parsekguitars Публикувано Октомври 8, 2011 Публикувано Октомври 8, 2011 ......една нова тема в която ще се опитам да споделя моите виждания в/у начините на хармонизиране на китара. Всъщност, освен стандартното строене на акорди по ладовете (1,3,5,7 и т. н. степенни от лада) т.е. - терцов строеж; квартовите акорди....има още няколко похвата за подредба на тоновете в даден акорд... ......материя която,за сега не съм я засичал на български език....,а доста използвана в съвременното музициране, .....и то в доста стилове.Всичко с което съм запознат за хармонизирането...(поне досега)....,ще го споделя в една тема. Надявам се да е интересно....и дано на някого му спестя време и усилия за усвояването на това....и т. н. Ще започна,както се казва - отзад,напред.Преди да се спра в/у начини на построяването на акорди,ще опиша принципите за хармонизиране, например - при дадена последователност на акорди,примерно в 8 тактова схема. Такава схема с нотни и аудио примери ще кача по-нататък.Сега ще опиша само принципите (тези които знам). ПРИНЦИПИ ЗА ХАРМОНИЗИРАНЕ 1. Общ мелодичен тон на върха (най - високия глас) 2. Общ мелодичен тон във втория глас 3. Низходящи хроматични движения в мелодичния глас на върха 4. Възходящи хроматични движения в мелодичния глас на върха 5. Хроматични движения в най-ниския (басовия) глас 6. Хроматични движения във втория и трети гласове 7. Мелодични патерни (модели) на върха 8. Арпежи по типове акорди (maj7, 7, m7, m7b5, dim ) на върха 9. Константни (еднотипни структури) 10.Тризвучия + басов тон (upper - structures) 11.Приближаване с половин стъпка (хроматично) , отгоре или отдолу (approach voicing) 12.Квартови акорди : а) четиритонни (може и от 5 тона,но за примерите по-надолу вземам за база четиритонните) б) пропуснат втори глас в) пропуснат трети глас г) пропуснат басов глас д) пропуснат най-висок глас е) комбиниране на б), в), г), д) 13.Пентатонични акорди 14.Модално гласоводене (най често в/у лидийски и дорийски ад) 15."Отворени" и "затворени" тризвучия (най-прост пример за яснота: акорда С изсвирен CEG ,звучи "затворено", а CGE , звучи "отворено" ) 16.Тритонни акорди със секунда в структурата си (пинаистични акорди) 17.четири и повече тонни акорди с една или повече секунди (също - пианистични акорди) ......ще стане още по-ясно когато дам пример на всичките тези похвати в/у една хармонична прогресия. Така най-добре ще се усетят различните цветове. За ме най-големият пример при китаристите (но не и единствен),за свободно боравене с тази метерия е Силвиян Люк ! Надявам се да ви е интересно 5 Цитирай
imallfake Отговорено Октомври 9, 2011 Отговорено Октомври 9, 2011 Благодаря ти, че си се хванал да правиш такава тема. Има доста неща из интернета, но се надявам твоето да стане някак по-разбираемо с времето, за момента ми изглежда като съдържание на книга, но сигурно ще се изясни. Дано насочиш хората към изучаване на теорията. Аз лично страдам от липса на каквото и да е време но ще хвърлям по 1-2 очи. Цитирай
parsekguitars Отговорено Октомври 9, 2011 Автор Отговорено Октомври 9, 2011 ....гледам да засягам такива теми които не съм ги намирал досега на БГ (приятно ми е да го правя....и дано помогне на някого) ,.... ако някой знае линкове ,където я има тази материя на БГ .....хелп ми .... (благодаря предварително) ...аз се базирам предимно на Joe Pass,Mick Goodrick и Bret Willmott ....... Цитирай
parsekguitars Отговорено Октомври 11, 2011 Автор Отговорено Октомври 11, 2011 ....... направих примери на първите единадесет принципа,които съм описал в предната страница. Нотен текст: стр. 1 , стр. 2 , стр. 3 , стр. 4 , стр. 5 Аудио: тук Основната хармонична схема е: //Cmaj7/Am7/Abmaj7/Bb7/Emaj7/Cm7/Dm7/G7// На нотния щим схемата е написана само първият път,и после същите функции се повтарят през цялото време. Най-добре се разбира това по басовата линия,която е само в/у основните тонове ( и е съвсем семпла, разбира се). Преди да направя малко пояснения,ще споделя,че при мен (в моето съзнание),това са отделни похвати,на които се стремя да изуча и запомня принципите....а не самите ходове.Разбира се, всеки похват(принцип) го изучавам отделно от друг,и след 30-40 патерна(хармонични лика) се борави доста по-свободно,може да се комбинират различните ходове....и накрая и да се импровизира.... и т. н........и така за всеки,така наречен - принцип........после се комбинират и сами те принципи.....и става доста интересно и разнообразно........разбира се всичко това и в дадена ритмика в зависимост от стила на свирене и т. н.......... Моето отношени е като към похват... т.е..... ако например дабълхенди или изполването на флойдроуз,,, и т. н. .... са технически похвати....то това са хармонични похвати,и в съзнанието си помня само основната хармонична схема (да не се изгубя,че кофти ... ). Пример 1 - общ тон м/у всички акорди е - С на върха Пример2 - общ тон във втория глас - G Пример 3 - низходящо хроматично движение от тона - D , до - G на върха Пример 4 - възходящо хроматично движение от тона - D , до - А на върха Пример 5 - хроматични движения,нагоре и надолу в баса Пример 6 - хроматични движения,появяващи се ту във втория,ту в третия глас Пример 7 - мелодия на върха Пример 8 - арпеж на върха по акорда Bbmaj9 Пример 9 - константни структури (интервалите м/у тоновете,като абсолютни стойности са едни и същи) Пример 10 - тризвучия+басов тон ( G/C....D/G .... Eb/Ab .. и т. н. ) Пример 11 - приближаване с половин стъпка....( смятам ... е ясно) Останалите примери...по-нататък..... стори ми се,че ще е много дълго да са всичките на един аудио файл. Надявам се да e обяснено ясно ...акордите са китарни.....от по четири тона(може по желание и да се пропуска някой и друг, и да стават от по 3 или 2 тона,но за база,,,,,най-добре да се почне с четиритонни звучения ). Enjoy it ! 2 Цитирай
parsekguitars Отговорено Декември 8, 2011 Автор Отговорено Декември 8, 2011 Една тема започната с идея за други начини на хармонизиране,освен терцови и квартови акорди. За пентатоники и пентатонични акорди има вече доста инфо,най-вече за стандартни пентатоники,построени от нат. мажор и минор. И както съветва Алекс Мачачек - може да си изберете каквато си искате комбинация на тонове от пентатониката и да построите звучене. Всъщност, може да си построите пентатонична скала от които и да е пет тона от диатониката,въпрос на избор на цвят и на вкус. Eто един пример за една пентатоника от степените по хром. скала : 1 b9 3 b5 b6 8 Построена от C , са тоновете : C Db E Gb Ab C . Тези тонове могат да бъдат разгледани като част от C alt. скала, а също така и като част от C alt. акорд.Сами по себе си имат малко дарк саунд,но важна е резолюцията (къде се разрешава,какво следва след това). Избора на тези тонове дава определен цвят,ако се промени даден тон (или тонове),ще се промени и цветът. Ето и примери за - 1 b9 3 b5 b6 8 :: Пример 1 - самата пентатоника Пример 2 - мелодичен модел Пример 3 - звученета(акорди) построени от тази пентатоника Пример 4 - тези акорди в храмонична схема : //:Gm7Calt./Fmaj7:// Ето нотен текст: http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.25786783.big http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.25786784.big И аудио: http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11275462&q=hi&newref=1 Enjoy it ! Цитирай
parsekguitars Отговорено Март 12, 2012 Автор Отговорено Март 12, 2012 .....пентатонични акорди в/у С мажор пентатоника - C D E G A C ... сами по себе си, освен като мажорна пентатоника,тези тонове могат да бъдат разгледани и като акорда С6(add9) - C E G D A ,съответно - 1 3 5 9 13(6) степенни от акорда....всичко е въпрос на отношение ..... ..... разделил съм примерите на по осем такта. Първите 8 такта са гласоводене което съм видял за пръв път при Mick Goodrick и Bret Willmott, вторите и третите 8 такта ...... - Steve Khan, четвъртите и петите 8 такта... - Alex Machacek и последните два такта са два акорда,които човек може и сам да ги "развие" по пентатониката стига разбира се да е прегледал примерите или да има основа върху тази материя. Нотен текст: стр.1 - http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.26598997.big стр.2 - http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.26598999.big Аудио - http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11500791&q=hi&newref=1 Enjoy it Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.