Ето още малко интересни, а за някои и не чак толкова интересни факти за обоя!!!
ОБОЙ(ит. oboe; фр. hautbois; нем. Hoboe; рус. гобой) дървен духовинструмент с двойна тръстикова пластинка. Има характерен носов,напрегнат тембър. Във високия си регистър звучи светло, ярко,изразително, а в най-високите си тонове остро и напрегнато. Особеноприятно и сочно е звученето му в средния регистър и плътно, малкогрубо — в ниския. Особено подходящ е за лирични, пасторални икантиленни мелодии. Тонов обем от п до fis3. За пръв път се е появилпрез XVI век, вероятно като видоизменение на азиатския инструментзурна. Използува се като солов, камерен и оркестров инструмент. Всъстава на оперния оркестър влиза през XVII век. Неговия приятен тембърние слушаме в сцената «Писмото на Татяна» в оп. «Евгений Онегин» отЧайковски, в танца на малките лебеди (два обоя), в балета «Лебедовоезеро» от същия композитор и др. Бетховен също използува поетичнияпасторален тембър на този инструмент в III ч. на VI симфония(«Пасторална») и в I ч. на VII симфония, Равел в балета «Дафнис иХлое»и др. За соло обоя. е написал «Шест метаморфози» Б. Бритън поедноименното произведение на Овидий. Разновидности на обоя са любовенобой и алтов обой (английски рог). Известни обоисти са Гусенс Леон(англ.), Ал. Паршин, А. Б. Зайонц (съв.), Б. Глетцнер (герм.) и др.