Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Здравейте,

 

реших да питам и тук. Китарата ми улавя някакъв жесток брум и се опитвам да разбера какво го причинява. Първо китарата е Gibson Les Paul Traditional Pro. Два хъмбъкъра, които се делят на сингли. Брума присъства и в сингъл и в хъмбъкър режим при всички комбинации - нек, бридж, двата едновременно. Ако пипна нещо метално по китарата, намалява примерно на 50%, но все пак си остава доста силен. Пусна ли я е направо ужас.

Масата я мерих - излиза си навсякъде, жицата за бриджа е свързана, всяка метална част излиза на масата в точката при потенциометрите и на изходния жак. Китарата е Gibson и като такава естествено не е екранирана въобще. Адаптерите са зебри (отворени, без капачки), нек 57 classic, бридж Burstbucker 3.

В къщи проблема не личи почти - дори на доста усилено се усеща едва доловимо. В репетиционната е ужас - в близост има мощни машини, когато работят не се трае.

Пробвал съм и на двете места със и без ефектите, със и без външно захранване. Бръмчи и на чиста китара, добавяйки гейн става постепенно трудно поносимо. Пробвал съм други китари и в къщи и в репетиционната - американ страт със сингли няма грам шум на същото място, ниезависимо от конфигурацията. Старият ми вехт скуаяр с хъмбъкъри, въпреки ужасния си звук, не бръмчи въобще.

Усилвателите са различни в къщи и в репетиционната. Всички китари съм пробвал и в двата. Само Gibson-a бръмчи здраво. Отдалечаването от усилвателя и въртенето спрямо него не оказва никакво влияние (поне аз не забелязвам).

 

Дайте идея какво да и проверявам?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 38
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

Трудно ще се уцели дистанционно, но опитай да смениш кабела към усилвателя и жака в китарата.

Има случаи на оксидиране, когато не се прекъсва масата, но се увеличава преходното съпротивление.

Задължително да се измерят всички възможни комбинации от свързвания, маси и сигнални; жаковете също, че се случва механичните сглобки да не са качествени.

Не със зумер, а с омметър, на който предварително се провери паразитното отчитане.

Вътре и вън от китарата.

Случва се жаковете, мъжки и женски, да са хлабави и да не контактуват добре. Това също трябва да се провери.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за насоките. Ще премеря всичко при първа възможност. Притеснява ме, че омметъра ми е скапан и едва ли ще покаже нещо резонно, но както и да е. Засега ще се въздържа от подмяна на буксата на китарата.

Имате ли идея колко трябва да е контактното съпротивление? Подозирам, че с обикновен омметър няма да мога да хвана разликите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеалното е "0" ома.

Затова казвам да се отчете паразитното съпротивление - когато се допрат пробниците, DMM показва контактното съпротивление на буксите + проводниците + контактите на превключвателя. Не бива да е повече от 0.3...0.5 ома. Това е последния разряд на 200 ома обхват при 3 1/2 дисплей. ( 000.3)

Ако паразитното е по-високо, прещракай превключватела на уреда да се зачистят контактите и вкарай - изкарай няколко пъти щекерите. Обикновенно се оправя (до следващия път  ;) )

 

Ако след тази процедура съпротивлението на кабела ( sleeve to sleeve) е над 1 ом да речем, нещо не е в ред (или е евтино)

Пример - имам пробници, немски - имат 0.0 ома, имам и китайски - имат 0.6 ома. Качествено ширмован (екраниран) кабел от 3 метра може да има 0.1 ...0.5 ома. Китайски може да има и 50 ома, особено след период на употреба.

Мъжките жакове се правят с набиване ( има една наука за допуски и сглобки, учи се в машинните специалности). Калпавите не се захващат плътно, и примерно sleeve се върти в основната втулка, а в допълнение лентата за закрепване и запояване също се върти във втулката от другата страна. 

Имал съм случай преди години с женски жак за говорител, монтиран на метално шаси. След сума ти експерименти установих това, което не можех изобщо да допусна - въпреки голямата площ на занитване и стягане с гайка - нямаше контакт. Ама никакъв ! Една оксидация и калпава изработка може да създаде много ядове.

Не очаквам в разглеждания случай да има такива екцесии, ама проверката е задължителна.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво успях да премеря преди да отида на работа днес.

Паразитно съпротивление на 200 ома обхат - около 1.8 - 2.0 ома. Държи го в тези граници.

От железарията на китарата към изходната букса показанията са пак в този порядък - максимума, който успях да отчета беше 2.5, т.е. някъде 0.5 - 0.6 ома по пътя до жака. Това едва ли е чак толкова много? Отдавам разликите в материалите на съответното покритие (никел).

Оказа се, че един от кабелите, който използвам дава доста големи показания - минимум 2-3 ома от край до край (т.е. уреда показва 5-6 или повече ома). Всичките ми кабели са с инструментален кабел от Proel и съответно жакове Proel от по-скъпите им. Другите кабели дават или 0 или 0.1-0.2 в най-лошия случай.  Проблемния го мерих и на жака, и на самата спойка, т.е. на ширмовката. Даде еднакво лоши резултати, което ме навежда на мисълта, че самия кабел е за изхвърляне (и ще си иде). Всички участващи кабели са дълги около 3м.

Ще се опитам да отскоча утре до репетиционната, за да пробвам там с разнообразни кабели, включително и този с проблемите. Дано да уцеля смущенията, които причиняват най-осезаемия шум. У нас почти няма смущения с който и да е кабел, усилено до край, така че там смислени тестове не мога да направя.

Благодаря отново за насоките, ще ви държа в течение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега се сетих. Проблемния кабел обикновено използвам за изход от педалиерата. Преди изхода има два буферирани ефекта на Бос. Малко ме съмнява да е от него. По спомен, мисля че тестовете с другите китари ги правихме с изряден кабел....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами пробвах и с друг кабел. Брум пак има. По-малко, но има. Явно си е до екраниране работата..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се, трябва да се екранира електростатичната съставна, за да се елиминира нейното влияние. 

Това обаче може да не помогне, ако полето в репетиционната е с повече електромагнитна съставна, смущението ще влиза през самите адаптери по магнитен път. 

Тези машинарии, за които споменаваш от какво естество са? Къде се намират - встрани, отгоре, отдолу на помещението?

Може да се вкарва брум и по мрежата, ако консумацията им е значителна. Ако в допълнение самата инсталация има високи преходни съпротивления в свръзките, също може да е причина.

Добре е да се провери заземяването на захранващата мрежа .

Може решението да е неудобно, като например Фарадеев кафез. Един тест с дребна, но дебела мрежа, която да се заземи и да обгърне мястото на китарата (както се слагат звукоизолационни щитове на ударните например), може да насочи към решение.

 

За съжаление колкото и да се стриже таралежа, не му е мястото в гащите.  :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Колега, откри ли къде е проблемът, понеже аз забелязвам същото на Gibson-a. При сингъл или Хъмбъкър пак си го има тоя бъз. Спира като докосна струните или металната пластина на входа за кабела. Пробвах с няколко различни кабела и различни позиции спрямо кубето. Очевидно не съм чак толкова напреднал като вас и не мога да замеря. Ще я закарам на лютиер, но от прочетеното до тук подозирам, че може и да е оксидация някъде на входа, знам ли в същност с тея 2 кил суича и разменени ключове кой знае как са я вързали :>

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти, ами по-скоро нищо не открих. Каквото съм мерил и докъдето съм стигнал съм написал. Просто някъде си бръмчи, другаде не. Ако разбереш от какво е, обезателно да напишеш. Според мен е от липсата на каквото и да е екраниране и кофти кабелаци вътре. Аз имам проблем, общо взето, само в репетиционната, където в близост работят големи електрически машини. Подозирам, че лови електромагнитните излъчвания от машините. Общото впечатление е че всички гибсъни всъщност бръмчат малко или много. Ако успееш да оправиш твоята, моля напиши как сте го решили.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямаш решение - колкото и да са ти хубави адаптерите, екранирани, не екранирани, щом до репетиционната ви има разни такива джаджи няма какво да направиш - единствено - да си намериш "поза", в която не се усеща толкова.

 

Също, в повечето репетиционни, в които съм бил, ел. мрежата е покъртителна и 100% и това играе ролята си.

 

Евентуално можеш да пробваш да елиминираш поне източниците в твоята репетиционна - изключи абсолютно всичко - осветления, печки, адаптери, компютри(!!!)... после само китарата и усилвателя и почни да включваш поетапно нещата - има вариант някой смотан адаптер да ти яде нервите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Parni Valjiak: Сега виждам, че не съм отговорил - машините са вестникарски офсетови машини - подозирам по десетки киловата бройката. Намират се под помещението, бих казал няколко етажа надолу. Възможно е да връща по мрежата нещо - ако не са натоварени като хората (cos Ф и компания). Но и така да е - стратокастер с единични адаптери на същия кабел, в същия усилвател, няма почти никакъв брум - със сигурност не е съизмерим с бръмченето на Гиби.

Общо взето за мен остават два варианта, с които бих се занимал:

- ground loop някъде вътре из кабеляците - оглеждал съм всичко и съм проследявал свързването - на първо четене няма

- липса на каквото и да е екраниране, включително и капачки на адаптерите, които нормално са свързани за екрана на китарата - т.е. чиста проба индукция причинява брума. Любопитното е че бръмчи не по-малко и в режим на двоен адаптер.

 

Иначе за фарадеевия кафез - съгласи се, не е много практично :) Ако имах под ръка, несъмнено щях да пробвам!

 

@7thString: Репетиционната не е моя, няма как да правя такива експерименти. А и да реша проблема там не ми е от особена полза. Утре ако ми се наложи да свиря в някой мизерен клуб (макар и напоследък да нямаме участия), предпочитам да знам, че китарата е ок със сигурност. Както казах - други китари там нямат никакъв проблем.

Редактирано от Петьо Бояджиев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Друго, което ми иде на ум - пробвай същата китара, но с друг усилвател/кабели в репетиционната - не изчетох подробно нагоре, но е възможно примерно женския жак на китарата ти да е замърсен и да не прави добър контакт с кабела. Може и самите му пластини да са огънати и да не прави добър контакт, което ще се види ако го "размърдаш" докато е вкаран. Бе гадни са тези проблеми, съчувствам :butcher: имах подобна драма в предишната си квартира и така и не успях да я разгадая...

 

П.П. какви са били другите китари, които НЕ шумят в аналогичните условия?

Редактирано от 7thString
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гарантирано трябва да се работи по липсата на екраниране, включително капачки на адаптерите от материал с високо u - пермалой или нещо подобно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.