Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте! Бихте ли ме посъветвали, дали може да се пръсне китарата (електрическа) с акрилен лак и върху него нитроцелулозен и дали мога да използвам нитроцелулозния лак и като грунд? Поздрави!

Отговорено

До колкото знам, не е добре да се пръска с лакове с ралични основи.

Аз съм работил с PU лак, който си върви с по-гъст грунд.

Не знам дали самият лак е твърде удачен като грунд, защото е по-тънък и дървото може да изпие доста от него.

Подозирам, че това може да промени и звука.

Отговорено

Благодаря за отговора! Аз го прочетох днес по рано и направо отидох и купих:

байц ( http://www.clou.de/bau-heimwerker/produkte/produktansicht//beutelbeize-pulverbeize/ );

пълнител за пори ( http://www.clou.de/bau-heimwerker/produkte/produktansicht//holzpaste/ ); 

нитро-грунд ( http://www.clou.de/bau-heimwerker/produkte/produktansicht//g1-schnellschleif-grundierung/ ) .

Нитроцелулозния лак го имах вече (http://www.ebay.de/itm/Nitrocellulose-Lack-Spray-Nitro-Lack-400ml-transparent-farblos-/400310089666?pt=Allgemeines_Musikinstrumente_Zubeh%C3%B6r&hash=item5d345737c2 ) а имах също и акрилен, с който смятах да оцветя китарата а после да финиширам с нитролак! Акрилния вече е извън играта! Поздрави!

Отговорено

Ако става въпрос за електрическа китара, нитро лакът е бил по-популярен в миналото, сага в много случаи е изместен от други лакове, поради не твърде добрата си износоустойчивост и издържливост.

Въпреки това, някои хора казват, че старите нитро лакове им звучат по-добре.

Отговорено

Да се говори за влияние на лака върху звука на електрическата китара според мен е безпредметно. Напомня за разговор между аудиофили - хора, които според мен са с леки умствени отклонения.

Отговорено

Може би не е толкова осезаемо, както при акустичен инструмент, но както Евтим каза, ако дървото се напои здраво с лак, със сигурност ще промени характеристиката на тона.  

Отговорено

Нека да изясним нещата, за да не влизаме в излишни спорове - за да лакираш дървена повърхност първо трябва да я запечаташ.Тоест за да постигнеш качествено финално покритие ти трябва гладка повърхност с еднородна структура, каквато дървото няма и за това се полагат няколко покрития с различни материали и техника на полагане. Няма да навлизам в подробности - подробностите са написани в доста учебници и специализирани издания...Ако при лакирането се окаже че дървото попива от лака просто на това място лаково покритие няма... В тая връзка искам да кажа че няма как да напоиш дървесината при лакирането и от там е ясно влиянието на лака върху звука.И още нещо което не е свързано с темата но е свързано с разискваната материя - китарите с матово покритие за които се говори че покритието позволява на дървото да продължава да съхне... приказки от 1001 нощ - преди нанасянето на тяхното финално покритие са запечатани също толкова старателно...

Отговорено

Не е баш така, както го говориш, колега. Преди време си пребоядисвах едната дъска, като в промеждутъка реших да я сглобя без боя и лак, за да видя как звучи - учуди ме, че имаше повече високи и един странен пик в средите, който допреди това не е имало. След като я пребоядисаха, звука беше много подобен на предишния, но не точно същия.

Отговорено

Гледам ,че пак се завихрят разни спорове кое каде влияе и т.н. Въпроса беше дали може нитро лакът да се ползва и като грунд, понеже съм чувал, че при някои лакове може. Колегата Евтим сподели мнение и аз реших да се съобразя със съвета му и осигурих всичко необходимо на един разбиращ от лютиерство човек да свърши една добра работа. Отделен е въпроса , че се опитвам сам да я свърша , а  познанията ми не са нещо особено, но както е казал народа - КЕФ ПАРИ НЕ ЖАЛИ !!! Поздрави !

Отговорено

Най осезаемо влияе  лаковото покритие  на грифа .... поне  според пробите които съм си правил .

 

Ще ми се да опишеш пробите които си правил.

Отговорено

^  Е не са лабораторни в идеални условия... ако това те интересува.     Заключенията са си лично мои , само ги споделям, без  никакви допълнителни претенции ;)

Отговорено

Действай и ще стане. За съжаление, не съм работил с нитро лак и не знам дали може да се обработва(шкури, полира), както примерно акрилния и полиуретановия лак. Предполагам, че може, а и лесно можеш да провериш как се работи с него на една подготвена дъска.

По принцип, основната идея е да пръскаш всичко така, че да не правиш стичания и капки. Ако направиш капка - трябва да изчакаш достатъчно време, за да изсъхне тя и после много внимателно да я изшкуриш(голяма играчка). Не шкури с много едри шкурки, може би за най-грубите неща, не по-малко от 600. Иначе по принцип, 600, 800, 1000, 1500, 2000....  Преди да нанесеш всеки следващ слой, предният трябва да е матиран с шкурка(до около 800-1000)и да няма останали лъскави гланцови петънца. Разбира се, трябва преди това да е изсъхнал добре. Не знам дали ще ползваш боя.

Казваш, че ще ползваш байц. Може би имаш предвид, байц, който ще смесваш с лака?? Ако е така, трябва много да внимаваш, особено ако ще ползваш полупрозрачни покрития. При полупрозрачното покритие, трябва изобщо да не шкуриш полупрозрачния слой, защото иначе ще направиш по-прозрачни петна, където си шкурил повече. В този случай, трябва да имаш помещение без никаква прах и направо пръскаш полупрозрачния слой, като поизсъхне той достаъчно, можеш направо отгоре да напръскаш финалния слой прозрачен лак(поо него и да се полепи прашинка, не е фатално, защото може да се махне с шкурка. Ако помещението ти не е прашно и си сигурен, че няма да налепиш прах, може и да изчакаш полупрозрачния слой да изсъхне, въпреки, че ако още не е съвсем изсъхнал, получаваш по-добра адхезия между двата слоя.

Накрая последния слой се чака да изсъхне дълго време(дни, седмица и повече), ако е необходимо се зашкурва фино до матово, но този път до най-фина шкурка и накрая се полира с полир-машина и полир-паста. Друг вариант е да се полира с различно груби пасти до най-фина.

Колко и как се преценява на място, може да имаш много груба "портокалова кора", може да е съвсем фина. Зависи от лака, температурата, маниера на пръскане и т.н.

Ако някой слой стане трагедия, вместо да го чакаш да съхне и да го шкуриш, можеш да го избършеш с парцал с ацетон(поне при ПУ лака става).

С колкото по-малко лак успееш, по-добре за звука. Тънкото покритие по-малко "запушва" инструмента.

 

Всичко, което съм писал е от моя опит с електрически солидбоди инструменти.

Ако ще пръскаш акустични, там сигурно си има други начини и тънкости, понеже там върпосът със звука е още по-важен.

Може да се поинтересуваш допълнително.

 

Поздрави,

Евтим

Отговорено

  Привет! Байца, който ще ползвам ,  е прахообразен и се разтваря в 96% алкохол. Нанася се директно върху дървото без да се смесва с лака. Съхне за секунди. Избрах такъв, защото прочетох, че е подходящ за нитролак. 

  Благодаря за съветите. 

Отговорено

Задължително пробвай на нещо преди това. С байцовете понякога могат да станат петна, особено когато дървото не пие равномерно.

Виж и дали няма да се прецака цвета от грунда/лака.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.