оригиналната схема и конструкция 1. Tune coarse потенциометъра не го ползвам - с него би могло да се правят акорди, като VCO2 се настрои на определен интервал от VCO1...ама за лайв изпълнения си е невъзможна работа да свириш при настроени в един тон осцилатори и в движение да ги настройваш в определен интервал. Затова го замених с един превключвател и резистор, които играят ролята на потенциометъра, но в двете му крайни стойности. На практика с това сменяш в коя октава е VCO2 - не че не можеш да го направиш и със съответните OCTAVE превключватели, но пък това превключване е важно при правилното акордиране на синта. По едно време даже мислех да монтирам превключвателя вътре, ама няма какво да сложа на мястото на потенциометъра и затова го монтирах на неговото място. 2. Pitch - който е свирил на такава Vermona, вероятно е забелязал че Pitch колелото дава някакво отклонение около 5 полутона (поне при мен нещо такова беше на ухо, с тунер не съм го мерил) и дори не е много точно, което си е голяма брада - струва ми се много трудно да се научиш да мърдаш Pitch-а на точно определена позиция за да получиш определно отклонение на тона, особено при по-бързо и агресивно свирене. Освен това оригиналните Pitch и Mod колела са ми малко неудобни. Имах една стара скапана MIDI клавиатура - от нея свалих целия блок с Pitch и Mod контролерите (колелата, потенциметрите, механика) и ги монтирах на мястото на оригиналните контролери във Vermona-та...не беше толкова лесно. Сега съжалявам че не снимах целия процес, но бая пот и нерви се изляха и не ми беше до снимки. Трябваше да разширя малко отворите за двете колела - както в дървената основа, така и в металната платка отгоре. Иначе самия блок който държи колелата и потенциометрите, е подобен на оригиналния, така че трябваше само да пробия четири отвора, които да пасват на шпилките, държащи оригиналния блок. Mod потенциометъра е със стойност 10к, колкото и оригиналния, тъй че тук голям проблем няма, макар че новия май е логаритмичен (не виждам означение по него) и при съвсем леко местене започва да прави голяма модулация. Ще потърся друг, но по-скоро ще вържа последователно на него един резистор, така че и при по крайни стойности да дава по малка модулация. Другият проблем беше pitch потенциометъра. Оригиналния е 47к, новия е 10к. Конструкцията им е различна, така че няма как да смениш единия с другия. Направих друго - последователно на двата крайни извода на потенциометъра вързах по един тример. Това ми даде и възможността да настроя точно отклонението на тона в двете крайни положение на pitch потенциометъра. Всички цифрови свирки (които съм пипал някога) имат опция в менюто, да си настроиш отклонението на Pitch контролера - половин тон, цял тон, тон и половина и т.н...тук би могло да се направи с превключвател и няколко тримера, както и лека модификация в самата схема, но за мен е излишен труд, тъй като обикновено при свирене ползвам отклонение цял тон (и в двете посоки), така че си фиксирах това отклонение с тримерите и толкова... 3. Превключвател за транспониране...не се смейте В цифровите синтове и в миди клавиатурите имаш опция да транспонираш клавиатурата с половин, цял и т.н. тон. Има случаи когато просто се налага да го направиш - по една или друга причина. На мен също ми се налага понякога. На KORG-а с който свиря основно, го правя от менюто...но на Vermona-та са забравили да сложат тази опция в менюто , затова си направих превключвател. За да не усложнявам твърде много схемата, просто базирах превключвателя на GENERAL TUNE потенциометъра - един многопозиционен превключвател и няколко тримера. Имам транспониране +/- 1, +/- 2, +/- 3, +/- 4. Повече не ми и трябва. Схемата е елементарна, ама в момента не разполагам със софтуер за чертане, а на ръка не ми се рисува, тъй че ако някой има зор, мога допълнително да я драсна. При разширяването на отворите за Pitch/Mod контролерите, металната платка получи малко дефекти...освен това беше замърсена и имаше нещо (мухъл може би). Хванах се да я почистя със слаб спирт...и боята взе че се размаза...абе направо си падна. Сега изглежда грозно, затова си наумих да облека платката в тънка кожа, подобна на оригиналната. Има едно ателие на 15 минути от работното ми място, ама трябва да намеря време. Като стане, ще споделя резултата. Имам намерение и да сменя кожата по корпуса, само че...ме е страх да го правя - за целта трябва да разглобя напълно синта и да извадя всички платки навън. На теория е лесно. Разпояването/запояването на жици също е ок. Проблем са гайките с които отделните блокове (на горния панел) са хванати за корпуса - дали от ръжда или от друго, но някои едва мърдат, а са завинтени за шпилки или винтове до чиито глави нямам достъп - така докато се занимавах с първата група потенциометри (където сложих и превключвателя за транспонирането) бая зор видях с гайките и особено със затягането, при положение че шпилката(винта) се върти свободно и нямам как да го застопоря. Може да стане ако отлепя цялата предна платка (това е нужно и за да се смени кожата), само че при това няма да се мине без сериозни дефекти по платката, а и кой знае дали после ще успея да я залепя както трябва. Така че тази операция на този етап ще я пропусна...пък i знаеш ли, може дядо Коледа да донесе някое Moog Phatty 3 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Satan Отговорено Февруари 11, 2014 Share Отговорено Февруари 11, 2014 Така и така си я почнал може да я довършиш: http://www.chd-el.cz/index.php?id=453&lngid=en Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.