Jump to content
Българският форум за музиканти

вокална линия


Recommended Posts

Здравейте ,моля да ми дадете съвети,въпросът е следния имам готов акомпанимент и всичко останало ,сега искам върху този акомпаниметн да направя напевни мелодии ,нещо като вокална линия ,която да свиря с китарата си ,се е едно си е вокалист,само че се изпълнява от китарата,как точно се композира вокална линия с мелодични темички ,от каде се започва ,какви правила трябва да се спазват ,съвети в хармонично отношение,като цяло общо за вокалните части и как се композират?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Свири мелодия, в която има паузи, все пак вокалистът има нужда да си поема дъх. И гледай да спазваш ограниченията на човешките гласове - ето ти от wiki -

middle C=C4

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Измисли готина мелодия, която ти звучи добре и е лесна (стига ти въздуха) да я изпееш/изтананикаш. После я научи на китара и я доукраси със щрихите, характерни за инструмента (повдигане, приплъзване и т.н.). С други думи - ползвай вътрешния си слух!

 

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

вокалните части и как се композират

Ще допълня Пешо и 3232, за да стане интересна една вокална линия можеш да пробваш следното

1.да ползваш части от гами-възходящи, низходящи и да търсиш някакъв баланс, примерно 3 възходящи, които създават напрежение +1 низходяща, която "разрешава"

2.да включиш пийкове, примерно интервали като терца, кварта, квинта, в зависимост от възможностите на певеца и по-големи :).

3.съобразено със стила на парчето основната част на една вокална фраза може да е и 1 тон...сега се сещам за куплета на Son of a preacher man примерно-характерното за стила е т.нар. ритмическо пеене, фразата Billy Ray was the preacher's son ( ако парчето е в ре мажор) е съставена от ре и фа диез.

4.по същия начин - ако акордите се сменят бързо можеш да решиш вокалната мелодия да е съставена от един тон

5.познавам много певци, които си пеят на някакъв измислен език когато мислят мелодии, защото това им помага да мислят фрази, вместо да ги мислят тон по тон - можеш да пробваш и този подход

Успех :).

Редактирано от Viara Ivanova
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди малко се опитах да прикача 2 файла, които илюстрират първите две точки, но системата не работи затова качвам снимка.

Не знам дали четеш ноти затова ползвам буквени означения за нотите и акордите, таблица1 е пример за 3 части от възходящи гами+1 завършваща част. Мелодията в таблица 2 съдържа пийкове/скоци, за които говорех в точка2. :)

TableVocalMelody.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди малко се опитах да прикача 2 файла, които илюстрират първите две точки, но системата не работи затова качвам снимка.

Не знам дали четеш ноти затова ползвам буквени означения за нотите и акордите, таблица1 е пример за 3 части от възходящи гами+1 завършваща част. Мелодията в таблица 2 съдържа пийкове/скоци, за които говорех в точка2. :)

TableVocalMelody.jpg

мерси много само да те питам тези цифри на мелодичната линия (c5,b4...)какво означават,иначе да разбирам ноти ,с тях мисля че по лесно ще разбера ,и искам да питам задължително ли е срещу акорд от акомпаниметна винаги в мелодията да се съдържат тонове от този акорд,примерно ако акорда ми е си мажор това значи ли че докато върви той аз мога да ползвам само нотите който го съставят ?и ако има и още съвети ще са ми полезни,интересно ми е ти как процедираш,когато композираш вокална линия

 

благодаря и поздрави :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Идеално, ще ти ги пратя като нотен текст утре.

Цифрите показват октавата, C4 е middle C или до на 1чертичка под петолинието при ключ сол.

Не е задължително да използваш тонове от триадата, разбира се.

Ако нещо ти се струва благозвучно няма значение дали е акордов тон.Дадох го като елементарен пример.

Можеш да започнеш с низходяща поредица от рода на 7-6-4 тон от гамата примерно.

Друг е въпросът, че в зависимост от това колко е опитен певецът някои мелодии,

примерно съдържащи тонове,които не са в гамата или пък големи интервали около някои от преходите

в гласа му/й при определени стилове и маниери на пеене може да са предизвикателство за изпяване.

Аз моите мелодии или ги пиша "фразеологично", или на пианото като използвам по-горния подход в зависимост от особеностите на стила и емоцията, която искам да предам :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.