Jump to content
Българският форум за музиканти

Дикция


toshevski

Recommended Posts

Аз мисля, че трябва да поговорим за вокалната дикция защото тя е доста важна част от пеенето и не трябва да я подценяваме за сметка на други неща (динамика, тоноизвличане и т.н.) Аз лично да си призная имам доста да уча по тази част- дори са ми правили забележки (а и аз се осещам)! ;);) Но тъй като всички сме в кюпа на обучаващите се, ще е добре да кажем по нещо за дикцията! ;) Искам да поясня, че неговоря само за ясно произношение, а също и за неравни гласни/съгласни звуци, натрапчиво акцентиране и др. А също и за стремеж към оригиналната чуждоезикова дикция ако ще е на различен от български език текст! ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето нещо, което намерих на български, което повече се отнася до говорната дикция, но все пак и за вокалната:

Правилната говорна дикция – предпоставка за успех

Добрата дикция (от лат.ез. – изговор, произношение) е едно от неотменимите качества на речта на хората с “говорни професии”. Добра дикция означава четливост, ясност при произнасяне на думите и фразите, безупречно и чисто звучене на всеки гласен и съгласен звук. Неясната дикция, наличието на каквито и да било недостатъци и неизправности в говора, като нечисто и неправилно звукопроизношение, неясна артикулация и/или запъване, отвличат вниманието на слушащия и на цялата аудитория. Следователно понятието дикция има по-общ смисъл – цялостно произнасяне или изговаряне на речта, “начин на излагане на мислите”, “говорен стил”. Разбира се, всяка говорна професия има своя специфика, но това, което обединява актьори, лектори, учители, политици, адвокати, говорители, журналисти и др. е постоянното говорно общуване, което изисква здрава и стабилна гласова постановка. Механизмът на гласообразуването, умението да се работи над дишането и техниката на говора са основни методически единици, които трябва да се усвояват от представителите на т.нар. говорни професии. Основните недостатъци, които се установяват при работа в областта на говорната техника са подробно.

=>източник

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето още доста по- полезно, но на английски:

BECOME A MASTER OF RESONANCE

A discussion about diction and vowel creation.

Copyright © Yvonne DeBandi 2002

 

Q. Dear Coach,

 

Do you have some hints that one can apply to articulation. I sometimes find that with certain words, (and I cannot think of an example right now) my voice fails me. ???

 

Regards,

Dawn

 

 

A. Say the following vowels in the listed order: “EE – EH – AH – OH – OO”.

 

Now say them again, only imagine that each syllable is grounded, or has a central point, somewhere inside your mouth. We’ll refer to this certain central space as “X”. This “X” is going to move in your mouth. Can you determine the direction?:

“EE – EH– AH – OH – OO.”

 

If you can’t visualize the “X” moving from the front to the back of your mouth as you recite the vowels, try saying them again but this time over-exaggerate your lip and facial movements from a “wide EE” to a very round “OO.”

 

This experiment should do the trick to show you how different vowels change the shape and the “central point” inside your mouth. Since changing the size and the shape of a resonating cavity changes the tone of your voice (and your mouth is the all important Oral Cavity), it becomes more obvious of how the pronunciation of words and controlling articulation effects singing.

 

Once this concept is understood, the question usually changes to…so how can I become a master of resonance and maintain complete control over my voice? Here are a few tips to get you started on the right track:

 

1) Determine your favorite and least-favorite vowel. This usually translates as the vowel that is the easiest to sing over all pitch ranges (favorite) and the vowel that gives you the most difficulty over all pitch ranges (least-favorite). (If your challenge is a certain vowel in a certain pitch range, this will work for you too!)

 

Once you determine your favorite vowel, use it to your advantage. Sing exercises on this vowel first. Then work through each vowel until all of them are as “easy” as your favorite vowel. This may take several or even many practice sessions, but if you can sing it on one vowel you can sing it on any vowel. Sometimes it just takes learning how to readjust certain singing mechanics to accommodate the physical changes in the voice instrument.

 

If you are really trying to sing a specific song, use this exercise with it. Sing the song on your favorite syllable (preceded by a consonant) and then continue to practice it until you are comfortable on all the notes in all the ranges. Then move to the next vowel in line. Once you are done with all the vowels, or begin to get tired, sing it one last time or two on the words. You should begin to notice a difference within a few practice sessions.

 

If your challenge is more about you not being able to sing the note period…that is a different discussion entirely. See “Should I Sing this in my Head Voice or Chest Voice” at http://SingingIsEasy.com/freesingingarticles.html

 

2) Learn the concept of shaping the back of your mouth – use it as a resonating control instead of a slave to the vowel you are singing.

 

Make yourself yawn. Be conscious of that big space that becomes available inside your mouth as your brain commands the opening to widen so more oxygen can be provided. To be a master of resonance, you need to learn to consciously widen that space without forcing an uncontrollable yawn. The wider that space remains in the back of your throat the easier it will be to access all of the remaining resonating cavities.

 

So learn to use the front of your mouth and lips to form the necessary consonants and shapes to round out the proper vowel, but keep the size and shape of the back of your mouth more consistent. End result, your sound will become more consistent. Right now, be sure you understand the concept of why this should work, even if you have no idea of how to make it happen.

 

3) A simple trick to get you started right away is to think about adding more “Ah” to the back of your throat. Here are a few examples:

 

Sing the word “life” on any pitch. Now sing it again, but consciously put more of an “ah” into the word, concentrating on the back of your mouth.

 

Try it now with the word, “love.” Love is a word used in many songs and many times it is sung like this: “luuuuhvvvvvvve.” This pronunciation does not take advantage of your resonating power and closes to the “v” before giving the vowel proper attention. Try it again with this kind of idea, “laaaahhhhhove. Remember that more than anything else, the “ah” should be more of a sensation and mental thought process. Your audience will simply hear a nicer sounding “love.”

 

4) Avoid tension in the lips, jaw and face and develop dexterity.

 

Do relaxation exercises to warm-up your facial muscles during your vocal warm-up. Include lip diction exercises. These could be tongue twisters or singing exercises concentrating on different consonants followed by different vowels. Do these exercises with the understanding that the more control you have over your facial muscles, the more control you have over your diction.

 

Always remember the rule: tension takes away from control and always reveals itself in your singing tone. Don’t overlook tension in any area of the voice instrument.

 

5) Take responsibility for your own vocal development. Becoming a master of resonance is just a portion of what it takes to become a master of singing. All of the mechanics of the voice work together as a team … and you are only as strong as your weakest link.

 

=>източник

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така... позицията на устата е много важна при дикцията (и като цяло в пеенето), така че ето малко по- нагледно да видите! Предполагам, че повечето са наясно, но все пак- нека го има за тези, които не знаят! :lol::metalist:

 

Фигура 1- постановка за "Е";

Фигура 2- постановка за "А";

Фигура 3- постановка за "И";

Фигура 4- постановка за "О";

Фигура 5- постановка за "У";

mouth.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

@тошевски, много материал си изчел, много теория, а може да се обобщи вкратце:

за разлика от разговорната реч дикцията в пеенето я правят съгласните!

Изводът е: гласните няма как да избягаш от тях когато пееш, следователно трябва да се упражняваме върху съгласните!!!!!

 

 

Послушай Бенджамино Джили в "Ла Донна е мобиле" какви съгласни има!!!

 

Всички велики певци имат страхотни съгласни когато пеят!

 

Пиратските линкове се трият! :virtuoz:

Редактирано от MDFk
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, напълно съм съгласен с теб! ;) И Бенджамино Джили добре се справя! ;) То така или иначе гласните са може би 90% от пеенето, обаче често иманно заради тях остават на заден план съгласните, а не трябва! ;):D:virtuoz:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пиратските линкове се трият! :headbang:

По въпроса за пиратските линкове не се чувствам достатъчно компетентна. Ще ми е необходимо време да го проуча, би ли ми помогнал? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Проучвай тук : http://forum.muzikant.org/index.php?showforum=19

 

 

И по темата: Винаги съм имал проблем с моите "С" и "П", които, колкото и да се старая да не акцентирам, винаги стават супер шумни и натрапчиви. Как мога да се неуча да ги правя по-малко дразнещи?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

@CorvusCorax,

сещам се за 2 упражнения, които биха могли да ти помогнат за по- добър контрол на въпросните съгласни:

1) за С-то- Поемаш си дълбоко въздух и започваш с постоянно издишане и едновременно с това изговаряне на "С" върху един тон (постоянно с издишането). Постепенно усилваш динамиката. Представи си го като динамика при пеене или респективно свирене- pp->p->pf->f->ff->f->pf->p->pp.

2) за П-то- Поемаш си дълбоко въздух и започваш с постепенно издишане и едновременно с това изговаряне на "П" върху един тон (но за разлика от С-то постепенно с издишането- от типа: п,п,п,п,п,п). Постепенно усилваш динамиката, както при С-то. Динамиката е пак: pp->p->pf->f->ff->f->pf->p->pp.

 

П.П.: И аз имах същите проблеми и все още ги имам, но в по- малък размер, благодарение на упражнениица! :) Напоследък се стремя максимално равно (и когато е нужно- с динамика) да стават вокалите защото това е истината! Много има какво да се учи още! :think: :):) Ех, защо не ставаше както беше казал някой- с фуния да си наливаме разни неща в главата (както за ученето) и да ставаме от професионалист нагоре!? :)

Редактирано от toshevski
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Проучвай тук : http://forum.muzikant.org/index.php?showforum=19

 

 

И по темата: Винаги съм имал проблем с моите "С" и "П", които, колкото и да се старая да не акцентирам, винаги стават супер шумни и натрапчиви. Как мога да се неуча да ги правя по-малко дразнещи?

да. сигурно пееш на микрофон?

тук не мога да ти кажа... В обикновена реч не би трябвало да прави впечатление....

Днес обаче забелязах как един човек ясно произнася в говора си "Р"- тата. Сефте да чуя някой така да "р"-ъка. За сметка на това гласните обаче не му се чуват.

 

И през стените почнах да се заслушвам кой как говори или защо и как пее. Малко май почвам да ставам хахо, но както и да е...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П.С. мерси но така и не различавам по какъв критерий да се смята официалното демо към СД в руски сайт за пиратски линк?!? :ph34r:

А от друга страна се разрешава да се пускат толкова линкове към пиратски видео? :ph34r:;):happy:;):D:D:D

Редактирано от AlFiA
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хайде пийс по темата с линковете, че и аз съм нарушавал правилото, че и няколко пъти даже.

 

А иначе за "С"-то и "П"-то - да, когато пея на микрофон пречат и стават такива, каквито не искам. Пеейки без микрофон не само че нямам проблеми с тях, а даже си ги и харесвам. Което ме кара да се замисля: дали проблемът е не в това, че нямам дикция, а в това, че микрофонната ми техника е зле? Предлагам, да подискутираме малко именно пеенето с микрофон. За целта пръкнах това : http://forum.muzikant.org/index.php?showto...ndpost&p=154358 :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

И още малко за съгласните,има 'звучни' и 'безвучни' или 'мелодични' и 'немелодични' такива в зависимост от терминологията .

Поздрави на всички и успех с възпроизвеждането им .

Редактирано от Ivan
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Опитай да сравниш звученето на 'ш' с това на 'х' или на 'с' с това на 'п',всички са съгласни,но разликата в звученето ги определя,като `звучни' или 'безвучни' ,толкова :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.