Jump to content
Българският форум за музиканти

Пентатонични,пианистични....и други видове китарни акорди


Recommended Posts

......една нова тема в която ще се опитам да споделя моите виждания в/у начините на хармонизиране на китара.

Всъщност, освен стандартното строене на акорди по ладовете (1,3,5,7 и т. н. степенни от лада) т.е. - терцов строеж;

квартовите акорди....има още няколко похвата за подредба на тоновете в даден акорд...

......материя която,за сега не съм я засичал на български език....,а доста използвана в съвременното музициране,

.....и то в доста стилове.Всичко с което съм запознат за хармонизирането...(поне досега)....,ще го споделя в една тема.

Надявам се да е интересно....и дано на някого му спестя време и усилия за усвояването на това....и т. н.

 

Ще започна,както се казва - отзад,напред.Преди да се спра в/у начини на построяването на акорди,ще опиша

принципите за хармонизиране, например - при дадена последователност на акорди,примерно в 8 тактова схема.

Такава схема с нотни и аудио примери ще кача по-нататък.Сега ще опиша само принципите (тези които знам).

 

ПРИНЦИПИ ЗА ХАРМОНИЗИРАНЕ

1. Общ мелодичен тон на върха (най - високия глас)

2. Общ мелодичен тон във втория глас

3. Низходящи хроматични движения в мелодичния глас на върха

4. Възходящи хроматични движения в мелодичния глас на върха

5. Хроматични движения в най-ниския (басовия) глас

6. Хроматични движения във втория и трети гласове

7. Мелодични патерни (модели) на върха

8. Арпежи по типове акорди (maj7, 7, m7, m7b5, dim ) на върха

9. Константни (еднотипни структури)

10.Тризвучия + басов тон (upper - structures)

11.Приближаване с половин стъпка (хроматично) , отгоре или отдолу (approach voicing)

12.Квартови акорди :

а) четиритонни (може и от 5 тона,но за примерите по-надолу вземам за база четиритонните)

б) пропуснат втори глас

в) пропуснат трети глас

г) пропуснат басов глас

д) пропуснат най-висок глас

е) комбиниране на б), в), г), д)

13.Пентатонични акорди

14.Модално гласоводене (най често в/у лидийски и дорийски ад)

15."Отворени" и "затворени" тризвучия (най-прост пример за яснота: акорда С изсвирен CEG ,звучи "затворено",

а CGE , звучи "отворено" )

16.Тритонни акорди със секунда в структурата си (пинаистични акорди)

17.четири и повече тонни акорди с една или повече секунди (също - пианистични акорди)

 

......ще стане още по-ясно когато дам пример на всичките тези похвати в/у една хармонична прогресия.

Така най-добре ще се усетят различните цветове.

За ме най-големият пример при китаристите (но не и единствен),за свободно боравене с тази метерия е Силвиян Люк !

 

 

Надявам се да ви е интересно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ти, че си се хванал да правиш такава тема. Има доста неща из интернета, но се надявам твоето да стане някак по-разбираемо с времето, за момента ми изглежда като съдържание на книга, но сигурно ще се изясни. Дано насочиш хората към изучаване на теорията. Аз лично страдам от липса на каквото и да е време но ще хвърлям по 1-2 очи. :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

....гледам да засягам такива теми които не съм ги намирал досега на БГ (приятно ми е да го правя....и дано помогне на някого)

,.... ако някой знае линкове ,където я има тази материя на БГ .....хелп ми .... smile.gif (благодаря предварително)

 

...аз се базирам предимно на Joe Pass,Mick Goodrick и Bret Willmott .......

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

....... направих примери на първите единадесет принципа,които съм описал в предната страница.

 

Нотен текст: стр. 1 , стр. 2 , стр. 3 , стр. 4 , стр. 5

 

Аудио: тук

 

Основната хармонична схема е:

 

//Cmaj7/Am7/Abmaj7/Bb7/Emaj7/Cm7/Dm7/G7//

На нотния щим схемата е написана само първият път,и после същите функции се повтарят през цялото време.

Най-добре се разбира това по басовата линия,която е само в/у основните тонове ( и е съвсем семпла, разбира се).

Преди да направя малко пояснения,ще споделя,че при мен (в моето съзнание),това са отделни похвати,на които се стремя да изуча и запомня принципите....а не самите ходове.Разбира се, всеки похват(принцип) го изучавам отделно от друг,и след 30-40 патерна(хармонични лика) се борави доста по-свободно,може да се комбинират различните ходове....и накрая и да се импровизира.... и т. н........и така за всеки,така наречен - принцип........после се комбинират и сами те принципи.....и става доста интересно и разнообразно........разбира се всичко това и в дадена ритмика в зависимост от стила на свирене и т. н.......... Моето отношени е като към похват... т.е..... ако например дабълхенди или изполването на флойдроуз,,, и т. н. .... са технически похвати....то това са хармонични похвати,и в съзнанието си помня само основната хармонична схема (да не се изгубя,че кофти ... rolleyes.gif ).

 

 

Пример 1 - общ тон м/у всички акорди е - С на върха

Пример2 - общ тон във втория глас - G

Пример 3 - низходящо хроматично движение от тона - D , до - G на върха

Пример 4 - възходящо хроматично движение от тона - D , до - А на върха

Пример 5 - хроматични движения,нагоре и надолу в баса

Пример 6 - хроматични движения,появяващи се ту във втория,ту в третия глас

Пример 7 - мелодия на върха

Пример 8 - арпеж на върха по акорда Bbmaj9

Пример 9 - константни структури (интервалите м/у тоновете,като абсолютни стойности са едни и същи)

Пример 10 - тризвучия+басов тон ( G/C....D/G .... Eb/Ab .. и т. н. )

Пример 11 - приближаване с половин стъпка....( смятам ... е ясно)

 

 

Останалите примери...по-нататък..... стори ми се,че ще е много дълго да са всичките на един аудио файл.

Надявам се да e обяснено ясно ...акордите са китарни.....от по четири тона(може по желание и да се пропуска

някой и друг, и да стават от по 3 или 2 тона,но за база,,,,,най-добре да се почне с четиритонни звучения cool.gif ).

 

Enjoy it ! rocker.gif

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Една тема започната с идея за други начини на хармонизиране,освен терцови и квартови акорди.

 

За пентатоники и пентатонични акорди има вече доста инфо,най-вече за стандартни пентатоники,построени от нат. мажор и минор.

И както съветва Алекс Мачачек - може да си изберете каквато си искате комбинация на тонове от пентатониката и да построите звучене. :)

 

 

Всъщност, може да си построите пентатонична скала от които и да е пет тона от диатониката,въпрос на избор на цвят и на вкус.

 

Eто един пример за една пентатоника от степените по хром. скала : 1 b9 3 b5 b6 8 :)

Построена от C , са тоновете : C Db E Gb Ab C .

Тези тонове могат да бъдат разгледани като част от C alt. скала,

а също така и като част от C alt. акорд.Сами по себе си имат малко дарк саунд,но важна е резолюцията (къде се разрешава,какво следва след това).

Избора на тези тонове дава определен цвят,ако се промени даден тон (или тонове),ще се промени и цветът.

 

Ето и примери за - 1 b9 3 b5 b6 8 ::

 

Пример 1 - самата пентатоника

Пример 2 - мелодичен модел

Пример 3 - звученета(акорди) построени от тази пентатоника

Пример 4 - тези акорди в храмонична схема : //:Gm7Calt./Fmaj7://

 

Ето нотен текст:

http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.25786783.big

http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.25786784.big

 

И аудио:

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11275462&q=hi&newref=1

 

Enjoy it ! :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

.....пентатонични акорди в/у С мажор пентатоника - C D E G A C

... сами по себе си, освен като мажорна пентатоника,тези тонове могат да бъдат разгледани и като акорда С6(add9) - C E G D A ,съответно - 1 3 5 9 13(6) степенни от акорда....всичко е въпрос на отношение ..... :)

..... разделил съм примерите на по осем такта.

 

Първите 8 такта са гласоводене което съм видял за пръв път при Mick Goodrick и Bret Willmott,

вторите и третите 8 такта ...... - Steve Khan,

четвъртите и петите 8 такта... - Alex Machacek

и последните два такта са два акорда,които човек може и сам да ги "развие" по пентатониката

стига разбира се да е прегледал примерите или да има основа върху тази материя. :)

 

Нотен текст:

 

стр.1 - http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.26598997.big

стр.2 - http://parsekguitars.snimka.bg/arts/muzika.608126.26598999.big

 

Аудио - http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11500791&q=hi&newref=1

 

Enjoy it :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.