jeepa Публикувано Август 20, 2012 Публикувано Август 20, 2012 Не случайно пускам тази тема в графа музикален бизнес. Пускам я тук, защото тя е пряко свързана с финанси... А и напоследък доста клубове в страната се о*ират с невероятните си условия които предлагат. При какви условия свири българския музикант? Справедливи ли са условията на българските клубове? От кои клубове не сте доволни и от кои сте? (посочете имена, градове, адреси, телефони, всичко каквото знаете) Мисля, че тази тема ще е дълга и доста оспорвана. Успех! Ще започна с двете места, които никога не са ми оставяли лошо впечатление, а и винаги са се държали коректно. The Box-София (колкото и да е странно) и Bar Grind-Варна. Тези от които не съм доволен, вероятно ще споделя по натам. Цитирай
7thString Отговорено Август 20, 2012 Отговорено Август 20, 2012 В тоя формат темата е просто чесане на клавиатури и е обсъждана поне 2 пъти. Бизнесът работи с конкретни факти и цифри - би било коректно и полезно вероятно, да ги споделиш - от кои факти и цифри си недоволен, и какви трябва да са, за да си доволен? Аз например съм чувал абсолютно малоумни истории от сорта "абе ти посвири 1-2-3 месеца докато потръгне заведението пък после щи платим" Еми, ако собственоръчно си вкараш такъв кол в гъза, после нямаш право да хленчиш, че "някой" те е изнасилил. Тук има и една друга нотка, която могат да засегнат хора като мен - защо ти ще изкарваш чиста кинта на ръка, а аз ще храня един катун цигани от данъци/осигуровки всеки месец? Къде са ви трудовите договори?... така, че темата може да се разшири в много посоки, щото не е черно/бяла... Цитирай
jeepa Отговорено Август 21, 2012 Автор Отговорено Август 21, 2012 Идеята ми е да се разбере, как работят клубовете спрямо музикантите. Тук не искам да събираме адреси на клубове, нито кой с каква техника или сцена разполага, а само тяхната бизнес политика. За The Box (София) съм написал, че съм доволен, защото каквото са казали са го изпълнили. А за Варненския Бар Грайнд, аз определям цената на билета и взимам 100% от входа, клуба печели от алкохола. За мен това е най-правилната политика на работа. Много европейски клубове работят на този принцип, макар че Дъ бокс не точно, но поне са точни във взаимоотношенията. Саунд Уейв (София бившия "Тукан" Клуб) също. А иначе напоследък някои извращават нещата, като Пловдивския клуб "Стейдж 51", които имат два начина на работа плащаш твърда сума за да наемеш клуба или ти удържат %. Твърдата сума е 500 лв.(която не се облага с данъци) При %-та нещата на пръв поглед звучат добре, но е абсолютно същия обир. При %-та на цена от билета 7 лв., те удържат 30%(които не се облагат с данъци) , но преди това трябва да съберат 250 лв, и тогава започва %-ното таксуване, върху остатъка от парите. Невероятно са го измислили. Забравих и пътните разходи, които те очакват, ако не си от Пловдив. Много ясно, че кракът ми няма да стъпи в този клуб. И още един клуб има, който ми направи не много добро впечатление. Клуб "Легаси" Русе, където шефката беше много нахакана да се направи концерт там, и ме убеждаваше, че повече от 3 лв билет не трябва да се слага и, че повече от 50 човека няма да дойдат, като в същото време ми обясняваше, че нямат никаква техника и мога да наема от две места за 180 лв общо. Искам да знам: Що за оферта е това? Естествено, концерт не се състоя и няма и да се състои при такива условия. А относно трудовите договори има и музиканти с такива, но са много малко за съжаление. Всичко останало се води хонорар, който се облага с 10% данък, но това е когато някой ти плаща определена сума пари. Когато свириш на вход, няма как да те следят затова и клубовете взимат % от входа. А от моя гледна точка как трябва да работят клубовете, мисля че 100% от входа е достатъчно за една група. Тогава вече всеки може да се бори за оцеляването си и да се опитва да пропълзява напред, иначе с тия 200-300-500 лв напред, няма как да стане номера. Пък именити изпълнители и групи (старата българска естрада) вероятно и на хонорар е редно да свирят, както е било и както е. 1 Цитирай
Babyface Bob Отговорено Август 21, 2012 Отговорено Август 21, 2012 (Редактирано) Според мен от темата може да се направи една полезна препратка към воденето на лична документация - признак за сериозно отношение към административната част на изкуството Уточнение за доход от предоставяне за ползване на авторски права : не с дължат осигуровки, тъй като възнаграждението не е за положен труд, а за прехвърляне на права по смисъла на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Доходът от авторски права се облага само с еднократен плосък данък 10 % по следната схема, предписана в Закона за данъците в/у доходите на физическите лица : - от общата сума на договора се приспаднат 10 % т.нар.нормативно признати разходи - компенсират автора за направените от него разходи по придобиването или създаването на авторското произведение. - намалената с 10 % норм.признати разходи сума се облага с плоския данък от 10%. Пример : 1000 лв по договор --> 100 лв.норм.признати разходи (10% от 1000 лв) --> 900 лв облагаем доход ( 1000 лв - 100 лв) --> дължим данък 90 лв ( 900 х данъчна ставка 10%) --> сума за получаване от лицето 910.00 лв ( 1000.00 бруто - данък 90.00 лв след приспадане на 10% норм.признати разходи). Най - добрият начин да си документираш приходите от свирене е чрез граждански договор ( хонорар), ако ще си си self manager. Задължението ти е до 30 април на следващата година да попълниш лична данъчна декларация за изтеклите 12 месеца от рпедходната година - user friendly формуляр с инструкции за попълване в сайта на НАП. Темплейти на ГД по смисъла на ЗАПСП могат също да се намертя в нета. Натам си е лично желание и мрънкане за липсата му. По-здрави! Редактирано Август 21, 2012 от Babyface Bob 2 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.